Desktop setup voor BIM, Gaming & Mining

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• boriskamp
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-01 17:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag goed Autodesk Revit kunnen gebruiken, games zoals de nieuwe Battlefield die later van het jaar komt op volle resolutie kunnen spelen en Altcoins kunnen minen. Ik heb nu een oude desktop van 10+ jaar die ik gebruik voor Revit en dit komt een beetje mijn strot uit, veel te langzaam.

Ik zit al eventjes in Crypto en ben hier niet nieuw mee. Het lijkt mij interessant te gaan minen (heb hier dagen over ingelezen) Ik weet dat ETH2.0 komt en nog wat dingen waardoor ETH niet meer gemined kan worden. Echter zijn er nog andere coins zoals ERG die interessant zijn. Ik ga zonnepanelen aanschaffen.

Als ik de setup niet nodig zou hebben voor Revit en het niet leuk vind om te gamen zou ik geen dedicated mining setup aanschaffen, echter door deze combi lijkt het me 'mooi meegenomen'!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ja dit is vrij breed, belangrijk om te weten dat hij voornamelijk voor Revit gebruikt gaat worden. Videokaarten zijn duur momenteel (worden wat goedkoper!). Ik heb een budget van €3 - €6k. Dit is dus vrij breed en zal vooral bepaald worden doe hoeveel GPU's ik neem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
n.v.t

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil minimaal 2 RTX 3060ti GPU's hebben, voor de rest moet de setup dus geschikt zijn voor bovengenoemd gebruik, dus geen dedicated mining rig met risers ofzo want dat werkt niet voorn gaming & Revit volgens mij?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt mij niks uit! Wel wil ik graag de RTX3060ti GPU's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, ik vind het belangrijk dat ik de GPU's uit kan breiden naar 6-10 stuks wanneer ik wil, zodat ik meer kan minen! Voor de rest niet zoveel buiten wat in het eerste stukje genoemd is.

Ga je overklokken?
Ja dat denk ik wel, om zo efficient mogelijk te minen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik denk dat een goede setup is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-11900K Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenASUS WS X299 PRO/SE€ 399,-€ 399,-
4VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 2.0)€ 799,-€ 3.196,-
1BehuizingenCorsair Carbide Air 540 Zwart€ 140,09€ 140,09
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/64€ 368,19€ 368,19
1VoedingenASUS ROG Strix 1000W Gold€ 215,-€ 215,-
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 329,-€ 329,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.246,28

Echter zijn er een aantal dingen waar ik niet zeker van ben:
  1. Het moederboard waar ik niet zeker van ben, hier kunnen volgens mij maar 4 RTX3060ti's op, graag heb ik mogelijkheid voor meer.
  2. De cooling, daar heb ik weinig zinnigs over kunnen vinden, wat raden jullie aan?
  3. De case is vrij groot, maar dit is wel nodig denk ik qua ruimte (voor bijv 6 gpu's) en de koeling.
  4. Is de i9 CPU overkill voor mij? Of gewoon lekker toekomstbestendig (-:
Ik ben vrij technisch, maar Desktops bouwen is nieuw voor me. Wil daarom graag advies over of het totaalplaatje zo klopt. Ben er wel van overtuigd dat ik zelf kan bouwen en wil er graag meer over weten. Geef je dus andere hardware aan, dan ben ik benieuwd 'waarom' je die specifieke hardware aanbeveelt.

Bedankt allemaal!

[ Voor 40% gewijzigd door boriskamp op 20-07-2021 11:34 . Reden: Eigen lijstje hardware toegevoegd ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• boriskamp
Dankje @br00ky! Ik heb het toegevoegd (-:

Ik kijk uit naar de reacties, bij voorbaat dank allemaal!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
Dit bord en kaart passen niet bij elkaar.
Heb je de GPU al? Je zou ook kunnen denken aan een rx6800xt rechtstreeks van AMD.com
Heb je de behuizing al? Anders ga je beter voor meshify 2 compact
Erg dure voeding... Kan goedkoper
Pak een andere SSD, qvo is niet geschikt voor jou doel.
Je bent de cpu koeler vergeten.

Ps, kan je niet beter een ryzen 9 5900x pakken?

• boriskamp
Hey @99ruud99
Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog niks gekocht
  1. De RX6800XT is ongeveer €200-€250 duurder dan de RTX3060ti, verbruikt meer en brengt slechts 6Mh/s extra voor het minen per kaart. Ofwel, statistisch gezien is de RTX3060ti een stuk beter. Eens?
  2. Heb je een suggestie voor een bord dat wel werkt met de 3060's? En hoe kan ik dat zien? Dan weet ik dat.
  3. Heb je het aantal GPU's gezien dat ik uiteindelijk? Kan dat dan nog in die case? Waarom die case?
  4. Kan het goedkoper omdat ik het vermogen niet nodig hebt of omdat het gewoon een dure voeding is?
  5. SSD: Waarom is deze niet geschikt? Wil graag leren en ben dus benieuwd waarom.
  6. Ik heb inderdaad nog geen cooling. Dit hangt ook af van je case toch? Ik zoek die dus eerst even uit.

• 99ruud99
1 klopt, het is een wonder dat deze winkel wel voorraad heeft.

2: elk bord werkt wel, het is eerder de cpu aansluiting: je Intel heeft een 1200 socket nodig.

3: meer GPU's heeft meer koeling nodig. Je zou ook de non compact kunnen pakken.

4) dure voeding voor 1000w.

5) qvo is niet gemaakt voor overschrijven van data. Daarvoor wil je TLC.

6)hangt af van je case, maar een cpu zonder cpu koeler werkt maae paar seconde :p

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Als ik kijk naar de indeling van het moederbord en het feit dat de RTX3060Ti twee slots dik is denk ik dat het niet gaat passen.

11900k en X299 is niet compatible met elkaar. Het X299 platform is oud en de 11900k voor niemand interessant. Hoger dan de 11700k moet je niet willen. Ze hebben beide 8 cores.

Voeding (getweaked Seasonic platform) is ook niet interessant voor dat geld.

[ Voor 11% gewijzigd door Djarune op 20-07-2021 11:16 ]

• Djarune
Dit wil ik trouwens nog even kwijt over het doel van deze build:

Mining is op zich al milieuonvriendelijk en onwenselijk, maar een mining setup zakelijk kopen is naar mijn mening de overtreffende trap van niet maatschappelijk verantwoord ondernemen en onethisch gebruik van belastingvoordelen.

• boriskamp
99ruud99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:30:
1 klopt, het is een wonder dat deze winkel wel voorraad heeft.

2: elk bord werkt wel, het is eerder de cpu aansluiting: je Intel heeft een 1200 socket nodig.

3: meer GPU's heeft meer koeling nodig. Je zou ook de non compact kunnen pakken.

4) dure voeding voor 1000w.

5) qvo is niet gemaakt voor overschrijven van data. Daarvoor wil je TLC.

6)hangt af van je case, maar een cpu zonder cpu koeler werkt maae paar seconde :p
2. Ik heb zitten zoeken naar motherboards waar ik 4-8 GPU's op kwijt kan (met dual-slot) maar kan deze niet vinden (op de specifieke mining motherboards na). Heb jij nog suggesties? Of bestaat dit gewoon niet? Zijn er nog andere mogelijkheden, stel ik koop er nu één met support voor 2 gpu's, kan ik er dan later op een andere manier nog twee aan toevoegen?

