Zigbee schakelaar toevoegen aan tijdschakelklok; aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 15:55
Intro

Op dit moment schakel ik mijn tuinverlichting uit en aan met een schakelklok. Dat werkt zonder problemen en wil ik eigenlijk zo houden aangezien de schakelklok ook nog een kleine pomp in een vijvertje aanstuurt.
Omdat ik de verlichitng enkel vanuit de schuur aan en uit kan doen wilde ik een Zigbee schakelaar toevoegen zodat ik sporadisch ook eens 's nachts de verlichting aan kan doen, als je iets hoort of voor whatever.
Nu lukt het me niet om zowel de Zigbee schakelaar als de tijdklok werkend te krijgen. De Zigbee schakelaar werkt via Hue maar de tijdklok wil niet meer. Je hoort ook het relais niet meer klikken.

Mijn vraag
Wie kan me helpen met het juiste aansluitschema?

Relevante ardware die ik gebruik

De tijdklok is er een die op een DIN rail zit: Merlin Gerin 15850/15851/15852/15853
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX3ryQpbXwSYj1qNB8YDPJB1Hc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPVRAgmhokOu5yCfUHdx9rbi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de zigbee schakelaar (Link naar webshop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAf9nTu78diriG8aYqqNtnRG47g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SYh24g0rGWlTlFj2Se9kIRIg.jpg?f=user_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De schakeling doe ik vanuit de klok met C1.
Via ingang 4 en uitgang 6 wil ik schakelen. Dat ging normaal richting de lamp maar dat zou volgens mij nu richting de Zigbee schakelaar moeten lopen.
Of het mogelijk is, en handig, om er een hotel schakeling van te maken weet ik even niet.
Dat is misschien het handigste maar dan mis ik even hoe ik dat het beste kan aansluiten. De aansluitschemas van hotelschakelingen zijn allemaan met 2 eenvoudige schakelaar waar de zigbee schakelaar achter komt, echter heb ik het niet op die manier.

Nu lamp heb ik nu zo aangesloten als het schema op de afbeelding en kan dus uit en aan met Hue, ik kan op die manier ook een schema maken, maar toch wilde ik weten of het ook samen zou kunnen.

Beste antwoord (via rvrbtcpt op 17-07-2021 08:21)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
Techneut schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:54:
Klem 2 Sine? ? ?
Is dit nou echt zo moeilijk?
Van het klokje beste techneut, van het klokje ...

Je weet wel, dat ding waar ook daadwerkelijk klemnummers bij staan en waar de TS het ook over had ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xfp9CEcK_BxjJfpqiSa31VPP3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9NvJ6dZbauncGG0mdDS191h.png?f=fotoalbum_large

Overigens zou ik er niet zo;n combi oplossing van maken, lampjes zigbee en pompje via de klok of via een tweede zigbee schakel actor.

[ Voor 48% gewijzigd door Sine op 16-07-2021 21:31 ]

Repareren doe je zo.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
als je de lampen aansluit op 4
en de L (bruin) op 6
Dan kun je de 'out' draad van de zigbee module op 2 zetten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
@Sine Even voor mijn begrip, ik doe dit niet elke dag: als de schakelklok dan uit staan dan loopt er dus alsnog stroom door via 2? Na het eten ga ik het proberen dan zal ik het topic even updaten.

[ Voor 20% gewijzigd door rvrbtcpt op 16-07-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Jep, die klok heeft een wisselcontact, dus die staat nooit echt 'uit'.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klem 2 Sine? ? ?
Is dit nou echt zo moeilijk? Op het afgebeelde plaatje staat dat de fase- en en nuldraad op 3 en 5 moeten zitten, resp. L en N. Bij klem 2 staat ook een L en zoals ik het bekijk is die dan gewoon verbonden met klem 3, bestemd voor eventueel doorlussen van de fase. Op dezelfde manier staat bij klem 4 een extra N.

Kortom. op deze manier continu spanning op klem 2. Is dat werkelijk wat je bedoelt? Dan laat je de functie van de Zigbee toch helemaal vallen? Is het niet simpel zo dat je gewoon het schema volgt zoals het er staat, met fase en nul op 3 en 5 en de bestaande klem op het klokje waar de lamp op is aangesloten zo laten zitten en door te verbinden met klem 1 van de Zigbee? Want dáár staat het lampsymbool aangegeven. Slecht één extra draadje dus. Ten overvloede, alles op het klokje laten zoals het zat.

Bovendien sine, dat was ik nog even vergeten, je laat met jouw oplossing de lamp continu branden, Tenzij, moet ik er bij zeggen, ik je bericht verkeerd lees.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 16-07-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Als ik het idee van @Techneut zou volgen dan ga ik van het klokje, klem 6 (ik gebruik C1; hetzelfde idee als klem 5 voor C2) naar een lasklem, daar steek ik dan ook de lamp in en vanaf de Zigbee lamp uitgang gaat ook een kabel naar die lasklem? Op de schakelklok kan ik dan alles laten zoals het is enkel de kabel naar de lamp wijzigt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DED.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Techneut schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:54:
Klem 2 Sine? ? ?
Is dit nou echt zo moeilijk?

Je weet wel, dat ding waar ook daadwerkelijk klemnummers bij staan en waar de TS het ook over had ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xfp9CEcK_BxjJfpqiSa31VPP3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9NvJ6dZbauncGG0mdDS191h.png?f=fotoalbum_large

Overigens zou ik er niet zo;n combi oplossing van maken, lampjes zigbee en pompje via de klok of via een tweede zigbee schakel actor.

[ Voor 48% gewijzigd door Sine op 16-07-2021 21:31 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
rvrbtcpt schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:58:
Als ik het idee van @Techneut zou volgen dan ga ik van het klokje, klem 6 (ik gebruik C1; hetzelfde idee als klem 5 voor C2) naar een lasklem, daar steek ik dan ook de lamp in en vanaf de Zigbee lamp uitgang gaat ook een kabel naar die lasklem? Op de schakelklok kan ik dan alles laten zoals het is enkel de kabel naar de lamp wijzigt iets.
Precies, dat bedoelde ik, alles verder op het klokje zo laten zoals het was, alleen maar één simpel draadje van het klokje naar de Zigbee, dat is alles. Succes ermee.
[/quote]
Sine schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:57:
[...]
Sorry voor het misverstand sine, ik veronderstelde even dat je de Zigbee bedoelde, de spraakverwarring was daarmee compleet, en ik kreeg dat een beetje laat in de gaten, vandaar die laatste zin met "Tenzij .....".
En inderdaad zoals jij het voorstelt kan het ook, is zelfs beter vind ik, want het bespaart die las.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 17-07-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dit is ook maar 1 draadje extra aan het klokje (of hooguit twee draadjes verwisselen extra)

Het voordeel is dat je niet kunt terugvoeden naar de dimmer(!) module, iets waar ze niet allemaal blij mee zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 23:07
Sorry, maar waarom klokje en Zigbee? Dat is toch dubbelop? Die zigbee module kan via de Hue app prima de klok functie overnemen. Ik zou dus de klok er gewoon helemaal tussenuit halen en alles lekker via Hue doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Bedankt @Sine en @Techneut Het is geworden zoals op de afbeelding. En inderdaad voor de verlichting is de klok niet perse nodig.
Beetje off-topic. Dat is gemaakt door mijn schoonpa en ik wilde zijn werk niet teniet doen :-) Dus nu even deze tussenstap.

[ Voor 6% gewijzigd door rvrbtcpt op 17-07-2021 08:26 ]

Pagina: 1