Netwerk aansluiten gekocht huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:50
Hallo Tweakers,

Per 1-11 worden wij nieuwe eigenaren van een woning uit 1996. Deze woning heeft op de 1e etage alleen in de masterbedroom een Coax aansluiting.

Nu willen wij elke kamer voorzien van minimaal 2 outlets en de zolder van iets meer (dat word namelijk de werkruimte).

Ik zat eraan te denken het volgende te doen:
Modem (ziggo) incl unifi USG en kleine switch in de meterkast. Vanuit daar naar elke etage 1 UTP kabel en op de verdieping zelf een switch te plaatsen.

Maar de vraag is nu: Hoe werk je alles netjes weg? en wat hebben jullie als centraalpunt gebruikt

Bedankt voor jullie adviezen.

We hebben trouwens een budget van 500 euro hiervoor gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:16
Centraal punt: meterkast.
Vanaf daar kan je per 2 UTP kabels per buis naar locatie waar je moet.
De pvc buisjes waar kabels in komen infrezen in de muren.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag is of je loze leidingen over hebt.

Netjes wegwerken op de verdieping kan op diverse manieren:
-Via loze leidingen
-Via de plint (voorzetplinten of bovenop de plint)
-Via nieuw aan te leggen loze leidingen (in de wand, vloer, plafond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Loze leidingen kunnen ook nog wel eens verstopt zitten achter het behang. Kijk goed welke buizen je in de meterkast hebt die wellicht alleen een zwarte trekdraad bevatten.

Ik heb zelf in een huis van eind jaren 90 een verstopte loze leiding (ooit bedoeld voor telefonie waarschijnlijk) in de master bedroom kunnen gebruiken om vanuit daar langs de CV-leiding naar de zolder te komen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom een USG de router zit al in in het modem, verder is het erg afhankelijk van je mogelijkheden om kabels aan te leggen. Kijk daar eerst naar en maak van daaruit een plan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Frogmen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:25:
Waarom een USG de router zit al in in het modem, verder is het erg afhankelijk van je mogelijkheden om kabels aan te leggen. Kijk daar eerst naar en maak van daaruit een plan.
Omdat ik alles van ubifi heb en de modem in bridge modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 17:38

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hopelijk liggen er al eea aan loze leidingen. Meestal zie je dan de dozen wel in de muur zitten, al dan niet met afdekplaatjes of overheen behangen (met tikken met een schroevendraaier moet je die dan wel kunnen vinden)

Vaak heb je in een huis wel een koof, waarachter je ook leidingen kan leggen om naar boven te gaan. Wegwerken kan je doen door frezen, verlaagd plafond of, als je het aandurft en de kennis hebt, via de vloer.
Ook kan je in een aantal gevallen van beneden door het plafond naar boven (als je bijvoorbeeld een verlaagd plafond gaat doen.

Beetje ook de vraag hoe gek je het wilt maken en hoeveel budget je er aan wilt besteden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Jboy1991 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Omdat ik alles van ubifi heb en de modem in bridge modus?
Tenzij je iets nodig hebt dat niet in die Ziggo router zit lijkt me dat een zinloze reden.
Je blijft die Ziggo als modem nodig hebben en je zet er een router bij alleen maar omdat die hetzelfde naamplaatje heeft als je andere spullen?

En daar komt nog bij dat het hele internet vol staat met problemen en tegenvallers van die usg's.
Ubiquity maakt prima wifi spul, maar persoonlijk ben ik niet weg van hun overige netwerk spullen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Ben(V) schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Tenzij je iets nodig hebt dat niet in die Ziggo router zit lijkt me dat een zinloze reden.
Je blijft die Ziggo als modem nodig hebben en je zet er een router bij alleen maar omdat die hetzelfde naamplaatje heeft als je andere spullen?

En daar komt nog bij dat het hele internet vol staat met problemen en tegenvallers van die usg's.
Ubiquity maakt prima wifi spul, maar persoonlijk ben ik niet weg van hun overige netwerk spullen.
Dit heeft verder niks met mijn vraag te maken waar deze topic overgaat. Ik deel jouw mening daarom ook niet, gebruik het al 2 jaren en nooit ergens last van.

--

Goeie tips trouwens over loze leidingen. Ik heb ze bij de bezichtiging niet gezien, maar dat kan inderdaad komen doordat ze "verstopt" zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Jboy1991 op 16-07-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:44
ik heb bij de bouw eerst even de grove borstel erdoorgehaald, en bv met een sleuvenfrees & boor/breekhamer extra aansluitingen bijgecreeerd...

kostprijs : bijna 0 ... het is vooral het weten dat je opnieuw de muur terug dicht moet stuccen nadien , drogen ,opnieuw schilderen/behangen ... je bent er wel enkele dagen mee bezig tbh

het is even vuil werk maar als je dan uiteindelijk overal dubbele poorten hebt, en wetende dat je nooit geen gezeur gaat krijgen met je netwerk ... was het mij wel waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Bijna 0??

