Toon posts:

Koelventilator gaat niet aan Ford Fiesta

Pagina: 1
Acties:
  • 2.356 views

• yariwes
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-11-2022
Dag allen,

De betreffende auto is een Ford Fiësta 1.6Ti-VCT uit 2010 (MK7) met 178000km op de teller.

Afgelopen weekend met wat vrienden op vakantie in Zuid-Limburg geweest, op de heenweg was er veel file en na een tijdje stilstaan begon het koelvloeistoflampje te branden. Hierop heb ik gelijk de verwarming maximaal aangezet en de eerstvolgende afslag gepakt, toen we eenmaal op de afslag zaten kwam er weer wat rijwind door de radiator waardoor het lampje verdween.

Toen ik onder de motorkap keek merkte ik gelijk al op dat de motor erg warm was en de ventilator niet draaide.. In het zekeringskastje was de 40A zekering van de ventilator doorgebrand, de motor dus ff laten koelen en voorzichtig doorgereden naar een garage waar ze even een nieuwe zekering er in gezet hebben.

Hierna weer doorgereden naar de bestemming (zonder file gelukkig) maar de ventilator werkte nog steeds niet. Op de bestemming de auto ff stationair laten draaien en na een tijdje kwam het koelvloeistoflampje weer aan, deze keer was de zekering echter nog gewoon heel gebleven maar de ventilator draaide nog steeds niet.

Ik kan de ventilator wel met de hand draaien dus deze is niet vastgelopen, beide slangen naar de radiator waren heet dus de thermostaat ligt het volgens mij ook niet aan, ook was er niks veranderd aan het koelvloeistofniveau en we konden geen lekken waarnemen.

Mijn vermoeden is nu dat de ventilator of het bijhorende relais defect is, de garages bij mij in de buurt zitten helaas allemaal volgeboekt voor de komende twee weken dus zou ik graag zelf het probleem willen aanpakken (en omdat het natuurlijk in de kosten kan schelen).

Hoe zou ik kunnen controleren waar het probleem ligt? Kennissen zeggen dat ik de ventilator even direct op een accu moet aansluiten en kijken of deze draait, of dat ik het relais even met een kabel moet overbruggen. Ik heb zelf helaas geen krik en kabels om dat eerste te testen en dat tweede lijkt me niet bepaald een veilige manier. Hebben jullie nog ideeën? (Ook als je natuurlijk denkt dat het ergens anders aan kan liggen hoor ik het graag!)

Alvast bedankt!
Mvg, Yari

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Idd stekker even los, en met 2 draden even 12v op de fan zetten.

Doet hij het dan. Dan kan je met een schakelaar even een tijdelijke oplossing maken door voor het rijden handmatig de fan stroom te geven.

Doet hij het niet, dan is in elk geval de fan dood. En misschien het relais ook

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37
Als ik zoek heb je een ventilator zekering en een relais. Dat relais kan ook defect zijn.
Inderdaad zoals hierboven, 12 volt op de ventilator aansluiting zetten, let op + en - voor de zekerheid.

https://www.bing.com/vide...541&view=detail&FORM=VIRE

Runs everything...

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoe zit het met de airco? Dezelfde fan of een apparte?

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:43
MacIsCool schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:29:
Als ik zoek heb je een ventilator zekering en een relais. Dat relais kan ook defect zijn.
Inderdaad zoals hierboven, 12 volt op de ventilator aansluiting zetten, let op + en - voor de zekerheid.

https://www.bing.com/vide...541&view=detail&FORM=VIRE
Vergeet de sensor niet die de ventilator het seintje geeft dat ie aan moet ;)

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37
MicGlou schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:23:
[...]

Vergeet de sensor niet die de ventilator het seintje geeft dat ie aan moet ;)
Goede tip, dat is normaal gesproken een bimetaal, die een maak contact is die ergens in het koelcircuit zit. als je die kort sluit, zou de fan continu het signaal moeten krijgen dat hij aan moet, sluit je 1 oorzaak uit.

Runs everything...

• yariwes
kendo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:17:
Hoe zit het met de airco? Dezelfde fan of een apparte?
De airco werkt met dezelfde ventilator, dus zodra de airco aan gaat OF de motor wordt warm zou de ventilator aan moeten slaan. Dit doet ie dus niet waardoor mijn vermoeden ligt bij het relais of de ventilator zelf.

• yariwes
MacIsCool schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:30:
[...]

Goede tip, dat is normaal gesproken een bimetaal, die een maak contact is die ergens in het koelcircuit zit. als je die kort sluit, zou de fan continu het signaal moeten krijgen dat hij aan moet, sluit je 1 oorzaak uit.
Zou de ventilator dan niet altijd aan moeten staan, of de zekering weer kapotbranden? Want de zekering is nu nogsteeds heel.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:42
Zekering kan doorgebrand zijn op het moment dat de ventilator het begaf. Die kortsluiting in de ventilator kan inmiddels opgeheven zijn, waardoor de zekering nu heel blijft.

I.p.v. blijven speculeren en hier vragen stellen, kan je beter doen wat al een paar keer genoemd is: ventilator direct aansluiten op accu, eventueel met een zekering er tussen voor alle zekerheid.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Brametje
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-05 11:47
Weet iemand waar de sensor zit

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:42

Soms ben ik bijna gelukkig

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00
'Vroeger' trok je de stekker los en verbond je 2 pinnen met een paperclip (dus als ware het relais gesloten). Je gebruikt dan nog steeds gewoon de normale voeding/zekering van de fan, dus geen kabels nodig. Je overbrugt alleen de pinnen die normaal door het relais worden geschakeld. Fan aan = fan werkend :)

Edit: je fan staat daarna dus altijd aan. Hou daar wel even rekening mee, maar het is een prima tijdelijke oplossing. Paperclip even weghalen als je de auto wegzet anders is na verloopt van tijd wel je accu leeg :D

[Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 17-05-2023 15:35]

UNOX: The worst operating system

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ging alleen een koelvloeistof lampje branden? Welk lampje is dat? Wat las je af op de meter voor de koelvloeistof temperatuur?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Een oud topic kicken met een vraag die prima google-baar is, is dus niet de bedoeling. Dit topic gaat dicht.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee