Toon posts:

Postdiensten maken er een potje van sinds 1-7 (fraude)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weken sta ik letterlijk met vol verbazing te kijken hoe de postdiensten het denken opgelost te hebben per 1 juli om geld te innen. Nu zijn wij nota bene een bedrijf en krijg ik hier nu al diverse post diensten aan de deur die denken bij een bedrijf gewoon even geld met een tikkie of zonder ook maar enig betaalbewijs even verzoeken geld over te maken naar aan bankrekening nummer iban.

het is dat ik toch echt met hun eigen helpdesk bel dat ik nog net niet de betreffende bezorger laat inrekenen door oom agent want zo'n beetje alle fraude alarmbellen gaan af bij deze acties.

DHL: Ja meneer dat wordt dan 348,24 wilt u even betalen?
Veenie: Hoe kan ik betalen?
DHL: ja ik stuur u wel even een tikkie dan kunt u via uw smartphone betalen.
Veenie: Ehh meneer we zijn een bedrijf we hebben geen tikkie als ondersteunde betaal methode?
DHL: ow ja eh geen idee meneer u moet betalen met tikkie anders kan het niet...

Vandaag UPS met een soort gelijke actie:
UPS: Ja meneer dat wordt dan 1290,78 wilt u even betalen?
Veenie: Hoe kan ik betalen?
UPS: Ja u kunt het over schrijven naar dit IBAN nummer. NL14BNXXXXXXxXXXXX
Veenie: Heeft u voor mij een betaal bewijs of factuur waarop ik deze gegevens kan zien?
UPS: nee daar moet u mijn collega's van de administratie maar voor benaderen..
Veenie: Ehh sorry maar je verwacht toch niet dat ik dit soort bedragen zomaar even overmaak zonder ook maar enig bewijs of factuur?
UPS: ja meneer dat is bedrijfsbeleid kan ik ook niks aan doen.

In beide situaties gaan zo'n beetje 100 rode vlaggen af wat betreft fraude gevoeligheid... sterker nog in situatie 1 hebben we zelfs de wijkagent gebeld daar de bezorger van DHL onherkenbaar was wat betreft bestelbus (wit), bedrijfskleding incompleet, terminal zonder enige verwijzing naar DHL, en zijn verhaal aan alle kanten rammelde.. Het is dat die niet in de buurt was maar anders had die voor zijn neus gestaan want zelfs het advies van de wijkagent was niet betalen en melding maken van poging tot oplichting.

Wat is er toch in hemelsnaam aan de hand bij de bezorgdiensten dat ze dit een normale gang van zaken zijn gaan vinden? Helemaal bij bedrijven maar gok dat dit bij consumenten niet beter geregeld is. Geen van de partijen kan überhaupt een formulier of bewijs laten zien waar het genoemde bedrag te herleiden is. Er moet maar blind betaald worden op een betaal methode die totaal niet te controleren is door de betalende partij.

Probleem is alleen als je de helpdesk belt dat ze schaap achtig allemaal roepen dat het bedrijfsbeleid is... Dit kan toch niet waar zijn anno 2021 dat er op zo'n manier wordt omgegaan terwijl overal wordt gewaarschuwd voor fraude en oplichtingspraktijken en dat mensen op hun hoede moeten zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar, wacht ff, waarom moet jij (als bedrijf zijnde), ineens van alles cash aan de deur afrekenen?
Dat snap ik ff niet...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ehtweak ik dus ook niet maar er gaat dus genoeg fout bij de postdiensten dat mag duidelijk zijn.

En cash? nee dat mag wegens corona niet meer dus krijg je dit soort rare acties met tikkie en bankoverschrijving naar een IBAN nummer...

Normaal kregen we gewoon een factuur opgestuurd maar kennelijk met de nieuwe regels denken ze dat dit makkelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebeurt helaas wel vaker ja. Kenteken noteren en ook doorgeven aan de bedrijven voor welke ze pretenderen te werken. Die kegelen ze er linea recta uit, mochten ze daar ook werken.

Fraude met pakketjes komt voor bij ontvangers (“heus, niet gekregen”), chauffeurs (“hier is een tikkie”) en verzenders (“heus ik stuurde geen baksteen op”). Erg triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tjsa, het lijkt me vooral iets voor jou om te regelen met je leveranciers...

Waarom laat je dingen niet alleen verzenden met DHL of UPS, maar laat je hen ook nog financiële zaken afhandelen, terwijl hun processen blijkbaar niet aansluiten op de jouwe?

