Crossover aansluiten op speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 17:08
Een jaar geleden met een project begonnen om een streaming speaker te maken. Speakers (2 middentonen/lage tonen speakers en 1 tweeter) en crossover uit een oude center speaker gehaald en aangezien het een klein apparaat wordt vind ik het prima dat hij mono output gaat geven. De versterker die ik heb kan stereo over mono doen, dus qua kanalen mis ik niets, alleen geen stereo beeld.

Nu ben ik zo dom geweest om die center speaker uit elkaar te halen een jaar geleden zonder foto's te maken hoe het op de crossover zat aangesloten. Nu ben ik een leek qua circuits, en heb nu geen idee meer hoe het aangesloten moet worden. Informatie/datasheet oid over de speaker kon ik niet vinden online.

Betreft een Jamo Center 40 speaker.

Hier de crossover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uujm3xkHSY7D-0mZKtX6KxZFIHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7u7c9tPBQy8XfOPb1V84EHq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntwmk5WR3Vy4ALuYFwo8wPDLyzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAANINYyv5DiCiJ9fD7iovJr.jpg?f=fotoalbum_large

De kabels op de crossover zijn met kleur gemarkeert alleen vind ik die wat verwarrend. Maar dat kan mijn gebrek aan kennis zijn. De zwarte gemarkte kabels zitten namelijk vlak bij de rode aansluiting op de crossover. Dus ik vertrouw die zwarte markering niet zo.

Kan ik er hier vanuit gaan dat zwarte kabels "min" zijn en de rode "plus"?

Daarnaast zit er nog de kabels voor ik vermoed de tweeter, die zijn wit en grijs gemarkeert. Dat zegt me dus helemaal niets.

Iemand een idee hoe dit zit? Wellicht is het heel simpel en kan je zien wat waar aangesloten moet zitten maar ben zo bang iets kapot te maken aan de speakers/crossover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je gaat zomaar niks kapotmaken door het verkeerd aan te sluiten. Je kunt bij weinig vermogen testen of het een beetje klinkt.

Ik ben ook geen filterwizard, Dus ik zie niet precies hoe het werkt. Maar de grote spoel is denk ik een 2e orde laagdoorlaat samen met de condensator.

Hoog is 2e orde high pass, je tweeter zit goed denk ik. Dat blauwe ding denk ik een NTC of vermogensweerstand om het vermogen te reduceren. Zou logisch zijn

Je kunt die dubbele set (die op hetzelfde punt zijn aangesloten) aan je laag drivers zetten. Polariteit durf ik niet te zeggen. Soms wordt er namelijk bewust een driver achterstevoren aangesloten. Meestal is dit de tweeter.

[ Voor 25% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-07-2021 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
De tweeter. Is nu juist aangesloten.
De weerstand zal een ptc kunnen zijn. Om de tweeter te beschermen.

De rest is voor de woofers. Zaten de draden gesoldeerd of met stekkers ?
De vorm van de stekkers geeft soms de polariteit aan.
Dan is er een smalle en een brede stekker.

Anders zal de kleuren op de kabels aanhouden.
Omdraaien kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Een geruststelling om te horen dat verkeerd aansluiten niet direct resulteerd in iets kapot maken.

Zal beginnen om de kleuren aan te houden en dan met laag vermogen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
De crossover is inderdaad een beetje "vreemd", dat als je het uittekent dan zou je verwachten dat de (+) is bij het punt waar de zwarte knop zit, en de (-) bij de rode. Je ziet dat daar ook alles op samenkomt.

Maar dat maakt niet al te veel uit. De tweeter zit goed. Dus ik zou inderdaad de rode op de passende terminal van beide woofers zetten, en de zwarte kabels op de andere van beide woofers. In ieder geval ervoor zorgen dat ze op dezelfde terminals zitten, anders klinkt je geluid heel raar.

Je zou nog een check kunnen doen als het in elkaar zit rond de crossoverfrequentie of er een "suckout" in zit. Crossover zal rond de 3 kHz zitten, checken kun je doen een toongenerator op je mobieltje of website en het checken kun je doen met je oor of met een geluidsmeter op je telefoon. Dat moet je wel doen van een afstandje zodat destructieve interferentie kan gebeuren (>50 cm ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Vanavond de boel aangesloten en het werkt zover ik hoor gewoon.

@Seers ik zal eens kijken of ik eruit kom met die check van je. Is mij totaal onbekend terrein, maar goed dat is de rede dat ik dit project gestart ben. Naast wat leuks maken vooral ervan leren.
Pagina: 1