Dank voor de rest van je opmerkingen! p.s. waarom raad jij de ryzen 9 5900x aan ipv de intel i9?

• boriskamp
Djarune schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:14:
Als ik kijk naar de indeling van het moederbord en het feit dat de RTX3060Ti twee slots dik is denk ik dat het niet gaat passen.

11900k en X299 is niet compatible met elkaar. Het X299 platform is oud en de 11900k voor niemand interessant. Hoger dan de 11700k moet je niet willen. Ze hebben beide 8 cores.

Voeding (getweaked Seasonic platform) is ook niet interessant voor dat geld.
Hey! Thanks voor je reactie! Heb jij nog andere suggesties voor een moederbord? Zie mijn reactie hierboven aan Ruud.

Thanks voor je 11900k en voeding opmerking, genoteerd!

• boriskamp
Djarune schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:26:
Dit wil ik trouwens nog even kwijt over het doel van deze build:

Mining is op zich al milieuonvriendelijk en onwenselijk, maar een mining setup zakelijk kopen is naar mijn mening de overtreffende trap van niet maatschappelijk verantwoord ondernemen en onethisch gebruik van belastingvoordelen.
Dat mag je zeker kwijt (-:

Ik ga zonnepanelen aanleggen om te compeseren (en de rest van mijn huis qua stroom energieneutraal te maken). Betreft je opmerking over onethisch gebruik van belastingvoordelen, er is uiteraard een gedeelte zakelijk en een gedeelte prive, dit moet ik nog even uitzoeken. Net als bijtelling voor een zakelijke auto zal ik hier prive ook aan moeten bijdragen alleen dan bij aanschaf.

• 99ruud99
omdat je een i9 pakte, maar die overkill is. (https://www.pugetsystems....ies-CPU-Performance-2031/)

misschien gewoon een r7 of i7, afhankelijk van eigen wens.

pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master + pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
passen 3 videokaarten

pricewatch: Gigabyte Z590 Vision G + pricewatch: Gigabyte Z590 Vision G
ook 3 videokaarten.

Intel is zuiniger op laag verbruik, ryzen op hoog verbruik.
heb je echt noodzaak aan 4 videokaarten?

ps - de videokaart die je gekozen hebt kan 256W trekken (230W gemiddeld op 100%) Stel voor bitcoin minen je GPUs niet in op 100%. Ik zou zelf gewoon 1 iets sterkere GPU kopen, die gebruik je ook voor de rest van je pc. Die andere 3 koop je nu puur voor het minen...

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 20-07-2021 12:43 ]

• boriskamp
99ruud99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:36:
omdat je een i9 pakte, maar die overkill is. (https://www.pugetsystems....ies-CPU-Performance-2031/)

misschien gewoon een r7 of i7, afhankelijk van eigen wens.

pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master + pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
passen 3 videokaarten

pricewatch: Gigabyte Z590 Vision G + pricewatch: Gigabyte Z590 Vision G
ook 3 videokaarten.

Intel is zuiniger op laag verbruik, ryzen op hoog verbruik.
heb je echt noodzaak aan 4 videokaarten?

ps - de videokaart die je gekozen hebt kan 256W trekken (230W gemiddeld op 100%) Stel voor bitcoin minen je GPUs niet in op 100%. Ik zou zelf gewoon 1 iets sterkere GPU kopen, die gebruik je ook voor de rest van je pc. Die andere 3 koop je nu puur voor het minen...
Duidelijk betreft de CPU, thanks!

Betreft het moederbord, ik zie dat B550 bijv 3 slots heeft, een enkele 3060 neemt er daar ééntje van in? of twee? Ik zie namelijk dat een 3060 dual-slot is. Tevens zie ik `3x (waarvan: 1x PCIe x16, 2x PCIe x4)` staan, is PCI x4 dan wel goed genoeg en kan ik niet beter 3x PCI x16 hebben?

De noodzaak voor 4 GPU's is er niet qua specs, wel voor de mining opbrengst. 3 GPU's is al leuk, maar heb er liever meer, vooral in de toekomst. Daarom mijn concrete vraag, is er met de bords die jij noemt nog een mogelijkheid >3 GPU's te installen later? Of heb je dan weer een nieuwe rig nodig (dedicated mining rig bijv)?

Betreft zwaardere GPU's, ik zou ook voor de RTX3090 kunnen gaan, deze heeft één van de hoogste hashrates van alle GPU's. Of 1 3090 en 2 3060ti's.

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:20
Wanneer je gaat minen vanuit je desktop moet je met risers werken omdat al die kaarten niet naast elkaar passen en je de slots naar 16x moet omzetten. De kaarten komen dan bijv. naast je open kast in rekje. Je moet je wel realiseren dat er vanaf ~400+W flink hitte vanaf gaat komen wat onprettig is wanneer je naast je desktop zit (denk naast een loeiende radiator op vol zitten).

Alternatief zou zijn om een apart mining rig aan te schaffen zodat je de geluids en warmte overlast in een andere kamer hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Otto1990 op 20-07-2021 13:37 ]

• boriskamp
Otto1990 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:34:
Wanneer je gaat minen vanuit je desktop moet je met risers werken omdat al die kaarten niet naast elkaar passen. De kaarten komen dan bijv. naast je open kast in rekje. Je moet je wel realiseren dat er vanaf ~400+W flink hitte vanaf gaat komen wat onprettig is wanneer je naast je desktop zit (denk naast een loeiende radiator op vol zitten).

Alternatief zou zijn om een apart mining rig aan te schaffen zodat je de geluids en warmte overlast in een andere kamer hebt.
Thanks voor je reactie! Zou ik dan bijv 1 RTX kaart in mn case kunnen doen en er een paar met risers extern kunnen plaatsen? Moet ik het dan zien dat ik een case heb waar alles in zit met wat kabels die uit de case naar de rig lopen waar ik dan een x aantal GPU's in kan hangen? De CPU enz zit dan wel gewoon in de case?
En de GPU's in de externe rig kan ik dan niet gebruiken voor ander computerwerk zoals Revit tekenen of gamen toch?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 14:48

killercow

eth0

boriskamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Dat mag je zeker kwijt (-:

Ik ga zonnepanelen aanleggen om te compeseren (en de rest van mijn huis qua stroom energieneutraal te maken). Betreft je opmerking over onethisch gebruik van belastingvoordelen, er is uiteraard een gedeelte zakelijk en een gedeelte prive, dit moet ik nog even uitzoeken. Net als bijtelling voor een zakelijke auto zal ik hier prive ook aan moeten bijdragen alleen dan bij aanschaf.
De ficus zal gewoon winstbelasting willen heffen over de winst die je maakt met minen als die hardware (het gereedschap) van de zaak is. Als je dan wel weer prive-stroom gebruikt maak je het jezelf wel bijzonder ingewikkeld, want dan ben je dus eigenlijk prive stroom aan het leveren aan je bedrijf. Vergeet ook niet dat veel handels-bedrijven een zakelijk account anders bekijken dan een prive-handelaar.

openkat.nl al gezien?

