Telefoon gebruikt €600 aan data in 30 minuten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-05 20:10
Hi guys, ik heb een vreemde situatie.

Ik zit bij Simyo als provider, deze rekenen €0.15 per gebruikte MB buiten je bundel. Een aantal dagen geleden werd ik opgeschrikt door een sms dat 80% van mijn bundel gebruikt was. Ik keek in mijn dataverbruik en er stond bijna 1GB gebruikt. Ik heb snel mijn mobiele gegevens uitgezet. 30 minuten later krijg ik een sms en email" "Wegens hooggebruik is uw nummer geblokkeerd en uw rekening is 600 euro". Volgens de provider is 5 GB aan data gebruikt Mijn telefoon heeft nog steeds mobiele data uit en zegt dat maar 1GB gebruikt is. Volgens de tijdstippen zou mijn telefoon nog 25 minuten na het uitzetten van de data met 1.8MB per seconde gedownload hebben.

Na heen en weer met de klantenservice hebben ze toegegeven eenmalig de rekening te verlagen naar 40 euro. Als het nog een keer gebeurd betaal je gewoon 600 euro. Verzoeken tot onderzoek naar de daadwerkelijke probleem worden eigenlijk direct afgekapt als: "dat is je eigen verantwoordelijkheid en het contract dat je hebt afgesloten".

Heeft iemand een idee hoe dit in godsnaam kan gebeuren en wat ik kan doen?

Edit: Ik heb even wat screenshots uit een vervolgpost hier ook geplakt zodat het duidelijker wordt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pFrLUse.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ED21ovz.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T0qmPVE.png

[ Voor 15% gewijzigd door Temporary834 op 19-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:06
600 euro in 30min klinkt veel maar 5gb in 30 minuten is niet extreem veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834
Joostje123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:43:
600 euro in 30min klinkt veel maar 5gb in 30 minuten is niet extreem veel.
Nou ja, als Simyo 0.15 euro per MB buiten je bundel rekent.

Ja ik ben overgestapt van provider naar aanleiding van dit grapje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Temporary834 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:46:
[...]

waarom ligt dit aan de provider??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat zegt de specificatie van Simyo, en wordt deze dagelijks bijgewerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
superduper schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:52:
[...]

Omdat providers soms rare fratsen hebben.

Vodafone laat je bijvoorbeeld betalen als iemand je belt en doorgeschakeld wordt naar je voicemail.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 18:10
Klinkt als mogelijk malware op je telefoon. Sowieso goed om een tooltje te installeren die bijhoudt welke programma's data verstoken. Glasswire kan dat, maar geen idee of daar ook een gratis versie van is.

Verder, als je inderdaad 5GB in een half uur verstookt hebt, dan vind ik het bijzonder coulant dat ze je rekening van €600 naar €40 hebben bijgesteld. (Nu is €600 aardig buitensporig voor 5GB, maar dat is wel waar je mee akkoord bent gegaan in de voorwaarden.)

The devil is in the details.

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mensen tegenwoordig... Maken zelf een fout door datagebruik niet in de hand te houden op een beperkte bundel; krijgen prima coulance, maar toch is het de schuld van de provider. Nou succes, bij de volgende dan maar...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
superduper schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:57:
Mensen tegenwoordig... Maken zelf een fout door datagebruik niet in de hand te houden op een beperkte bundel; krijgen prima coulance, maar toch is het de schuld van de provider. Nou succes, bij de volgende dan maar...
Het gaat er hier om dat er nog 5GB verstookt is nadat hij data heeft uitgezet.

Dat, of de provider was een beetje traag met het SMSje. En tegen de tijd dat die binnen kwam, was de 5GB er al doorheen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
RocketKoen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:59:
[...]

Dat, of de provider was een beetje traag met het SMSje. En tegen de tijd dat die binnen kwam, was de 5GB er al doorheen.
Sowieso zal er iets aan vertraging in zo'n SMS zitten, plus @Temporary834 heeft ook niet aangegeven of er tussen de SMS ontvangen en data uitzetten nog enige tijd zat. Kan me voorstellen dat je die eerste SMS niet direct hebt gezien, maar pas na een paar minuten (of meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:53
@Temporary834 Indien het een Android toestel is (en versie 5.1 of hoger) -- in de systeemweergave kan je zien wat er veel verstookt heeft. Kan je daar eens kijken?

@Hahn Verder doet Watchdog het wel gratis en verder prima

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Maar dat is toch het punt van @superduper : wat kan de provider hier aan doen? Blijkbaar heeft je telefoon die data verstookt (lijkt mij sterk dat de provider het niet goed meet). En die sms is een service niet iets waar je dus de schuld bij de provider kan neerleggen. En die provider geeft vervolgens nog een heel net voorstel om het te corrigeren voor deze ene keer

Tip voor TS: zoek een provider waarbij je plafond kan instellen of buiten bundel geen kosten maar veel lagere snelheid

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Temporary834
Je snapt het probleem niet. Mijn mobiele internet stond niet aan, mijn toestel geeft ook aan dat er 1GB gebruikt is in plaats van 5GB. Hoe is dat je data "niet in de hand houden"? Welke handeling zou jij verricht hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pFrLUse.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ED21ovz.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T0qmPVE.png

Android gegevensgebruik zegt:
1.01 GB totaal data gebruikt
Appverbruik: hoogste app: Chrome 44 MB.

Daar zit een gigantisch gat in met wat het totale verbruik is. En dan is er nog een gat tussen wat mijn telefoon zegt en de provider claimt.

[ Voor 31% gewijzigd door Temporary834 op 16-07-2021 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834
superduper schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:52:
[...]

Waarom zou ik in godsnaam bij een provider blijven die me rekeningen kan sturen van 600 euro terwijl mijn mobiele gegevens uit staan?

Maar meer concreet. Simyo geeft in zijn voorwaarden aan dat bij verbruik boven 100 euro op een dag internet uitgeschakeld wordt ter bescherming. Er staat dat daar een vertraging in kan zitten, maar indien zo'n beveiliging wordt genoemd mag men er van uit gaan dat deze afsluiting binnen redelijke ordegrootte van de genoemde 100 euro (667MB) plaatsvind (+- 30% ofzo?). Niet dat deze bescherming genoemd in de voorwaarden eigenlijk niet bestaat en de rekening lekker oploopt tot 600 euro voor deze gestopt wordt.

Extra leuk detail, voor die 80% en 100% bundel SMS beweerd Simyo dat dit dus wel direct kan:
Als je internetbundel voor 80% of 100% verbruikt is, sturen we je een sms'je om je hierover te informeren. Kijk je vervolgens op Mijn Simyo of op de Simyo app, dan lijkt het misschien alsof de waarschuwing niet klopt, omdat je nog resterende MB's ziet staan.

Simyo gebruikt een apart systeem om je internetverbruik te registreren. Dit systeem verwerkt alle verbruiksgegevens direct, zodat we je meteen kunnen waarschuwen als je bundel (bijna) op is.

[ Voor 72% gewijzigd door Temporary834 op 17-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834
[...]

Nee, timestamps van de provider geven aan dat het meeste dataverbruik heeft plaatsgevonden na het uitzetten van de mobiele data. Uitzetten van mobiele data gebeurde toen de telefoon 1.01 GB dataverbruik aangaf en dit is meer dan 24 uur later waar het nog steeds op staat.

Tijdlijn:

14:53:26 Tijdstempel mijn Simyo 80% verbruik
14:54 binnenkomst SMS: 80% data verbruikt.
~14:54 Open Dataverbruik android. Dataverbruik toont ~270MB dataverbruik.
~14:54 Dataverbruik scherm ververst. ~950 MB dataverbruik.
14:54:56: Tijdstempel mijn Simyo 100% verbruik mijn Symyo
~14:55 Mobiele gegevens uitgezet. Dataverbruik aangegeven door android. Dataverbruik android toont 1.01 GB gebruik.
14:56 binnenkomst SMS: bundel verbruikt
14:59:44: Tijdstempel mijn Simyo >100 euro verbruikt
15:34 SMS en Email hoge kosten. Email: Uw nummer is geblokkeerd. Uw rekening is tenminste 100 euro.
15:34 SMS en Email hoge kosten. Email: Uw rekening is geblokkeerd. Uw rekening is tenminste 250 euro.

[ Voor 50% gewijzigd door Temporary834 op 17-07-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Blijkbaar is het enorm snel gegaan door 'iets' waardoor timing van events zoals 'uitzetten' en smsjes elkaar niet snel genoeg opvolgen.

Kan het zijn dat er iemand op een soort hotspot op je telefoon zat?

Daarnaast is de weergave in Android van gebruik in mijn ervaring ook niet echt accuraat, maar het verschil tussen 1 en 5 GB is wel veel te veel ja. merkwaardig.

Weet je ook zeker dat alle services van Android zelf expliciet geen gebruik mogen maken van mobiele data? Zoals cloudbackup etc?

De enige reden die ik nog steeds zie om van provider te wisselen is er eentje te kiezen waar op-is-op geld, en geen overgebruik toestaat. Anders is de kans dat dit nogmaals gebeurt net zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
superduper schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:30:
Blijkbaar is het enorm snel gegaan door 'iets' waardoor timing van events zoals 'uitzetten' en smsjes elkaar niet snel genoeg opvolgen.

Kan het zijn dat er iemand op een soort hotspot op je telefoon zat?

Daarnaast is de weergave in Android van gebruik in mijn ervaring ook niet echt accuraat, maar het verschil tussen 1 en 5 GB is wel veel te veel ja. merkwaardig.

Weet je ook zeker dat alle services van Android zelf expliciet geen gebruik mogen maken van mobiele data? Zoals cloudbackup etc?

De enige reden die ik nog steeds zie om van provider te wisselen is er eentje te kiezen waar op-is-op geld, en geen overgebruik toestaat. Anders is de kans dat dit nogmaals gebeurt net zo groot.
Nee hotspot heeft niet aangestaan. Welke service kan er ooit gebruik maken van mobiele data wanneer deze expliciet uit staat?

Ik ben naar aanleiding hiervan ook overgestapt naar een provider die dit heeft. Alsnog vind ik Simyo nalatig in het naleven van hun eigen voorwaarde dat internet gestopt wordt bij verbruik van meer dan 100 euro op een dag (naar redelijkheid, 30 minuten wachten met stopzetten wanneer een waarschuwings sms binnen 2 minuten binnen is is niet redelijk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Temporary834 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:54:
[...]

