Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royke87
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-07-2021
Hallo beste mensen!

Zouden jullie een snel oog willen werpen op deze onderdelen?
Ben op zoek naar meer deskundige meningen dan die van mijzelf.
De onderdelen ben ik redelijk content over, maar ik vraag me af of er issues zijn waar ik misschien overheen heb gekeken, of dat er misschien dingen zijn waarvan experts zeggen "OMG DOE HET NIET!!!" :P

Doel: Gaming.

Budget is relatief breed, 3500 is wel een heel eind de max (zoals het hier staat zit ik aan de 3000)
Bedankt voor het kijken!

Reeds aanwezige onderdelen: Dit systeem wordt vergezeld door een Acer Predator XB1 monitor (27", 1440p, 144/165hz). Deze monitor is reeds gekocht, dus hier kan ik niet van afwijken :9~

Overclocking: Als ik iemand in de buurt kan vinden met verstand hiervan, ja (maar niets te overdreven). Anders waarschijnlijk niet.

Vraag: kijken of het systeem als geheel goed werkt, voorkomen dat ik veel teveel betaal voor vergelijkbare prestaties.

Dank voor het kijken!

UPDATE: de CL van het geheugen is 18, ik ben me hier verder in aan het verdiepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMGgWTg0dpXE4cijuQq7YMayUWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W0VaHPG9xGs5tXjzOCRfRd0C.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Royke87 op 17-07-2021 18:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GameZiseFX
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 11:37

GameZiseFX

"normal" is relative.

Mischien handig om de CL van de ram te vermelden. Lagere latency is altijd beter. Als 2e ssd had ik toch eerder voor een ssd gekozen met cache en eventueel TLC. MX500 bijvoorbeeld of vergelijkbaar.

Als je gaat overclocken dan zou het moederbord een stapje hoger kunnen en de koeler denk ik ook. Heb zelf een 5900x gehad met een NH-D15 chromax en die kon hem niet helemaal lekker houden(kwam ook veel wattage doorheen hoor)

Verder prima build. Eventueel extra fans aanschaffen voor de extra airflow. Koelpasta zit bij de koeler meegeleverd.

Eventueel bedenken als 1TB als main drive te klein is voor in de toekomst toch denken aan een 2tb aangezien je met een limiet van PCIe lanes zit. er later een bijprikken betekend dan dat het shared is met de chipset en over de DMI gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:44
Ik zou gewoon be quiet dark rock pro 4 pakken.
850w voeding is ook al ruimschoots voldoende.
Je kan ook de een ander bord pakken, waarom wil je x570?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08
Je kunt met de Handleiding Pricewatch een mooi lijstje maken. Zo kun je ook de bestelkosten berekenen, waardoor je bijvoorbeeld een paar onderdelen ergens anders kan bestellen. Dit kan soms een enorme korting geven op het totaal bedrag.

Wat betreft je lijstje.
Een 1000W single rail voeding zal ik nooit aanraden. Voor je huidige systeem is 750W voldoende, maar met een beetje marge pak je de 850W versie van je gekozen voeding. Als 1000W echt nodig is (2 videokaarten / mining toepassingen) is een multirail voeding aan te raden.

Tenzij het Corsair geheugen is van het Z type kun je beter gaan voor een ander merk. Crucial Ballistix werkt altijd. G.Skill en HyperX vaak ook. Hiervoor dien je de QVL te checken. Bij Corsair kits met een B, C,D of E in het type nummer ben je afhankelijk van versienummers. Sommige werken goed andere (v4.32 bijvoorbeeld) zijn niet stabiel. Een gok dus.

De pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 is een beter bord dan de X570 equivalent. Betere VRM, 2,5Gb ethernet, 2e M.2 heatsink, passief gekoeld, wifi 6 en bluetooth 5. X570 is hoofdzakelijk alleen interessant als er twee PCIe 4 nmve’s gebruikt gaan worden ipv van één.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 17-07-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke87
99ruud99 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:19:
Ik zou gewoon be quiet dark rock pro 4 pakken.
850w voeding is ook al ruimschoots voldoende.
Je kan ook de een ander bord pakken, waarom wil je x570?
Ja heb de voeding aangepast naar 850W. Moederbord is meer vooruitplannen v.w.b. de toekomst dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke87
GameZiseFX schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:43:
Mischien handig om de CL van de ram te vermelden. Lagere latency is altijd beter. Als 2e ssd had ik toch eerder voor een ssd gekozen met cache en eventueel TLC. MX500 bijvoorbeeld of vergelijkbaar.

Als je gaat overclocken dan zou het moederbord een stapje hoger kunnen en de koeler denk ik ook. Heb zelf een 5900x gehad met een NH-D15 chromax en die kon hem niet helemaal lekker houden(kwam ook veel wattage doorheen hoor)

Verder prima build. Eventueel extra fans aanschaffen voor de extra airflow. Koelpasta zit bij de koeler meegeleverd.

