Oplopen temperatuur en veel lawaai van Videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-04 18:34
Mijn vraag
Ik heb mijn computer setup nu ongeveer twee jaar. Echter sinds korte tijd maakt de pc (videokaart) meer lawaai bij bepaalde games.

Relevante software en hardware die ik gebruik

GTX 1660 TI Videokaart, ASUS GPU Tweak om de temperatuur in de gaten te houden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Tijdens bepaalde games maakt de pc veel lawaai. De ventilatoren van de videokaart stijgen een paar seconden op, waarna de pc weer rustig wordt. 5 seconden lawaai, 10 seconden rust. Steeds opnieuw en opnieuw totdat ik de game afsluit. Op dat moment daalt de temperatuur meteen drastisch.

Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden. Het programma geeft aan dat de temperatuur van de videokaart 86 a 87 wordt. Vervolgens gaan de ventilatoren draaien waardoor de temp weer rond 84 a 85 wordt.

Ik heb de zijkant van de kast open gemaakt. Alles schoongemaakt zonder resultaat (was erg schoon)

Ik ben erachter gekozen dat ik dezelfde games kan spelen, zonder dat de ventilatoren hard beginnen te draaien, als de zijkant van de kast open blijft. Temperatuur blijf rond 83

Alle ventilatoren werken prima. Aan de voorkant komt frisse lucht naar binnen en aan de achterkant gaat de lucht naar buiten.

De pc staat onder het bureau, maar aan alle kanten los van de muur ed.

Heeft iemand een idee of een oplossing? Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is.

Groet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Welke cpu en cpu koeler?
Welk merk en type behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
- AMD ryzen 3600
- Nvidia Geforce 1660 ti
- Cooler master gold 650
- Vengeance LPX DDR4 16gb
- Devine C computer case, Fractal design
- Baracuda 1 tb
- SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anexis79
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 14:43
Had dit probleem laatst ook met mijn rtx 2060.
Je wordt er helemaal gek ,boven de 75 graden loeien als een gek voor een paar seconden en dan weer rustig.
Uiteindelijk de pc maar weggebracht en 2 dagen later was het opgelost.
Mijn videokaart hing namelijk heel erg door ,na het plaatsen van een GPU bracket was het probleem verholpen.
Je zou dit zelf eens kunnen testen door er iets van een blokje onder te doen.

Path of Exile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Je zou ook het fan profiel iets agressiever kunnen instellen. Dan heb je meer geluid bij lagere temperatuur maar hoeven ze minder vaak te loeien.

Bovendien geef je aan dat het niet bij een open kast gebeurd: heb je wel genoeg airflow in je kast? Stoffilters zijn schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
Dankjewel voor jullie reacties.

Ja is volledig stof vrij. Ik heb de kast nu pas enkele dagen open om te proberen. Met open kast lijkt me de temperatuur toch aan de hoge kant rond 84 graden? Ondanks dat hij niet constant lawaai maakt.

Ik kan het eens proberen met een GPU bracket. Nog nooit gezien of gehoord.

[ Voor 15% gewijzigd door OetkerNL op 17-07-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:58

ResuCigam

BOFH

Je kan ook de grafische instellingen in je game een klein beetje omlaag zetten zodat je kaart minder hard hoeft te werken. Sommige games hebben standaard instellingen die ervoor zorgen dat je kaart de hele tijd op 100% staat te werken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
ResuCigam schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:01:
Je kan ook de grafische instellingen in je game een klein beetje omlaag zetten zodat je kaart minder hard hoeft te werken. Sommige games hebben standaard instellingen die ervoor zorgen dat je kaart de hele tijd op 100% staat te werken.
Daar zijn ze toch ook gewoon voor gemaakt?

@OetkerNL Gaan de fans pas draaien bij 86-87c?

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
De fans draaien altijd. Alleen bij 87 plus gaat het er hard aan toe. En vanaf dat moment op en af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Welk model 1660Ti heb je precies? Is de koeler van de kaart stofvrij? Misschien is het eens tijd om de kaart te (laten?) repasten. Enfin, eerst maar eens afwachten welk model je hebt.

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 10:29
Zij paneel open en geen probleem lijkt mij een airflow probleem.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
84c graden voor een 1660Ti is best aan de hoge kant met een open paneel. Dit lijkt mij geen airflow probleem. Kan me enkel bedenken dat dit de ASUS Phoenix variant betreft met nogal een twijfelachtige koeler.

[ Voor 31% gewijzigd door ECP0WERS op 18-07-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat is op zo'n moment de temperatuur van de andere onderdelen van je PC? Wat voor model 1660 Ti heb je? Mogelijk is het nodig om de koelpasta van je GPU te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
Mijn videokaart is.

https://www.asus.com/us/site/graphics-cards/gpu-tweak-ii/

Ik heb geen idee hoe ik kan zien wat de temperatuur van andere onderdelen zijn. Suggesties?
Pagina: 1