• Otto1990
boriskamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Thanks voor je reactie! Zou ik dan bijv 1 RTX kaart in mn case kunnen doen en er een paar met risers extern kunnen plaatsen? Moet ik het dan zien dat ik een case heb waar alles in zit met wat kabels die uit de case naar de rig lopen waar ik dan een x aantal GPU's in kan hangen? De CPU enz zit dan wel gewoon in de case?
En de GPU's in de externe rig kan ik dan niet gebruiken voor ander computerwerk zoals Revit tekenen of gamen toch?
Aan je vragen betreft dit onderwerp moet je zo te zien nog het eea aan research doen voordat je kan beslissen te beginnen. Zoek een guide op met voorbeelden of ga bij iemand langs die een setup heeft.

Stel je voor je hebt 7 slots en 5 gpus die ps 2 slots innemen dan kan je 1 kaart in je kast doen en de rest via risers naar buiten stallen. Alle kaarten kunnen gewoon gebruikt worden in principe. Maar je moet je wel realiseren dat voor beeldgebruik ze natuurlijk op een beeldscherm aangesloten moeten worden.

• 99ruud99
Vraag is of meerdere GPU's ook maar IETS van nut hebben in Revit. Ik denk van niet, en dat je dus beter af bent met een andere (sterkere) GPU, dan 4x een 3060ti.

• Otto1990
99ruud99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:47:
Vraag is of meerdere GPU's ook maar IETS van nut hebben in Revit. Ik denk van niet, en dat je dus beter af bent met een andere (sterkere) GPU, dan 4x een 3060ti.
Ik denk dat zijn bedoeling is om met 1 gpu te werken terwijl de rest aan het minen is

• boriskamp
Otto1990 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Aan je vragen betreft dit onderwerp moet je zo te zien nog het eea aan research doen voordat je kan beslissen te beginnen. Zoek een guide op met voorbeelden of ga bij iemand langs die een setup heeft.

Stel je voor je hebt 7 slots en 5 gpus die ps 2 slots innemen dan kan je 1 kaart in je kast doen en de rest via risers naar buiten stallen. Alle kaarten kunnen gewoon gebruikt worden in principe. Maar je moet je wel realiseren dat voor beeldgebruik ze natuurlijk op een beeldscherm aangesloten moeten worden.
Ik heb even gegoogled en snap het principe nu inderdaad. Hier staat het o.a. een beetje uitgelegd:
https://cryptominertips.c...re/gpu-risers-for-mining/

Mijn vraag is dan nog even: welke slots kunnen allemaal gebruikt worden met de risers, o.a. x1 en m2 slots werken ook zie ik met bepaalde risers, ben je het daar mee eens?
Als ik 1 gpu direct op mn mb heb aangesloten kan ik die grafisch gebruiken, de andere 5 (in jouw voorbeeld) dan niet, die zijn dan puur om te minen. Dat klopt he?

• boriskamp
99ruud99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:47:
Zie Otto's reactie die je waarschijnlijk al gezien hebt (-: Dat klopt wat hij zegt.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Niemand zegt wat over de SSD?
SSD mag eruit en een EVO of PRO voor in de plaats.

• boriskamp
Berlinetta schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:57:
Niemand zegt wat over de SSD?
SSD mag eruit en een EVO of PRO voor in de plaats.
Thanks voor je reactie! Vanwaar geen SSD?

• Otto1990
boriskamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:50:
[...]

Ik heb even gegoogled en snap het principe nu inderdaad. Hier staat het o.a. een beetje uitgelegd:
https://cryptominertips.c...re/gpu-risers-for-mining/

Mijn vraag is dan nog even: welke slots kunnen allemaal gebruikt worden met de risers, o.a. x1 en m2 slots werken ook zie ik met bepaalde risers, ben je het daar mee eens?
Als ik 1 gpu direct op mn mb heb aangesloten kan ik die grafisch gebruiken, de andere 5 (in jouw voorbeeld) dan niet, die zijn dan puur om te minen. Dat klopt he?
Je kan een riser op elk soort pcie slot gebruiken. Het zijn in principe gewoon verlengsnoeren die eigen voeding nodig hebben.

Sommige moederborden delen (kostenbesparing) pcie lanes tussen de m2 en de pcie voor bijv, gpus. Hierdoor ontstaat het probleem dat bij gebruik van dat m2 slot en bepaalde pcie lane andere pcie lanes op het bord inactief worden. Dit verschilt per bord en moet je zelf uitzoeken.

Ja die andere 5 kan je volle snelheid mee minen terwijl je andere dingen doet met de display gpu. Je kan ondetussen ook prima minen op je display gpu alleen zal de snelheid natuurlijk afhankelijk van de grafische vraag naar beneden gaan.

• Berlinetta
  • Niet online
boriskamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Thanks voor je reactie! Vanwaar geen SSD?
Wel een SSD, maar niet QVO, Samsung EVO en Samsung Pro is genoeg.
Omdat je last krijg van dingen zoals, dat je computer blijft hangen door het verplaatsen van bestanden.
Ik snap ook niet waarom dit gecontroleerd heeft.

Bron: Ik, aangezien ik zelf deze SSD heb en ik doe niet eens aan gamen, de grootste transfers die ik doe is zo'n circa ~50 GB. Dit is de reden dat ik mijn QVO SSD heb verwisseld voor EVO.

• boriskamp
Otto1990 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Je kan een riser op elk soort pcie slot gebruiken. Het zijn in principe gewoon verlengsnoeren die eigen voeding nodig hebben.

Sommige moederborden delen (kostenbesparing) pcie lanes tussen de m2 en de pcie voor bijv, gpus. Hierdoor ontstaat het probleem dat bij gebruik van dat m2 slot en bepaalde pcie lane andere pcie lanes op het bord inactief worden. Dit verschilt per bord en moet je zelf uitzoeken.

Ja die andere 5 kan je volle snelheid mee minen terwijl je andere dingen doet met de display gpu. Je kan ondetussen ook prima minen op je display gpu alleen zal de snelheid natuurlijk afhankelijk van de grafische vraag naar beneden gaan.
Ah, erg goede info @Otto1990 , thanks!

Wat denk je van deze?:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1635183
deze heeft 3 stuks PCIex16 en 3 stuks PCIex1 sloten, daar kan ik dan 6 RTX3060ti/RTX3090 op kwijt toch? Waarvan ik er 3 ook kan gebruiken voor beeld en de 3 x1 sloten met risers zal moeten aansluiten.

Tevens zitten er 2 M.2 aansluitingen op, nu is mijn vraag, hoe kom ik er uberhaupt achter of ik deze ook nog kan gebruiken voor GPU's of niet?

• boriskamp
Berlinetta schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:09:
[...]

Wel een SSD, maar niet QVO, Samsung EVO en Samsung Pro is genoeg.
Omdat je last krijg van dingen zoals, dat je computer blijft hangen door het verplaatsen van bestanden.
Ik snap ook niet waarom dit gecontroleerd heeft.

Bron: Ik, aangezien ik zelf deze SSD heb en ik doe niet eens aan gamen, de grootste transfers die ik doe is zo'n circa ~50 GB. Dit is de reden dat ik mijn QVO SSD heb verwisseld voor EVO.
Okay duidelijk, deze is dus de aanbeveling volgens jou?:
pricewatch: Samsung 870 Evo 4TB

• Otto1990
boriskamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:21:
[...]

Ah, erg goede info @Otto1990 , thanks!