Muursleuf 37 euro ex slijtage bladen. Per dag.
Dan krijg je nog je materiaal voor leidingen
Dan krijg je nog je materiaal tbv afdichten

Per inbouwdoos 9 euro.

Je bent makkelijk 200 euro kwijt om een paar kamertjes te voorzien van extra leiding werk.

Tuurlijk zelf doen is goedkoper laat je het doen ben je makkelijk 500 kwijt.

Maar bijna 0 nee

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
To_Tall schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:28:
Bijna 0??

Muursleuf 37 euro ex slijtage bladen. Per dag.
Dan krijg je nog je materiaal voor leidingen
Dan krijg je nog je materiaal tbv afdichten

Per inbouwdoos 9 euro.

Je bent makkelijk 200 euro kwijt om een paar kamertjes te voorzien van extra leiding werk.

Tuurlijk zelf doen is goedkoper laat je het doen ben je makkelijk 500 kwijt.

Maar bijna 0 nee
still a no brainer , absoluut het werk & centen waard
(ok inbouwdoosjes zijn in belgie 50cent/stuk, sleuvenfrees mocht ik gratis gebruiken van mn bevriende electricien en slijptol + sds max hamer bezat ik al... dus beetje pijpwerk & wat gips was nu ook geen arm & been... behangen moest ik sowieso toch al ivm nieuwbouw )

[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 16-07-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
ijske schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:12:
ik heb bij de bouw eerst even de grove borstel erdoorgehaald, en bv met een sleuvenfrees & boor/breekhamer extra aansluitingen bijgecreeerd...

kostprijs : bijna 0 ... het is vooral het weten dat je opnieuw de muur terug dicht moet stuccen nadien , drogen ,opnieuw schilderen/behangen ... je bent er wel enkele dagen mee bezig tbh

het is even vuil werk maar als je dan uiteindelijk overal dubbele poorten hebt, en wetende dat je nooit geen gezeur gaat krijgen met je netwerk ... was het mij wel waard...
Ik heb even op de plattegrond een tekening gemaakt met waar ik de outlets wil hebben (waar het mij logisch lijkt). Bij de uitbouw is nog even twijfel dit omdat wij nog niet exact weten hoe we de bank willen hebben staan.

Daarnaast vind ik het enorm jammer dat ze bij de uitbouw geen kruipruimte hebben gedaan. Ik zie bijv straks ook met mijn speakerkabels voor dolby surround. Had gehoopt het via de kruipruimte te kunnen doen maar tja...

We willen ook vloerverwarming plaatsen dus over de vloer gaat ook niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7g4JQiI8WqKMMtqdPnizN__aCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YpL7gY6hEDOBNUNjz5OvxIyD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Cyriel85 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:50:
Centraal punt: meterkast.
Vanaf daar kan je per 2 UTP kabels per buis naar locatie waar je moet.
De pvc buisjes waar kabels in komen infrezen in de muren.
Dat is leuk, maar in een huis van 1996 heb je waarschijnlijk niet genoeg loze leidingen hiervoor.

Hoe groot is je huis @Jboy1991 ?

Wij hebben hier genoeg aan 2 kabels uit de meterkast;

1 naar de woonkamer (via een oude telefoonleiding) achter de TV-kast, daar staat een router als AP (waardoor ik ook de overige switchpoorten kan gebruiken)

1 naar zolder naar een switch waar de rest van mijn netwerk op zit.. Eerste switch zit mijn werkplek op en wat zut en de 2e switch (staat iets verderop). Op deze 2e zit mijn hifi zooi en een AP wat in het trapgat ligt en een 3e switch(staat weer iets verderop). Op die 3e switch zit mijn server en nas en printer en UPS.

Op zich is alles vanaf centraal (meterkast) trekken en daar een grote switch plaatsen beter en overzichtelijker maar in bestaande bouw soms erg lastig. De kabel naar zolder gaat trouwens naar kinderkamer (ook een telefoonleiding) en vanaf daar door het plafond (gat boren) naar zolder. Inmiddels staat daar een Ikea Pax voor (in de kinderkamer) dus je ziet er niks meer van…

Al die outlets in de uitbouw, wat moet je daarmee? Op zich ben ik voor vast bekabelen hoor, maar komt daar dan een werkplek Ofzo? Ik heb liever geen outlets in mijn woonkamer, de WIFI is prima door de AP in de TVkast en de rest maakt het alleen maar rommelig..