Nee hotspot heeft niet aangestaan. Welke service kan er ooit gebruik maken van mobiele data wanneer deze expliciet uit staat?

Ik ben naar aanleiding hiervan ook overgestapt naar een provider die dit heeft. Alsnog vind ik Simyo nalatig in het naleven van hun eigen voorwaarde dat internet gestopt wordt bij verbruik van meer dan 100 euro op een ddag (naar redelijkheid, 30 minuten wachten met stopzetten wanneer een waarschuwings sms binnen 2 minuten binnen is is niet redelijk)
Hoezo nalatig? Ze hebben het internet toch gestopt? Die tekst geeft niet aan dat je een max hebt van 100 euro. En daarnaast, hebben ze met het coulance voorstel nog een plafond veel lager je aangeboden?

Probeer eens te denken vanuit de provider kant: dit gaat allemaal automatisch en monitoring staat echt niet op een frequentie van 10/min te kijken wie ze moeten stoppen. Dit zijn absolute excessen en daarom doen ze ook niet moeilijk over een flinke reductie in jouw kosten.

Ik zou ook niet kunnen bedenken hoe ze jou kunnen helpen te onderzoeken waar het probleem nu echt in zit; tenzij de provider administratie en logging hopeloos uit de bocht is gevlogen heb je die data echt wel verbruikt.

Zet je mobiel eens op WiFi en monitor de datatransfer via je Wifi poort en vergelijk dat met Android rapporten. Misschien zie je dan nog steeds die discrepantie en als hij zet zo groot is zou ik alles resetten naar fabrieksinstellingen voordat je weer op een beperkte mobiele bundel gaat zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 10:10
Heb je misschien een systeem update gedaan? ( Tijdens / in deze periode)

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834
superduper schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:01:
[...]

Hoezo nalatig? Ze hebben het internet toch gestopt? Die tekst geeft niet aan dat je een max hebt van 100 euro. En daarnaast, hebben ze met het coulance voorstel nog een plafond veel lager je aangeboden?

Probeer eens te denken vanuit de provider kant: dit gaat allemaal automatisch en monitoring staat echt niet op een frequentie van 10/min te kijken wie ze moeten stoppen. Dit zijn absolute excessen en daarom doen ze ook niet moeilijk over een flinke reductie in jouw kosten.

Ik zou ook niet kunnen bedenken hoe ze jou kunnen helpen te onderzoeken waar het probleem nu echt in zit; tenzij de provider administratie en logging hopeloos uit de bocht is gevlogen heb je die data echt wel verbruikt.

Zet je mobiel eens op WiFi en monitor de datatransfer via je Wifi poort en vergelijk dat met Android rapporten. Misschien zie je dan nog steeds die discrepantie en als hij zet zo groot is zou ik alles resetten naar fabrieksinstellingen voordat je weer op een beperkte mobiele bundel gaat zitten.
Ze hebben wel degelijk in hun voorwaarden staan dat internet gestopt wordt boven 100 euro:
"Bij een verbruik van meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel wordt
je aansluiting geblokkeerd in ons systeem, zodra ons systeem je verbruiksgegevens heeft verwerkt.
Dit is om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Je kunt je aansluiting weer activeren door een
tussentijdse betaling te doen."
Dat ze voor een waarschuwings sms direct handelen en binnen 2 minuten mij een sms weten te laten ontvangen en met een tussenpoze van 2 minuten, maar dat ze 30 minuten wachten bij een rekening van meer dan 100 euro is nalatig in mijn opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 17:00

Agent47

I always close my contracts.

Updates gedaan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Misschien Netflix die ineens een complete serie gaat downloaden?

Je bent al overgestapt? Precies om deze reden raad ik vrijwel altijd Hollandsnieuwe aan. Door hun prepaid constructie kun je nooit in een dergelijke situatie als deze terecht komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Temporary834 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Ze hebben wel degelijk in hun voorwaarden staan dat internet gestopt wordt boven 100 euro:

[...]

Dat ze voor een waarschuwings sms direct handelen en binnen 2 minuten mij een sms weten te laten ontvangen en met een tussenpoze van 2 minuten, maar dat ze 30 minuten wachten bij een rekening van meer dan 100 euro is nalatig in mijn opinie.
Imo lees je dit verkeerd: het internet wordt inderdaad gestopt bij een verbruik van MEER dan € 100, en dat is hier ook gebeurt. Dat er een vertraging zit in de administratie betekend niet dat je totale kosten altijd gecapped worden op € 100,-. Anyway, je voelt je benadeeld en ik kan dat ook enigszins wel begrijpen, maar vind de houding dat veel mensen zich tegen alles beschermt willen zien, maar wel alle vrijheden genieten wel problematisch worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52

MsG

Forumzwerver

Dit is dus wat ik wel fijn vindt bij simpel, daar kan je een verbruiksplafond instellen, die ik heb staan op maar een paar euro boven mijn normale maandbedrag. Zo zou ik nooit financieel uitgeknepen kunnen worden door een telefoon die gek zou doen met data.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Temporary834 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:46:
[...]

Ik heb wel eens een forum post daar gedaan met het voorstel om bij overschrijding gewoon af te kappen.
Maar dat werd niet als verbetering gezien. De manier waarop het werkt vonden zij klantvriendelijker.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
superduper schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Imo lees je dit verkeerd: het internet wordt inderdaad gestopt bij een verbruik van MEER dan € 100, en dat is hier ook gebeurt. Dat er een vertraging zit in de administratie betekend niet dat je totale kosten altijd gecapped worden op € 100,-. Anyway, je voelt je benadeeld en ik kan dat ook enigszins wel begrijpen, maar vind de houding dat veel mensen zich tegen alles beschermt willen zien, maar wel alle vrijheden genieten wel problematisch worden.
Zoals ik al eerder aangaf. Dat is prima als dit naar redelijkheid uitgevoerd wordt. De vertraging in de administratie is niet redelijk wanneer dezelfde monitoring van verbruik voor waarschuwingen 2 minuten koste in plaats van 30.

Dat 2e punt snap ik niet. Welke vrijheid eis ik op? Doe ik alsof ik nog internet wou gebruiken boven die 100 euro? Je vind het gek dat ik graag een naleving van beschermende voorwaarden in een contract zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 23:30
Wat voor/welke versie van Android gebruik je?
Op welk toestel?

Bij MiUI kan ik behoorlijk nauwkeurig bijhouden wat er hoeveel MB verbruikt, en ook een dag limiet instellen, en na een melding wordt de data uitgezet.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 19:40
Ik heb een soortgelijk gevalletje gehad bij Vodafone qua plotseling en onverklaarbaar dataverbruik. Stock Android 9 en geen updates ed. van toepassing.

Midden in de nacht is het Android-besturingssysteem plotseling data gaan verbruiken, dit was binnen korte tijd bijna 10GB, waarvan ik dus s'morgens de smsjes pas zag. 5GB was buiten mijn bundel en daar kreeg ik een mooie naheffing voor.

Uiteindelijk heb ik na contact met de klantenservice een gratis databundel gehad voor de rest van de maand en hoefde ik de extra kosten van 80 euro niet te betalen.

Voorgaande is natuurlijk mooi opgelost, maar waar ik meer mee zat is dat het niet te verklaren was wat de data nu verbruikt heeft. Voor zover ik heb kunnen uitvinden kun je niet zien welk proces onder Android-besturingssyteem deze data daadwerkelijk verbruikt heeft. Dus sindsdien een datamanager geïnstalleerd en een verbruikslimiet ingesteld om dit in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
hansie_k schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:30:
Op welk toestel?

Bij MiUI kan ik behoorlijk nauwkeurig bijhouden wat er hoeveel MB verbruikt, en ook een dag limiet instellen, en na een melding wordt de data uitgezet.
Motorola moto g5 plus
Android 8.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

€ 0,15 per MB? Wat voor pre-millenniumtarieven zijn dat?

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Sharky schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:38:
Hele normale. Na een kleine steekproef: Simpel rekent ook €0,15 per MB buiten bundel, Youfone en Ben rekenen €0,10 per MB buiten bundel.

Flink duur natuurlijk, maar dat is ook het idee van hele goedkope abonnementen: cashen als iemand over z'n limieten heen gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 17-07-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Hahn schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Hele normale. Na een kleine steekproef: Simpel rekent ook €0,15 per MB buiten bundel, Youfone en Ben rekenen €0,10 per MB buiten bundel.

Flink duur natuurlijk, maar dat is ook het idee van hele goedkope abonnementen: cashen als iemand over z'n limieten heen gaat.
Oh echt. Dacht dat dit soort tarieven inmiddels wel verleden tijd waren :'(

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sharky schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Oh echt. Dacht dat dit soort tarieven inmiddels wel verleden tijd waren :'(
Het verkoopt ook wel lekker: wil je 15 euro uitgeven als je ooit 100MB teveel gebruikt, of neem je gelijk een grotere bundel voor een paar euro meer per maand? (Die je meestal niet nodig zal hebben) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36

Tazzios

..

Er zijn wel meer meldingen dat de telefoon data blijft verbruiken indien deze staat ingesteld op offline.
Wat ik begrijp is dat de bestaande verbindingen bleven bestaan en verder wordt de optie 'mobiele data altijd actief' in de ontwikkelaarsopties genoemd.

edit:
Voorbeeld: https://support.google.co...a-and-wifi-disabled?hl=en

[ Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 17-07-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834
Tazzios schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:49:
Er zijn wel meer meldingen dat de telefoon data blijft verbruiken indien deze staat ingesteld op offline.
Wat ik begrijp is dat de bestaande verbindingen bleven bestaan en verder wordt de optie 'mobiele data altijd actief' in de ontwikkelaarsopties genoemd.

edit:
Voorbeeld: https://support.google.co...a-and-wifi-disabled?hl=en
Ontwikkelaarsmodus stond niet aan op het toestel.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:41:

Dit is allemaal by design. Het is namelijk wel de bedoeling dat de doelgemiddelde omzet per klant wordt behaald (ARPU). Aangezien sommige klanten dat niet vrijwillig doen zorg je ervoor dat je het bij een enkeling hard komt halen. Daarom zijn er ook geen harde limieten. Daarom is er ook nul interesse in technisch onderzoek of uberhaupt het meten van gebruik robuust te maken voor intentioneel gebruik. Zelfs 'coulance' is hier onderdeel van de productdefinitie. Kwestie van het straftarief >25x te hoog maken zodat het bij een >5x te hoog tarief nog goed cashen is. En je kweekt medestanders in forums als dit die uitzuigen van consumenten door grote corporates wel ok vinden en 'want coulance'. En je krijgt gratis bliksemafleiders in de vorm van technische discussies terwijl die door de complexiteit aan zowel gebruikerskant als de blackbox aan providerkant nooit tot een zinvolle uitkomst kunnen leiden.