Wat denk je van deze?:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1635183
deze heeft 3 stuks PCIex16 en 3 stuks PCIex1 sloten, daar kan ik dan 6 RTX3060ti/RTX3090 op kwijt toch? Waarvan ik er 3 ook kan gebruiken voor beeld en de 3 x1 sloten met risers zal moeten aansluiten.

Tevens zitten er 2 M.2 aansluitingen op, nu is mijn vraag, hoe kom ik er uberhaupt achter of ik deze ook nog kan gebruiken voor GPU's of niet?
Nee wat jij nu zegt gaat gewoon niet passen mogelijk wel als je de airkoelers eraf haalt en een custom waterloop doet maar ja dat is ander verhaal…

Je moet even goed nadenken en kijken naar de slot indeling en de slotinname per kaart. In ieder geval 2 x1 slots zullen geblokkeerd raken door de kaarten in de x16. Geblokkeerd slot kan geen riser op :-)

Daarnaast is 3 kaarten onder elkaar in 1 kast een airflow ramp want ze gaan elkaars hete exhaust inhalen dus verwacht 80-100% fans en hoge temps tijdens gebruik.

Ik heb zelf nog nooit een m2 riser die naar pcie x16 gaat gebruikt dus weet niet of dat werkt en of je volle x16 lanes of beperkte snelheid krijgt… zou het niet aanraden iig zonder meer research.

Over research gesproken je moet ook dus die 5-6 16x risers van voeding gaan voorzien. Please verdiep je voldoende hierin je zal niet de eerste zijn die hiermee zijn dure setup doet smelten wegens sata naar zespin toestanden.

Offtopic: Na hoeveel vraag en antwoord mag je facturen sturen? :+

• Berlinetta
  • Niet online
boriskamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Okay duidelijk, deze is dus de aanbeveling volgens jou?:
pricewatch: Samsung 870 Evo 4TB
Jazeker, hij is duurder, maar geen gezeik.

• boriskamp
Otto1990 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:30:
[...]

Nee wat jij nu zegt gaat gewoon niet passen mogelijk wel als je de airkoelers eraf haalt en een custom waterloop doet maar ja dat is ander verhaal…

Je moet even goed nadenken en kijken naar de slot indeling en de slotinname per kaart. In ieder geval 2 x1 slots zullen geblokkeerd raken door de kaarten in de x16. Geblokkeerd slot kan geen riser op :-)

Daarnaast is 3 kaarten onder elkaar in 1 kast een airflow ramp want ze gaan elkaars hete exhaust inhalen dus verwacht 80-100% fans en hoge temps tijdens gebruik.

Ik heb zelf nog nooit een m2 riser die naar pcie x16 gaat gebruikt dus weet niet of dat werkt en of je volle x16 lanes of beperkte snelheid krijgt… zou het niet aanraden iig zonder meer research.

Over research gesproken je moet ook dus die 5-6 16x risers van voeding gaan voorzien. Please verdiep je voldoende hierin je zal niet de eerste zijn die hiermee zijn dure setup doet smelten wegens sata naar zespin toestanden.

Offtopic: Na hoeveel vraag en antwoord mag je facturen sturen? :+
Duidelijk, dankje!
Ik kan dus wel 1 kaart direct op het MB zetten, en de rest op risers, zo heb ik kans er de meeste kwijt te kunnen?
IK heb al wat research gedaan, een gpu op een M.2 moet prima kunnen. De vraag is alleen dus wel op die M.2's er voor zorgen dat PCIe lanes uitvallen of niet.

Ik heb gisteren een 20 min filmpje gezien over het voeden van de risers en dat je hier GEEN SATA voor moet gebruiken, bij voorkeur ook geen molex (ofzo?) maar gewoon een PCIe moet gebruiken. Daar moet je dan gewoon goede kabels voor kopen enz. Dat zit dus goed (-:

Haha! Je hulp wordt heel erg gewaardeerd (-:

• boriskamp
Ik heb nu het volgende:
1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 385,05€ 385,05
1MoederbordenAsus Prime Z490-A€ 179,-€ 179,-
4VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 2.0)€ 799,-€ 3.196,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Dark Tempered Glass€ 129,91€ 129,91
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/64€ 368,-€ 368,-
1VoedingenASUS ROG Strix 1000W Gold€ 215,-€ 215,-
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 4TB€ 419,47€ 419,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.892,43

Opmerkingen:
1. Koeling moet ik nog achteraan
2. PSU moet ik nog wijzigen

Vragen:
1. Wat vinden jullie van de combi?
2. Wat denken jullie van dit moederbord? Vraag dit omdat deze 'maar' €150 is ofzo, waarom zijn sommige dan €400 bijvoorbeeld.

• 99ruud99
Weet dat je de pc niet voor de sier koopt, dus waarom dark temperde glass, als dat minder geluid dempt dan gewone panelen.

Koeling: be quiet dark rock pro 4 .

Bord is oke.

Heb je al bedacht hoe je de externe GPU's gaat aansluiten en koelen?

• Djarune
boriskamp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:15:
Vragen:
1. Wat vinden jullie van de combi?
2. Wat denken jullie van dit moederbord? Vraag dit omdat deze 'maar' €150 is ofzo, waarom zijn sommige dan €400 bijvoorbeeld.
4 videokaarten is teveel voor zo’n systeem. Het past fysiek niet. Tenzij je een aparte mining rig wil samenstellen kun je beter gaan voor 2 en misschien 3 met de juiste koeling.

Het bord heeft een Z490 chipset. Dit betekent dat de BIOS geüpdatet moet worden voor de 11700k. Echter heb je daarvoor een Intel gen 10 processor nodig, want het gaat niet via USB. Bord is dus niet geschikt…

• Otto1990
boriskamp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:07:
[...]

Duidelijk, dankje!
Ik kan dus wel 1 kaart direct op het MB zetten, en de rest op risers, zo heb ik kans er de meeste kwijt te kunnen?
IK heb al wat research gedaan, een gpu op een M.2 moet prima kunnen. De vraag is alleen dus wel op die M.2's er voor zorgen dat PCIe lanes uitvallen of niet.

Ik heb gisteren een 20 min filmpje gezien over het voeden van de risers en dat je hier GEEN SATA voor moet gebruiken, bij voorkeur ook geen molex (ofzo?) maar gewoon een PCIe moet gebruiken. Daar moet je dan gewoon goede kabels voor kopen enz. Dat zit dus goed (-:

Haha! Je hulp wordt heel erg gewaardeerd (-:
Nogmaals die vraag kan je zelf opzoeken per moederbord: https://www.asus.com/nl/M...es/PRIME-Z490-A/techspec/

bijv:

1 x M.2 Socket 1 with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA mode & PCIE mode)
1 x M.2 Socket 2 with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)

*1 The PCIe x1_2 slot shares bandwidth with M.2 slot (Key E).
*3 The M.2_1 socket shares bandwidth with SATA_2.
*4 M.2_2 slot shares bandwidth with SATA_56. When M.2_2 slot is operating in PCIe x4 mode, SATA_56 will be disabled.

Conclusie: PCie 2 en m2 slot delen bandwith. bij m2 2 gebruik van dit bord gaan geen andere lanes uitvallen maar wel sata poorten.