Eventueel bedenken als 1TB als main drive te klein is voor in de toekomst toch denken aan een 2tb aangezien je met een limiet van PCIe lanes zit. er later een bijprikken betekend dan dat het shared is met de chipset en over de DMI gaat.
De latency van de RAM is 18.
Ik hoor veel goede dingen over de NH-D15, en ben als de dood voor waterkoeling, dus vandaar dat ik bij Noctua uitkwam...
Goed om te weten dat ik een heel eind in de goede richting zit qua build!
De laatste alinea is echt Chinees voor mij hahaha XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke87
Djarune schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:26:
Je kunt met de Handleiding Pricewatch een mooi lijstje maken. Zo kun je ook de bestelkosten berekenen, waardoor je bijvoorbeeld een paar onderdelen ergens anders jan vestellen. Dit kan soms een enorme korting geven op het totaal bedrag.

Wat betreft je lijstje.
Een 1000W single rail voeding zal ik nooit aanraden. Voor je huidige systeem is 750W voldoende, maar met een beetje marge pak je de 850W versie van je gekozen voeding. Als 1000W echt nodig is (2 videokaarten / mining toepassingen) is een multirail voeding aan te raden.

Tenzij het Corsair geheugen is van het Z type kun je beter gaan voor een ander merk. Crucial Ballistix werkt altijd. G.Skill en HyperX vaak ook. Hiervoor dien je de QVL te checken. Bij Corsair kits met een B, C,D of E in het type nummer ben je afhankelijk van versienummers. Sommige werken goed andere (v4.32 bijvoorbeeld) zijn niet stabiel. Een gok dus.

De pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 is een beter bord dan de X570 equivalent. Betere VRM, 2,5Gb ethernet, 2e M.2 heatsink, passief gekoeld, wifi 6 en bluetooth 5. X570 is hoofdzakelijk alleen interessant als er twee PCIe 4 nmve’s gebruikt gaan worden ipv van één.
Goede tip over de Pricewatch! Ik ben echter al zolang aan het plannen en uitstellen dat ik het punt van "fuck it" heb bereikt XD

De voeding is inmiddels aangepast naar 850W (Corsair RM850X)

Het RAM gedeelte is een beetje Chinees voor mij, dus daar ga ik me dan nog in verdiepen (wat ik nu heb gekozen is geen 'Z' geheugen voor zover ik zie).

Ik ging voor een X570 mobo omdat ik dacht dat daar een stukje toekomstbestendigheid in zat. Ik ben geen diehad enthousiast over killer overclocker, maar ik dacht: dan kan ik vooruit! Is die B550 dan een betere optie?

Bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Royke87 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:38:
Ik ging voor een X570 mobo omdat ik dacht dat daar een stukje toekomstbestendigheid in zat. Ik ben geen diehad enthousiast over killer overclocker, maar ik dacht: dan kan ik vooruit! Is die B550 dan een betere optie?
Je kunt beter overklokken met de B550 Aorus Elite dan met de X570 Aorus Elite vanwege de betere VRM. Daarnaast biedt het bord dus allerlei extra features / voordelen. De B550 chipset is een stuk nieuwer dan de X570 chipset. Dat de X570 chipset meer biedt betekent niet dat X570 borden altijd beter zijn. Dat zijn met een paar uitzonderingen alleen de dure enthousiast borden. Tot 200 euro zijn B550 borden beter dan de X570 equivalenten.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 17-07-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke87
Djarune schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Je kunt beter overklokken met de B550 Aorus Elite dan met de X570 Aorus Elite vanwege de betere VRM. Daarnaast biedt het bord dus allerlei extra features / voordelen. De B550 chipset is een stuk nieuwer dan de X570 chipset. Dat de X570 chipset meer biedt betekent niet dat X570 borden altijd beter zijn. Dan zijn met een paar uitzonderingen alleen de dure enthousiast borden. Tot 200 euro zijn B550 borden beter dan de X570 equivalenten.
Ok, interessant. Ik heb altijd gedacht dat ik met Intel zou eindigen, dus vandaar dat mijn kennis over AMD hopeloos inadequaat is...
Ik kreeg de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 in deze thread aanbevolen; heb jij hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Royke87 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:49:
[...]

Ok, interessant. Ik heb altijd gedacht dat ik met Intel zou eindigen, dus vandaar dat mijn kennis over AMD hopeloos inadequaat is...
Ik kreeg de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 in deze thread aanbevolen; heb jij hier toevallig ervaring mee?
Ja 2x een build mee gemaakt. Uitstekend bord. De pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk is ook een hele goede keuze. Kun je nog beter mee overklokken en heeft het voordeel dat je mobo en graka van hetzelfde merk is wat praktisch is voor RGB doeleinden.

Waarom geen Intel? M.a.w. Heb je echt de 12 cores nodig? Anders kun je ook goedkoop een 11700 systeem samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke87
Dit is zoals ik hem nu heb; beter zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5r7G7R2HxLutTwZx_FDTGcc2pE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mgohVVZ6moTTw2tFDkB7TRvr.png?f=user_large
Pagina: 1