Verlaagd plafond vervangen, welke (slimme) inbouwspotjes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-04 20:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Wij hebben een verlaagd plafond in de woonkamer van ons huis en zijn van plan dit eruit te slopen. Dit omdat het jaren '80 verlaagd plafond ongeveer 22cm ruimte wegneemt ten opzichte van ruimtes die gewoon gestucte plafonds hebben, de randjes loslaten en we gewoon toe zijn aan wat nieuws. 50m2 * 0.22 is toch dik 10m3 aan ruimte die verloren is. Omdat er toch iets van regelwerk en dergelijke moet komen willen we 5cm aanhouden als nieuwe situatie. Direct op de broodjes stukadoren is in de gang gedaan, maar vraag me dan af hoe het met de elektra zal moeten gaan. Muren zullen ook opnieuw worden gestukadoord.

Even alleen de woonkamer ter illustratie in Paint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlTy3lusis2m0MoqhRCSVab76Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bDDuF2F9cwzVYTRxjNAdtlXN.png?f=fotoalbum_large

Probleem waar ik nu eigenlijk een beetje mee zit is de verlichting. Nu zitten er halogeenspotjes met een systeem wat tegenwoordig niet echt meer wordt toegepast. Schakeling op de fase. Zitten dus trafo'tjes in het verlaagd plafond naar 12v en de schakelaar zit in die trafo. De lichtschakelaren in de muren hebben dus maar 1 draad. Het systeem functioneert al jaren niet fatsoenlijk meer en 3 elektriciens hebben het opgegeven. 220V is voorhanden in het verlaagd plafond.

Nu zijn er wat mij betreft meerdere opties:
Optie 1: nieuwe kanalen laten frezen in de muren voor normale bekabeling wat betreft spotjes
Optie 2: gebruik maken van de 220v die voorhanden is (voor de trafo's die er nu liggen) en voor slimme verlichting gaan (en dus gebruik kunnen maken van 'draadloze' schakelaars).

Ik denk namelijk dat optie 2 netto niet duurder zal uitkomen dan 1. Want dat werk voor nieuwe elektra is niet gratis, en zal de extra kosten van de slimme verlichting compenseren.

Het probleem met optie 2 is echter dat de inbouwspotjes die ik kan vinden allen een hogere inbouwdiepte vereisen dan die 5cm die wij voor ogen hebben. Neem bijvoorbeeld die van Hue, die vereisen 10cm inbouwdiepte.. Dan win ik nog niet veel t.o.v. de huidige situatie. Mijn vraag is hoe jullie dit probleem zouden oplossen, of hoe de eigen ervaringen zijn. 'normale' spotjes zijn er wel met 30-40mm inbouwdiepte te vinden. Ik heb al divers spul van Hue (zoals een bridge en een paar lampen).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
In mijn ervaring krijg je spijt als je het niet in 1x juist oplost. Philips Hue bestaat nu, maar over 10 jaar wellicht niet meer. Ik zou altijd kiezen voor een zo standaard mogelijke oplossing waar je de nieuwste 'gimmicks' aan kan knopen, maar ook makkelijk kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:23:
In mijn ervaring krijg je spijt als je het niet in 1x juist oplost. Philips Hue bestaat nu, maar over 10 jaar wellicht niet meer. Ik zou altijd kiezen voor een zo standaard mogelijke oplossing waar je de nieuwste 'gimmicks' aan kan knopen, maar ook makkelijk kan vervangen.
Dat ben ik sowieso met je eens, maar wat stel je dan voor? Als ik standaard lampen gebruik kan ik daar ook geen nieuwe gimmicks aan knopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:40

DarkSide

theres no place like ::1

Als je hue hebt en mooi vind zou ik gewoon daar voor gaan.
Dan maar een iets lager plafond.
Verder zou ik gewoon alles frezen voor normale kabels en schakelaars.

je kunt altijd slimme dingen aansluiten op normale kabels (zie ook hue).
Eventueel kijken voor wat mooie afdekplaten voor de "schakelaars".