Er is een manager bij KPN (Simyo is een KPN merk, opgetuigd om sukkels hiervoor te vangen) die zich de ballen uit de broek lacht en trots is dat hij dit heeft opgetuigd.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 17-07-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 14:09
Heb je al eens een virusscanner laten lopen op je telefoon? Je Android versie is ook redelijk oud, misschien dat je wat veiligheidsfeatures mist

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Even vooraf, ik heb niet alle berichten gelezen dus mogelijk zeg ik dingen dubbel.

Mijn achtergrond aangaande dit topic:
In het verleden (jaar of 10 terug wel inmiddels) bij de service desk van verschillende providers gewerkt, alwaar ik geregeld hiermee te maken kreeg.

Simyo is een virtuele provider die op het netwerk van KPN zit. Dit zorgt sowieso al voor enige vertraging in het terugkoppelen van verbruik. Daarnaast werken providers met verschillende data rates. Jouw telefoon rekent iets als 100MB verbruik, en dat zijn bijvoorbeeld allemaal pakketjes van enkele KB's groot. Een provider rekent een minimum grootte die (fors) hoger kan liggen dan dat. Dus als je dan 100MB aan kleine pakketjes hebt verbruikt registreert je provider dat (mogelijk) als een GB aan data (toen was dat best normaal voor providers, weet niet hoe dat nu zit).

Dat is een op zich staand iets.

Het andere op zich staand iets is dat datasessies, net als telefoongesprekken niet worden onderbroken. Dus als jij bijvoorbeeld aan het Netflixen bent en je knalt door je blokkade limiet heen, dan blijft die sessie doorlopen tot deze wordt onderbroken. Daardoor kwamen klanten die ik sprak geregeld ver boven de standaard blokkadelimieten, wat ze niet begrepen (wat ik ook logisch vindt).

Maar, deze twee dingen gecombineerd is wel frappant. Je telefoon geeft aan 1GB te hebben verstookt. Dat een provider hier iets boven zit, is normaal. Maar een factor 5 noem ik niet 'iets'.

Wel fijn dat er coulance is toegepast, maar dat is standaard/gebruikelijk om een klant 'tevreden' te houden. Het klopt echter wel dat bij een volgende keer je de rekening gewoon krijgt. Dus in dat opzicht is het goed als je overstapt naar een andere provider. Zelf houd ik daar ook altijd rekening mee, omdat ik toch wel lichtelijk autistisch daarin ben en niet van (onaangename) verrassingen houd.

Met betrekking tot dat er dataverbruik is nadat je mobiele gegevens hebt uitgeschakeld, die switch is geen 100% garantie. Waar het door komt, geen idee, maar klanten die geen mobiel internet in hun abo hadden gaf ik als tip altijd een bogus APN in te stellen, dan kán je telefoon gewoonweg geen gebruik ervan maken, ookal wil je dat.

Laatste tip die ik je wil meegegeven, in je screenshots zie ik dat je wel een waarschuwingsniveau hebt, maar geen blokkadeniveau. Stel die ook in, en dan iets onder je normale databundel. Bijvoorbeeld waarschuwing op 800MB en blokkade bij 950MB voor een 1000MB bundel, meestal zit je dan safe. Behalve bij zo'n uitzonderlijke situatie als die je nu helaas bent tegengekomen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 21:59
hansie_k schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:30:
Op welk toestel?

Leuk dat je miui aanhaalt, hier n zelfde geintje gehad met een nieuwe poco x3 uit de mediamarkt, ik heb letterlijk alles data ontzegt.

Aangegeven verbruik lag bij mij op n paar mb, terwijl ik sms kreeg dat mn 500mb op was, en dus plots ook prepaid verder betaalde, waarvan ik gelukkig niet veel had :X

JWL92 in "[Poco X3 NFC] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Temporary834 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:54:
[...]

Ik ben naar aanleiding hiervan ook overgestapt naar een provider die dit heeft. Alsnog vind ik Simyo nalatig in het naleven van hun eigen voorwaarde dat internet gestopt wordt bij verbruik van meer dan 100 euro op een dag (naar redelijkheid, 30 minuten wachten met stopzetten wanneer een waarschuwings sms binnen 2 minuten binnen is is niet redelijk)
De verwerking van je verbruik en de SMSjes en blokkades die volgen zijn niet realtime, daar kan soms goed een kwartier tussen zitten. Heeft niks met Simyo te maken, dat is bij alle providers zo, en kan ook afhankelijk zijn van drukte.

Ik zou gewoon die 40 euro betalen en terug gaan naar prepaid of een abonnement met meer/onbeperkt data afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temporary834
Oon schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:48:
[...]

De verwerking van je verbruik en de SMSjes en blokkades die volgen zijn niet realtime, daar kan soms goed een kwartier tussen zitten. Heeft niks met Simyo te maken, dat is bij alle providers zo, en kan ook afhankelijk zijn van drukte.

Ik zou gewoon die 40 euro betalen en terug gaan naar prepaid of een abonnement met meer/onbeperkt data afsluiten.
Ja dit is een beetje Schrödinger's netwerk latentie heh. Bij de eerste waarschuwing is de latentie minder dan een minuut, bij de tweede waarschuwing is de latentie minder dan een minuut. Maar als het dan on honderden euros gaat is de latentie opeens 34 minuten? Dat vind ik wel heel convenient aan de kant van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:12:
Even vooraf, ik heb niet alle berichten gelezen dus mogelijk zeg ik dingen dubbel.

Mijn achtergrond aangaande dit topic:
In het verleden (jaar of 10 terug wel inmiddels) bij de service desk van verschillende providers gewerkt, alwaar ik geregeld hiermee te maken kreeg.

Simyo is een virtuele provider die op het netwerk van KPN zit. Dit zorgt sowieso al voor enige vertraging in het terugkoppelen van verbruik. Daarnaast werken providers met verschillende data rates. Jouw telefoon rekent iets als 100MB verbruik, en dat zijn bijvoorbeeld allemaal pakketjes van enkele KB's groot. Een provider rekent een minimum grootte die (fors) hoger kan liggen dan dat. Dus als je dan 100MB aan kleine pakketjes hebt verbruikt registreert je provider dat (mogelijk) als een GB aan data (toen was dat best normaal voor providers, weet niet hoe dat nu zit).

Dat is een op zich staand iets.

Het andere op zich staand iets is dat datasessies, net als telefoongesprekken niet worden onderbroken. Dus als jij bijvoorbeeld aan het Netflixen bent en je knalt door je blokkade limiet heen, dan blijft die sessie doorlopen tot deze wordt onderbroken. Daardoor kwamen klanten die ik sprak geregeld ver boven de standaard blokkadelimieten, wat ze niet begrepen (wat ik ook logisch vindt).

Maar, deze twee dingen gecombineerd is wel frappant. Je telefoon geeft aan 1GB te hebben verstookt. Dat een provider hier iets boven zit, is normaal. Maar een factor 5 noem ik niet 'iets'.

Wel fijn dat er coulance is toegepast, maar dat is standaard/gebruikelijk om een klant 'tevreden' te houden. Het klopt echter wel dat bij een volgende keer je de rekening gewoon krijgt. Dus in dat opzicht is het goed als je overstapt naar een andere provider. Zelf houd ik daar ook altijd rekening mee, omdat ik toch wel lichtelijk autistisch daarin ben en niet van (onaangename) verrassingen houd.

Met betrekking tot dat er dataverbruik is nadat je mobiele gegevens hebt uitgeschakeld, die switch is geen 100% garantie. Waar het door komt, geen idee, maar klanten die geen mobiel internet in hun abo hadden gaf ik als tip altijd een bogus APN in te stellen, dan kán je telefoon gewoonweg geen gebruik ervan maken, ookal wil je dat.

Laatste tip die ik je wil meegegeven, in je screenshots zie ik dat je wel een waarschuwingsniveau hebt, maar geen blokkadeniveau. Stel die ook in, en dan iets onder je normale databundel. Bijvoorbeeld waarschuwing op 800MB en blokkade bij 950MB voor een 1000MB bundel, meestal zit je dan safe. Behalve bij zo'n uitzonderlijke situatie als die je nu helaas bent tegengekomen.
toon volledige bericht
Bedankt voor het antwoord. Dit is zeer verhelderend. Het noemen van beschermende voorwaardes en deze vervolgens meerdere malen overschreiden is echter iets waar ik me van af vraag of dat juridisch zomaar kan. Het tijdig uitvoeren van zo'n voorwaarde en de uit voort vloeiende technische implicaties lijken mij verantwoordelijkheid van de provider, anders heeft de provider financieel baat bij het niet tijdig naleven hiervan, een inherent perverse prikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Temporary834 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:56:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Dit is zeer verhelderend. Het noemen van beschermende voorwaardes en deze vervolgens meerdere malen overschreiden is echter iets waar ik me van af vraag of dat juridisch zomaar kan. Het tijdig uitvoeren van zo'n voorwaarde en de uit voort vloeiende technische implicaties lijken mij verantwoordelijkheid van de provider, anders heeft de provider financieel baat bij het niet tijdig naleven hiervan, een inherent perverse prikkel.
De juridische kant heb ik geen verstand van. Weet wel dat er (relatief) vaak klachten over kwamen. De eerste klacht werd je met een standaard antwoord 'afgescheept', was voor het gros voldoende. De tweede klacht werd pas serieuzer opgepakt.

Maar dat een sessie niet wordt onderbroken kan ik helemaal begrijpen. Zou het ook niet fijn vinden als mijn telefoongesprek even wordt afgekapt door de provider. Maar dat in combinatie met wat je telefoon heeft geregistreerd qua verbruik vind ik wel bijzonder. Echter denk ik dat het aanvechten niet te winnen is (en dat het je meer kost, zowel financieel als tijd en stress etc) gezien je in je uppie tegen een grote firma strijdt...

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rerebobo
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Omdat providers soms rare fratsen hebben.

