Wat voor stekker is dit? (aansluiting rookmelder)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo mede-verbouwers,

Ik heb pas een huis gekocht waar ooit een heel stel rookmelders in hingen. De vorige bewoner vertelde me doodleuk dat ie alle rookmelders had weggehaald, omdat hij "gek werd van het gepiep" (!?)

De aansluitingen voor de rookmelders zijn er nog, maar de originele rookmelders zijn al lang kwijt. Bij elke aansluitingspunt komt een 3-polige stekker uit het plafond die ik nog nooit heb gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5Ie0h4U97a7xPqPYuUew3BgtLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUiYa018vAF5PAmOwnlU5Qkc.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee wat voor stekker dit is / welk merk rookmelder hier ooit hing? Ik kan de stekkers ook vervangen natuurlijk, maar het zou makkelijker zijn als ik er gewoon nieuwe units op kan klikken.

De blauwe en bruine draad lijken neutraal en fase (nog niet gemeten), maar die witte...?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:45
Ik weet niet welk type rookmelder hier op zou moeten, maar de 3e draad is doorgaans voor het koppelen van meerdere rookmelders zodat ze allemaal afgaan bij detectie van brand/rook.

Vaak word daar tegenwoordig een oranje draad voor gebruikt, maar in de praktijk kom je soms de meest vreemde kleuren tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:30
Ook geen idee welk type, maar het zijn in ieder geval rookmelders die op 230V werken ipv batterijen. Wss is de 3e draad aarde of een draad om ze onderling te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53
er lijkt tekst te staan op de rand van de houder, misschien geeft dat een aanknooppunt? En anders houder eraf halen, misschien staat er een typeplaatje op de achterzijde.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Helaas is toch de kans heel groot dat je een hele serie nieuwe moet aanschaffen, incl nieuwe bodemplaat en aansluiting. Na 10 jaar wilde ik ook mijn set ajax melders vervangen, maar ook daar is geen compatible unit meer voor te krijgen (ondanks dat ze dat altijd wel aangeven dat dit kan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:12
Ik denk niet dat het een generiek stekkertje is, maar gewoon een onderdeel van de rookmelder was die daar eerst hing (evenals de bodemplaat). Ik ga er vanuit dat als je een nieuwe koopt er een nieuw stekkertje + bodemplaat bij zit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:19
Er staat wel iets op de stekker zo te zien (maar voor mij onleesbaar). Als je erachter kunt komen wellicht heeft de aanbieder ze zonder montagevoet tekoop om een paar centen te besparen. Maar gezien de kleur van het geheel zou ik compleet nieuwe halen (230v+backup batterij uitvoering) en die monteren. Het is niet moeilijker dan een lamp ophangen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
pickboy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:14:
Ik weet niet welk type rookmelder hier op zou moeten, maar de 3e draad is doorgaans voor het koppelen van meerdere rookmelders zodat ze allemaal afgaan bij detectie van brand/rook.

Vaak word daar tegenwoordig een oranje draad voor gebruikt, maar in de praktijk kom je soms de meest vreemde kleuren tegen.
Die dingen zijn zo luid tegenwoordig dat het me niet handig lijkt om ze te koppelen. De bron van het triggeren is dan moeilijk te vinden lijkt me.
Als ik TS was zou ik 'gewoon' een paar nieuwe op 9v halen. Afhankelijk van de diameter passen ze wellicht zelfs over de vorige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schroef de montagevoet er even af, dikke kans dat daar het merk op staat. Overigens worden die dingen ook doorontwikkeld, dus de kans is best aanwezig dat je de melders die er zaten niet meer kunt krijgen. Een oude voet wil nog wel eens op een nieuwe passen, maar da's niet gegarandeerd.

Aansluiting is 3-polig iig; bruin is fase, blauw is nul, en de oranje voor de doorkoppeling onderling. Hier een voorbeeldje van hoe het bij die van mij zit: https://www.allesveilig.n...5kw9F850h638063818D3O.pdf

Wat ik je verder kan aanraden: zet er 230v rookmelders met accu op. Daar heb je 10 jaar lang geen omkijken naar, ipv dat ze om de zoveel tijd beginnen te piepen omdat de batterij leeg is oid. Zeker op plekken waar je heel slecht bij kunt (nok van de zolder ofzo) is dat een uitkomst. Kost je misschien een tientje per melder extra, weegt over de leeftijd niet op tegen de batterijen die je moet vervangen en de tijd die er in gaat zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 15-07-2021 15:03 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20

Nakebod

Nope.

zacht schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Die dingen zijn zo luid tegenwoordig dat het me niet handig lijkt om ze te koppelen. De bron van het triggeren is dan moeilijk te vinden lijkt me.
Als ik TS was zou ik 'gewoon' een paar nieuwe op 9v halen. Afhankelijk van de diameter passen ze wellicht zelfs over de vorige.
Dat ze luid zijn: Agree. Maar als je huis genoeg verdiepingen heeft (Keuken staat in de fik, jij staat op zolder) dan hoor je misschien in de verte wel iets, maar lang niet zo luid.