De UPS-bezorger geeft overigens ook gewoon aan hoe je aan een factuur komt, als je die nodig hebt :)

[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 16-07-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Nou dat is dus het ergste dit zijn praktijken die dus daadwerkelijk worden gedaan door DHL en UPS het gaat dus uiteindelijk niet om fraude ook al gaan zo'n beetje alle vlaggen af... ik stond ook echt vol verbazing te kijken toen ik de helpdesks belde met deze constatering en er wordt doodleuk gezegd ja meneer dat is bedrijfsbeleid...

In 2021 zo'n constructie bedenken waarbij zo'n beetje alle vlaggen af gaan wat betreft fraude hoe dom kun je zijn? Ik zie het echt nog wel gebeuren dat er bezorgers worden opgepakt en afgevoerd door de politie want dit zijn gewoon teveel rode vlaggen...

Tikkie = meest bekend met fraude gevallen.
Betalen per bank overschrijving is ook heel veel rode vlaggen want weinig tot geen controle op de betaalmethode.

Deze methoden zijn door oplichters in no time te kopieren en dan staan ze gewoon met een baksteen aan je deur voor 100 euro doe 50 adressen op een dag en je hebt een leuk inkomen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar is het nou idd een poging tot het onterecht incasseren van geld (voor wat dan ook), of is het op zich een valide bedrag/vordering?

Dat is me niet echt duidelijk...

Want je weet toch wat je besteld hebt en wat er dan gaat komen. En vervolgens weet je toch ook of je dat al dan niet nog moet betalen? Kortom, ik mis nog steeds de clou?

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 16-07-2021 17:21 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:19:
Ik zie het echt nog wel gebeuren dat er bezorgers worden opgepakt en afgevoerd door de politie want dit zijn gewoon teveel rode vlaggen...
Levendige fantasie :P

[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 16-07-2021 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:19:
@Verwijderd Nou dat is dus het ergste dit zijn praktijken die dus daadwerkelijk worden gedaan door DHL en UPS het gaat dus uiteindelijk niet om fraude ook al gaan zo'n beetje alle vlaggen af... ik stond ook echt vol verbazing te kijken toen ik de helpdesks belde met deze constatering en er wordt doodleuk gezegd ja meneer dat is bedrijfsbeleid...

In 2021 zo'n constructie bedenken waarbij zo'n beetje alle vlaggen af gaan wat betreft fraude hoe dom kun je zijn? Ik zie het echt nog wel gebeuren dat er bezorgers worden opgepakt en afgevoerd door de politie want dit zijn gewoon teveel rode vlaggen...

Tikkie = meest bekend met fraude gevallen.
Betalen per bank overschrijving is ook heel veel rode vlaggen want weinig tot geen controle op de betaalmethode.

Deze methoden zijn door oplichters in no time te kopieren en dan staan ze gewoon met een baksteen aan je deur voor 100 euro doe 50 adressen op een dag en je hebt een leuk inkomen..
Ja maar dat is altijd een probleem. Jasje van PostNL aantrekken en cash geld ophalen aan de deur is net zo makkelijk.

Plus bedenk je goed dat je het probleem omdraait. In zekere zin. Het is niet zo dat bezorgbedrijven een fraudegevoelig betaalmiddel kiezen. Elk betaalmiddel is fraudegevoelig.

Tikkie heeft een legitieme zakelijke tak. Maar die tikkies onderscheiden zich nauwelijks van gewone tikkies anders is het niet herkenbaar voor de consument.

Aparte pinterminals zijn duurder dan een iPhone met een module er aan. Dus je kan het faken met een iPhone.

Het werkt twee kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Voordat het hier uitmondt in een 'Post-/pakketdiensten'-ervaringentopic wil ik daar alvast een halt toe roepen.
Eigen ervaringen die niets met het probleem van TS van doen hebben, mogen achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eamelink schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:18:
Tjsa, het lijkt me vooral iets voor jou om te regelen met je leveranciers...

Waarom laat je dingen niet alleen verzenden met DHL of UPS, maar laat je hen ook nog financiële zaken afhandelen, terwijl hun processen blijkbaar niet aansluiten op de jouwe?

De UPS-bezorger geeft overigens ook gewoon aan hoe je aan een factuur komt, als je die nodig hebt :)
Het is vrij normaal dat een leverancier uit china de pakketten opstuurt maar ook wij als bedrijf nog gewoon invoer rechten moeten betalen. Echter tot 1 juli kreeg ik gewoon een mail met een factuur opgestuurd welke betaald diende te worden. Nu sinds de nieuwe regels lijkt het er sterk op dat zowel UPS als DHL in eens besloten hebben van laten we op voorhand incasseren want dat is makkelijker want onze klanten krijgen het pakket pas als ze betaald hebben. Opzich prima zij het niet dat ze echt de domste betaalmethode bedacht hebben die je kunt bedenken hiervoor. Dat ze dit bij consumenten zo doen kan ik tot een deel nog begrijpen (al had ik dan gewoon een pin automaat en officiele terminal van de betreffende pakket dienst verwacht en niet een pda die je op aliexpress voor 100 euro koopt zonder enige branding of herkenbare markeringen en dan een algemene tikkie link.)