Vodafone laat je bijvoorbeeld betalen als iemand je belt en doorgeschakeld wordt naar je voicemail.
Zo had ik een rekening van iets meer dan 3000 euro toen ik een weekje in het buitenland zat! Was een leuke verrassing toen ik alweer weken thuis was en de rekening kreeg. Zelf bijna niemand gebeld en telefoon veel uit gehad. Was een dure les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:12

jacobras

Developer

Interessant topic. Ik zit bij Youfone, waarvan ik in de veronderstelling was dat buiten de bundel het internet gewoon ophoudt. Blijkbaar niet: ook daar 10 cent per MB! Een dataplafond blijkt instelbaar... voor 50 cent per maand (https://www.youfone.nl/sim-only/tarieven). Hier ga ik wel naar kijken, ook voor de familieleden die bij dezelfde provider zitten.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 23:30
JWL92 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Leuk dat je miui aanhaalt, hier n zelfde geintje gehad met een nieuwe poco x3 uit de mediamarkt, ik heb letterlijk alles data ontzegt.

Aangegeven verbruik lag bij mij op n paar mb, terwijl ik sms kreeg dat mn 500mb op was, en dus plots ook prepaid verder betaalde, waarvan ik gelukkig niet veel had :X

JWL92 in "[Poco X3 NFC] Ervaringen & Discussie"
Bijzonder, en ook knap vervelend..
Ik heb alle data handmatig uit gezet (voor de meeste apps) en verder nooit gekke dingen gemerkt.
Blijft raar dat je data gewoon zo door blijft oplopen, terwijl er blijkbaar niks 'aan' staat.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-05 14:37
Hier een vergelijkbaar verhaal, mijn vader is al een aantal jaren Simyo klant. iPhone 6s Plus voorzien van laatste firmware en verder alles zo ver mogelijk dicht getimmerd voor hem.

Zodra hij in de buurt van het huis komt verbind zijn telefoon met WiFi en verder is er een kleine bundel (1gig, kleiner bieden ze niet aan iirc) bij Simyo voor wat navigatie en andere taken buitens huis.

Gemiddeld betaald hij echt nagenoeg niets. en blijf hij ook ruim onder de 1 Gigabyte. dit houd de iPhone uiteraard zelf netjes bij.

tot ook opeens een rekening van een aantal honderd euro. uit het niets!
uiteraard gecontroleerd of er hier iets fout ging, en bij meneer Simyo navraag gedaan over wanneer deze data verbruikt zou zijn.

De telefoon lag toen ongeveer 2 meten van een AP af. al met al een ongeloofwaardig kul verhaal van Simyo.

Zeker ook omdat de "coulance" wel erg makkelijk ging. ik geloof er geen jota van

zeker ook omdat TS niet de eerste is van wie ik dit hoor. ik heb dit zelf ook al heb ervaren jaren geleden (inmiddels overgestapt)

hoe kan ik / hoe kunnen we ooit aantonen dat simyo hier getallen uit hun duim zuigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Xantios schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:12:
Hier een vergelijkbaar verhaal, mijn vader is al een aantal jaren Simyo klant. iPhone 6s Plus voorzien van laatste firmware en verder alles zo ver mogelijk dicht getimmerd voor hem.

Zodra hij in de buurt van het huis komt verbind zijn telefoon met WiFi en verder is er een kleine bundel (1gig, kleiner bieden ze niet aan iirc) bij Simyo voor wat navigatie en andere taken buitens huis.

Gemiddeld betaald hij echt nagenoeg niets. en blijf hij ook ruim onder de 1 Gigabyte. dit houd de iPhone uiteraard zelf netjes bij.

uiteraard gecontroleerd of er hier iets fout ging, en bij meneer Simyo navraag gedaan over wanneer deze data verbruikt zou zijn.

De telefoon lag toen ongeveer 2 meten van een AP af. al met al een ongeloofwaardig kul verhaal van Simyo.

Zeker ook omdat de "coulance" wel erg makkelijk ging. ik geloof er geen jota van

zeker ook omdat TS niet de eerste is van wie ik dit hoor. ik heb dit zelf ook al heb ervaren jaren geleden (inmiddels overgestapt)

hoe kan ik / hoe kunnen we ooit aantonen dat simyo hier getallen uit hun duim zuigt?
toon volledige bericht
Het mooie is dat de bewijslast in dit geschil wettelijk gezien aan de kant van Simyo ligt, maar de overeenkomst die je getekend hebt bevat hoogstwaarschijnlijk dat de basis voor de facturen die je ontvangt de metingen van Simyo zelf is. Je gaat er dus mee akkoord dat wat Simyo meet is wat je afrekent, niet dat wat Simyo factureert daadwerkelijk je gebruik is.

Oftewel, je kan hier gewoon niks tegen doen, je bent er zelf mee akkoord gegaan. Natuurlijk schelden ze eenmalig je extreme factuur kwijt uit 'coulance' omdat ze zelf een fout gemaakt hebben, maar ze lijken ook niet erg hun best te doen om het te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Xantios schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:12:

toon volledige bericht
Wat ook wel voorkomt is dat een 'slechte' wifi verbinding met 4G wordt aangevuld om sneller te zijn. Hoe dit in iOS zit weet ik niet, maar in Android heb je daar een specifieke instelling voor onder de netwerk instellingen. Kan best een vervelende ervaring opleveren 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
superduper schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Bij andere providers kun je een plafond instellen en je gaat hier dan ook niet overheen. Als andere providers dat kunnen dan lijkt me €500 vertraging wel een beetje overdreven toch? Als een provider aangeeft verbruik te stoppen bij bedragen boven de €100 dan ga je er vanuit dat dit er iets boven kan liggen, niet 5x zoveel. Imo lees jij dit verkeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Nopheros op 17-07-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Dit is precies de reden dat alle abonnementen die we in huis hebben MB pauze (Ben), plafond (Simpel) en of op=op (Hollandsnieuwe) hebben (aangezet).

Mijn vrouw is wel eens door haar bundel heen geschoten doordat wifi op de een of andere manier niet werd opgepikt en er HD YouTube werd gekeken. Maar ja dan is het op. Kan je beslissen om een uitbreiding te kopen of even wachten op de nieuwe maand. Maar dan heb je geen gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sharky schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:38:
Pre millennium hadden we helemaal nog geen tarieven voor datahoeveelheden, toen ging dat nog per minuut :)

Ik kan me uit de begintijden van GPRS nog een dubbeltje per kilobyte herinneren. Kon je mensen leuke rekeningen geven door hun toestellen flink te pingen :+

Ik dacht dat dat met imode was, maar dat was later, in 2006, kennelijk. Maar toen kreeg je voor 2 euro al 200 kilobyte, zelfs!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHEtJcBd_xspH-geq_i07oDHxdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8DKwssiLBTUDxheTI1Pw7PKL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Haha i-mode. Al net zo'n succes als Het Net.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Mijn ervaring met deze provider ligt in het verlengde van die van ts. 10 mnd lang niets aan de hand, en dan abonnement opgezegd via andere provider. Wat gebeurd er, ineens een factuur van €177 i.p.v. €12. Direct stampij gemaakt bij de klantenservice onder meer via het forum. Daar krijg ik van een Simyo mdw de toezegging dat ik uit coulance €150 terug zal ontvangen 3 weken na de incasso. Aldus is geschied.

Simyo adverteert met de kreet dat ze al weet ik hoe vaak door de Consumentenbond zijn gekozen tot mobiele provider van het jaar. Op basis van dit soort ervaringen, die je ook veel terug vindt op het forum daar, vind ik dit bijzonder to say the least.

Onfrisse club vind ik het.

[ Voor 6% gewijzigd door peacelord op 20-07-2021 05:41 ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-04 08:23
Freakster86 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:17:

Je bent al overgestapt? Precies om deze reden raad ik vrijwel altijd Hollandsnieuwe aan. Door hun prepaid constructie kun je nooit in een dergelijke situatie als deze terecht komen.
Er zijn tal van providers waar je gewoon een dataplafond kunt instellen. Bij mijn huidige abonnement wordt mijn internet snelheid gereduceerd wanneer ik boven mijn bundel ga. Hier worden geen kosten voor in rekening gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Temporary834 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Ja dit is een beetje Schrödinger's netwerk latentie heh. Bij de eerste waarschuwing is de latentie minder dan een minuut, bij de tweede waarschuwing is de latentie minder dan een minuut. Maar als het dan on honderden euros gaat is de latentie opeens 34 minuten? Dat vind ik wel heel convenient aan de kant van de provider.
Dat zeg jij maar weet je natuurlijk niet. Een SMS heeft een lage prioriteit op het netwerk, net zoals email trouwens. Zoals anderen ook aangeven is er niet altijd realtime monitoring en ben je als MVNO afhankelijk van de data die je van hogerop doorkrijgt. En als je dat in blokken doorkrijg dan kan het gewoon veel te laat zijn.

Het feit dat de berichten voor >€100 en >€250 op hetzelfde moment toekomen toont aan dat die op nagenoeg hetzelfde moment verwerkt zijn. Het is niet alsof je telefoon even op de rem is gaan staan om dan even een half uur nadat je 100% had bereikt ineens opnieuw te gaan doorduwen met dataverbruik.

Wat mij vooral interesseert is welk process er verantwoordelijk is voor het massale dataverbruik. Het is niet zichtbaar in je apps die data hebben verbruikt wat ik al zeer vreemd vind. En 5GB aan data is niet niets, Ik vind het ook vreemd dat je Simyo niet vertrouwd ondanks dat ze de rekening hebben terug gebracht van 600 euro naar 40 euro, ver onder de limiet van 100 euro die ze zelf in hun voorwaarden hebben opgenomen en een limiet waar ze je volgens mij elke keer netjes naar zullen brengen als je even langs de klantendienst passeert.

Het is dus eenvoudig om Simyo aan te vallen als slechte provider, maar mijn inziens lossen ze het hier wel zeer netjes op.

Dat gezegd zijnde heb ik zelf al meegemaakt op vakantie dat, voor ik het goed en wel doorhad en nog voor het vliegtuig aan de gate stond, al door mijn limiet van 60 euro was die bij roaming gehanteerd wordt (verkeerde SIM als datasim geselecteert +)). Een bedrag dat mijn provider, zonder dat ik daar nog maar zelf een vraag over had gesteld, ook gewoon weer heeft kwijtgescholden.

En ik heb door de jaren geleerd dat heel wat providers redelijk coulant om gaan met zulke zaken. Heb een andere provider ooit eens weten de roamingkost te halveren op een bedrag van €10k. Tsjah, persoon kreeg de berichten wel maar negeerde die gewoon. Weekje in Canade en de VS op zakenreis zonder roamingpakket van enkele euro dat alle meerkosten had kunnen besparen. Businessexpense it is. 8)7

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
Blokker_1999 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:57:
[...]