Molex kan naar mijn weet wel voor een riser veilig gebruikt worden en bij sommige kaarten ook als power. Lees deze bron: https://www.gpuminingresources.com/p/psu-cables.html en je snapt het.

• boriskamp
99ruud99 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:34:
Weet dat je de pc niet voor de sier koopt, dus waarom dark temperde glass, als dat minder geluid dempt dan gewone panelen.

Koeling: be quiet dark rock pro 4 .

Bord is oke.

Heb je al bedacht hoe je de externe GPU's gaat aansluiten en koelen?
Thanks voor je reactie! Omdat ik het mooi vindt. Echter is het geluid argument een goede! Ga ik nog even over nadenken!
Koeling check! Toegevoegd, thanks!
Bord zegt @Djarune dus wat anders over, kan je je daar in vinden? Ofwel, ik ga weer een andere zoeken (-:?

Externe GPU's koelen en welke risers etc is de volgende stap om uit te zoeken! Eerst even de 'kast' finalizen qua setup.

[ Voor 8% gewijzigd door boriskamp op 21-07-2021 14:05 ]

• boriskamp
Djarune schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:07:
[...]

4 videokaarten is teveel voor zo’n systeem. Het past fysiek niet. Tenzij je een aparte mining rig wil samenstellen kun je beter gaan voor 2 en misschien 3 met de juiste koeling.

Het bord heeft een Z490 chipset. Dit betekent dat de BIOS geüpdatet moet worden voor de 11700k. Echter heb je daarvoor een Intel gen 10 processor nodig, want het gaat niet via USB. Bord is dus niet geschikt…
Thanks voor je reactie! Het is de bedoeling 1GPU intern te houden (direct op MB) en de andere extern op een rig. Lees mijn conversatie met Otto1990 even na.
Thanks voor je opmerking betreft MB, ik ga even verder onderzoeken.

• boriskamp
Otto1990 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Nogmaals die vraag kan je zelf opzoeken per moederbord: https://www.asus.com/nl/M...es/PRIME-Z490-A/techspec/

bijv:

1 x M.2 Socket 1 with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (SATA mode & PCIE mode)
1 x M.2 Socket 2 with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)

*1 The PCIe x1_2 slot shares bandwidth with M.2 slot (Key E).
*3 The M.2_1 socket shares bandwidth with SATA_2.
*4 M.2_2 slot shares bandwidth with SATA_56. When M.2_2 slot is operating in PCIe x4 mode, SATA_56 will be disabled.

Conclusie: PCie 2 en m2 slot delen bandwith. bij m2 2 gebruik van dit bord gaan geen andere lanes uitvallen maar wel sata poorten.

Molex kan naar mijn weet wel voor een riser veilig gebruikt worden en bij sommige kaarten ook als power. Lees deze bron: https://www.gpuminingresources.com/p/psu-cables.html en je snapt het.
Thanks! Nu weet ik hou ik dat kan bekijken, dankje!
Molex kan inderdaad wel, echter is PCIe altijd het beste kwam uit dat filmpje. Ik ga dat artikel nog even lezen.

• 99ruud99
Ja, het bord werkt niet met de oude bios, maar kan wel upgegraded worden.
Als je rechtstreeks ermee wilt werken, pak een Z590 bord.

• boriskamp
@Otto1990 @99ruud99 @Djarune ik heb nu deze bord gevonden:
https://rog.asus.com/moth...xii-hero-wi-fi-model/spec

Deze heeft 6PCIe aansluitingen en 3 M.2 aalsuitingen. Van de M.2. aansluitingen kan ik er twee gebruiken zonder de andere PCIe lanes te beinvloeden volgens mij, ben jij het hiermee eens @Otto1990 ?
Betekent dit concreet dat als ik 1 GPU direct op het MB zet en de rest via risers, ik er nog 6 op risers kan zetten? Dus totaal 7 GPU's kan gebruiken? Dit is toekomst hoor, zal er voorlopig stuk of 3-4 hebben denk ik!

Ik heb:
- De PSU aangepast
- Het moederboard aangepast
- De GPU’s aangepast, hier begin ik mee, in de case, alles wat later komt komt op risers ernaast.

Dat brengt me op dit lijstje:

1MoederbordenASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)€ 398,-€ 398,-
2VideokaartenMSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24G€ 2.099,-€ 4.198,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1VoedingenCorsair RM750i€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.102,65

• Djarune
Ik tel zelfs 9 videokaarten met de Maximus XII Hero. Wel een heel gedoe met risers etc. Weet ook niet of het fysiek past aangezien sommige M.2 poorten op moeilijk bereikbare plaatsen zitten.
  1. PCIEX16_1 x8
  2. PCIEX16_2 x8
  3. PCIEX1_1 x1
  4. PCIEX1_2 x1
  5. PCIEX1_3 x1
  6. PCIEX16_3 x1
  7. M.2_1 x4
  8. M.2_2 x2
  9. M.2_3 x4

• Otto1990
boriskamp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:22:
@Otto1990 @99ruud99 @Djarune ik heb nu deze bord gevonden:
https://rog.asus.com/moth...xii-hero-wi-fi-model/spec

Deze heeft 6PCIe aansluitingen en 3 M.2 aalsuitingen. Van de M.2. aansluitingen kan ik er twee gebruiken zonder de andere PCIe lanes te beinvloeden volgens mij, ben jij het hiermee eens @Otto1990 ?
Betekent dit concreet dat als ik 1 GPU direct op het MB zet en de rest via risers, ik er nog 6 op risers kan zetten? Dus totaal 7 GPU's kan gebruiken? Dit is toekomst hoor, zal er voorlopig stuk of 3-4 hebben denk ik!

Ik heb:
- De PSU aangepast
- Het moederboard aangepast
- De GPU’s aangepast, hier begin ik mee, in de case, alles wat later komt komt op risers ernaast.

Dat brengt me op dit lijstje:

1MoederbordenASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)€ 398,-€ 398,-
1VoedingenCorsair RM750i€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.102,65
9 slots waarvan 2 een lane delen. Naar mijn idee kan je een 2 slots gpu op pcie 2 doen(dan blok je geen ander slot) en dan nog 7 gpus met risers doen totaal 8 gpus check? Voeding lijkt mij te licht neem een 1000/1200 voeding je gaat zoveel mogelijk vga slots en vermogen nodig hebben.

• boriskamp
Dank voor de reacties @Djarune en @Otto1990 ! Dat is meer dan voldoende mogelijkheden en daar ben ik erg blij mee!

Ik heb de voeding aangepast @Otto1990 , dit is nu mijn def lijst:
1MoederbordenASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)€ 398,50€ 398,50
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/64€ 371,-€ 371,-
1VoedingenCorsair HX1200 V2€ 247,69€ 247,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.224,84

1. Denken jullie dat ik nog extra koeling/fans voor op mn kast nodig heb?
2. Een zwaardere CPU is echt overkil volgens jullie he? Voor gaming (bijv) ga ik hier niks aan hebben?
3. Nog wat anders dat ik mis of kan ik dit gaan bestellen volgens jullie?
@99ruud99 heb jij nog op- of aanmerkingen?

Erg bedankt heren!

• Djarune
Het moederbord vind ik vrij duur. De DRP4 is genoeg voor een stock 11700k, maar je gaat er niet of nauwelijks mee overklokken. Dat gaat alleen met een AIO.