Mocht je je huis verkopen. Dan vind de volgende eigenaar het wellicht fijn dat hij gewoon schakelaars en lampen kan gebruiken.

ik heb ook veel Hue in huis. En een oud huis. Waar ik nog steeds de oudewetse schakelaars heb.
Ik gebruik ze nooit.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Kuusj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Dat ben ik sowieso met je eens, maar wat stel je dan voor? Als ik standaard lampen gebruik kan ik daar ook geen nieuwe gimmicks aan knopen :P
Ik zou voor optie 1 gaan en evt Hue er aan knopen als je dat wil. Maar daarmee kan je over X jaar ook nog eens van Hue af, als dat nodig blijkt te zijn.

Kijk overigens ook even naar de spotmaat (diameter). Bij mijn badkamer hebben die pipoos een extreem incourante maat gebruikt waardoor ik niks nieuws kan vinden wat er in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:55
Ik zou zeker voor optie 1 gaan. Leuk dat jullie zelf alles met Hue willen gaan bedienen, maar een eventueel volgende bewonen zal hoogstwaarschijnlijk wel alles via een wandschakelaar willen bedienen.

Daarnaast, het gebruik van slimme spotjes vereist gewoon dat je je plafond zeker 8-9cm verlaagd. Bj al dit soort spotjes (Hue, Ikea Tradfri, Osram, Innr etc.) zit de extra elektronica gewerkt in de armatuur. Dit kost dus extra ruimte. Beter is dus om domme spotjes met lage inbouwdiepte te gebruiken.

Ikzelf heb onlangs een verlaagd plafond geplaatst, en goed over nagedacht waar ik de spotjes wil hebben en hoe ik die wil aansturen.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij het gebruik van de oplossing van Shelly. Dit is een mini systeempje waarmee je middels wifi je lampen zowel slim (met een app e.g.) als middels wandschakelaars kan bedienen.

Deze Shelly's kan je achter je wandschakelaar monteren, mits genoeg ruimte en er een blauwe nuldraad aanwezig is.Voor het gemak zou ik ze bij de spotjes plaatsen als daar de nuldraad toch al beschikbaar is.

Hier een voorbeeld hoe dit bij mij is aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZk03jATFBuVPqfPR_ndzhYfgtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3SuQsYQYwukMqeNq4YsyYJ4.jpg?f=fotoalbum_large

De benedenverdieping bestaat uit 9 groepen welke ik individueel wil aansturen. Dus elk van deze string aan spotjes zit gekoppeld aan een Shelly, en daarnaast ook gekoppeld aan een van mijn wandschakelaars.

De standaard wipschakelaars wel vervangen door puls schakelaars (welke een paar euri per stuk kosten). Hiermee kan je met 1 schakelaar:

- de spotjes aan/uit zetten.
- de spotjes dimmen. Vasthouden is dimmen omlaag of omhoog. Afhankelijk van de vorige actie.
- scenes programmeren. Bijv.2 x kort achter elkaar is dimmen 50%, 3x is 25% etc.

De spotjes die ik heb gebruikt zijn deze. Niet goedkoop, maar wel erg mooi uiterlijk, En vanwege de externe led-driver maar 2,5 cm hoog.

Bij deze een illustratie hoe ik e.e.a. heb geplaatst. De spotjes van dezelfde kleur behoren tot dezelfde groep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuNizw2g58R_ZyG6PNRroAZ4JKc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S8LSiHzDh2gK8WrNi5lHargw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door paul-s83 op 17-07-2021 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
paul-s83 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:00:
Ik zou zeker voor optie 1 gaan. Leuk dat jullie zelf alles met Hue willen gaan bedienen, maar een eventueel volgende bewonen zal hoogstwaarschijnlijk wel alles via een wandschakelaar willen bedienen.