Dat zeg jij maar weet je natuurlijk niet. Een SMS heeft een lage prioriteit op het netwerk, net zoals email trouwens. Zoals anderen ook aangeven is er niet altijd realtime monitoring en ben je als MVNO afhankelijk van de data die je van hogerop doorkrijgt. En als je dat in blokken doorkrijg dan kan het gewoon veel te laat zijn.

Het feit dat de berichten voor >€100 en >€250 op hetzelfde moment toekomen toont aan dat die op nagenoeg hetzelfde moment verwerkt zijn. Het is niet alsof je telefoon even op de rem is gaan staan om dan even een half uur nadat je 100% had bereikt ineens opnieuw te gaan doorduwen met dataverbruik.

Wat mij vooral interesseert is welk process er verantwoordelijk is voor het massale dataverbruik. Het is niet zichtbaar in je apps die data hebben verbruikt wat ik al zeer vreemd vind. En 5GB aan data is niet niets, Ik vind het ook vreemd dat je Simyo niet vertrouwd ondanks dat ze de rekening hebben terug gebracht van 600 euro naar 40 euro, ver onder de limiet van 100 euro die ze zelf in hun voorwaarden hebben opgenomen en een limiet waar ze je volgens mij elke keer netjes naar zullen brengen als je even langs de klantendienst passeert.

Het is dus eenvoudig om Simyo aan te vallen als slechte provider, maar mijn inziens lossen ze het hier wel zeer netjes op.

Dat gezegd zijnde heb ik zelf al meegemaakt op vakantie dat, voor ik het goed en wel doorhad en nog voor het vliegtuig aan de gate stond, al door mijn limiet van 60 euro was die bij roaming gehanteerd wordt (verkeerde SIM als datasim geselecteert +)). Een bedrag dat mijn provider, zonder dat ik daar nog maar zelf een vraag over had gesteld, ook gewoon weer heeft kwijtgescholden.

En ik heb door de jaren geleerd dat heel wat providers redelijk coulant om gaan met zulke zaken. Heb een andere provider ooit eens weten de roamingkost te halveren op een bedrag van €10k. Tsjah, persoon kreeg de berichten wel maar negeerde die gewoon. Weekje in Canade en de VS op zakenreis zonder roamingpakket van enkele euro dat alle meerkosten had kunnen besparen. Businessexpense it is. 8)7
toon volledige bericht
Ik kan gewoon zien dat er een minuut tijdverschil zat beide keren tussen registratie dataverbruik en sms ontvangst voor de waarschuwing. Tussen registratie 100 euro verbruik en sms en stoppen data in mijn simyo zat 34 minuten. Het lijkt me wel heel frapant dat de latentie op eens 30 keer zoveel wordt voor zo'n kritische handeling.

Waar ik denk ik vooral mee zit is dat ze zeiden dat hen niets te verwijten viel en dat volgende keer gewoon de volle mep betaald zou moeten worden. Ik vind dat men op zijn minst mag uit gaan dat die 100 euro in de ordegrootte 100 euro blijft zonder dat ze vinden dat daar niet aan gehouden hoeft te worden door hun eigen technische implementatie. Zij verwijzen het dataverbruik dat de telefoon door hoogswaarschijnlijk een bug
ook af op verantwoordelijkheid klant toch? Waarom zou de klant aan beide kanten gedupeerd worden door technische problematiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
Ik heb gewoon niet het gevoel dat ik echt iets anders had kunnen doen. Optreden tegen dataverbruik dat plaatsvind in zo'n ordegrootte zonder dat je systeem het registreerd is niet echt reeël.

[ Voor 20% gewijzigd door Temporary834 op 18-07-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar dat kan je je provider ook niet kwalijk nemen natuurlijk.

En dat ze zeggen dat ze het eenmalig compenseren is ook om te voorkomen dat je elke maand aan hun deur gaat komen aankloppen. Wanneer ze nu gaan zeggen dat ze het elke keer zullen verminderen heb je ineens veel minder incentive om de oorzaak te gaan zoeken of, indien iemand zoiets opzettelijk zou proberen, in de toekomst het niet opnieuw te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
Blokker_1999 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:50:
Maar dat kan je je provider ook niet kwalijk nemen natuurlijk.

En dat ze zeggen dat ze het eenmalig compenseren is ook om te voorkomen dat je elke maand aan hun deur gaat komen aankloppen. Wanneer ze nu gaan zeggen dat ze het elke keer zullen verminderen heb je ineens veel minder incentive om de oorzaak te gaan zoeken of, indien iemand zoiets opzettelijk zou proberen, in de toekomst het niet opnieuw te doen.
Ja maar in dat geval kom je terug op het punt dat handhaving van de afsluiting bovem 100 euro gewoon uitgevoerd dient te worden op redelijke wijze, onafhankelijk van hoe vaak het gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 13:47
Het kan best aan ook de provider liggen hoor. Ik heb ervoor een gewerkt en ik kan je uit ervaring zeggen dat er soms rare dingen kunnen gebeuren tussen RAN, SGSN en GGNS. (Streaming sessie die doorloopt terwijl de klant al was uitgelogd bijvoorbeeld).
En dat kwam alleen bij de 3e lijn als de klant groot genoeg was.
Moet ook de eerste provider nog tegen komen waar de data usage reports uit de verschillende systemen überhaupt overeenkomen.
Dus zo zwart-wit is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:56

DropjesLover

Dit dus ->

Freakster86 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:17:

Helaas kan dus wel gebeuren dat je door je bundel gaat, automatisch opwaarderen aan hebt staan je 2x op 1 dag met het ingestelde bedrag opwaardeert, omdat het bijschrijven van opwaarderen 1 niet snel genoeg door het systeem gaat en opwaarderen 2 gedaan wordt.
Helaas een paar keer gehad, maar dan ging het ook om opwaarderen met €5.
Tevens vind ik het matig dat je voor €10/mnd 4GB krijgt, maar met €5 opwaarderen maar 500MB is :/

Ik ga weer van HollandsNieuwe af einde dit contract...

@TS, kan je in je verbruiksoverzicht inloggen en zie je daar ook datum en tijd van die sessie terug met dit verbruik?

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 18-07-2021 10:27 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Oud android os. Zal vast wel ondertussen een virus inzitten welke slim de verbruiksteller omzeilt. Pak je verlies en betaal die €40,-

Maar waarom zo’n beperkt abonnement ? Die onderperkte zijn toch ook allemaal niet meer zo duur?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Tylen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:03:
Oud android os. Zal vast wel ondertussen een virus inzitten welke slim de verbruiksteller omzeilt. Pak je verlies en betaal die €40,-

Maar waarom zo’n beperkt abonnement ? Die onderperkte zijn toch ook allemaal niet meer zo duur?
Als je niks geks met je telefoon doet is het iets te voorbarig om te stellen dat er vast wel een virus in zal zitten. Tuurlijk kunnen ze ook via malafide advertenties op je toestel geladen worden, maar ik ben vooralsnog weinig telefoons tegen gekomen waar een virus op draaide (2, van de duizenden telefoons die ik in mijn handen heb gehad voor onderzoek).

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Nijg toch nar boven afronden van gebruik. Heb zoiets zelf meegemaakt bij Hollandse Nieuwe, die elke registratie naar boven afronden op minimaal 100k. Als je dan een tracker oid aan hebt staan die telkens een paar bytes opstuurt kan het ineens heel snel gaan. (maw, ik had de situatie dat mijn 'verbruik' geregistreerd door de telefoon ~5000 keer kleiner was als dat geregistreerd door de telcom.)

Heb je zo een soort app aanstaan die op regelmatige tijdstippen iets upload (of download)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:45
DropjesLover schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Helaas kan dus wel gebeuren dat je door je bundel gaat, automatisch opwaarderen aan hebt staan je 2x op 1 dag met het ingestelde bedrag opwaardeert, omdat het bijschrijven van opwaarderen 1 niet snel genoeg door het systeem gaat en opwaarderen 2 gedaan wordt.
Helaas een paar keer gehad, maar dan ging het ook om opwaarderen met €5.
Tevens vind ik het matig dat je voor €10/mnd 4GB krijgt, maar met €5 opwaarderen maar 500MB is :/

Ik ga weer van HollandsNieuwe af einde dit contract...

@TS, kan je in je verbruiksoverzicht inloggen en zie je daar ook datum en tijd van die sessie terug met dit verbruik?
Off topic maar ik betaal 10 euro/maand voor 10GB bij Hollands nieuwe, dus je hebt sowieso een slechte deal.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

Temporary834 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Je snapt het probleem niet. Mijn mobiele internet stond niet aan, mijn toestel geeft ook aan dat er 1GB gebruikt is in plaats van 5GB. Hoe is dat je data "niet in de hand houden"? Welke handeling zou jij verricht hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Android gegevensgebruik zegt:
1.01 GB totaal data gebruikt
Appverbruik: hoogste app: Chrome 44 MB.

Daar zit een gigantisch gat in met wat het totale verbruik is. En dan is er nog een gat tussen wat mijn telefoon zegt en de provider claimt.
toon volledige bericht
Je ziet in je screenshot dat je verbruik rond 15 juli erg hoog was, en dat je in zeer korte tijd bijna 1 GB hebt gebruikt. Weet jij waaraan je dit hebt verbruikt die dag? Je telefoon was met iets bezig die dag/uur en heeft veel data verbruikt. Het is belangrijk dat eerst te achterhalen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 18:34

liberque

Vrijzinnig!

TS verwachtte toevallig geen pakje en kreeg toen toevallig geen SMS om een app te installeren voor de tracking ervan?

Schoonmoeder had iig. hetzelfde. Kreeg ook een SMS dat ze op 80% zat, daarna op 100% en daarna werd geblokkeerd: allemaal op hetzelfde moment. Achteraf gezien logisch: de telefoon was besmet en was massaal aan het uploaden. Door dit uitgaande verkeer kon er niks binnenkomen en kwamen de SMSjes pas aan toen de provider al het uitgaande verkeer geblokkeerd had en er dus ruimte voor was. Het kwaad was toen al geschied. Dataverbruik was volgens Android overigens ook gewoon laag omdat het virus zich maskeerde.