Maar ze hebben deze praktijk dus ook gewoon doorgevoerd bij zakelijke klanten die vaak helemaal geen geld in huis hebben. Nu heb ik zelf een winkel maar zelfs dan nog is de instructie heel duidelijk zonder duidelijke bon met gegevens en bedragen betalen we niet. Geen van de betreffende bezorgers kan een factuur / kwitantie bewijs overleggen en ook de douane papieren ontbreken op het pakket behalve de formulieren van de verzender.

Het apparaat geeft een melding aan de bezorger dat er betaald moet worden en vervolgens komt de bezorger aan zetten met mag ik uw mobiele nummer dan stuur ik u een tikkie link door...

Of de bezorger komt aanzetten met wilt u hier ter plekke waar ik bij sta even het geld overmaken naar dit IBAN nummer met nadrukkelijk dat ze mee willen kijken op je telefoon terwijl je het geld overmaakt.

Persoonlijk vind ik dit echt ongehoord maar kennelijk is er niemand die toezicht houdt op deze praktijken want ze komen er mee weg en het lijkt dat ze dit allemaal aan het doen zijn sinds de nieuwe regelgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehh nou nee hoor lees mijn eerste bericht maar..

DHL bezorger wilt geld voor pakket maar heeft geen herkenbare bus: Vlag 1
DHL bezorger heeft alleen een t-shirt van DHL aan maar verder geen herkenbare kleding: Vlag 2
DHL bezorger kan zich niet identificeren behalve met normaal rijbewijs: Vlag 3
DHL bezorger wilt alleen per tikkie betaald worden: Vlag 4
DHL bezorger wilt het pakket niet afgeven / laten zien wat er op staat zonder er betaald is: Vlag 5
DHL bezorger werkt met een mobiele telefoon zonder enige herkenbare DHL markeringen: Vlag 6
DHL bezorger komt zenuwachtig over en weet geen raad met kritische vragen: Vlag 7
DHL bezorger begint te dwingen dat er betaald moet worden met tikkie anders wordt pakket vernietigd: Vlag 8.

Ik denk dat bij vlag 4 oom agent al genoeg had gehoord... sterker nog dat heeft de wijkagent zelfs aangegeven hier niet op in te gaan omdat alle fraude vlaggen zo'n beetje wel af zijn gegaan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Ja maar dat is altijd een probleem. Jasje van PostNL aantrekken en cash geld ophalen aan de deur is net zo makkelijk.

Plus bedenk je goed dat je het probleem omdraait. In zekere zin. Het is niet zo dat bezorgbedrijven een fraudegevoelig betaalmiddel kiezen. Elk betaalmiddel is fraudegevoelig.

Tikkie heeft een legitieme zakelijke tak. Maar die tikkies onderscheiden zich nauwelijks van gewone tikkies anders is het niet herkenbaar voor de consument.

Aparte pinterminals zijn duurder dan een iPhone met een module er aan. Dus je kan het faken met een iPhone.

Het werkt twee kanten op.
ook in het verleden als postnl aan de deur kwam konden ze tenminste ten alle tijden een betaal kwitantie laten zien waar het bedrag op stond, de afzender op staat en de berekening van het bedrag (invoerrechten, administratie kosten etc etc). En ook toen was het al zonder dat formulier betalen wij niet. Hoe denk je dat mijn boekhouder er over denkt dat ik zomaar even 1200 euro overmaak zonder ook maar enig bewijs / bonnetje voor de administratie? Dan komt de belastingdienst die 1200 euro gewoon bij mij prive terug claimen als ik het niet kan onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:31:
[...]

ook in het verleden als postnl aan de deur kwam konden ze tenminste ten alle tijden een betaal kwitantie laten zien waar het bedrag op stond, de afzender op staat en de berekening van het bedrag (invoerrechten, administratie kosten etc etc). En ook toen was het al zonder dat formulier betalen wij niet. Hoe denk je dat mijn boekhouder er over denkt dat ik zomaar even 1200 euro overmaak zonder ook maar enig bewijs / bonnetje voor de administratie? Dan komt de belastingdienst die 1200 euro gewoon bij mij prive terug claimen als ik het niet kan onderbouwen.
Hey dat hoef je mij niet uit te leggen ik snap dat :P

Ik ken er een paar in de logistieke wereld en die werkten 80 uur per week om de brexit te cheffen. En nu China weer. En ondertussen verzuipen al hun depots in Limburg.

