kelder behandelen tegen vocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste allen,

Ben om me heen aan het kijken naar een goedkope oplossing om het vochtprobleem uit mijn kelder te verbeteren.
Ik heb een kleine kelder van ong 9m2, betonnen muren en een beton/ stenen vloer. De muren en vloer zijn vochtig en dat komt uiteraard van het zand waarin de kelder is ingegraven. Er liggen verder geen plassen oid maar toch is de luchtvochtigheid te ietwat te hoog en alles wat je in de kelder neerzet gaat stinken of zelfs beschimmelen.

lucht ont vochtiger heb ik geprobeerd maar werkt niet goed genoeg, een klein 600 watt kacheltje daarentegen werkt stukken beter, maar om die nu 24/7 te laten draaien is een beetje te :9

Ik heb een product gevonden bij toolstation waarmee je beton kan sealen. Ik vraag me echter af of sealen van binnenuit ook echt zal gaan werken.

Een professioneel bedrijf laten komen is geen optie, ik huur deze woning en het is zo zonde om hier veel geld tegenaan te smijten.

Hoor graag tips!

[ Voor 11% gewijzigd door melvinlunenborg op 15-07-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 17:38

Tens

let me drink about it

ventilatiemogelijkheden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10

Dark

who tweaked the light?

Normaal gesproken zou je verwachten dat er bij de bouw al geseald is aan de buitenkant, als het om een betonnen kelder gaat.
Weet je zeker dat het vocht van buiten komt en geen condens is wat neerslaat op de koele muren/bodem van de kelder? Als het condens is kan je sealen wat je wilt, maar blijft het condenseren gewoon gebeuren.Verder is ventilatie is natuurlijk heel belangrijk bij vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
er is een mechanische afzuiging in de kelder aanwezig en die werkt gewoon. Helaas niet voldoende. En ja, ik ben er behoorlijk zeker van dat het vocht uit de muren zelf komt. Waarom, bij het boren van een gat blijft de muur van binnen helemaal vochtig en er komt geen stof van het boren maar wat lijkt op een soort pasta... Uiteraard stof gemengd met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

melvinlunenborg schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:53:
er is een mechanische afzuiging in de kelder aanwezig en die werkt gewoon. Helaas niet voldoende. En ja, ik ben er behoorlijk zeker van dat het vocht uit de muren zelf komt. Waarom, bij het boren van een gat blijft de muur van binnen helemaal vochtig en er komt geen stof van het boren maar wat lijkt op een soort pasta... Uiteraard stof gemengd met water.
Wat voor mechanische ventilatie is het, en is die groot genoeg om ook echt te werken?

Enigszins vergelijkbaar; er zijn veel mensen die een klein badkamerventilatortje hebben en dan zeuren over condens die lang blijft zitten en schimmelvorming tegen het plafond. Aan de binnenkant kun je vochtwerende latex muurverf gebruiken om te zorgen dat het minder intrekt, maar uit eindelijk gaat een ventilatortje niet veel doen om echt het vocht af te voeren. Ook al ga je sealer smeren, het vocht moet wel weg kunnen, anders gaat het uiteindelijk ook door je sealer heen.

Je zou eens om te testen een mobiele airco oid van flink wat meer BTU dan nodig daar neer kunnen zetten voor een dag met een vochtmeter ernaast, en de slang naar buiten of ergens waar het vocht niet zomaar terug kan, dan weet je of meer ventilatie zou helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10

Dark

who tweaked the light?

Oon schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:59:
[...]

...

Je zou eens om te testen een mobiele airco oid van flink wat meer BTU dan nodig daar neer kunnen zetten voor een dag met een vochtmeter ernaast, en de slang naar buiten of ergens waar het vocht niet zomaar terug kan, dan weet je of meer ventilatie zou helpen.
Juist! of een goede bouwdroger huren bij boels o.i.d. Niet een bouwkachel, maar echt zo'n condensdroger. Kost je zo rond de 100E voor een week.

edit: even linkje als voorbeeld, pas nog gebruikt om mijn garage waarvan het platte dak lek was te drogen, nadat ik het dak gefixt had natuurlijk: https://www.boels.nl/hure...ondensatiedroger-50-liter, deze trok er de eerste paar dagen 40liter per etmaal uit, daarna werd het snel minder, 2-3 liter per etmaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Dark op 15-07-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 16:34
Dat sealspul moet aan de buitenkant. Daar heb je dus niet veel aan.

Maar als je huurt, dan is dit een zaak voor de eigenaar. Het is niet de bedoeling dat de spullen in je kelder gaan beschimmelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
Als je in zuid-limburg woont ben ik bang dat je wel een dompelpomp of 3 kan gebruiken..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Als je bij boren pasta krijgt i.p.v. stof dan duidt dat op vocht van buitenaf. Zeker als het steeds natter wordt, naarmate je dieper komt.
Dan moet je harder ventileren dan dat het vocht binnendringt en eigenlijk ook verwarmen om het vocht in damp te laten overgaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
Als je gaat boren in je keldermuur, ben jij de oorzaak van het vocht in de kelder 8)7. Niet persoonlijk, maar echt nooit doen. Dat creëert lekken en die krijg je erg moeilijk gedicht.
Zeker nu er allerhande montagekits bestaan waarmee je de zwaarste dingen zo aan de muur kan plakken, is er geen reden meer om gaten te maken in keldermuren. Wil je iets ophangen, hang het dan aan het plafond van je kelder.

Maar ook met het condensatieverhaal, als je afzuiging warme vocht in de kelder trekt (van binnen, of 's zomers van buiten als een onweer in de lucht hangt bijvoorbeeld) dan koelt die in de kelder af en zet het condens af op de koude muren. Beste is buitenlucht laten binnenkomen, zou normaal geen ventilator voor nodig moeten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 16-07-2021 12:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1