[bios update] geen scherm na update (no input)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Het honderduizendste topic over Bios updates, en een gebricked systeem, maar helaas nog maar eentje...
Ik zal maar beginnen met het systeem, en daarna de dingen die ik wel dan niet al gedaan heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 425,-€ 425,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar Wifi€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 99,-€ 99,-
1MonitorenAcer B296CL Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 490,10€ 490,10
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI€ 135,25€ 135,25
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1ToetsenbordenLogitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Zwart€ 199,67€ 199,67
1MuizenLogitech G604 Lightspeed€ 69,-€ 69,-
1GamecontrollersMicrosoft Xbox Elite Wireless Controller Series 2 Zwart€ 177,50€ 177,50
1GamecontrollersSaitek X52 Pro Flight Control System Zwart€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 193,14€ 193,14
1Gaming headsetsSennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 139,40€ 139,40
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 103,-€ 103,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 189,-€ 189,-
1VR-brillenOculus Rift S€ 539,66€ 539,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.099,36

Situatie:
Dit systeem ging steeds slechter werken naar mate ik er meer aan ging hangen, het leek mij dus het handigste hem helemaal opnieuw te installeren, eerst een system backup gedraaid, alles leek goed.

Windows Reset gedraaid, alles weg behalve persoonlijke info, minuut of 15 later weer werkend systeem, alles, goed.

Eerst dus maar Windows Update gedraaid (alhoewel hij dat zelf al gedaan had, maar je weet nooit), alles goed.

MSI Update gedraaid, en hier komt de crux...

Ik heb een MSI B550 MAG Mortar Wi-fi, en er was nieuwe software, MSI-Center, was beter dan Dragon Center en MSI Afterburner, nog even gegoogeld of het geen scam was, leek in orde...

oke, dan die maar, een gaziljoen updates, maar als eerste de update van Bios versie 1.4, naar versie 1.7 (officieel 7C94v14 naar 7C94v17 denk ik dus).
Ik had in den beginne al wat gezeur gehad met ondersteuning van de verschillende monitor outs, dus shutdown, alles afgesloten behalve de hoofd monitor (de Acer monitor en de Rift-S dus afgesloten).
Opnieuw opgestart, alles prima (Hoofd, en enige monitor) werkte prima, BIOS update gedraaid, alles goed, updates compleet, opnieuw opstarten....
Zwart scherm.
Nog ruim een kwartier gewacht, alles blijft zwart, systeem gaat naar IDLE...
Nog een tijdje gewacht, oke dan maar een reboot.
Zwart scherm.
Hoofd scherm (op DP#2, naar DP#1, niks (zwart scherm), naar #3, niks (ZS), hoofdscherm afgekoppeld, andere scherm naar DP#1/2/3, niks, dan maar met mon. 2 naar HDMI#1 (en enige HDMI op de GPU) niks....

Ander keyboard/muis gepakt, niks, computer in zelfde configuratie gezet (qua monitoren) als oude setup, niks, Oude VGA monitor (met HDMI-adapter), niks, alles behalve monitor&computer afgesloten, niks.
BIOS-Reset gedaan (via hardware knop achterop de MSI), niks.

Systeem lijkt wel door te starten, alleen geen beeld te geven, CPU fan blijft draaien, en de GPU fans ook (in idle mode, dus zeer langzaam, maar dat hoort). Shift-F12 werkt ook niet.

Und Jetzt?

Aangezien de CPU geen onboard GPU heeft kan ik die schakel er niet tussenuit halen.
Mijn logische volgende zet zou zijn de GPU eruit halen, en testen met een 970 die ik nog heb liggen, en daarna proberen om blindelings een download van Windows op een USB te zetten in de hoop dat hij die dan maar opstart zonder problemen, en niet doorstart naar mijn HDD....
maar het leek me handig om eerst even hier te vragen, misschien zie ik wel iets simpels over het hoofd....

Dus even recapitulerend, of TL:DR, wat jij wilt..
1. Computer gaat aan en uit, fans worden aangestuurd, dus MBR is niet dood.
2. Behuizing & PSU dus ook niet.
3. Hij reageert op ctrl-alt-delete, dus start door tot iig POST (en krijgt dan ook even een power-on naar monitor)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Beste antwoord (via zion op 21-07-2021 17:43)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:14
Dat moederbord lijkt een flash optie te hebben, zonder dat je proc of ram of... moet installeren. Persoonlijk zou ik dat eerst proberen (volg de handleiding - bij mijn gigabyte was het alles er uit halen (dus kaal mobo + psu), oude 2GB fat32 usb met daarop het bios met een speciale naam, in het aangeduide poortje, knopje drukken en dan lang bidden (duurde meer dan 25 min voor het klaar was).

Probeer dat eerst? Pagina 35 van de handleiding.

En nadien bios resetten.

[ Voor 3% gewijzigd door manzonderdas op 15-07-2021 22:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
Dat moederbord lijkt een flash optie te hebben, zonder dat je proc of ram of... moet installeren. Persoonlijk zou ik dat eerst proberen (volg de handleiding - bij mijn gigabyte was het alles er uit halen (dus kaal mobo + psu), oude 2GB fat32 usb met daarop het bios met een speciale naam, in het aangeduide poortje, knopje drukken en dan lang bidden (duurde meer dan 25 min voor het klaar was).

En nadien bios resetten.

[ Voor 3% gewijzigd door manzonderdas op 15-07-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
manzonderdas schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:06:

En nadien bios resetten.
Dank, ga ik zeker proberen, maar dan eerst de 970 er nog even in zetten, alhoewel ik meer en meer denk dat ik beter jouw kant op kan denken, kreeg net zelfs windows riedeltje over mijn monitor*, alleen geen beeld....

* dus bekabeling is ook goed

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Krijg je nooit beeld of krijg je geen beeld als je in windows zou moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
manzonderdas schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:32:
Krijg je nooit beeld of krijg je geen beeld als je in windows zou moeten zitten?
Geen, alleen dus het boot up scherm van de monitor zelf, let op dat is dus geen POST/UEFI, en kan daarmiddels ook niet naar het BIOS.

Ondertussen blijft er inderdaad nog maar weinig over, heb de 970 geplaatst met verschillende kabels en verschillende monitoren, en het apparaat start gewoon op, maar zonder beeld...

En nadien bios resetten.
Dus ik heb deze optie nog, of nog een paar anderen waar mijn pc niet perse beter van gaat werken .... :w -O-

[ Voor 54% gewijzigd door zion op 16-07-2021 03:12 ]

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
manzonderdas schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:06:

En nadien bios resetten.
Nou, zoals gezegd dus nog een aantal dingen geprobeerd.
1. BIOS reset via kast (achterop), geen resultaat.
2. Oude TV (HDMI 1920*1080*60Hz) er op aangesloten, geen resultaat.
3. Nieuw bedraad keyboard gekocht bij de Action voor een paar euro, zodat ik zeker wist dat hij reageerde op input.
3. Opnieuw BIOS geflashed met USB in het juiste slot, zonder GPU want de BIOS reset op het MBR zit onder de GPU slot, USB gaf aan dat hij aan het werken was (zat rood lampje op de USB stick).
Computer uit, GPU weer terug gezet, TV aangesloten....

BEELD! :Y hij draait nu wel weer op stock, maar hij draait, nu langzaam aan weer naar optimale settings.

:*)

systeem

Pagina: 1