Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDutch
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2024
Help! Thuisnetwerk in een vrij groot huis

Ik ben verhuisd, mijn vorige huis had twee verdiepingen waar ik twee Ubiquity UAP-AC-PRO's met een Edgerouter X overal prima netwerk had. Maar in dit nieuwe huis trekken ze het niet.

Mijn nieuwe huis heeft drie best wel grote verdiepingen (8x15m per vloer, dus ruwweg 360m2 in totaal) met betonvloeren en een draagmuur in het midden. Daarnaast nog een tuin waar ik ook nog graag ontvangst zou willen hebben, dus ws en outdoor AP.
Belangrijk: ons kantoor is op de 2e verdieping waar degelijk internet een voorwaarde is.

Nu was ik van plan om wat ik had hangen uit te breiden met een Ubiquity Dream Machine Pro en wat meer AP’s, liefst wifi 6 want wij gebruiken best veel apparaten. De UDMP leek me een fantastisch apparaat met de router, de cloud key en de USG in één. Maar ik lees dat die apparaten best wel kinderziekten hebben en niet echt betrouwbaar zijn. En er wordt veel geklaagd dat Ubiquity niet naar de gebruikers luistert. Er zijn allemaal kunstgrepen zoals SSH nodig om ze te laten werken. Ook is er eigenlijk geen parental control beschikbaar, alleen met kunstgrepen (SSH weer) iets kunnen doen wat er op lijkt.
Ik spreek geen SSH. Ook geen idee of dat moeilijk is, maar het zou tegenwoordig toch eigenlijk niet meer nodig moeten zijn om dat te moeten leren alleen voor wifi?…
Dus ik hou nu al zo'n 8 maanden de UI forae in de gaten of er een update voor de UDMP komt waar niet zoveel gezeur meer over is, maar dat komt maar niet. Ms moet ik dat plan maar laten varen. Wel jammer.

De TP-link Omada leek ook wel aardig, maar ook dat is allemaal nieuw en onduidelijk of het de onhebbelijkheden van het origineel waar het van is gekopieerd (Ubiquity) heeft meegekopieerd. En de wifi-6 modellen zijn enorm.

Toen heb ik gekeken naar bedraad aangesloten mesh systemen, dan valt de Netgear Orbi RBK753, middenmodel op. Bedraad want ik denk dat dat beter is met die betonnen vloeren. Maar daar lees ik ook problematische verhalen over. Zelfde geldt voor ASUS ZenWifi. Kijk maar op de Amazon reviews...

Nu weet ik niet meer wat ik moet en zit ik al maanden met een sub-optimale wifi.
Google wifi? TP-Link Deco? Toch Netgear orbi? KPN Superwifi?

Of valt het wel mee met de UDMP en toch bij Ubiquity blijven?

Ik zou wel graag onder de €1000 klaar willen zijn en enigszins future proof dus wifi 6. We hebben nu al zo'n 40 apparaten op de wifi, een aantal apparaten hebben wifi 6. Verder zou ik graag willen dat ik op eenvoudige manier een aantal apparaten uit zou kunnen gooien. Kids na 12'en en zo.

Ik heb best wel wat loze leidingen naar strategische plekjes, ook CAI kabels die met KPN nutteloos zijn geworden, er kan dus best wat bedraad worden. Beter geen zender in de meterkast, want die zit niet centraal of zelfs maar handig geplaatst. Aan de ene kant een draagmuur en de andere een kast met keukenapparatuur, ovens en koelkast, etc. Dus een router in de meterkast en losse AP’s door het huis verspreid is het handigst.

Als iemand weet wat hier nu het best voor is hoor ik het dolgraag…

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
is enkel het wifi een probleem? zoja, waarom niet een aantal Acces Points aanschaffen, en edgerouter X blijven gebruiken, kun je de UDMP mooi achterwegen laten. zoals je zelf al aangaf, die is niet 100% rock-solid!

AP's bedraad uitsluiten zou wel het mooist zijn, mesh kan, al vind ik de term 'mesh' meer een marketing naampje voor Repeater :r (let op, dit is mijn mening)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Omdat ik niet weet of ik bij Ubiquity wil blijven. En de edgerouter heeft maar 5 poortjes. Moeten er weer switches bij en zo.
Als ik naar een ander systeem ga, wil ik ook alles mooi geïntegreerd hebben. Ik baal er nu al van dat in het unifi dashboard een heleboel dingen niet beschikbaar zijn omdat de edgerouter geen unifi is.

En geen parental controls. Nu doen we het al jaren zonder, maar die kinderen gaan erg laat slapen. Niet goed voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
Ik zou zoveel mogelijk bedraad aansluiten, trek door al je loze leidingen Cat6a kabel (om voorbereid te zijn als je naar een 10Gbps netwerk overgaat). Zet dan een mesh op met een bedrade backhaul voor de draadloze apparaten. Zet een switch in je meterkast - wellicht de Edgerouter als die poorten genoeg voor je heeft, en in je kantoor evt nog een switch - bij de Action hebben ze een TP-Link switchje van een tientje die prima voldoet om twee PC's aan te hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 16-07-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Ik heb al 2 plekken met cat7 1000MHz bedraad en nog 80m liggen. S/ftp. Best dik die kabel. Dat komt wel goed. Maar welk systeem...

Niet zo druk hier in de CAA. Maar mag niet in het netwerk subforum.