Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvbreda
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04 21:05
Hi allemaal! Ik heb een beetje n vreemde vraag:
Op mijn zolder heb ik oude beeldbuis Philips tv uit de jaren 80 (22CS3240 k35).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnLV1oULaVB3O0zTT8182bsAKEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhazaTDJB31ryiu7m2noww6R.jpg?f=fotoalbum_large

De tv heeft alleen een coax aansluiting. Ik kijk graag nostalgische videos op deze tv via Youtube of Netflix. Via deze converter zet ik het HDMI signaal van een Apple tv3 om naar coax:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxRdqCpMPbPoZiNI8YhhJg03Wbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99yoD74jc4flWv2DxTQnChNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heeft deze ook een AV/RCA ingang. Helaas zet de converter het 16:9 beeld van de Apple TV niet om naar 4:3. Ik hoopte op een crop van de pillarbox bij 4:3 content, maar deze geeft nu ingedeukt beeld. En een toevoeging van letterbox bij 16:9 content, maar deze wordt helaas ook in elkaar gedrukt.

Apple tv3 heeft in het menu allemaal opties voor 4:3 resoluties, maar die lijken niets te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWzp-G0puoluf9tdWgillWvG0FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fn3EKzGBNyMQc2hpF6cUJb9u.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie misschien een idee hoe ik mijn 16:9 signaal toch goed kan weergeven op mijn 4:3 tv? Dus zonder pillarbox bij 4:3 en met letterbox bij 16:9 videos? Ik hoopte dat er misschien een omvormer of iets dergelijks bestaat die dit doet.

Het is puur nostalgisch, maar ik hoop echt dat iemand mij kan helpen :)

Alvast veel dank!

Groet Daniel

Beste antwoord (via Dvbreda op 11-08-2021 08:42)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is verkeerd advies: PAL is 576i, dus alleen met 576i kun je zonder schaling weergeven. 480i is in die zin niet beter dan 1024x768.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvbreda
Hoi

Misschien toch n beetje een te specifieke vraag, of had mijn vraag in een ander topic gemoeten?

Groetjes Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Misschien doet die converter zich voor als 16:9 device? Heeft die geen configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je ook de mogelijkheid om een PALresolutie uit te sturen? Dus iets van 768 x 576px?

Ik weet niet hoe goed je zo'n AppleTV in kan stellen, maar als die ene 16:9 signaal blijft uitsturen, dan kom je er nooit, je wil juist een 4:3 hebben. Heb je geen ander apparaat waarvan je de resolutie zelf ook in kan stellen? Als is het maar om te testen of het lekker door die converter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Deze ATV heeft trouwens geen YouTube (meer).

Staat verder los van je probleem, maar gezien je YouTube specifiek benoemt in je TS….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:18
zitten er in de tv zelf niet ergens wat potmetertjes waarmee je het beeld kunt verstellen dmv sync e.d. Wel opletten hoog voltage beeldbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvbreda
Dank voor alle hulp opeens :)
418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:09:
Misschien doet die converter zich voor als 16:9 device? Heeft die geen configuratie?
Dat zou wel kunnen op de hdmi input, al converteert hij via AV mijn dvd speler die 4:3 uitzend.
Volgens mij niet, wel allemaal VGA/PC 4:3 resoluties zoals 1024x768
TERW_DAN schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:14:
Heb je ook de mogelijkheid om een PALresolutie uit te sturen? Dus iets van 768 x 576px?

Ik weet niet hoe goed je zo'n AppleTV in kan stellen, maar als die ene 16:9 signaal blijft uitsturen, dan kom je er nooit, je wil juist een 4:3 hebben. Heb je geen ander apparaat waarvan je de resolutie zelf ook in kan stellen? Als is het maar om te testen of het lekker door die converter gaat.
Ik ga t even testen met die DVD speler, die heeft ook hdmi uit namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvbreda
FreakNL schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:16:
Deze ATV heeft trouwens geen YouTube (meer).

Staat verder los van je probleem, maar gezien je YouTube specifiek benoemt in je TS….
Ah dat wist ik niet eens, ik gebruik altijd Airplay, dat werkt nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvbreda
vj_slof schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:17:
zitten er in de tv zelf niet ergens wat potmetertjes waarmee je het beeld kunt verstellen dmv sync e.d. Wel opletten hoog voltage beeldbuis.
Ik weet niet of ik dat aandurf :? Maar permanent de tv resolutie aanpassen is onhandig vanwege de dvd speler en SNES die er ook op aangesloten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kan je signaal van de apple tv ergens doorheen lussen (video recorder ofzo) voordat het de converter in gaat?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is verkeerd advies: PAL is 576i, dus alleen met 576i kun je zonder schaling weergeven. 480i is in die zin niet beter dan 1024x768.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik verdenk die AliExpress-modulator, die HDMI omzet in hoogfrequent. Het lijkt me dat die appeltelevisie wel netjes een 4:3-signaal op de HDMI zet als je hem op 1024x768 instelt, 1024x768 in breedbeeld lijkt me adbsurd. Die modulator gaat het ingangssignaal vervolgens aanpassen en neemt een breedbeedtelevisie aan. Er komt 4:3 binnen, het signaal moet dus geschikt gemaakt worden voor breedbeeld, dus voegt de modulator een paar zwarte balken links en rechts toe.

Heeft die modulator een handleiding? Ik kan niets op internet vinden, in de Aliexpress-specificaties staat " Ingang Resolutie: 1080P / 1080i / 720P / 576P / 576i / 480p", "TV Standaard Formaat: PAL / NTSC". De modulator ondersteunt dus 576i als ingangssignaal en 1024x768 is geen gespecificeerde resolutie, je zou kunnen kijken of je met een laptop een 576i-signaal op een HDMI-poort kunt zetten en kijken wat dat doet.

Als ik de knoppen op de foto bekijk dan mis ik de knop om tussen PAL en NTSC te kiezen. Hoe stel je dat in en betekent dat dat er nog meer instellingen op dat apparaat zijn die ik niet op de foto kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvbreda
Hi sorry voor mn late reactie, het was inderdaad de converter van AliExpress die het niet aankon. Deze had ook verder geen instellingen, dus ik heb voor €12 een andere besteld met afstandbediening (waar een knopje met zoom op staat), hiermee kon ik zowel de horizontale als verticale schaal aanpassen. Hiermee krijg ik geen 16:9 content in letterbox, maar wel bijgesneden 4:3 content wat al een echte win is.
Pagina: 1