Daarnaast, het gebruik van slimme spotjes vereist gewoon dat je je plafond zeker 8-9cm verlaagd. Bj al dit soort spotjes (Hue, Ikea Tradfri, Osram, Innr etc.) zit de extra elektronica gewerkt in de armatuur. Dit kost dus extra ruimte. Beter is dus om domme spotjes met lage inbouwdiepte te gebruiken.

Ikzelf heb onlangs een verlaagd plafond geplaatst, en goed over nagedacht waar ik de spotjes wil hebben en hoe ik die wil aansturen.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij het gebruik van de oplossing van Shelly. Dit is een mini systeempje waarmee je middels wifi je lampen zowel slim (met een app e.g.) als middels wandschakelaars kan bedienen.

Deze Shelly's kan je achter je wandschakelaar monteren, mits genoeg ruimte en er een blauwe nuldraad aanwezig is.Voor het gemak zou ik ze bij de spotjes plaatsen als daar de nuldraad toch al beschikbaar is.

[Afbeelding]

De benedenverdieping bestaat uit 9 groepen welke ik individueel wil aansturen. Dus elk van deze string aan spotjes zit gekoppeld aan een Shelly, en daarnaast ook gekoppeld aan een van mijn wandschakelaars.

De standaard wipschakelaars wel vervangen door puls schakelaars (welke een paar euri per stuk kosten). Hiermee kan je met 1 schakelaar:

- de spotjes dimmen. Vasthouden is dimmen omlaag of omhoog. Afhankelijk van de vorige actie.
- scenes programmeren. Bijv.2 x kort achter elkaar is dimmen 50%, 3x is 25% etc.

De spotjes die ik heb gebruikt zijn deze. Niet goedkoop, maar wel erg mooi uiterlijk, En vanwege de externe led-driver maar 2,5 cm hoog.

Bij deze een illustratie hoe ik e.e.a. heb geplaatst. De spotjes van dezelfde kleur behoren tot dezelfde groep:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Het huis zal sowieso niet verkocht worden, laten we zeggen de komende 25 jaar. Dus daar ga ik geen rekening mee houden. Indien voor de Hue optie wordt gekozen zullen er lichtschakelaars komen op de plekken waar de huidige schakelaars zitten. Die kun je plakken, en zijn net zoals een normale schakelaar. Maar dan draadloos. Ik ga echt niet alles via een app bedienen nee, er moeten gewoon schakelaars komen.

Wel een interessante optie trouwens, bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hier ook team Shelly.
Ik vind alle 'slimme' dingen wel leuk, maar mijn vrouw, schoonmoeder, babysit, poetsvrouw, verkoopmakelaar, ... hebben ook wat te zeggen.
Een Shelly achter een schakelaar of drukknop geeft slimme mogelijkheden voor weinig geld, blijft gewoon werken als internet plat ligt, de knop op de muur en de app op de smartphone werken even goed, en je kan gewoon courante lampen gebruiken (willekeurige GU10 dimbare spotjes).
Plafond hier zit ook redelijk nauw, waar de spotjes kwamen heb ik een gat geklopt in de "potten" zodat er wat reserveplek is (tip van de timmerman).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:39:
Hier ook team Shelly.
Ik vind alle 'slimme' dingen wel leuk, maar mijn vrouw, schoonmoeder, babysit, poetsvrouw, verkoopmakelaar, ... hebben ook wat te zeggen.
Een Shelly achter een schakelaar of drukknop geeft slimme mogelijkheden voor weinig geld, blijft gewoon werken als internet plat ligt, de knop op de muur en de app op de smartphone werken even goed, en je kan gewoon courante lampen gebruiken (willekeurige GU10 dimbare spotjes).
Plafond hier zit ook redelijk nauw, waar de spotjes kwamen heb ik een gat geklopt in de "potten" zodat er wat reserveplek is (tip van de timmerman).
Vanavond maar even goed kijken hoe dat in elkaar zit. Overigens is voor Hue ook geen internet nodig, de hub werkt met Zigbee. En ja als dat ding plat ligt omdat je geen stroom hebt dan heb je in een traditionele setup ook geen stroom :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Kuusj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:13:
En ja als dat ding plat ligt omdat je geen stroom hebt dan heb je in een traditionele setup ook geen stroom :+
Dat klopt. Maar er zijn meer redenen waarom dat ding plat kan komen te liggen...