Een Z490 bord krijgt maar 16 bruikbare CPU lanes. Met een B560 / Z590 bord icm deze processor krijg je er 4 extra voor de nvme.

En ja je hebt extra koeling nodig. The best you can get :p. Ik zou in ieder geval voor een beter koelende kast gaan:
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance

[ Voor 60% gewijzigd door Djarune op 22-07-2021 22:22 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

Dusehhhhh.... Je bent nu een systeem aan het bouwen wat redelijk goed functioneert voor verschillende dingen maar nergens goed in is.....

- Voor mining heb je geen CPU nodig. De traagste celeron gaat dat nog trekken voor je. De i7 die je er in bouwt verbuikt veel meer stroom dan nodig.
- Voor mining heb je geen SSD nodig. En al zeker geen SSD van 400 euro. Als je veel opslag nodig hebt is een harddisk snel genoeg en voor de rest een USB stick.
- Voor spellen zijn meerdere grafische kaarten zinloos.

Daarnaast zijn de 3060s plots 3090s geworden? Je weet dat nu het allerslechtste moment is om een snelle grafische kaart te kopen? (Behalve wellicht een paar weken geleden...) Gecombineerd met het feit dat nVidia heel hard zijn best doet om te voorkomen dat je op dit soort kaarten kunt minen heb je ook hier weer de keus tussen óf oude drivers die kunnen minen óf nieuwe drivers die voor spellen geoptimaliseerd zijn.
En dan hebben we het nog niet over het feit dat een 3060 grofweg 60% van de opbrengst van een 3090 heeft, voor iets meer dan 33% van de prijs.....

Alles bij elkaar genomen ben je volgens mij veel beter af met twee losse systemen.....

[ Voor 6% gewijzigd door Croga op 22-07-2021 22:26 ]

• boriskamp
Djarune schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:17:
Het moederbord vind ik vrij duur. De DRP4 is genoeg voor een stock 11700k, maar je gaat er niet of nauwelijks mee overklokken. Dat gaat alleen met een AIO.

Een Z490 bord krijgt maar 16 bruikbare CPU lanes. Met een B560 / Z590 bord icm deze processor krijg je er 4 extra voor de nvme.

En ja je hebt extra koeling nodig. The best you can get :p. Ik zou in ieder geval voor een beter koelende kast gaan:
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance
Ik snap niet helemaal wat je nou probeert te zeggen met dit stukje
Van de 490 ben ik al afgestapt. Is de B560 /Z590 een suggestie ipv de MB die ik nu heb? Daar kan ik weer minder GPU's op aansluiten he, op die suggesties van jou.

Ik ga die kast eens bekijken! Thanks!

• boriskamp
Croga schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:23:
Dusehhhhh.... Je bent nu een systeem aan het bouwen wat redelijk goed functioneert voor verschillende dingen maar nergens goed in is.....

- Voor mining heb je geen CPU nodig. De traagste celeron gaat dat nog trekken voor je. De i7 die je er in bouwt verbuikt veel meer stroom dan nodig.
- Voor mining heb je geen SSD nodig. En al zeker geen SSD van 400 euro. Als je veel opslag nodig hebt is een harddisk snel genoeg en voor de rest een USB stick.
- Voor spellen zijn meerdere grafische kaarten zinloos.

Daarnaast zijn de 3060s plots 3090s geworden? Je weet dat nu het allerslechtste moment is om een snelle grafische kaart te kopen? (Behalve wellicht een paar weken geleden...) Gecombineerd met het feit dat nVidia heel hard zijn best doet om te voorkomen dat je op dit soort kaarten kunt minen heb je ook hier weer de keus tussen óf oude drivers die kunnen minen óf nieuwe drivers die voor spellen geoptimaliseerd zijn.
En dan hebben we het nog niet over het feit dat een 3060 grofweg 60% van de opbrengst van een 3090 heeft, voor iets meer dan 33% van de prijs.....

Alles bij elkaar genomen ben je volgens mij veel beter af met twee losse systemen.....
Hmm interessant wat jij zegt. Ik weet echter dat je voor minen de goedkoopste CPU kan nemen, en een simpele harddrive kan gebruiken, goedkoper MB enz. Echter wil ik hem ook voor ander werk gebruiken, ik neem aan dat je de openingspost hebt gelezen? Voor deze andere doeleinden is deze combi meer dan 'goed' volgens mij, uitstekend zelfs. Voor het minen is hij vervolgens redelijk denk ik, je verbuikt maybe iets meer stroom maar daarvoor heb ik straks zonnepanelen.

Betreft de RTX3060ti, deze heeft een hashrate van 58mh/s wat neerkomt op 0,0018 ether per dag, een 3090 heeft een hashrate van 114mh/s wat neerkomt op 0,0034 ether per dag, dit is dus letterlijk het dubbele. (bron:https://whattomine.com/coins)

Betreft de LHS versies (waar nvidea het minen tegenwerkt), dit is nvt met de 3060ti en de 3090, ik heb hier dus niet mee te maken. De 3070 en de (nieuwe) 3080ti hebben dit bijvoorbeeld wel.

De 3060ti kost 42% van wat de 3090 kost (€830 vs €1950, goedkoopste wat ik heb gevonden) maar levert het dubbele op. Dit is het (mits je de 3090 kan betalen) dus meer dan waard in mijn ogen, vooral als je gelooft in de toekomst van crypto (ether specifiek), dan is het hebben van 2x zoveel coins over 5-10 jaar (daar kijk ik op) zoveel meer waard dan de 60-70% die je nu kan besparen door een 3090 ipv een 3060ti te gebruiken.

Kortom, ik ben het niet helemaal met je eens volgens mij en ben benieuwd wat de rest hier van denkt.
Erg bedankt voor je feedback in ieder geval, leuk om zo te sparren! Hoor graag van je wat je van mijn reactie vindt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met 1000 Watt heb je in de winter in ieder geval een lekker warme kamer. En in de zomer ook vrees ik. Een ventilatie-warmtepompboiler zou het er best goed op kunnen doen. Bijvoorbeeld deze:
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

In verband met geluid zou ik dan de PC in een andere kamer zetten dan waar jij zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 23-07-2021 08:12 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:36

Nutral

gamer/hardware freak

Gebruik je Revit voor werk? Dan zou ik zo snel mogelijke storage nemen, gezien je regelmatig bij het saven of openen veel kleine bestanden opent en het redelijk waard is om hiervoor een nvme te nemen zoals de samsung 980 m2.

Geheugen als de cpu dat ondersteund,( ik weet niet hoe dat zit met 11900) zou ik ook zo snel mogelijk nemen (3600?) revit zoals andere autodesk software belast vooral 1 thread en kan dus ook sneller worden met sneller geheugen, verschillen zijn niet groot maar voor cad pc's probeer ik wel het maximale eruit te halen.

volgens mij is een amd 5800 sneller in autodesk software, omdat de architectuur veranderingen best een groot zijn (in ieder geval in autodesk inventor is het in ieder geval een stuk sneller)

Ik zou eigenlijk eerder 2 pc's bouwen. 1 voor werk en 1 voor minen. waarbij je als je dat wilt je werk pc ook kunt gebruiken voor minen. Kost je iets meer omdat je een paar hardware delen extra nodig hebt voor minen, maar aan de andere kant is tijd ook geld, en als je werk pc niet goed kunt gebruiken vanwege het mining kost dat meer.