Wat deed het virus in de praktijk: het verstuurde alle data inclusief contactenlijst, wachtwoorden, keylogs etc naar zijn baasje. Ik had verwacht dat deze ook massaal de SMS zou verspreiden met de gewraakte app, maar dat was niet het geval. Een week later bleek dat dit werd opgepakt door andere geinfecteerden want haar contactenlijst werd toen pas gebruikt door een legio van andere telefoonnummers getuige de SMSjes die haar contacten een week later ontvingen.

Ik vermoed dat iets soortgelijks hier ook is gebeurd en dat op het moment dat TS zijn data adhv de SMSjes uitzette hij al lang geblokkeerd was en het dus mosterd na de maaltijd was.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb op m'n werk ook wel eens zoiets aan de hand gehad met een medewerker van een klant van me. De beste medewerker had op z'n zakelijke toestel een tracker voor privé postpakketjes geïnstalleerd waarbij hij van minuut tot minuut (continue) kon bekijken waar de bezorger die dag (ongeveer) uithing.

Er ging pér sessie maar iets van 1 á 2 KB over de lijn (welke ook op die manier door het toestel geregistreerd werden), de Provider telde echter pér sessie 1MB uit de bundel omdat er daar niet in KB's getelt werd en iedere sessie dus als minimaal 1 Mb aan dataverkeer gefactureerd werd.

Nou was dit zakelijk uit één generieke bundel waarbij de rekening uiteraard wél per toestelnummer gespecificeerd aangeleverd werd dus de werkgever (lees: boekhouder) was gewoon goed oplettend geweest.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
liberque schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:07:
TS verwachtte toevallig geen pakje en kreeg toen toevallig geen SMS om een app te installeren voor de tracking ervan?

Schoonmoeder had iig. hetzelfde. Kreeg ook een SMS dat ze op 80% zat, daarna op 100% en daarna werd geblokkeerd: allemaal op hetzelfde moment. Achteraf gezien logisch: de telefoon was besmet en was massaal aan het uploaden. Door dit uitgaande verkeer kon er niks binnenkomen en kwamen de SMSjes pas aan toen de provider al het uitgaande verkeer geblokkeerd had en er dus ruimte voor was. Het kwaad was toen al geschied. Dataverbruik was volgens Android overigens ook gewoon laag omdat het virus zich maskeerde.

Wat deed het virus in de praktijk: het verstuurde alle data inclusief contactenlijst, wachtwoorden, keylogs etc naar zijn baasje. Ik had verwacht dat deze ook massaal de SMS zou verspreiden met de gewraakte app, maar dat was niet het geval. Een week later bleek dat dit werd opgepakt door andere geinfecteerden want haar contactenlijst werd toen pas gebruikt door een legio van andere telefoonnummers getuige de SMSjes die haar contacten een week later ontvingen.

Ik vermoed dat iets soortgelijks hier ook is gebeurd en dat op het moment dat TS zijn data adhv de SMSjes uitzette hij al lang geblokkeerd was en het dus mosterd na de maaltijd was.
Hoe ben je daar achter gekomen dan? Malwarebytes geeft geen besmettingen aan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Temporary834 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Hoe ben je daar achter gekomen dan? Malwarebytes geeft geen besmettingen aan in ieder geval.
Ze nam contact op met de vraag of ik haar nog kon bellen want iedere uitgaande oproep werd niet tot stand gebracht en ze kon ook niet meer appen. Lebara kon ze ook niet bereiken want het was een feestdag. Toen ik daar kwam heb ik haar gevraagd wat ze allemaal gedaan had de laatste dagen met haar mobiel en toen vertelde ze me over het pakketje wat ze wou tracken en de app die ze daarvoor moest installeren. Een Google opdracht leverde me toen het antwoord.

Zelf had ze al AVG geinstalleerd via Wifi en die vond ook geen virussen. Toen ik het verifieerde met Avast kwam daar ook geen troep uit. Dit terwijl het Anasta of Flubot geweest moet zijn, maar werd niet als zodanig herkene. Het toestel toen terug naar fabrieksinstellingen gebracht en haar via de PC al haar wachtwoorden laten veranderen.

Een paar dagen later pikte de media in Nederland dit ook op. Zie bijvoorbeeld https://www.rtlnieuws.nl/...ienduizenden-nederlanders

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

Will_M schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:45:
Ik heb op m'n werk ook wel eens zoiets aan de hand gehad met een medewerker van een klant van me. De beste medewerker had op z'n zakelijke toestel een tracker voor privé postpakketjes geïnstalleerd waarbij hij van minuut tot minuut (continue) kon bekijken waar de bezorger die dag (ongeveer) uithing.

Er ging pér sessie maar iets van 1 á 2 Kb over de lijn (welke ook op die manier door het toestel geregistreerd werden), de Provider telde echter pér sessie 1Mb uit de bundel omdat er daar niet in Kb's getelt werd en iedere sessie dus als minimaal 1 Mb aan dataverkeer gefactureerd werd.

Nou was dit zakelijk uit één generieke bundel waarbij de rekening uiteraard wél per toestelnummer gespecificeerd aangeleverd werd dus de werkgever (lees: boekhouder) was gewoon goed oplettend geweest.
Bij Simyo rekenen ze per kB, dus een paar bytes ontvangen wordt afgerond naar een kB. In de print screen die de TS gedeeld heeft blijkt dat op de bewust dag plotsklaps bijna 1 GB gebruikt te zijn in een heel korte tijd. Dat ga je niet redden met het tracken van een pakketje.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Theo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Bij Simyo rekenen ze per kB, dus een paar bytes ontvangen wordt afgerond naar een kB. In de print screen die de TS gedeeld heeft blijkt dat op de bewust dag plotsklaps bijna 1 GB gebruikt te zijn in een heel korte tijd. Dat ga je niet redden met het tracken van een pakketje.
En er zijn daarnaast toch genoeg apps die de hele tijd verkeer genereren? Messengers, Sociale media, mail, Android zelf, etc.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Temporary834 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:41:
[...]

De SMSjes worden gestuurd door KPN's netwerk. Simyo noemt deze dan ook leidend boven wat er op "Mijn Simyo" staat.

De hoogverbruik wordt door "Mijn Simyo" geregeld. Mijn Simyo loopt, zoals je op Mijn Simyo kunt zien, achter. Dat wordt zo'n 8 keer per dag bijgewerkt. Mijn Simyo kan helemaal bij zijn of wel 3 uur achter lopen. Het kan zelfs helemaal bij zijn en net lijken of het 11 uur achterloopt (max 3 uur vertraging in krijgen verbruik vanuit KPN en een datasessie kan 8 uur duren; Simyo toont op Mijn Simyo enkel begin van de datasessies.)

De waarschuwings SMSjes zijn zo goed mogelijk op tijd. Hoogverbruik kan echt veel later zijn en vergeet niet dat Simyo via KPN hoge snelheden aanbied (225mbit)! Dat systeem is leuk voor als je het met normaal gebruik tegenkomt. Niet als er om mysterieuze redenen ineens heel veel verbruik plaatsvind.

Ik vind het overigens raar dat Android 1GB heeft gemeten en hoogste verbruiker is Chrome met 44 MB (82,04 MB totaal in de screenshot). Android heeft kennelijk zelf ook niet kunnen achterhalen waardoor het merendeel van dat verbruik heeft plaats gevonden?

Ik ben overigens ook geen fan van dat door kunnen gaan buiten de bundel tegen €0,15/MB. Dat zouden denk ik alle klanten wel anders willen zien. Ik denk alleen dat Simyo/KPN daar anders tegen kijkt. Wil je geknepen worden? KPN Sim-only doet dat. Vroeger deed Telfort stoppen als de bundel op was. Helaas is die optie verdwenen bij het samengaan van KPN en Telfort.

[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 19-07-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
Groentjuh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:49:
[...]

De SMSjes worden gestuurd door KPN's netwerk. Simyo noemt deze dan ook leidend boven wat er op "Mijn Simyo" staat.

De hoogverbruik wordt door "Mijn Simyo" geregeld. Mijn Simyo loopt, zoals je op Mijn Simyo kunt zien, achter. Dat wordt zo'n 8 keer per dag bijgewerkt. Mijn Simyo kan helemaal bij zijn of wel 3 uur achter lopen. Het kan zelfs helemaal bij zijn en net lijken of het 11 uur achterloopt (max 3 uur vertraging in krijgen verbruik vanuit KPN en een datasessie kan 8 uur duren; Simyo toont op Mijn Simyo enkel begin van de datasessies.)

De waarschuwings SMSjes zijn zo goed mogelijk op tijd. Hoogverbruik kan echt veel later zijn en vergeet niet dat Simyo via KPN hoge snelheden aanbied (225mbit)! Dat systeem is leuk voor als je het met normaal gebruik tegenkomt. Niet als er om mysterieuze redenen ineens heel veel verbruik plaatsvind.

Ik vind het overigens raar dat Android 1GB heeft gemeten en hoogste verbruiker is Chrome met 44 MB (82,04 MB totaal in de screenshot). Android heeft kennelijk zelf ook niet kunnen achterhalen waardoor het merendeel van dat verbruik heeft plaats gevonden?

Ik ben overigens ook geen fan van dat door kunnen gaan buiten de bundel tegen €0,15/MB. Dat zouden denk ik alle klanten wel anders willen zien. Ik denk alleen dat Simyo/KPN daar anders tegen kijkt. Wil je geknepen worden? KPN Sim-only doet dat. Vroeger deed Telfort stoppen als de bundel op was. Helaas is die optie verdwenen bij het samengaan van KPN en Telfort.
toon volledige bericht
Dank voor het antwoord, verhelderend.

Maar de vraag die dit bij mij oproept is zoals ik al aangaf of dit contractueel mag. Voorwaarden zijn natuurlijk niet vrijblijvend aan de kant van Simyo. Men mag er als consument toch van uit gaan dat een gemelde stop bij 100 euro in die ordegrootte ook daadwerkelijk blijft. Ik heb ook wel posts op het internet gezien van 1100 euro verbruik.

De technische implementatie is naar mijn inziens de verantwoordelijkheid van Simyo. Als de sms via KPN kan dat kan boogverbruik toch ook via kpn? Dat is letterlijk 1 getal vermenigvuldigen met de gebruikte hoeveelheid data op een dag. Latentie afschuiven op de klant geeft ook de prikkel om dit maar lekker zo te laten, er is immers honderden euro's te winnen met het niet sneller maken van de detectie. Eenmalige case by case oplossingen zijn niet echt een oplossing voor zo'n systematisch probleem.