Ik heb recent alle inbouwwandschakelaars op de benedenverdieping vervangen door dit soort schakelaars:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002199687660.html

Die werken sowieso als je de knop indrukt, zelfs als je geen ZigBee netwerk hebt (Je kunt ze dus wel via ZigBee aan of uitschakelen, maar het hoeft niet). Via een raspberry pi i.c.m. zigbee2mqtt en homeassistant heb ik er diverse schakelaars en bewegingssensoren 'bijgeplakt'. Mocht het systeem platliggen, dan werken de 'plakschakelaars en sensoren' niet meer, maar de echte (inbouw, dus bedrade) muurschakelaars doen het dan nog wel.

[ Voor 8% gewijzigd door AllesKan op 17-07-2021 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
Kuusj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:13:
[...]

Vanavond maar even goed kijken hoe dat in elkaar zit. Overigens is voor Hue ook geen internet nodig, de hub werkt met Zigbee. En ja als dat ding plat ligt omdat je geen stroom hebt dan heb je in een traditionele setup ook geen stroom :+
Ik denk dat voor beide oplossingen iets te zeggen is. Wat nog niet genoemd is, is dat Hue prijziger is t.o.v. de andere oplossingen die hier benoemd zijn.

Niet alleen zijn de GU10 spots een stuk duurder dan domme spotjes. Daarnaast zijn die friends of Hue wandschakelaars een factor 3-4 duurder dan een zigbee schakelaar van bijvoorbeeld een Xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 06:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Houd er rekening mee dat je de driver wel moet kunnen vervangen als deze de geest geeft.
Vaak kunnen die niet door het gat van het spotje heen omdat je de driver niet genoeg kunt kantelen in verband met de geringe hoogte van de ruimte tussen de plafonds.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
paul-s83 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:56:
[...]

Ik denk dat voor beide oplossingen iets te zeggen is. Wat nog niet genoemd is, is dat Hue prijziger is t.o.v. de andere oplossingen die hier benoemd zijn.

Niet alleen zijn de GU10 spots een stuk duurder dan domme spotjes. Daarnaast zijn die friends of Hue wandschakelaars een factor 3-4 duurder dan een zigbee schakelaar van bijvoorbeeld een Xiaomi.
Begrijp dat het duurder is. Maar als ik iemand moet laten komen om nieuwe elektra te laten aanleggen ben ik ook wel het nodige kwijt. Het idee met Hue (of wat dan ook 'smart') is dat die oude lichtpunten komen te vervallen, en een fatsoenlijke Zigbee compatible lichtknop eroverheen geplakt wordt. Dan hoeft er dus niks aan de elektra in de muren gedaan te worden. Nieuwe schakelaars moeten er sowieso komen dus die kan/ga ik niet hergebruiken.

Gaat om 3 punten in de woonkamer waar licht aan/uitgezet kan worden op dit moment. Huidige spotjes zijn in 3 groepen verdeeld. In die punten loopt alleen een fasedraad. En het betreft natuurlijk gewoon een afgewerkt huis, dus het is niet ruwbouw waar het even makkelijk is nieuwe elektra aan te gaan leggen. Zal vast wel wat te verzinnen zijn met de 220V stroompunten in het huidige dubbelplafond, maar dat is verder dan ook aan de elektricien.
Freubel schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Houd er rekening mee dat je de driver wel moet kunnen vervangen als deze de geest geeft.
Vaak kunnen die niet door het gat van het spotje heen omdat je de driver niet genoeg kunt kantelen in verband met de geringe hoogte van de ruimte tussen de plafonds.
Wel een goede om rekening mee te houden ja haha.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 18-07-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
AllesKan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Dat klopt. Maar er zijn meer redenen waarom dat ding plat kan komen te liggen...