Dit blijft nog wel ff een zooitje het spijt me :X

Blijf gerust weigeren want profiteurs zitten er altijd tussen, en het is niet alsof chauffeurs een AIVD A onderzoek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd Dat ze onderlopen in de regels is niet mijn probleem, wij moeten per 1-7 ook gewoon voldoen aan de nieuwe btw regels wat een hoop extra werk geeft dus dat mag het excuus niet zijn.

Dat er een paar managers dit uit de hoge hoed toveren als beste oplossing,,, hoe ver ben je dan van de wereld verwijderd? Als deze bezorger hetzelfde verhaal had gedaan bij een politie agent in zijn vrije tijd weet ik zeker dat die wel even op het politie bureau de boel mocht gaan uitleggen en pas als alles helder was weer zijn weg kon vervolgen.

Ik ben echt niet over beschermend als het aankomt op fraude maar hier gaan zoveel vlaggen af dat er nog net geen luchtalarm afgaat. Dit is de ideale manier hoe een oplichter zijn geld kan verdienen door de wangedrocht van een systeem van DHL en UPS.. als mensen hier aan wennen betalen ze blind straks op deze manier en de oplichters zijn de lachende derden. Dat worden vele dure bakstenen bij mensen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:25:
Persoonlijk vind ik dit echt ongehoord maar kennelijk is er niemand die toezicht houdt op deze praktijken want ze komen er mee weg en het lijkt dat ze dit allemaal aan het doen zijn sinds de nieuwe regelgeving.
Tsja, ze zijn heel erg druk en er is ingrijpende gewijzigde regelgeving. Logisch dat ze zich eerst richten op de consumentenstromen en -processen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het wel weer beter wordt in de toekomst :)

Als je een stapje terug doet; jij import spullen uit landen, zonder daar het papierwerk voor in orde te hebben. Daar zijn sinds een week of twee allerlei nieuwe processen voor, waarvan jij vindt dat de posterijen dat jou uit handen moeten nemen (wat ze ook doen!), en dan ook nog een zodat het aansluit op jouw processen (die op zich niet gek zijn hoor...) met als voornaamste argument dat ze dat vroeger ook deden.

Tsja, momenteel doen ze dat (tijdelijk, wellicht) niet zo. Maar de UPS bezorger heeft al aangegeven hoe je een factuur kan krijgen, en ongetwijfeld is er ook wel zo'n procesje te vinden bij DHL. En uitrekenen hoeveel je moet betalen kan je vast zelf ook aan de hand van wat je hebt besteld. Dus een écht probleem is er ook niet lijkt me.

Maargoed, ik begrijp op zich dat het tegenvalt :)
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:38:
@Verwijderd Dat ze onderlopen in de regels is niet mijn probleem, wij moeten per 1-7 ook gewoon voldoen aan de nieuwe btw regels wat een hoop extra werk geeft dus dat mag het excuus niet zijn.
Tsja, de klant is koning he? Guess wie er niet de klant is >:)

[ Voor 11% gewijzigd door eamelink op 16-07-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:38:

Dat er een paar managers dit uit de hoge hoed toveren als beste oplossing,,, hoe ver ben je dan van de wereld verwijderd? Als deze bezorger hetzelfde verhaal had gedaan bij een politie agent in zijn vrije tijd weet ik zeker dat die wel even op het politie bureau de boel mocht gaan uitleggen en pas als alles helder was weer zijn weg kon vervolgen.

Ik ben echt niet over beschermend als het aankomt op fraude maar hier gaan zoveel vlaggen af dat er nog net geen luchtalarm afgaat. Dit is de ideale manier hoe een oplichter zijn geld kan verdienen door de wangedrocht van een systeem van DHL en UPS.. als mensen hier aan wennen betalen ze blind straks op deze manier en de oplichters zijn de lachende derden. Dat worden vele dure bakstenen bij mensen thuis.
Tja. Als het probleem makkelijk was hadden ze het al opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:28:
DHL-bezorger hoeft zich ook niet te identificeren, in ieder geval niet als jij er om vraagt. Alleen als de politie om een identiteitsbewijs vraagt moet je die kunnen tonen.

DHL-bezorger zou zich wel moeten kunnen legitimeren dmv een naamkaartje of los pasje van DHL. Een legitimatiebewijs moet bijna iedereen die beroepsmatig aan je deur staat kunnen tonen, zo ook mensen die met een collectebus langskomen of energieverkopers. Ze zijn in 99% van de gevallen ook verplicht om zich te legitimeren op jouw verzoek.

Normaal rijbewijs hoef je dus ook zeker niet te accepteren, want dat is geen legitimatiebewijs maar een identiteitsbewijs, en daar heb je helemaal niks aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Oon op 16-07-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 15:32
Normaal als je inklaringskosten moet betalen geven ze je een briefje, met daarop de instructies.
{vergelijkbaar met de Niet thuis brieven}.