Als je door ze te koppelen net een paar seconden eerder het hele systeem af laat gaan kan dat letterlijk het verschil tussen leven en dood zijn.
Dus waarom niet koppelen als de voorbereiding er (mogelijk) al is in dit geval.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
Nakebod schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:04:
[...]

Dat ze luid zijn: Agree. Maar als je huis genoeg verdiepingen heeft (Keuken staat in de fik, jij staat op zolder) dan hoor je misschien in de verte wel iets, maar lang niet zo luid.

Als je door ze te koppelen net een paar seconden eerder het hele systeem af laat gaan kan dat letterlijk het verschil tussen leven en dood zijn.
Dus waarom niet koppelen als de voorbereiding er (mogelijk) al is in dit geval.
Uiteraard kan je ook 9v varianten halen die je kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

Zou persoonlijk de voet er afschroeven en van een fatsoenlijk merk een brandmelder halen (Ei, Hager). Hier alle vanaf de bouw Ei rookmelders vervangen en die passen allemaal nog op de originele voeten (15 jaar oud).

Ei 146 bijvoorbeeld, kost geen drol en je zal over jaren nog passende onderdelen kunnen kopen.

De derde draad is inderdaad de melddraad. Absurd dat mensen hier adviseren om dit maar weg te laten en naar een 9V brandmelder te gaan. Als je rookmelder dusdanig vaak afgaat dat het belangrijk is om te weten welke het exact is, dienen deze vervangen te worden.

In geval van een brand wil je dat alle toeters en bellen gaan. Er is niets voor niets in het bouwbesluit opgenomen dat dit bij nieuwbouw verplicht is. Daarnaast heeft elke 230V melder een 9v (of 1.5v) backup batterij.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:01
Wel mooi nicotine geel kleurtje :D

Vervangen die zooi inclusief bodemplaat, dit is geen porum. Maar je moet het zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker de boel vervangen.

Ik heb een aantal rookmelders gevonden die gebruik kunnen maken van deze centrale kabel, dus dat lijkt me het handigst. Heeft iemand daar nog specifieke tips voor? Ik zit zelf te kijken naar deze;

https://www.eibrandmelder...-hitte-en-rookmelder.html

En sorry voor de late reactie; ik had kennelijk notificaties uit staan voor dit topic :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik heb zo te zien precies dezelfde rookmelders. Die van mij hangen er nog wel, maar zijn er inderdaad al een paar keer af geweest om de backup batterij te vervangen, vandaar komt de voet en de connector mij bekend voor. Als je wilt, dan kan ik als ik over een paar weken thuis ben wel kijken welk merk het betreft?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
RomeoJ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:26:
Ik heb zo te zien precies dezelfde rookmelders. Die van mij hangen er nog wel, maar zijn er inderdaad al een paar keer af geweest om de backup batterij te vervangen, vandaar komt de voet en de connector mij bekend voor. Als je wilt, dan kan ik als ik over een paar weken thuis ben wel kijken welk merk het betreft?
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Als ik iets kan krijgen wat op dezelfde voet past scheelt dat een hoop geklungel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fahr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:22:
Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker de boel vervangen.