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Jboy1991 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:48:
[...]

misschien stom, maar vragen of de vloerverwarmingjongens ineens een extra sleuf willen maken voor zoiets ?
Afbeeldingslocatie: https://www.tecshop.be/media/catalog/product/cache/1/image/988x988/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/l/flex_dual_utp.jpg

denk dat deze 20mm flexibel wel ietsje dikker is dan een vloerverwarmingsslang maar de vraag niet gesteld is soweiso verloren

(voordeel van zo'n flexibel is dat je deze heel gemakkelijk in een sleuf kan steken, inclusief rare bochten , nadeel is dat de kabel er nooit meer uitkomt.. dus misschien ineens 2 stuks inslijpen zodat je er ook eentje naar je tuinhuis/terras kan doorleggen... niet vergeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
FreakNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Dat is leuk, maar in een huis van 1996 heb je waarschijnlijk niet genoeg loze leidingen hiervoor.

Hoe groot is je huis?
Woonoppervlakte 116 vierkante meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is nog minder dan hier (125m2), dan kun je volgens mij prima af met strategisch geplaatste APs… Kijk, je moet het allemaal zelf weten natuurlijk, maar als jij in de woonkamer gaat zitten werken wil je toch niet altijd een UTP kabel ergens inprikken? Wat komt er in die uitbouw te staan dat je daar 4 outlets wil? Zorg gewoon dat je WiFi goed is…

Nogmaals, wat is je plan met zoveel outlets?

Ik heb alleen op zolder en in mijn TV kast fysieke Ethernet aansluitingen (middels Switches), ik zou eigenlijk niet zo goed weten wat ik met fysieke outlets moet op slaapkamers en woonkamer…

AP in woonkamer en open trapgat bij de zolder /1e verdieping en overal prima WiFi (minimaal 100mbit).

Op termijn wil ik misschien nog een outlet plaatsen in kinderkamer (als ze ouder is) maar er ligt nog een coax daar uit de meterkast die er wel uitkan…

Enige wat ik liever wel gedaan had was een kabel vanuit meterkast onder huis door naar tuin en door naar schuur (achterin tuin) en daar een buiten-AP. Achterin de tuin haal ik namelijk maar 30mbit… Maargoed..

Bij mijn ouders precies hetzelfde gedaan. Router in meterkast, 1 kabel naar logeerkamer/studeerkamer, daar een switch en vanuit daar een kabel naar switch in woonkamer (tvkast) waar ook een AP opzit. Die hebben overal prima WiFi met 1 (goed) AP. 130m2 maar wel alles gelijkvloers. Woonkamer is ook het grootst met open keuken erbij (80m2) en centraal

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
ijske schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:37:
[...]

still a no brainer , absoluut het werk & centen waard
(ok inbouwdoosjes zijn in belgie 50cent/stuk, sleuvenfrees mocht ik gratis gebruiken van mn bevriende electricien en slijptol + sds max hamer bezat ik al... dus beetje pijpwerk & wat gips was nu ook geen arm & been... behangen moest ik sowieso toch al ivm nieuwbouw )
Daar heb je het al. Muursleuf mocht je gratis lenen. In BE hebben ze mogelijk andere inbouwdozen dan hier in Nederland. De ABB dozen die hier worden gebruikt kan je kopen tussen de 6 en 9 euro bij de bouw markt.

Slijptol en voor hamer heeft niet iedereen. Ook dat moet je er nog bij rekenen daarnaast heeft niet iedereen de kennis en kunde om het te doen.

No brainer? Ja als je het zelf kan en weet hoe je het moet doen. Maar dan had de vraag hier niet gesteld geworden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
FreakNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Daarom zeg ik ook infrezen. Ik ga uit dat je naar elke ruimte waar je internet wilt pvc mantelbuisje legt.

Ga ik morgen zelf ook aan beginnen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Cyriel85 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Daarom zeg ik ook infrezen. Ik ga uit dat je naar elke ruimte waar je internet wilt pvc mantelbuisje legt.

Ga ik morgen zelf ook aan beginnen.
Overkill voor een huis van krap 120m2.

Ik vind het mooi hoor, maar het had bij mij geen prio in 2014, moesten andere dingen dringender gebeuren. Tot nu toe mis ik het niet, heb voldoende fysieke aansluitingen in TVkast en voldoende fysieke aansluiten op zolder..

En zo makkelijk is het allemaal niet, ik zou niet weten hoe ik fatsoenlijk met 2 ethernetkabels in mijn slaapkamer moet komen. Bovendien is het niet nodig, 2 meter verderop hangt een AP in het trapgat.

