Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

7 jaar oud systeem: upgraden of volledig nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Davken
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gewoon gebruik + gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs/kwaliteit moet ok zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus en nVidia hebben me nooit problemen gegeven, maar sta open voor alle suggesties.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?[i]
7 jaar geleden heb ik het volgende systeem gekocht om te gamen.

Asus Z97-A
Asus GeForce GTX 970 STRIX OC - 4 Go
Be Quiet Pure Power L8 Modulaire - 630W
Crucial Ballistix Tactical DDR3 2 x 4 Go PC12800
Crucial MX100 - 256 Go
Fractal Design Define R4 - Black Pearl
Intel Core i5 4690K

Nu had ik graag geweten of ik met extra RAM en een nieuwe GPU de nodige winst kan behalen of als ik ook het moederbord en de cpu moet vervangen om de komende jaren gerust te zijn? De games die ik speel zijn o.a. Assassin's Creed, Tomb Raider, Far Cry , Metro, Star Wars Jedi Order. Op mijn lijstje om te spelen staat Horizon Zero Dawn. Alles draait vandaag nog vlot, zelfs op de hogere settings (maar niet de hoogste).
De huidige generaties CPU passen niet op mijn moederbord. Ik zou een nieuwe CPU kunnen steken die compatibel is maar ik weet niet of dat iets zou uitmaken; ik kan dan evengoed het moederbord ook vervangen.
De rest - kast, SSD, enz. - zou ik willen behouden.

Alvast bedankt

Alle reacties

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:16
Een nieuwe PC gaat je zeker voordeel opleveren. Dat wordt je ook goed uitgelegd in dit artikel.
reviews: Processor of videokaart kopen? - De balans opgemaakt na prijsdalingen
Even kijkend naar je cpu, als je puur op score gaat dan heeft de i5 5607 punten en een i3 van de 10de generatie al 8824 punten. Ikzelf ga nu upgraden van een 2700x naar een 5600x. De 2700x kan het nog prima aan maar toch draait de 5600x het net iets soepeler, ik merk toch dat mijn CPU in sommige gevallen, lees voornamelijk single core performance games mijn 6800XT tegenhoudt.

Ik zou voor een hele nieuwe PC gaan. Videokaart is moeilijk in deze tijd, maar de overige onderdelen moeten zeker lukken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:06
@Davken
Je PC is inmiddels zo verouderd dat upgraden weinig zin meer heeft. Enkel wanneer je tweedehands gaat kijken zou je nog 2 reepjes ddr3 geheugen en de snelste i7 die in je moederbord past erin kunnen zetten. Maar ideaal is dat niet, want veel mensen willen nog een hoop geld hebben voor een oude i7. In deze lijst zie je wat nog in je moederbord past: https://www.asus.com/nl/M...Others/Z97A/HelpDesk_CPU/

Mijn advies zou zijn om een AMD (bijv. 5600x met 16GB ram) systeem te kopen en voor nu je oude grafische kaart nog te gebruiken. Als de prijzen voor GPU's normaal zijn geworden na die te upgraden.

CPU: AMD Ryzen 5 5600x circa 260 euro
AM4 mobo circa 125 euro
DDR4: 16 GB voor circa 80 euro
NVME SSD: 1 TB voor circa 100 euro. ==> Je oude sata-SSD zou je kunnen gebruiken om games op te zetten. Die moet je in ieder geval niet meer gebruiken om windows op te zetten. In 7 jaar zijn de SSD's veel beter en goedkoper geworden.

Dus voor circa 600 euro heb je een mooie basis (excl. GPU).

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 16-07-2021 12:09 ]

• Davken
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09-2022
Bedankt voor de antwoorden! Jullie bevestigen mijn vermoeden.
Ik zal eens werk maken om een nieuw systeem samen te stellen. Alles nieuw, behalve de case.
Ik ga wel moeten bijlezen op de site want ik ben niet meer op de hoogte van de nieuwste technologieën ;)