Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorkiee
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-05-2024
Mijn vraag

Ik heb een korte vraag en kan hier vanaf Gigabyte zelf geen normaal antwoord op krijgen. Ik ben nu vanaf vorig jaar 07-12-2020 in bezit van een RTX 3080 en maak hier dan ook dagelijks natuurlijk gebruik van. Nu is mij sinds kort opgevallen dat mijn videokaart vram erg warm wordt. Bij zware games zoals Warzone of Assassins Creed Valhalla wil de tempratuur van de vram makkelijk oplopen tot de 100 a 105 graden. Nu heb ik op internet wat rondgekeken en het enige wat ik tegen ben gekomen is dat dit vooral voorkomt bij het minen van crypto valuta. Nu doe ik dat dus niet met deze kaart maar game ik wel met de kaart. Weten jullie of het heel ernstig is dat deze kaart op dat punt zo warm wordt? en gaat dit uiteindelijk ten koste van mijn garantie/levensduur van de kaart of is het normaal door deze kaart dat hij zo warm wordt? Ik hoop dat jullie hier meer van weten of iets over gehoord hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ryzen AMD 3700x + NZXT Kraken X63
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x16GB 3200Mhz
Gigabyte X570 AORUS ELITE
CORSAIR RM Series RM850
RTX 3080 Gaming OC 10G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nu heb ik dit gevonden op het internet maar ik zou het vervelend vinden als mijn garantie van het product afgaat natuurlijk mocht ik dit doen. YouTube: Gigabyte RTX 3080 Thermal Pads Replacement & Upgrade

Beste antwoord (via Yorkiee op 21-07-2021 15:25)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, het is helaas niet ongebruikelijk dat GDDR6x een vrij hete aangelegenheid is: diverse luchtgekoelde RTX3090's waar het niet onder een heatsink/backplate zat waar het dan ook throttlede. Recent kwam Micron nog met een statement dat "tot 115" gewoon supported is, ik snap dat het niet echt fijn is. Natuurlijk gaan dit soort temperaturen (omdat ze ook omlaag gaan, en weer omhoog, en dingen krimpen/zetten uit...) ten koste van de levensduur... waarschijnlijk niet binnen de garantie tijd, maar tsja... ik snap de zorg.

Persoonlijk heb ik een waterblok over de hele GPU heen (is het ook niet zo'n bakbeest meer), en dat helpt behoorlijk (ook ik heb zoeen waar er ook VRAM aan de andere kant zit), maar een luchtkoeler waar de chips óók onder zitten met goed contact zal hetzelfde moeten kunnen bereiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Je zou Msi afterburner kunnen gebruiken om de fan harder te laten draaien want 105 is nogal hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Yorkiee Welke kast/behuizing gebruik je voor dit systeem, en evt welke case-fans ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, het is helaas niet ongebruikelijk dat GDDR6x een vrij hete aangelegenheid is: diverse luchtgekoelde RTX3090's waar het niet onder een heatsink/backplate zat waar het dan ook throttlede. Recent kwam Micron nog met een statement dat "tot 115" gewoon supported is, ik snap dat het niet echt fijn is. Natuurlijk gaan dit soort temperaturen (omdat ze ook omlaag gaan, en weer omhoog, en dingen krimpen/zetten uit...) ten koste van de levensduur... waarschijnlijk niet binnen de garantie tijd, maar tsja... ik snap de zorg.

Persoonlijk heb ik een waterblok over de hele GPU heen (is het ook niet zo'n bakbeest meer), en dat helpt behoorlijk (ook ik heb zoeen waar er ook VRAM aan de andere kant zit), maar een luchtkoeler waar de chips óók onder zitten met goed contact zal hetzelfde moeten kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorkiee
@Hackus Ik heb momenteel de pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart. Ik heb de temperaturen wat omlaag gekregen door de airflow iets te verbeteren in mijn case de VRAM zit nu rond de 90 graden in games. Dus al een stuk koeler gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorkiee
@Umbrah Bedankt voor je antwoord. Het was ook meer inderdaad de zorgen wat ik had. Ik heb momenteel geen last van throttling en heb de temperaturen nog omlaag gekregen tot 90 graden in deze games. Ik heb de airflow in mijn case aangepast en via msi afterburner de fans omhoog geschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb met de RTX3080 FE geen probleem, en mijn zoon met 3080 TUF OC ook niet. RTX3090 bij veel edities ook een grootverbruiker, en niet echt te vergelijken met RTX3080. Heb je de WC radiator boven zitten of front ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:03
Beetje late reactie maar ik kwam dit topic laatst tegen omdat ik hetzelfde probleem had. Deze kaart heeft echt bizar slechte thermal pads en koelpasta. Als je deze vervangt is de kaart 90% stiller onder full load en komen de temperaturen niet boven de 80 graden.

Met het volgende moet je precies uitkomen voor de voor en achterkant.

Gelid Solutions GP-Extreme Thermal Pad - 80 x 40 mm - 1.5mm dik
Gelid Solutions GP-Extreme Thermal Pad - 80 x 40 mm - 2mm dik
Gelid Solutions GP-Extreme Thermal Pad - 80 x 40 mm - 3mm dik
Pagina: 1