Woonkamer van TS ziet er ook niet spannend uit, trek gewoon 1 kabel uit meterkast naar de plek waar je TV meubel komt en plaats daar een switch en AP. Of er moeten echt valide redenen zijn om daar 6 outlets te hebben (en dan ook nog apart van elkaar)…

Ik ben voor fysiek aansluiten van bepaalde zaken hoor (zoals een NAS, printer, AP (uiteraard)), maar het blijft een huis en geen kantoor. Ik heb dan liever zo weinig mogelijk kabelrommel op de plekken waar je leeft… Overigens zit ik op zolder (als ik thuiswerk) gewoon op de WIFi en de laptop in de woonkamer zit ook op de WiFi… (ondanks dat ik daar wel switchports in de buurt heb). Mijn TV zit ook op de WiFi, ben allang blij met mijn nieuwe receiver (en daardoor slechts 1 HDMI kabel naar de TV).

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Jboy1991 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:48:
[...]

Ik heb even op de plattegrond een tekening gemaakt met waar ik de outlets wil hebben (waar het mij logisch lijkt). Bij de uitbouw is nog even twijfel dit omdat wij nog niet exact weten hoe we de bank willen hebben staan.

Daarnaast vind ik het enorm jammer dat ze bij de uitbouw geen kruipruimte hebben gedaan. Ik zie bijv straks ook met mijn speakerkabels voor dolby surround. Had gehoopt het via de kruipruimte te kunnen doen maar tja...

[Afbeelding]
Even voor de duidelijkheid: bij de uitbouw komt onze woongedeelte (bank etc ). Ik twijfel nog of we de tv links of rechts gaan plaatsten, vandaag daar 2x outlet

Beneden bij het muurtje heb ik een outlet getekend. Ook hier twijfel ik of daar de ap komt ipv in de gang.

Wat er in de woonkamer word aangesloten wil ik echt via kabel hebben
Nvidia shield
Denon receiver
Ps5
Nintendo switch

Het klopt dat het geen kantoor is. Zo wil ik het ook niet inrichten. Echter wil ik het huis wel toekomstready hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
FreakNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:15:
[...]

Overkill voor een huis van krap 120m2.

Ik vind het mooi hoor, maar het had bij mij geen prio in 2014, moesten andere dingen dringender gebeuren. Tot nu toe mis ik het niet, heb voldoende fysieke aansluitingen in TVkast en voldoende fysieke aansluiten op zolder..

En zo makkelijk is het allemaal niet, ik zou niet weten hoe ik fatsoenlijk met 2 ethernetkabels in mijn slaapkamer moet komen. Bovendien is het niet nodig, 2 meter verderop hangt een AP in het trapgat.

Woonkamer van TS ziet er ook niet spannend uit, trek gewoon 1 kabel uit meterkast naar de plek waar je TV meubel komt en plaats daar een switch en AP. Of er moeten echt valide redenen zijn om daar 6 outlets te hebben (en dan ook nog apart van elkaar)…

Ik ben voor fysiek aansluiten van bepaalde zaken hoor (zoals een NAS, printer, AP (uiteraard)), maar het blijft een huis en geen kantoor. Ik heb dan liever zo weinig mogelijk kabelrommel op de plekken waar je leeft… Overigens zit ik op zolder (als ik thuiswerk) gewoon op de WIFi en de laptop in de woonkamer zit ook op de WiFi… (ondanks dat ik daar wel switchports in de buurt heb). Mijn TV zit ook op de WiFi, ben allang blij met mijn nieuwe receiver (en daardoor slechts 1 HDMI kabel naar de TV).
Ben het er mee eens dat overal zoveel aansluitingen overkill is, maar als je per ruimte 2 of meer aansluitingen wil zoals aangegeven door TS, zou ik gaan frezen en geen kabels open en bloot leggen. :)

Hier ook bezig met bungalow van 130m2, komen 6 walloutlets in. Voordeel is wel dat veel via plafond kan, dus enkel 2,6 meter omlaag frezen per aansluiting :)

En gezien ik alle stopcontacten en schakelaars aanpak, maken die 6 ethernet aansluitingen niet meer uit qua werk.
Jboy1991 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:41:
[...]
Wat er in de woonkamer word aangesloten wil ik echt via kabel hebben
Nvidia shield
Denon receiver
Ps5
Nintendo switch
Plaats daar 1 cat6a outlet met een cat6a kabel. Dan kan je daar een switch en accespoint plaatsen en ben ben je klaar voor je tvhoek

[ Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 16-07-2021 21:20 ]

Pagina: 1