Voor je werk pc zou ik dan ook een snellere gpu nemen, multi gpu gaming is niet echt lekker supported, dus dan kun je beter iets als een 3080 nemen en de mining pc uitrusten met wat het meest voordelig is.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

boriskamp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:27:
Hmm interessant wat jij zegt. Ik weet echter dat je voor minen de goedkoopste CPU kan nemen, en een simpele harddrive kan gebruiken, goedkoper MB enz. Echter wil ik hem ook voor ander werk gebruiken, ik neem aan dat je de openingspost hebt gelezen? Voor deze andere doeleinden is deze combi meer dan 'goed' volgens mij, uitstekend zelfs. Voor het minen is hij vervolgens redelijk denk ik, je verbuikt maybe iets meer stroom maar daarvoor heb ik straks zonnepanelen.
Maar als je kunt kiezen tussen één setup die voor beide doeleinden niet geschikt is (overkill voor de één, minder geschikt voor de ander) of twee setups die perfect zijn voor beiden, wat is dan beter?
Betreft de RTX3060ti, deze heeft een hashrate van 58mh/s wat neerkomt op 0,0018 ether per dag, een 3090 heeft een hashrate van 114mh/s wat neerkomt op 0,0034 ether per dag, dit is dus letterlijk het dubbele. (bron:https://whattomine.com/coins)

De 3060ti kost 42% van wat de 3090 kost (€830 vs €1950, goedkoopste wat ik heb gevonden) maar levert het dubbele op. Dit is het (mits je de 3090 kan betalen) dus meer dan waard in mijn ogen, vooral als je gelooft in de toekomst van crypto (ether specifiek), dan is het hebben van 2x zoveel coins over 5-10 jaar (daar kijk ik op) zoveel meer waard dan de 60-70% die je nu kan besparen door een 3090 ipv een 3060ti te gebruiken.
Maar in een miner setup is het geen kwestie van twee keer zoveel coins. Het is een kwestie van hoe zet je het zo optimaal mogelijk in. Als jij voor de prijs van 2 3090s ook 5 3060tis in kunt zetten praat je dus over 228MH/s versus 290MH/s. En dan verwacht ik dat de 3060 setup ook nog minder stroom zal verbruiken.
Betreft de LHS versies (waar nvidea het minen tegenwerkt), dit is nvt met de 3060ti en de 3090, ik heb hier dus niet mee te maken. De 3070 en de (nieuwe) 3080ti hebben dit bijvoorbeeld wel.
Totdat ze de drivers aanpassen...... En ga er maar gerust van uit dat dat zal gebeuren.

Let ook op dat ook al produceer je de electriciteit zelf, er nogsteeds een kostenplaatje aan zit. Een zuinige setup kan er voor zorgen dat je meer kunt terugleveren of meer van die setups kunt draaien. En dan is de invloed van die 11700 plots wel weer belangrijk.

Overigens even een hele snelle berekening;
Een rig met 6 stuks 3060ti zal, qua verbruik, op zo'n 1000W zitten (6 stuks 3090 rond de 2000W). Dat betekend een jaar verbruik van zo'n 8200KWh. Daarvoor heb je zo'n 15000Wp aan zonnepanelen nodig. Dat zijn er grofweg 50 stuks 300Wp.
Maar daar houdt het niet op. De zonnepanelen hebben een dagelijkse en jaarlijkse cyclus. De mining rig niet. Ofwel: Je kunt dat verbruik niet opwekken met panelen die slechts het verbruik dekken. Wil je de mining rig van de panelen laten draaien dan zul je een factor 4-8 van het verbruik nodig hebben. Dan heb je dus al een volledig zonnepark liggen.
Alternatief leg je wel die 50 panelen maar draai je de rig alleen wanneer je genoeg opwekt. Dat zal een uur of 8 per dag zijn.

Op dit moment levert 1 3060Ti grofweg $4.5 per maand op (volgens https://minerstat.com/). Draai die 8 uur per dag dan zit je op $1.5. Die je dat met 6 stuks kom je op $9. Dat is iets meer dan 7,50 per maand, kosten voor electriciteit niet mee gerekend. Een rig van 6000 heb je dan in 67 jaar terug verdient.....
Maar zelfs in best case scenario waar je wél 24*7 draait duur het nog 23 jaar om de PC terug te verdienen.
Minder kaarten gebruiken maakt het niet beter;
Bij 4 kaarten 24*7 zit je op €15 per maand, PC zou dan voor een €4500 kunnen mischien, zit je op 25 jaar terugverdientijd.
En dat is uitgaande van ETH. Alle andere coins op minerstat zitten op een fractie van het verdienpotentieel.

Ik zou echt eens serieus naar de businesscase van een miningrig kijken. Die is er op dit moment niet. Je gaat dit nooit terugverdienen. Niet raar ook als je met ASICs moet concurreren....

• boriskamp
@Croga Daar heb je zeker goede punten, maar één grote vergissing, een 3060ti levert geen $4,5 per maand op maar per dag (€3,3) (-:, kijk nog maar eens goed. Maar ik ga niet elke dag/maand verkopen, het is echt voor de lange termijn, en als je dan geloofd waar ik in geloof (is een mening inderdaad!) is die €3,30 veel hoger. Echter reken ik met €3,3 voor een 3060ti en €6,6 voor een 3090 per dag op basis van €0,1 per kwh aan kosten.
Maar als je kunt kiezen tussen één setup die voor beide doeleinden niet geschikt is (overkill voor de één, minder geschikt voor de ander) of twee setups die perfect zijn voor beiden, wat is dan beter?
Ja daar heb je zeker gelijk! Ik zit te twijfelen nu gewoon voor de game/revit setup te gaan, minen te proberen (als hobby) en wanneer het bevalt, een rig te kopen voor erbij. Dan kan ik nu een goedkopere moederbord nemen en ga ik denk ik voor 1 3090. Wat denk jij daarvan?