Daarnaast geef ik je wel gelijk dat het belachelijk is om zomaar 300-1000 euro over te maken aan een "Bezorger" die claimt van "vul post-bedrijf in" te zijn. waarbij de bezorger zich niet goed kan legitimeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:33
Wij krijgen van DHL (Express) altijd een aparte factuur, meestal een paar weken na ontvangst van de het pakket waarover btw en inklaringskosten betaald moeten worden. Wellicht dat dit alleen werkt als je een DHL account hebt, maar bij ons werkt dit prima.

Is dat geen oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door oohh op 16-07-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het gaat dus om incorrecte betaalmethodes van bezorgers aan de deur waar je geen factuur krijgt?
De term ‘fraude’ is dan wel aardig overdreven.

Al had ik idd van de Express bezorgdiensten wel verwacht dat die een geprinte factuur mee hebben, al is tegenwoordig ook daar veel meer paperless.
Heb je wel je zakelijke adres geregistreerd staan bij de bezorgdiensten zodat je (vooraf) de digitale factuur krijgt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:30

FreakNL

Well do ya punk?

Raar dat je dit soort bedragen aan de deur moet betalen. Als je weigert, krijg je dan je pakket niet?

Ik zou op zijn minst de bon/berekening even goed willen bestuderen maar daar hebben die gasten natuurlijk de tijd weer niet voor…

En betalen met een pinterminal inderdaad…

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2021 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oohh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:55:
Wij krijgen van DHL (Express) altijd een aparte factuur, meestal een paar weken na ontvangst van de het pakket waarover btw en inklaringskosten betaald moeten worden. Wellicht dat dit alleen werkt als je een DHL account hebt, maar bij ons werkt dit prima.

Is dat geen oplossing?
Dat was ook altijd de gebruikelijke methode maar sinds 1-7 dus kennelijk niet meer. Sindsdien staan ze gewoon aan de deur met dit soort methoden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30

sapphire

Die-hard pruts0r

eamelink schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:40:
[...]

en dan ook nog een zodat het aansluit op jouw processen (die op zich niet gek zijn hoor...
Betalingen doen zonder enige vorm van factuur, betaalbewijs, ect. heeft weinig met processen te maken maar eerder met een kloppende administratie voeren (voor belastingdienst, ect.) wat gewoon wettelijk verplicht is.

Dat je als consument geen bonnetje van je aliexpress telefoonhoesje krijgt kan iedereen zich denk wel in vinden maar even €1200 euro zakelijk aftikken aan een willekeurig persoon zonder enige vorm van administratie/bewijs is gewoon gekkenwerk in elk zichzelf respecterende organisatie :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 21:43

Barrycade

Through the...

sapphire schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:53:
[...]

Betalingen doen zonder enige vorm van factuur, betaalbewijs, ect. heeft weinig met processen te maken maar eerder met een kloppende administratie voeren (voor belastingdienst, ect.) wat gewoon wettelijk verplicht is.

Dat je als consument geen bonnetje van je aliexpress telefoonhoesje krijgt kan iedereen zich denk wel in vinden maar even €1200 euro zakelijk aftikken aan een willekeurig persoon zonder enige vorm van administratie/bewijs is gewoon gekkenwerk in elk zichzelf respecterende organisatie :+
Verwacht alleen van een zichzelf respecterende organisatie dat ze hun import zaakjes iets knapper op orde hebben.

Vroeger ook busje gereden (25 jaar terug) bij de klanten die rembours werden geleverd wist je dat ze na een tijdje niet meer in de ritten lijst stonden omdat ze failliet waren).

Dat gevoel krijg ik hier een beetje bij.

Was trouwens best wel vervelend om met zo'n pak geld rond te moeten lopen. Zeker ook als de winkelier blijkbaar zo krap bij kas zat dat je 500 gulden met 100 gulden aan kleingeld achter in het kantoortje zat na te tellen.

Maar zal wel kwestie van tijd zijn dat ze zo'n systeem hebben als bij Albert, terminal en pinautomaat. Dus of betalen via DHL account en bezorger ziet dat het betaald is op zijn terminal of per pin betalen en dan pakje krijgen.

Maar hé snap ook wel dat DHL dit niet even werkend uit de mouw schud omdat ze niet weten wat het effect van de regels zal worden op de iets langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-10 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Als je een bedrijf bent kan je toch gewoon Artikel 23 aanvragen bij de belastingdienst? Dan hoef je niks af te tikken aan de deur en kan je het bij de kwartaal aangifte verwerken. Ik neem tenminste aan dat het hier om BTW gaat, aangezien dat gewijzigd is op 1 juli. https://www.belastingdien...ning_artikel_23_aanvragen

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sapphire schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:53:
[...]