Ten tweede is natuurlijk de vraag waarom je als consument ooit bij zo'n club zo gaan/blijven nadat de daadwerkelijke uitvoering hiervan duidelijk wordt. Is er iemand die dit redelijk vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Temporary834 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Ten tweede is natuurlijk de vraag waarom je als consument ooit bij zo'n club zo gaan/blijven nadat de daadwerkelijke uitvoering hiervan duidelijk wordt. Is er iemand die dit redelijk vind?
Ja wel degelijk. Vermoedelijk staat de blokkade als je je limiet hebt bereikt wel in de queue, maar wordt deze pas uitgevoerd als de actieve datasessie aan clientzijde wordt afgebroken. De reden hiervoor is evident: (extreem voorbeeld) Ik heb een opname gemaakt van 1gb en ben die aan het sturen naar Youtube. Op het moment dat ik start ben ik nog 90 euro van mijn plafond van 100e verwijderd. Op het moment dat ik mijn plafond bereik van 100 euro zit de upload op 98%. Stel dat mijn provider zou zeggen dat ze direct de boel blokkeren op 100e heb ik op dat moment 90 euro voor niets betaald. Immers ik kan weer helemaal opnieuw beginnen met uploaden. Ga je dan ook zeggen dat je die 90e niet betaalt omdat hun zo abrubt je verbinding blokkeren?

Hetzelfde met gewoon bellen. Je hebt een internationaal gesprek a 2 euro per minuut. Het is een sollicitatiegesprek met een werkgever in het buitenland. Ook dan bereik je je plafond. Het gesprek wordt afgekapt en je kan die potentionele werkgever niet meer bellen. Wie ga je de schuld geven?

Nee, actieve sessies worden niet afgebroken. Je mag eerst afmaken waar je mee bezig was en pas dan wordt de boel geblokkeerd. In een normale usercase is dat afdoende: welke zot upload immers 1gb en bij normaal gebruik zal er hooguit een paar euro verschil zittej in dat plafond.

Het systeem is echter niet berekend op virussen en mensen die ff 1gb uploaden. Dat is dan ook de reden dat ze een eenmalige compensatie geven. Immers zij weten ook dat uitzonderingen de regel bevestigen. Dat je daarna de boel goed in de gaten moet houden is dan ook erg evident: de bewijslast is namelijk erg lastig en als ze het in ieder incident zouden kwijtschelden kunnen ze beter gewoon de limieten afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
[...]

Dank voor het antwoord, verhelderend.

Maar de vraag die dit bij mij oproept is zoals ik al aangaf of dit contractueel mag.
Bij een verbruik van meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel wordt je aansluiting geblokkeerd in ons systeem, zodra ons systeem je verbruiksgegevens heeft verwerkt. Dit is om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Je kunt je aansluiting weer activeren door een tussentijdse betaling te doen.
Simyo zegt er overal bij: Zodra ons systeem het heeft verwerkt, dus contractueel doen ze precies wat ze zeggen te doen.
In het contract staat nergens: Wij brengen maximaal €100,- per 24 uur of €250,- per week aan kosten buiten de bundel in rekening.
De technische implementatie is naar mijn inziens de verantwoordelijkheid van Simyo. Als de sms via KPN kan dat kan boogverbruik toch ook via kpn? Dat is letterlijk 1 getal vermenigvuldigen met de gebruikte hoeveelheid data op een dag. Latentie afschuiven op de klant geeft ook de prikkel om dit maar lekker zo te laten, er is immers honderden euro's te winnen met het niet sneller maken van de detectie. Eenmalige case by case oplossingen zijn niet echt een oplossing voor zo'n systematisch probleem.
Het is niet 1 getal vermenigvuldigen; Je hebt ook nog allerlei andere kosten, die buiten de bundel kunnen vallen. De vraag, die hier voornamelijk speelt, is: Kan KPN's software/netwerk deze limiet nu uitvoeren en is het voor Simyo dus een kwestie van instellingen bij de KPN aansluiting goed zetten? KPN zelf heeft volgens mij bij zijn aansluitingen niet zo'n limiet, dus het is goed mogelijk dat het systeem van KPN daarvoor zou moeten worden aangepast. En dan komen er ook weer kosten/baten bij zo'n ontwikkeling/verandering kijken...
Temporary834 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:30:Ten tweede is natuurlijk de vraag waarom je als consument ooit bij zo'n club zo gaan/blijven nadat de daadwerkelijke uitvoering hiervan duidelijk wordt. Is er iemand die dit redelijk vind?
Ik denk dat vele klanten dit deel van de voorwaarden niet weten en vele zullen er niet echt mee in aanraking komen, omdat ze netjes binnen hun bundel blijven. Het gaat pas fout bij veel gebruik in zeer korte tijd en dat gebruikt niet gek veel bij klanten!

Ik zelf ben mij prima bewust van de voorwaarden, maar tegelijkertijd ga in nergens dit krijgen voor de prijs die ik nu betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
liberque schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:04:
[...]

Ja wel degelijk. Vermoedelijk staat de blokkade als je je limiet hebt bereikt wel in de queue, maar wordt deze pas uitgevoerd als de actieve datasessie aan clientzijde wordt afgebroken. De reden hiervoor is evident: (extreem voorbeeld) Ik heb een opname gemaakt van 1gb en ben die aan het sturen naar Youtube. Op het moment dat ik start ben ik nog 90 euro van mijn plafond van 100e verwijderd. Op het moment dat ik mijn plafond bereik van 100 euro zit de upload op 98%. Stel dat mijn provider zou zeggen dat ze direct de boel blokkeren op 100e heb ik op dat moment 90 euro voor niets betaald. Immers ik kan weer helemaal opnieuw beginnen met uploaden. Ga je dan ook zeggen dat je die 90e niet betaalt omdat hun zo abrubt je verbinding blokkeren?

Hetzelfde met gewoon bellen. Je hebt een internationaal gesprek a 2 euro per minuut. Het is een sollicitatiegesprek met een werkgever in het buitenland. Ook dan bereik je je plafond. Het gesprek wordt afgekapt en je kan die potentionele werkgever niet meer bellen. Wie ga je de schuld geven?

Nee, actieve sessies worden niet afgebroken. Je mag eerst afmaken waar je mee bezig was en pas dan wordt de boel geblokkeerd. In een normale usercase is dat afdoende: welke zot upload immers 1gb en bij normaal gebruik zal er hooguit een paar euro verschil zittej in dat plafond.

Het systeem is echter niet berekend op virussen en mensen die ff 1gb uploaden. Dat is dan ook de reden dat ze een eenmalige compensatie geven. Immers zij weten ook dat uitzonderingen de regel bevestigen. Dat je daarna de boel goed in de gaten moet houden is dan ook erg evident: de bewijslast is namelijk erg lastig en als ze het in ieder incident zouden kwijtschelden kunnen ze beter gewoon de limieten afschaffen.
toon volledige bericht
Dit lijkt me echt een non-issue. Je bent gewoon zelf verantwoordelijk voor alles afronden voordat je internet op is, sessie of niet. Vroeger bij pre-paid en telefoon cellen was het ook gewoon klaar als je tegoed op was. Toen waren er echt geen rechtszaken van "ja maar mijn sollicitatie was nog niet klaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
Groentjuh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:

Simyo zegt er overal bij: Zodra ons systeem het heeft verwerkt, dus contractueel doen ze precies wat ze zeggen te doen.
In het contract staat nergens: Wij brengen maximaal €100,- per 24 uur of €250,- per week aan kosten buiten de bundel in rekening.
Dit is een kwestie van juridische redelijkheid van uitvoering van de voorwaarden. Je kan niet zeggen we doen dit zodra het binnen is en dan zeggen, ja maar haha dat is volgende week dinsdag.

Is een afsluiting binnen +-25% van de 100 euro redelijk? Ja 100% zeker.
Is een afsluiting na een week met duizenden euro's rekening als gevolg een redelijke uitvoering van de voorwaarde? 100% zeker niet.
Is een afsluiting met een factor 6 tot 30 keer het gestelde bedrag redelijk? Ik betwijfel het ten zeerste.

Neem ook de volgende zin "Dit is om onverwacht hoge kosten te voorkomen". Zijn onverwacht hoge kosten voorkomen? lol, nee.

De snelheden van de netwerken, de prijzen en de gevolgen voor elke vertraging zijn gewoon bekent. Daarbij zoals ik al eerder aangaf, de (grote) gevolgen van vertraging neerleggen bij kant consument creëert een perverse prikkel om elke verbetering tegen te gaan, immers dit is niet in voordeel provider.
Groentjuh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:

Het is niet 1 getal vermenigvuldigen; Je hebt ook nog allerlei andere kosten, die buiten de bundel kunnen vallen. De vraag, die hier voornamelijk speelt, is: Kan KPN's software/netwerk deze limiet nu uitvoeren en is het voor Simyo dus een kwestie van instellingen bij de KPN aansluiting goed zetten? KPN zelf heeft volgens mij bij zijn aansluitingen niet zo'n limiet, dus het is goed mogelijk dat het systeem van KPN daarvoor zou moeten worden aangepast. En dan komen er ook weer kosten/baten bij zo'n ontwikkeling/verandering kijken...
Boeie, wat kan mij dat als consument schelen? Verantwoordelijkheid van de provider.

[ Voor 3% gewijzigd door Temporary834 op 19-07-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Temporary834 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Dit lijkt me echt een non-issue. Je bent gewoon zelf verantwoordelijk voor alles afronden voordat je internet op is, sessie of niet. Vroeger bij pre-paid en telefoon cellen was het ook gewoon klaar als je tegoed op was. Toen waren er echt geen rechtszaken van "ja maar mijn sollicitatie was nog niet klaar".
Je bent ook echt zelf verantwoordelijk voor wat er op je verbinding gebeurd. In dat verlengde is al meerdere malen aangetoond dat wat Android aangeeft voor verbruik niet leidend is. Sterker nog: Android geeft dit ook zelf aan "Gegevens gemeten op uw Android telefoon zijn mogelijk anders dan de metingen van uw serviceprovider".