Wanneer het minen dan bevalt koop ik extra gpus, een cheap moederbord, cpu, psu enz en ga ik daar dedicated mee minen.
Maar in een miner setup is het geen kwestie van twee keer zoveel coins. Het is een kwestie van hoe zet je het zo optimaal mogelijk in. Als jij voor de prijs van 2 3090s ook 5 3060tis in kunt zetten praat je dus over 228MH/s versus 290MH/s. En dan verwacht ik dat de 3060 setup ook nog minder stroom zal verbruiken.
Ja eens, zolang je een 'onbeperkt' aantal kaarten kwijt kunt. Kan je maar 8 kaarten kwijt (bijv) in mijn geval, dan nemen 3060ti's dubbel de ruimte in en zit je dus aan 50% van je potential has power voor dat moederbord. Zit je echter lang nog niet aan de 8 gpu's, dan is het misschien slim om te beginnen met wat 3060ti's, daar heb je zeker een punt en zet me nu tot nadenken. Wanneer je dan door wil, kan je altijd nog 3090's kopen.
Totdat ze de drivers aanpassen...... En ga er maar gerust van uit dat dat zal gebeuren.
Wie weet! Dan update ik niet, haha. Vraag me ook af of ze dat met terugwerkende kracht gaan en kunnen doen hoor. Je ziet het nu vooral bij de nieuwe versies!
Een rig met 6 stuks 3060ti zal, qua verbruik, op zo'n 1000W zitten (6 stuks 3090 rond de 2000W). Dat betekend een jaar verbruik van zo'n 8200KWh. Daarvoor heb je zo'n 15000Wp aan zonnepanelen nodig. Dat zijn er grofweg 50 stuks 300Wp.
Maar daar houdt het niet op. De zonnepanelen hebben een dagelijkse en jaarlijkse cyclus. De mining rig niet. Ofwel: Je kunt dat verbruik niet opwekken met panelen die slechts het verbruik dekken. Wil je de mining rig van de panelen laten draaien dan zul je een factor 4-8 van het verbruik nodig hebben. Dan heb je dus al een volledig zonnepark liggen.
Alternatief leg je wel die 50 panelen maar draai je de rig alleen wanneer je genoeg opwekt. Dat zal een uur of 8 per dag zijn.
Ja eens, dit zal vooral in de praktijk bekeken moeten worden.
Ik zou echt eens serieus naar de businesscase van een miningrig kijken. Die is er op dit moment niet. Je gaat dit nooit terugverdienen. Niet raar ook als je met ASICs moet concurreren....
Je hebt dus een vergissing gemaakt met de opbrengst he, zie mn eerste regel. Ik kom volgens (uitgebreide berekeningen) uit op rendement van 12,5% per 30 dagen bij een koers van €2.000ETH, €0,1kw/h per 3060ti kaart met een aanschafprijs van €739,- Dit is een rendement op de kaart, overige hardware niet meegenomen. Zo heb je een 3060ti kaart in 8 maanden dus al 'terug verdient' (nogmaals, ik verkoop niet, maar je snapt het punt!). Maak dit rekensommetje nog eens met ETH op een koers van €4.000 waar die paar maanden geleden stond en het wordt nog beter.

Ik zie het dus wel als interessant voor nu! p.s. je concurreert niet met de ASIC's, die minen andere coins (en zijn beperkt tot die coins)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Croga
15000 Wp nodig om 8200 kWh op te wekken? Ik wek met 5 kWp 5700 kWh per jaar op.
300 Wp zonnepanelen zijn oud. Ik neem aan dan tweedehands inkoop voor 50 euro per paneel?

Voor de rest van je post heb ik onvoldoende kennis, maar zonnepanelen sla je de plank mis. Het begin van je relaas ging over de jaaropbrengst (salderen).

Zonnestroom zit op <4 cent per kWh nieuw. Tweedehands nog goedkoper. Met salderen, dat dan weer wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 23-07-2021 09:12 ]

• boriskamp
Dre schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:08:
@Croga
15000 Wp nodig om 8200 kWh op te wekken? Ik wek met 5 kWp 5700 kWh per jaar op.
300 Wp zonnepanelen zijn oud. Ik neem aan dan tweedehands inkoop voor 50 euro per paneel?

Voor de rest van je post heb ik onvoldoende kennis, maar zonnepanelen sla je de plank mis. Het begin van je relaas ging over de jaaropbrengst (salderen).

Zonnestroom zit op <4 cent per kWh nieuw. Tweedehands nog goedkoper. Met salderen, dat dan weer wel.
Thanks! Goede content! Ik heb vanmiddag een afspraak met mn broer op de zaak bij hem, hij zit in de zonnepanelen dus daar ga ik het uitgebreid horen (-:

• boriskamp
Nutral schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:15:
Gebruik je Revit voor werk? Dan zou ik zo snel mogelijke storage nemen, gezien je regelmatig bij het saven of openen veel kleine bestanden opent en het redelijk waard is om hiervoor een nvme te nemen zoals de samsung 980 m2.

Geheugen als de cpu dat ondersteund,( ik weet niet hoe dat zit met 11900) zou ik ook zo snel mogelijk nemen (3600?) revit zoals andere autodesk software belast vooral 1 thread en kan dus ook sneller worden met sneller geheugen, verschillen zijn niet groot maar voor cad pc's probeer ik wel het maximale eruit te halen.

volgens mij is een amd 5800 sneller in autodesk software, omdat de architectuur veranderingen best een groot zijn (in ieder geval in autodesk inventor is het in ieder geval een stuk sneller)

Ik zou eigenlijk eerder 2 pc's bouwen. 1 voor werk en 1 voor minen. waarbij je als je dat wilt je werk pc ook kunt gebruiken voor minen. Kost je iets meer omdat je een paar hardware delen extra nodig hebt voor minen, maar aan de andere kant is tijd ook geld, en als je werk pc niet goed kunt gebruiken vanwege het mining kost dat meer.

Voor je werk pc zou ik dan ook een snellere gpu nemen, multi gpu gaming is niet echt lekker supported, dus dan kun je beter iets als een 3080 nemen en de mining pc uitrusten met wat het meest voordelig is.
Ja voor werk!

Thanks, kan ik wat mee! Heb je die snellere storage ook op wat anders dan M.2? Ik wil mijn M.2 vrijhouden bij voorkeur voor GPU's. Doe ik dan niet dan kan ik er wel voor gaan, moet ik nog even over nadenken!

Ik heb nu 3200 erin staan, zal 3600 echt te merken zijn voor het geheugen?

Genoteerd betreft de Ryzen, dit hangt ook weer even af van wat ik nou precies met mn systeem ga doen (één systeem, of een revit/game pc en los een rig)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou hier 2 systemen voor bouwen, 1 puur voor minen (veel herrie, open kast, extra koeling, updates, downtime, miner OS)

En 1 voor BIM en gaming die het gewoon altijd doet, Windows draait en lekker stil is als je er naast zit etc.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

boriskamp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:08:
@Croga Daar heb je zeker goede punten, maar één grote vergissing, een 3060ti levert geen $4,5 per maand op maar per dag (€3,3) (-:, kijk nog maar eens goed. Maar ik ga niet elke dag/maand verkopen, het is echt voor de lange termijn, en als je dan geloofd waar ik in geloof (is een mening inderdaad!) is die €3,30 veel hoger. Echter reken ik met €3,3 voor een 3060ti en €6,6 voor een 3090 per dag op basis van €0,1 per kwh aan kosten.
oh wow, daar heb ik inderdaad even behoorlijk naast gekeken.... Dat verandert het plaatje behoorlijk. Dan zou het zelfs met stroom uit het stopcontact nog interessant kunnen zijn;

€3.3 dagopbrengst
140W = 3.3KWh = €0.80 per dag verbruik
€2.5 netto per dag
4 stuks in een PC van €4500 = 450 dagen terugverdientijd.

Zelfs als je dan dagelijks (of maandelijks) gaat verkopen is dat waarschijnlijk een zinnige business case.

I guess I'll shut up now ;-)

• boriskamp
Okay! Ik heb het volgende net besteld:
1MoederbordenASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)€ 402,25€ 402,25
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 1.0)€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 101,05€ 101,05
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX436C18FB3A/32€ 185,20€ 185,20
1VoedingenCorsair HX1200 V2€ 248,90€ 248,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.946,48

Ben begonnen met 1 GPU, ga dat eerst eens uitproberen met minen en dan extra kopen als het bevalt. De RTX3060ti's zonder LHR zijn nergens meer te krijgen...

Ben erg benieuwd!!
Ziet iemand nog iets wat ik mis?
Pagina: 1