Ik heb recent alle inbouwwandschakelaars op de benedenverdieping vervangen door dit soort schakelaars:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002199687660.html

Die werken sowieso als je de knop indrukt, zelfs als je geen ZigBee netwerk hebt (Je kunt ze dus wel via ZigBee aan of uitschakelen, maar het hoeft niet). Via een raspberry pi i.c.m. zigbee2mqtt en homeassistant heb ik er diverse schakelaars en bewegingssensoren 'bijgeplakt'. Mocht het systeem platliggen, dan werken de 'plakschakelaars en sensoren' niet meer, maar de echte (inbouw, dus bedrade) muurschakelaars doen het dan nog wel.
Met deze schakelaar heb je wel een TUYA.zigbee hub nodig.

er zijn ook vergelijkbare schakelaars die geen Hub nodig hebben:
Zoals:
https://nl.aliexpress.com/item/32903666956.html?

Zemmismart is daarnaast ook een goede fabrikant, die zeer goede kwaliteit producten levert.

ja de schakelaars zien eruit als elke andere smart schakelaar op aliexpress, maar er zit wel een verschil in kwaliteit/service.
----------------
De 220V schakelaars zijn idd de beste type smart switch die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
darknessblade schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:02:
Met deze schakelaar heb je wel een TUYA.zigbee hub nodig.
Nee hoor, ik gebruik ze gewoon middels een Raspberry-Pi + coordinator via Home-assistant en zigbee2mqtt, worden keurig herkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E_inJRp_AvArdpBMd9On1AcG-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lVv5zoLCkAKdXkFvrtRvXNSb.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 20-07-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Kuusj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:34:
Het idee met Hue (of wat dan ook 'smart') is dat die oude lichtpunten komen te vervallen, en een fatsoenlijke Zigbee compatible lichtknop eroverheen geplakt wordt. Dan hoeft er dus niks aan de elektra in de muren gedaan te worden.
Zoals eerder door mij aangegeven, dat zou ik dus niet doen. Zet er ZigBee compatible, maar wel bedrade, wandschakelaars in. Dan kun je ze altijd nog handmatig bedienen als je Zigbee systeem onverhoopt even plat ligt. Dat je alleen een fasedraad hebt (bruin in, zwart uit) is geen probleem, dat heb ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Een Hue hub met tradfri GU10 spots. Ok je hebt niet de kleuren van de regenboog. Maar wel dimbaar en je kan de wandschakelaars gebruiken. En een groot factor goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Mezkeijou schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:31:
Een Hue hub met tradfri GU10 spots. Ok je hebt niet de kleuren van de regenboog. Maar wel dimbaar en je kan de wandschakelaars gebruiken. En een groot factor goedkoper.
Kleuren hoef/wil ik ook niet, maar met die GU10 spots blijf je met het probleem zitten dat ik meer dan 5cm inbouwruimte nodig ga hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Kuusj schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Kleuren hoef/wil ik ook niet, maar met die GU10 spots blijf je met het probleem zitten dat ik meer dan 5cm inbouwruimte nodig ga hebben.
Aah ok. Je kan ook alleen de spots aan de randen plaatsen. Door gebruik te maken van een koof. Het middenstuk van plafond blijft dan vrij. Je gebruikt de spots om de muren te verlichten zodat de ruimte ook verlicht wordt op die manier.

Bovenstaande is een oplossing waardoor je ook minder materiaal nodig hebt.

Wil je een verlaagd plafond over de hele linie. Dan is die eerder genoemde oplossing met Shelly een hele goede oplossing.