Dat je als consument geen bonnetje van je aliexpress telefoonhoesje krijgt kan iedereen zich denk wel in vinden
Ik krijg zelfs als consument, als ik een rolletje soldeertin bestel via AE, nog een keurige rekening met BTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhrTGcIwN0CwSCsEsAXJPUojFBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqMd5TQ2SUtWlou5DgvmxYhF.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is sinds 1 juli ook al netjes geregeld. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hi-Sintar
  • Laatst online: 04-10 12:37
Dat van DHL kan wel legitiem zijn. Enkele dagen geleden 2 verschillende leveringen ontvangen uit het buitenland op dezelfde dag. Een van de leveringen moest ik aan de deur afrekenen via een tikkie betaallink van DHL Express. Ik heb een DHL account en kreeg tot nu toe in alle jaren netjes achteraf een factuur, maar kennelijk is er iets misgegaan bij die ene zending. De bezorger had wel netjes een DHL-factuur bij waarop alles stond aangegeven en dat klopte allemaal, dus heb gewoon met een tikkie afgerekend. Ging niet om zulke hoge bedragen als genoemd door TS maar toch, niet zonder meer vanuitgaan dat het fraude betreft.

Ik zou overigens niet betalen als er geen factuur wordt overhandigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 11:01
Het niet hebben van een factuur is ook het enige waarom ik niet zou betalen als ik een pakket verwacht wat ook gebracht wordt.
Als ze zeggen het over te maken op rekening x, zou ik naar binnen gaan en paar minuten later naar buiten met dat het is gedaan. Als hij het wilt zien zou ik hem zeggen dat die dan maar met die financiële afdeling moet bellen die ook de factuur stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:15:
[...]

Verwacht alleen van een zichzelf respecterende organisatie dat ze hun import zaakjes iets knapper op orde hebben.

Vroeger ook busje gereden (25 jaar terug) bij de klanten die rembours werden geleverd wist je dat ze na een tijdje niet meer in de ritten lijst stonden omdat ze failliet waren).

Dat gevoel krijg ik hier een beetje bij.

Was trouwens best wel vervelend om met zo'n pak geld rond te moeten lopen. Zeker ook als de winkelier blijkbaar zo krap bij kas zat dat je 500 gulden met 100 gulden aan kleingeld achter in het kantoortje zat na te tellen.

Maar zal wel kwestie van tijd zijn dat ze zo'n systeem hebben als bij Albert, terminal en pinautomaat. Dus of betalen via DHL account en bezorger ziet dat het betaald is op zijn terminal of per pin betalen en dan pakje krijgen.

Maar hé snap ook wel dat DHL dit niet even werkend uit de mouw schud omdat ze niet weten wat het effect van de regels zal worden op de iets langere termijn.
In dit geval is het toch echt DHL en UPS die het niet voor elkaar hebben. Normaal kregen we gewoon een factuur maar sowieso is het bij DHL een puinhoop de laatste weken dus wie heeft hier zijn zaakjes niet voor elkaar?

Daarnaast gaag het hier niet om de btw maar invoer rechten want we hebben gewoon een artikel 23. Wat overigens ook vaak genoeg door de postdiensten over het hoofd wordt gezien doordat ze het btw nummer van de zending niet vermelden bij de douane. Al meer dan eens gezeik over gehad zelfs toen onze leverancier op elke kant van de doos en uiteraard op het formulier ons btw nummer had geschreven in lettergrootte 288... kreeg postnl het voor elkaar om te beweren dat het er niet op stond...

Wij hebben gewoon registraties bij de douane en post diensten. Normaal werd er een factuur vooruit gestuurd of achteraf maar kennelijk zijn ze daarmee gestopt en vinden dit een goed alternatief voor de zakelijke klanten. Ik heb zelf het vermoeden dat ze weer aan het kloten zijn geweest met alle adressen in 1 straat als 1 type klant te zetten waardoor er gewoon weg wordt gezegd dit is een woonwijk dus alle adressen zijn van consumenten. Dat er vervolgens ook nog winkels tussen zitten die importeren uit het buitenland is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:20
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Ehh nou nee hoor lees mijn eerste bericht maar..+

