Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_societyyyy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-09-2021
Beste Tweakers,

Momenteel mag een studie volgen van het UWV om mijn eigen om te laten scholen tot front-end developer. Nu heb ik twee opties: NOVI Hogeschool of College of Multimedia.

Welke optie lijkt jullie het beste en waarom?

Hieronder wat meer informatie over de inhoud van de opleidingen.

College of Multimedia :

In de opleiding Front-end Developer worden de reeds bekende onderwerpen als audio, video, GUI-design en projectplanning verder uitgediept. Een belangrijk onderdeel van deze opleiding is het toevoegen van dynamische, interactieve content aan je productie.

We starten met het verdiepen van de CSS kennis en leren je responsive design. Vervolgens leer je onder andere hoe je interactieve HTML5 animaties maakt met behulp van Adobe Animate en interactie op basis van de scripttaal JavaScript en jQuery.

Tijdens de opleiding worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld:

JavaScript
Werken met libraries (zoals jQuery en GSAP)
CSS3 (Responsive Web Design en geavanceerde technieken)
CSS Preprocessing met SASS (SCSS)
Scalable Vector Graphics maken met Adobe Illustrator
Videobestanden exporteren en comprimeren voor het web
HTML5 video & audio deployment
Werken met Google, Facebook en Twitter API’s
Webserver technieken
Terminal basics
HTML5 Animaties en banners
WordPress

NOVI Hogeschool:

Frontend

Apps en websites zijn sinds hun bestaan geëvolueerd van simpele informatiesystemen tot complexe, interactieve applicaties die een gigantische rol spelen in ons dagelijks leven. We delen onze levens op social media, kijken tv op Netflix en YouTube, luisteren muziek op Spotify en werken samen via Google Drive of Microsoft Teams. Bij Frontend programmeren richten we ons op de voorkant: de interface
waar de gebruiker mee interacteert. En vergis je niet: frontend beperkt zich niet tot het stijlen van webpagina’s, maar je kunt er zowel webapplicaties als mobiele applicaties mee bouwen. Je gaat kennis opdoen over HTML, CSS en JavaScript en deze vaardigheden inzetten om webapplicaties te bouwen met React.

HTML & CSS

Hoewel online webpagina’s en webapplicaties zich razendsnel ontwikkelen en steeds complexer worden, vormen HTML en CSS nog steeds de basis voor de vormgeving op het web. In deze cursus leer je hoe je prototypes kunt ontwerpen in AdobeXD en welke technieken je nodig hebt om deze ontwerpen om te zetten naar statische webpagina’s waar een gebruiker doorheen kan navigeren. Je leert hoe je webpagina’s responsive maakt zodat ze er goed uit zien op elk apparaat en hoe je complexe pagina layouts in elkaar zet met Flexbox en CSS Grid.

Javascript

JavaScript is een programmeertaal voor webbrowsers. Het zorgt ervoor dat webpagina’s niet alleen statische informatie laten zien, maar ook dynamische interactie mogelijk maken. Voorbeelden hiervan zijn: een animatie wanneer de gebruiker een contactformulier verzendt, de vaSTUDIEHANDLEIDING
26lidatie op invoervelden, het maken van berekeningen achter de schermen, het integreren van Google Maps of het communiceren met een externe databron. JavaScript is in de afgelopen jaren een veel grotere rol gaan spelen in websites en webapplicaties. Tevens vormt het de basis voor alle huidige frontend frameworks. In deze cursus ga je eerst aan de slag met de basis van JavaScript. Hier komt nog weinig visueels aan te pas. We gaan functies maken en de ingebouwde functies van JavaScript leren gebruiken, werken met arrays, objecten en beslissingsstructuren. Je leert hoe Object Oriented JavaScript en Promises werken en hoe je unit testen schrijft om je code te testen. Tevens zul je kennis maken met het open source platform Node en gaan we aan de slag met het manipuleren van de webpagina.

React

React is een frontend library om gebruikersinterfaces mee te bouwen. Het is in 2011 ontwikkeld door Facebook om de code van hun grote webapplicaties beter beheersbaar te maken. Al vrij snel maakten zij de
bibliotheek open source: toegankelijk voor het publiek. React is sindsdien nog steeds een van de populairste frontend frameworks onder developers. In deze cursus pas je alle kennis die je hebt opgedaan tijdens de cursus JavaScript en HTML & CSS toe om zo een volwaardige webapplicatie te bouwen. Je leert hoe je webpagina’s opdeelt in modulaire componenten, hoe je styling toepast in zo’n grote applicatie en je zult jouw applicatie testen met zelfgeschreven unit tests. Bovendien zul je leren hoe de Life Cycles van React werken en hoe je deze gebruikt om jouw webapplicatie te voorzien van interactie en externe data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welke optie lijkt jullie het beste en waarom?
Zijn beide vast prima opleidingen maar wat wil jij zelf bereiken... en wat ben je zelf bereid te investeren, wat is je vooropleiding etc?

Als je mij vraagt of een stationwagen of een sportauto beter is kan ik daar ook geen antwoord op geven. Beide hebben use-cases.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_societyyyy
Boudewijn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Zijn beide vast prima opleidingen maar wat wil jij zelf bereiken... en wat ben je zelf bereid te investeren, wat is je vooropleiding etc?

Als je mij vraagt of een stationwagen of een sportauto beter is kan ik daar ook geen antwoord op geven. Beide hebben use-cases.
Ik wil een leuke baan vinden als front-end developer, dat wil ik gaan bereiken na voltooiing van de opleiding. Dat is wel een mooie vergelijking, toch zullen bepaalde mensen een voorkeur hebben voor een bepaalde auto en ben ik harstikke benieuwd naar het waarom zij zouden kiezen voor die sportauto of die stationwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05 13:36
De opleiding van College of Multimedia lijkt me een stuk minder geschikt. Het maken van animaties en graphics ligt meer in de hoek van web design. Verder is jQuery echt heel oud. Geen goed teken als ze daar les in geven.

Deze topic lijkt trouwens op die van vorig jaar. Heb je sinds die tijd al wat kennis opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_societyyyy
retoohs schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:11:
De opleiding van College of Multimedia lijkt me een stuk minder geschikt. Het maken van animaties en graphics ligt meer in de hoek van web design. Verder is jQuery echt heel oud. Geen goed teken als ze daar les in geven.

Deze topic lijkt trouwens op die van vorig jaar. Heb je sinds die tijd al wat kennis opgedaan?
Ja in de zin van dat ik bij NOVI hogeschool ben gekomen. De opleiding bij college of multimedia bestaat uit meerdere modules en dit is de module waar het meer development-achtig moet zijn i.p.v. design. Het design gedeelte is de eerste deel van de opleiding web-engineer die ik wil overslaan.