Ik zou nu voor de Shelly oplossing gaan. Destijds was het voor mij een kostenoverweging om voor de hue tradfri oplossing te gaan. Ik merk nu wel dat die 10 cm verlaging eigenlijk te laag is. Zeker als je bestaande plafond al niet zo hoog is oorspronkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Kuusj schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Meer dan 5 cm zal je wel nodig hebben met GU10.
Echter met GU10 heb je wel veel keuze aan lichtbronnen.
Ik heb deze armaturen voor de badkamer gebruikt:
https://www.ledstrip-spec...d-ip65-aluminium-rvs.html

Kost geen drol en had een totale verlaging van 7cm nodig. Ze zijn ook in t wit verkrijgbaar.
Let op, deze zijn niet richtbaar.

Als je per se minder verlaging wil ga je serieus inleveren op beschikbaarheid van lichtbronnen.
Dat kan vervelend zijn als de lichthoek te groot of te klein blijkt, of als de dim-to-warm functie anders uitpakt dan je had gewenst, of als uberhaupt de kleur of de felheid niet blijkt wat je in gedachten had.
Tevens gaat LED lang mee, maar het kan toch stuk gaan. Dan wil je graag dat je de lichtbron makkelijk kan vervangen. Ook als je later besluit toch nog ergens uit te willen breiden met extra spots is GU10 een veilige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
Check ook eens Coin Led module (google is je vriend). Daarmee red je wel je gewenste 5cm. Welliswaar (veel) minder keus aan lichtbronnen dan GU10, maar lijkt in opkomst, en daarmee potentieel een opvolger van / aanvulling op GU10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 21:33

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mooie oplossing, ff paar vragen als dat mag O-)
dat dimmen / schakelen via de schakelaar: loopt dat via de driver van de LED :?
Want dit ziet er wel mooi en degelijk uit. Kan je ook vertellen met welke app dit werkt, is dat een app van shelly?
(is creert de shelly dan gewoon een ordinaire wisselschakeling? dus via wifi alleen aan / uit en via de schakelaar aan / uit / dimmen / scenes :? )

Edit:
even gekeken, gaat allemaal via de shelly, mooi en slim systeem! :Y
Ik ga me hier eens in verdiepen, kan je voor niet al teveel geld mooie en luxe dingen mee maken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
ybos schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:07:
[...]

Mooie oplossing, ff paar vragen als dat mag O-)
dat dimmen / schakelen via de schakelaar: loopt dat via de driver van de LED :?
Want dit ziet er wel mooi en degelijk uit. Kan je ook vertellen met welke app dit werkt, is dat een app van shelly?
(is creert de shelly dan gewoon een ordinaire wisselschakeling? dus via wifi alleen aan / uit en via de schakelaar aan / uit / dimmen / scenes :? )

Edit:
even gekeken, gaat allemaal via de shelly, mooi en slim systeem! :Y
Ik ga me hier eens in verdiepen, kan je voor niet al teveel geld mooie en luxe dingen mee maken :Y
Klopt helemaal. Aansturing gaat via de Shelly app. Maar het is ook te integreren in diverse Domotica systemen, zoals Home Assisstant en Homey zodat je de boel nog veel verder kan automatiseren,

Zowel via pulsschakelaar als via de Shelly app kan je de lampen aan/uit zetten en ook dimmen. Ikzelf heb op diverse plekken 2 Shelly's op dezelfde wandschakelaar aangesloten. Dus met 1 druk op de knop bedien ik 2 groepen van spotjes. 1 x drukken is aan of uit. Schakelaar ingedrukt houden is dimmen of feller zetten (afhankelijk van de vorige situatie).

Maar dit hoeft niet per se. Je kan de Shelly ook zo programmeren dat hij niet reageert op de input van een wandschakelaar, ook al zit ie wel aangesloten op de schakelaar (toekomstbestendig).

Wat je dan bijvoorbeeld kan doen is:

- 1 x kort indrukken om Shelly 1 (en dus de gekoppelde lampen op Shelly 1) aan te zetten.
- 2 x kort indrukken om Shelly 1 aan te zetten, en tevens Shelly 1 een berichtje naar Shelly 2 te laten sturen om deze ook aan te zetten.
Pagina: 1