DHL bezorger wilt geld voor pakket maar heeft geen herkenbare bus: Vlag 1
Ik zie deze vlag niet direct, dit is niets nieuws. Pakket bezorgers maken al langere tijd regelamtig gebruik van neutrale bussen.
DHL bezorger heeft alleen een t-shirt van DHL aan maar verder geen herkenbare kleding: Vlag 2
Vind ik ook geen vlag, niet overal hoeft een logo op te staan, waarom zou een polo niet volstaan, maar polo + broek er ineens wel veiliger uitzien. Iemand die kwaad in de zin heeft kan ook wel een broek regelen als de polo geen probleem is.
Deze kan ik enigszins inkomen, echter zou ik zelf liever een rijbewijs zien (die ken ik immers en kan ik makkelijker valideren) dan een bedrijfspasje die ik niet door en door ken, die laatste zijn immers veel makkelijk na te maken, omdat ik als ontvanger geen idee heb hoe ze eruit horen te zien.
DHL bezorger wilt alleen per tikkie betaald worden: Vlag 4
Mee eens, tenzij dit vooraf duidelijk naar de ontvangers gecommuniceerd zou zijn zou ik dit ook als vlag zien.
DHL bezorger wilt het pakket niet afgeven / laten zien wat er op staat zonder er betaald is: Vlag 5
Voor mij niet perse een vlag, dit is voorheen met bijv. rembourszendingen ook gebruikelijk geweest, al verschilt het wel per bezorgen. Het label bekijken vinden de meesten in mijn ervaringen niet een probleem.
DHL bezorger werkt met een mobiele telefoon zonder enige herkenbare DHL markeringen: Vlag 6
Ik weet niet of daar zoveel waarde zou hechten aan een logo, te makkelijk na te maken imho, vind dat soort zaken vaak en vals gevoel van veiligheid geven.
DHL bezorger komt zenuwachtig over en weet geen raad met kritische vragen: Vlag 7
Kan ik inkomen als vlag, aan de andere kant, zie bezorger zal vaak gewoon een zzpér zijn die slechts wat opgedragen krijgt vanuit de opdrachtgever. Eigenlijk niet de persoon om die kritische vragen aan te stellen, ik begrijp dan ook zeker dat er bezorgers zijn die hier geen pas klaar antwoord op hebben. Daar zijn ze waarschijnlijk ook helemaal niet op voorbereid. Ik zou dit kan ook opnemen met een accountmanager mocht je die hebben.
DHL bezorger begint te dwingen dat er betaald moet worden met tikkie anders wordt pakket vernietigd: Vlag 8.
Is dat dwingen? Het kan ook gewoon een opmerking zijn, als er niet betaald gaat worden, zal het pakket vernietigd of teruggestuurd worden is op zich een vrij normaal iets binnen de transport diensten. Misschien dat het in jouw geval dwingend over is gekomen.
Ik denk dat bij vlag 4 oom agent al genoeg had gehoord... sterker nog dat heeft de wijkagent zelfs aangegeven hier niet op in te gaan omdat alle fraude vlaggen zo'n beetje wel af zijn gegaan. 8)7
Opgepakt en afgevoerd zie ik niet snel gebeuren, voor fraude (en oplichting, aangezien dat een vorm van fraude is) is de intentie heel belangrijk, als de bezorgen vooraf niet de intentie heeft (voorbedachte rade) om jou geld of iets anders waardevols afhandig te maken is er in een geval als dit geen sprake van fraude / oplichting.

Nu zijn een aantal van bovenstaande zaken niet heel erg handig geregeld, dat ben ik met je eens, al zijn andere zaken volledig normaal en mijn inziens niet direct een vlag.

Ik vraag me wel af hoe dit zo komt dat je allemaal van dit soort zendingen krijgt. Wij krijgen zakelijk gezien ook heel veel binnen per dag, via allerlei vervoerders en uit allerlei landen, maar volgens mij zien wij dit soort zaken (vrijwel) nooit, immers alles komt gewoon binnen, ook sinds 1-7 en ons secretariaat gaat zeker niet met tikkie afrekenen, zelfs niet als het volledig legitiem is. Dat mogen ze simpelweg niet, daar betalingen altijd door meerdere mensen moeten worden goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Tsja, ze zijn heel erg druk en er is ingrijpende gewijzigde regelgeving. Logisch dat ze zich eerst richten op de consumentenstromen en -processen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het wel weer beter wordt in de toekomst :)

Als je een stapje terug doet; jij import spullen uit landen, zonder daar het papierwerk voor in orde te hebben. Daar zijn sinds een week of twee allerlei nieuwe processen voor, waarvan jij vindt dat de posterijen dat jou uit handen moeten nemen (wat ze ook doen!), en dan ook nog een zodat het aansluit op jouw processen (die op zich niet gek zijn hoor...) met als voornaamste argument dat ze dat vroeger ook deden.

Tsja, momenteel doen ze dat (tijdelijk, wellicht) niet zo. Maar de UPS bezorger heeft al aangegeven hoe je een factuur kan krijgen, en ongetwijfeld is er ook wel zo'n procesje te vinden bij DHL. En uitrekenen hoeveel je moet betalen kan je vast zelf ook aan de hand van wat je hebt besteld. Dus een écht probleem is er ook niet lijkt me.

