3 fase omvormer tijdelijk aansluiten op 1 fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. We zijn ondertussen ook bezig met de meterkast om te zetten naar 3-fase.
Ik heb inmiddels de groepenkast vervangen door een 3-fase exemplaar, er is al een krachtgroep aanwezig voor de zonnepanelen. Daar wil ik dus nog een 3-fase omvormer met een stuk of 20-25 panelen op aansluiten.
Er komt vanuit de netbeheerder echter maar 1 fase binnen die op de hoofdschakelaar is doorgelust naar de andere binnenkomende fasen. Er is dus (nog) geen faseverschil.

Mijn vraag is: zou een 3-fase omvormer in mijn huidige opstelling al werken? Heeft een 3-fase omvormer altijd dat faseverschil nodig? Verschilt het wellicht zelfs per omvormer?

Toch maar wachten tot de netbeheerder (eind augustus) langs is geweest om er echt 3-fase van te maken?

Een maandje wachten is ook weer geen ramp, maar voelt zo zonde als het net een lekker zonnige maand is (wat augustus over het algemeen wel is).

Beste antwoord (via defusion op 16-07-2021 22:42)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:31
Als ie het al zou doen, wordt de nuldraad natuurlijk zwaar overbelast. Maar hij doet echt helemaal niks zonder faseverschil. Gelukkig maar.

[ Voor 56% gewijzigd door hesselbeertje op 16-07-2021 21:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als ie het al zou doen, wordt de nuldraad natuurlijk zwaar overbelast. Maar hij doet echt helemaal niks zonder faseverschil. Gelukkig maar.

[ Voor 56% gewijzigd door hesselbeertje op 16-07-2021 21:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
ahja, goed punt... krijg je waarschijnlijk rond de 30A op de nul...
Even maandje geduld hebben dus. Was al mijn vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als je nu in de oriënterende fase zit, zou ik sowieso niet verwachten dat ze er met een maand al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ja, als je het laat doen inderdaad niet.
Maar ik was in principe van plan een hoop zelf te doen, met wat hulp van een bevriende elektricien/installatiemonteur. Research, bestellen, installeren moet in theorie deze maand nog lukken.
Dan nog, misschien beter om er iets meer tijd voor te nemen, en wellicht nog wat bedrijven langs te laten komen voor een offerte. Al is het maar om wat ideeën/opstellingen te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:05
hesselbeertje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:59:
Ik heb het nog nooit gemeten maar gebruiken deze omvormers de nul dan?
Je zou verwachten dat alles op 400V gaat (efficiënter etc).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:13
defusion schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:23:
Ja, als je het laat doen inderdaad niet.
Maar ik was in principe van plan een hoop zelf te doen, met wat hulp van een bevriende elektricien/installatiemonteur. Research, bestellen, installeren moet in theorie deze maand nog lukken.
Dan nog, misschien beter om er iets meer tijd voor te nemen, en wellicht nog wat bedrijven langs te laten komen voor een offerte. Al is het maar om wat ideeën/opstellingen te vergelijken.
Een verkoper uitnodigen terwijl je al zeker weet dat het geen deal wordt vind ik niet eerlijk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Jim423 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Ik heb het nog nooit gemeten maar gebruiken deze omvormers de nul dan?
Je zou verwachten dat alles op 400V gaat (efficiënter etc).
Klopt helemaal. Maar op 1 fase gaat dat natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Een verkoper uitnodigen terwijl je al zeker weet dat het geen deal wordt vind ik niet eerlijk.
Heb je wel weer gelijk in. Maar helemaal voor niks komen ze ook niet hoor. De kans is zeker niet 0!
Zal afhangen hoeveel het prijsverschil nu werkelijk is, en of ik het de moeite waard vind om het zelf te doen.

En ik durf alleen het plat dak van de garage zelf te doen. Ik ga niet het hellend dak op kruipen. Mocht het (qua opbrengst / tvt) echter toch interessanter blijken e.e.a. op het hellend dak te (laten) plaatsen, wat zomaar zou kunnen omdat er minder schaduw is, laat ik het misschien toch gewoon doen.

Maar denk dat ik daarmee mijn eigen topic wat vervuil. Zoals gezegd zit ik nog erg in de oriënterende fase.
De originele vraag is beantwoord. Wellicht dat ik voor meer algemeen advies binnenkort nog terug kom, zodra ik zelf ook wat meer onderzoek heb gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:13
Het verschilt voor een wat groter systeem waar een 3 fase omvormer voor nodig is al snel 2000 euro.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1