Je vergelijkt daarnaast postpaid met prepaid en je gaat daarmee ernstig in de fout dat je daar geen negatief saldo kan hebben. (ook dit is al vaker besproken op de fora). Simyo heeft hierover het volgende op hun site staan:
Ik heb een Prepaid simkaart met een negatief tegoed

Bij Simyo Prepaid kun je altijd je gesprek en internetsessie afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek of internetsessie op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je tijdelijk een negatief saldo hebt.
Precies dus wat ik je uitleg. Wat betreft de telefooncellen kreeg je een piepje te horen voordat je tegoed (kwartje) op was zodat je het gesprek kon afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Temporary834 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:53:
[...]
Dit is een kwestie van juridische redelijkheid van uitvoering van de voorwaarden. Je kan niet zeggen we doen dit zodra het binnen is en dan zeggen, ja maar haha dat is volgende week dinsdag.
Als ze zouden zeggen binnen bijvoorbeeld 4 uur bij verbruik binnen Nederland (buitenland zijn ze ook afhankelijk van doorgave van verbruik door de buitenlandse provider), zou dat dan redelijk zijn?
Temporary834 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:53:

Boeie, wat kan mij dat als consument schelen? Verantwoordelijkheid van de provider.
Jij argumenteert dat het waarschuwings SMSjes dat je databundel opraakt hetzelfde is als dat hoogverbruik. Ik argumenteer dat dat niet zo is.

Temporary834, ik kan het heel simpel zeggen: Je hebt nu gezien waar de besparingen bij Simyo zitten. Accepteer je die, dan blijf je klant bij Simyo. Anders ga je lekker naar een andere provider door. Hopelijk selecteer je beter je volgende provider door bijvoorbeeld ook op te letten wat er gebeurd buiten de bundel en niet alleen op prijs + bundels + netwerk. Deze topic gaat echt niet magisch Simyo veranderen.
liberque schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Je vergelijkt daarnaast postpaid met prepaid en je gaat daarmee ernstig in de fout dat je daar geen negatief saldo kan hebben.
Dat kan niet meer. Prepaid is prepaid en mag niet onder de 0 gaan in gedragregels van de providers. Dat beetje kosten neemt Simyo dus nu maar op zich. Negatief beltegoed kan niet meer (, omdat Simyo dat zelf aanvult tot 0). Kon in het verleden inderdaad wel!

[ Voor 15% gewijzigd door Groentjuh op 19-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik heb wel eens iets vergelijkbaars gehad. Vlak voor ik op vakantie ging, Spotify gezet op de instelling "alleen over wifi downloaden", en dan een hele rits aan albums downloaden.

Omdat ik ook de auto aan het inpakken was en de telefoon af en toe buiten het wifi bereik kwam, leek mij dit de goede instelling.

na een half uur kreeg ik allerlei SMSjes van mn provider, en was ik een paar honderd euro armer.
Daarna nog een tijd geinvesteerd om met Spotify erachter te komen wat er mis ging, maar ze waren natuurlijk alleen geinteresseerd in het fixen van hun eigen bugs, en niet in het schadeloos stellen van hun slachtoffers ;)

aanvulling: Telefoon gaf netjes aan dat Spotify inderdaad heel veel data verbruikte, en Spotify bevestigde dat de instelling goed had gestaan rond die tijd. Toch gaat er wel eens iets mis.

[ Voor 12% gewijzigd door indexample op 19-07-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Dat kan niet meer. Prepaid is prepaid en mag niet onder de 0 gaan in gedragregels van de providers. Dat beetje kosten neemt Simyo dus nu maar op zich. Negatief beltegoed kan niet meer (, omdat Simyo dat zelf aanvult tot 0). Kon in het verleden inderdaad wel!
In 2014 is Simyo op de vingers getikt door het ACM omdat mensen een negatief saldo hadden van honderden euro's. Hier heeft Tweakers.net destijds nog een frontpage artikel aan gewijd. Er is echter geen gedragscode onder de providers die het verbied. Simyo beloofde toen beterschap en zorgde ervoor dat er bij bellen een limiet van maximaal 5 euro ontstond waarmee je negatief kon staan. Bij internetverkeer bleek dat wat lastiger en getuige de fora bij Simyo kan je nog steeds makkelijk 50e negatief staan.

Saillant detail is dan wel dat Simyo bij klachten hierover het saldo weer gewoon op 0 zet. Ze schelden desgevraagd het negatief saldo gewoon weg. Is ook vrij logisch want in een rechtzaak houdt dit natuurlijk geen stand.

Wat ik weet van mijn ervaring met mijn schoonmoeder en haar Flubot-app is dat zij ook bij Lebara moest bijbetalen na het incident ware het niet dat ik daar een stokje voor gestoken heb. (Gewoon gebeld, uitgelegd en het werd gecrediteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
@liberque, dat weet ik allemaal. Naar mijn weten is echter tegenwoordig het naar 0 zetten van het beltegoed geautomatiseerd bij Simyo, waardoor dit probleem tegenwoordig ook niet meer echt voorkomt.

Ja, eerst moest je inderdaad daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Dat is tegenwoordig alleen zo als dat proces om een of andere reden technische problemen ervaart.

[ Voor 30% gewijzigd door Groentjuh op 19-07-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temporary834
liberque schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:06:
[...]

In 2014 is Simyo op de vingers getikt door het ACM omdat mensen een negatief saldo hadden van honderden euro's. Hier heeft Tweakers.net destijds nog een frontpage artikel aan gewijd. Er is echter geen gedragscode onder de providers die het verbied. Simyo beloofde toen beterschap en zorgde ervoor dat er bij bellen een limiet van maximaal 5 euro ontstond waarmee je negatief kon staan. Bij internetverkeer bleek dat wat lastiger en getuige de fora bij Simyo kan je nog steeds makkelijk 50e negatief staan.
Ah, goeie, ik heb bericht gestuurd naar he ACM met de vraag of dit kan of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:24
liberque schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Saillant detail is dan wel dat Simyo bij klachten hierover het saldo weer gewoon op 0 zet. Ze schelden desgevraagd het negatief saldo gewoon weg. Is ook vrij logisch want in een rechtzaak houdt dit natuurlijk geen stand.

Wat ik weet van mijn ervaring met mijn schoonmoeder en haar Flubot-app is dat zij ook bij Lebara moest bijbetalen na het incident ware het niet dat ik daar een stokje voor gestoken heb. (Gewoon gebeld, uitgelegd en het werd gecrediteerd)
Dit heb ik ook wel eens gehad. Vroeger klant geweest van easymobile, maar die gingen stoppen en toen kreeg je ongevraagd een simyo prepaid simkaart. Ik had al wat anders geregeld, dus dat ding op Marktplaats gegooid, dacht dat er 5 euro tegoed op stond dus ook voor zo'n soort bedrag verkocht. De koper was blijkbaar op de hoogte van het lek, want na een tijd bleek dat die sim op mijn naam stond en druppelden er brieven van een incassobureau binnen. Ik weet niet meer of het om honderden of duizenden euro's ging, maar in ieder geval een belachelijk bedrag wat het simkaartje blijkbaar negatief kwam te staan. Ja, over een gratis prepaidkaartje hebben we het dus. En ik denk dat ik zelf toen 17 jaar oud was, dus minderjarig. Het heeft een hoop gedoe gekost om er vanaf te komen.
Erg om te lezen dat dergelijke situaties anno 2021 (16 jaar later) nog steeds voorkomen bij Simyo, ook al kun je een abonnement natuurlijk niet helemaal met prepaid vergelijken. Bij een prepaid verwacht je nog meer dat het bij 0 ophoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 17:13
Want € 600 rekenen voor 5GB is een fatsoenlijk bedrag, toch? Provides doen inderdaad niks verkeerd. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwais
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik heb denk ik dezelfde ervaring. Met Hollandsnieuwe, maar dat is eigenlijk Vodafone. Op de site van Radar/BNN-Vara is er nog iemand die hetzelfde ervaring heeft met Vodafone. En ik kan je vergelijkbare screenshots van mijn telefoon tonen.

Toestel gaf op een bepaalde tijdstip ineens eenmalig een piek van 700Mb in dataverbruik aan, maar dat kwam niet overeen met dataverbruik van alle apps bij elkaar. Ook verbruiksoverzicht bij Hollandsnieuwe was lager, maar toch werd er automatisch opgewaardeerd omdat datalimiet bijna bereikt zou zijn.

Vreemd was wel dat bellen naar de servicelijn 1200 verbinding maakt met de KPN servicedesk ipv die van Hollandsnieuwe???

Heb toen daarom via de website contact opgenomen met servicedesk van Hollandsnieuwe. Daar bleek dat er op de achtergrond een 4G dataverbinding door blijft lopen die zij niet konden meten of verklaren waardoor dat ook (nog) niet in het overzicht te zien was.

Zij adviseerden om de telefoon 2 minuten uit te zetten waardoor die sessie op de achtergrond beëindigd zou worden. Daarna zouden zij het achtergrondverbruik in het overzicht kunnen laten zien. Dat bleek idd zo te zijn.

Ik hoop nu dat het is opgelost maar toch vreemd dat dit zich voordeed. Achteraf herinner ik me ook dat ik soms tijdens een telefoongesprek een ander vreemd gesprek op de achtergrond er door heen hoorde.

Vraag me af of iemand kan verklaren hoe dit technisch te verklaren is en waaraan dit kan liggen. Het netwerk, de provider, de Sim-kaart, de telefoon?

Het gebeurde overigens wel kort na ingebruikname van een nieuwe telefoon (Google Pixel 4a, Android 11) met dezelfde sim-kaart van de vorige telefoon (Blackberry dtek60, Android 6).
En ik weet niet of dat ertoe doet maar voor de volledigheid: ik heb een sim only 1000 abo bij Hollandsnieuwe.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 10:34
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:50:
[...]

Wat ook wel voorkomt is dat een 'slechte' wifi verbinding met 4G wordt aangevuld om sneller te zijn. Hoe dit in iOS zit weet ik niet, maar in Android heb je daar een specifieke instelling voor onder de netwerk instellingen. Kan best een vervelende ervaring opleveren 8)7
In IOS kan dat ook. Ga naar Instellingen, Mobiel netwerk: dan zul je onderaan een optie zien waarmee je 'Wifi assistentie' aan of uit kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 563525

Begrijp ook niet dat dat nog steeds mogelijk is bij Simyo. Na al die jaren. Dat zelfs tweakers hoge rekeningen kunnen krijgen bewijst toch wel dat smartphones/apps ongewild verbinding kunnen maken en voor een hoge rekening kunnen zorgen. En dat de consument daartegen beschermd moet worden. Bundel/saldo op moet betekenen lagere snelheid en geen extra rekening. Prepaid en postpaid.
En dat providers dat ook gratis doen, en daar geen extra kosten voor in rekening brengen. En dit niet als een extra service zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 563525 op 30-07-2021 10:21 ]

Pagina: 1