Maargoed, ik begrijp op zich dat het tegenvalt :)

[...]

Tsja, de klant is koning he? Guess wie er niet de klant is >:)
Voor het bedrag dat men ervoor rekent (de administratiekosten) verwacht ik toch wel HEEEEEELLLLL veel meer service als dat wat TS nu laat zien te krijgen. Ik denk dat hij met zijn commentaar 1000% in zijn recht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het papierwerk is overigens gewoon in orde alleen als kleine ondernemer die ook spullen uit azie haalt kun je niet overal zelf de volledige aangifte voor regelen. We hebben een artikel 23 staan ingeschreven bij de douane en bij de pakket diensten.

Normaal krijgen we ook gewoon een factuur achteraf of een mail met vraag om aanvullende gegevens, in eens blijkt het dat deze stappen worden overgeslagen en ze gewoon voor de deur staan. Persoonlijk heb ik de indruk dat dit komt doordat ze gewoon het hele huizenblok / winkelstraat onder particulier hebben gegooid en nu dus ook ons bedrijf als particulier behandelen met alle gevolgen van dien.

Maar uiteraard loop je als je hier melding van maakt tegen een dikke muur op van helpdesk medewerkers die eerst beweren dat DHL nooit om een tikkie zal vragen... vervolgens na doorvragen het toch ineens wel blijken te doen maar als proef en alleen bij consumenten... en vervolgens ow ja nee hoor meneer dat doen we al een jaar...

Het feit dat een bedrijf nou eenmaal niet zomaar geld afstaat aan de deur zonder enig kwitantie en ook niet kan betalen met tikkie gaan volledig aan hun voorbij. Ja meneer dat is bedrijfs protocol. Ik vind het persoonlijk van de zotte ook het feit dat consumenten dus zo makkelijk maar via een tikkie betalen aan iemand die aan de deur komt.

Als ik nog een goede oplichtings truuk wil bedenken dan hebben we die nu wel gevonden denk ik want wees eens eerlijk weet jij welk pakket van welke afzender vandaan komt als je dagelijks 5-10 pakketten uit het buitenland zou ontvangen? Veel leveranciers werken met tussen partijen of andere namen als verzend partij dan hun feitelijk gegevens. Los daarvan staat er gewoon een bezorger voor je deur met 3 grote dozen zonder aan te kunnen geven van wie het is, wat er in zit en waarom er betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:55
[b]mrveenie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:20:Persoonlijk heb ik de indruk dat dit komt doordat ze gewoon het hele huizenblok / winkelstraat onder particulier hebben gegooid en nu dus ook ons bedrijf als particulier behandelen met alle gevolgen van dien.
Dit zal het zijn denk ik ja.

Zoals anderen hier in dit topic al aangeven is er bij ons niets veranderd. Krijgen elke week DHL Express binnen vanuit China. Invoerrechten factuur dezelfde dag of een dag later binnen via e-mail. Zo gaat het al jaren.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 14:01
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:20:
Persoonlijk heb ik de indruk dat dit komt doordat ze gewoon het hele huizenblok / winkelstraat onder particulier hebben gegooid en nu dus ook ons bedrijf als particulier behandelen met alle gevolgen van dien.
Bij DHL is daar zeker iets mee gaande ja. Wij zijn gevestigd op de campus van een universiteit. Geen woning te bekennen. De postkamer hier heeft ook al sinds jaar en dag alle geslotenverklaringen bij de diverse bedrijven geregeld. Nooit problemen gehad met bezorgers die in het weekend of in de avond proberen te komen.

Behalve de afgelopen weken... DHL stuurt nu nette mailtjes over wanneer ze langskomen. Maar wil dan wel opeens tussen 19:30 en 22:00 ofzo komen bezorgen |:(

Mooiste was een week terug. De bezorger had uit eigen beweging besloten dat onder een krat bij de goederenontvangst wel een mooi plekje was om een aantal pakketten 'af te leveren'.

Ik begrijp van de postkamer dat hun contactpersoon bij DHL het probleem herkende maar nog geen oplossing had.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 17-07-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en bingo eerst persoon die geld denkt te verdienen aan dit concept van DHL is al binnen gekomen... mijn ouders hadden dit nu dus naar alle waarschijnlijkheid nog geloofd ook want ja het is DHL en betalen doormiddel van een tikkie link...

Mail even als foto om te voorkomen dat mensen op de link drukken per ongeluk want geen idee of ze er nog meer gekke dingen mee hebben gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUUOQ3_JNxB-UOVer6lD3sGLV-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g9BV11STekKFckVGQXcV9nCw.png?f=user_large
Pagina: 1

Let op:
Eigen ervaringen die niets met het probleem van TS van doen hebben, mogen achterwege blijven.