Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

Topicstarter
Situatie: ik heb een home server gebouwd met (onder andere) de volgende componenten:

- Behuizing: pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid
- Moederbord: pricewatch: Supermicro C9X299-PG300

Deze Fractal behuizing komt met een drietal 3-pin case fans, het Supermicro moederbord heeft een aantal 4-pin fan headers met, en dit is de crux, enkel PWM fan speed control. Er is geen optie voor DC fan control, in de handleiding geeft Supermicro ook expliciet aan dat fan control via het moederbord alleen mogelijk is bij gebruik van 4-pin PWM fans.

Gevolg: de case fans ontvangen altijd 12v van het moederbord, en draaien dus braaf op volle snelheid...

Wat ik wil bereiken is dat het toerental van de case fans door het moederbord kan worden geregeld middels de standaard BIOS fan control opties. Ik zit dus te denken aan een soort adapter/doohickey tussen het moederbord en de case fans waarmee op basis van de PWM duty cycle een DC-voltage wordt geregeld (binnen een bepaalde range, zeg 6-12v).

Ik ben niet op zoek naar een fancy fan controller of zo'n in-line potmetertje met vaste instelling, en helemaal niet naar iets wat USB en een softwarepakket vereist. Ik zoek een "simpele" oplossing waarmee ik op basis van PWM output van het moederbord de snelheid van een "domme" 3-pin case fan kan regelen.

Nu is mijn vraag: bestaat er een (relatief simpele) oplossing voor dit probleem? Is er met wat basis elektronica een circuit in elkaar te knutselen om dit te doen (bijvoorbeeld zoiets)?

De case fans vervangen is natuurlijk de makkelijkste uitweg, maar dat is a) economisch onaantrekkelijk en b) zonde van de drie prima case fans.

/dev/null

Beste antwoord (via donny007 op 17-07-2021 11:14)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat je hebt gevonden gaat prima werken. Ze zijn ook te koop https://www.quietpc.com/fc-rpm01m

En wat is er mis met een simpele LM317 lineaire regeling als je het handmatig wilt?
Mocht je denken dat PWM zuiniger is.... yeah...right.... 1 watt per fan op een enkele 100 watt systeem....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Met een simpele mosfet schakeling je fan aansturen

https://electronics.stack...verheating-in-pwm-control

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat je hebt gevonden gaat prima werken. Ze zijn ook te koop https://www.quietpc.com/fc-rpm01m

En wat is er mis met een simpele LM317 lineaire regeling als je het handmatig wilt?
Mocht je denken dat PWM zuiniger is.... yeah...right.... 1 watt per fan op een enkele 100 watt systeem....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@memphis ik denk niet dat het om vermogen gaat maar eerder om geluid. en een Lm317 gaat natuurlijk ook. Dat kastje is een mooie oplossing, alleen EOL

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 16-07-2021 09:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
memphis schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:43:
Ik denk dat TS zijn fans wil kunnen laten regelen vanuit het moederbord.
Met een lm317 kun je hem alleen handmatig regelen (niet helemaal waar, maar dan is pwm-lineair conversie makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:43:

Dat is inderdaad precies wat ik zoek.

In dit geval gaat het puur om het reduceren van het geluid, stroomverbruik van de fans is niet zo interessant (zeker vergeleken met de CPU/GPU).

/dev/null

Pagina: 1