Ik heb een aantal rookmelders gevonden die gebruik kunnen maken van deze centrale kabel, dus dat lijkt me het handigst. Heeft iemand daar nog specifieke tips voor? Ik zit zelf te kijken naar deze;

https://www.eibrandmelder...-hitte-en-rookmelder.html

En sorry voor de late reactie; ik had kennelijk notificaties uit staan voor dit topic :\
99 euro per stuk, die is gek. 8)7
https://www.brandpreventi...lder-4973-lithium-backup/ Rookmelder met accu (dus geen batterijen vervangen) en koppelbaar. Aansluiten kwestie van kroonsteentjes of zelfs rechtstreeks aansluiten. Voor 38 euro per stuk.
Hittemelder kan, maar ik zie de toegevoegde waarde daar niet van als het ding ergens aan het plafond hangt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
The Eagle schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

99 euro per stuk, die is gek. 8)7
https://www.brandpreventi...lder-4973-lithium-backup/ Rookmelder met accu (dus geen batterijen vervangen) en koppelbaar. Aansluiten kwestie van kroonsteentjes of zelfs rechtstreeks aansluiten. Voor 38 euro per stuk.
Hittemelder kan, maar ik zie de toegevoegde waarde daar niet van als het ding ergens aan het plafond hangt.
Ja, vond het ook al prijzig, zeker omdat ik er zo'n 10 nodig heb... Jouw optie lijkt me een stuk beter, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Heb ook 2x de Firex hangen inderdaad. Mooie prijs voor het enige doel wat je wilt. Ik heb eens gehad dat ze af gegaan zijn zonder reden (lawaai!!! - gelukkig natuurlijk). Je kunt dan op de hush knop drukken en aan het lampje kun je dan zien welke de oorzaak was. In mijn geval wat het wat fijnstof die achter was gebleven na verhuizing em was opgelost door even de stofzuiger erop te zetten.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:45
Fahr schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Ja, vond het ook al prijzig, zeker omdat ik er zo'n 10 nodig heb... Jouw optie lijkt me een stuk beter, bedankt voor de tip!
10! :D
Dan wordt het ongeacht de prijs al snel een dure grap.

Ik heb er 3 in huis hangen. :o
(Ook bedraad)
Hal overloop en bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
FRANQ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

10! :D
Dan wordt het ongeacht de prijs al snel een dure grap.

Ik heb er 3 in huis hangen. :o
(Ook bedraad)
Hal overloop en bijkeuken.
Groot verschil tussen 1000 euro en 380 euro ;)

Er zijn 10 aansluitingen voor rookmelders in dit huis met die common draad. Ik ga ze sowieso ophangen in de slaapkamers, boiler kamer en de keuken. De rest moet ik nog even bekijken. Er is ook een aansluiting in de voorraadkast bijvoorbeeld... beetje overkill misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fahr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Groot verschil tussen 1000 euro en 380 euro ;)

Er zijn 10 aansluitingen voor rookmelders in dit huis met die common draad. Ik ga ze sowieso ophangen in de slaapkamers, boiler kamer en de keuken. De rest moet ik nog even bekijken. Er is ook een aansluiting in de voorraadkast bijvoorbeeld... beetje overkill misschien.
Das vanwege het risico van de rookworst :+

Overigens protip: als je gaat schuren in je woning, dek je rookmelder af. Als je dat vergeet kom je daar meestal niet onzachtzinnig achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

The Eagle schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

Das vanwege het risico van de rookworst :+

Overigens protip: als je gaat schuren in je woning, dek je rookmelder af. Als je dat vergeet kom je daar meestal niet onzachtzinnig achter :P
Precies :D Vooral als ze dus gekoppeld zijn ( en helemaal bij 10). @TS, Misschien trouwens wel goed om te kijken of er een maximaal aantal gekoppeld kunnen worden.
Kixtart schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:30:
Heb ook 2x de Firex hangen inderdaad. Mooie prijs voor het enige doel wat je wilt. Ik heb eens gehad dat ze af gegaan zijn zonder reden (lawaai!!! - gelukkig natuurlijk). Je kunt dan op de hush knop drukken en aan het lampje kun je dan zien welke de oorzaak was. In mijn geval wat het wat fijnstof die achter was gebleven na verhuizing em was opgelost door even de stofzuiger erop te zetten.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
Fahr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:27:
[...]

Let in de keuken wel op met een optische rookmelder, dat wil wel eens false positives geven. In de badkamer is ook geen aanrader. ;)

Voor de keuken zou een hittemelder wel een mooie optie zijn.

Ik neem aan dat er ook melders in de vluchtroutes zitten? (Hal, overloop, etc.)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
Xander schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Let in de keuken wel op met een optische rookmelder, dat wil wel eens false positives geven. In de badkamer is ook geen aanrader. ;)

Voor de keuken zou een hittemelder wel een mooie optie zijn.

Ik neem aan dat er ook melders in de vluchtroutes zitten? (Hal, overloop, etc.)
Ja, ook in de hal enzo. Op zich geen slecht idee denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Door jouw topic heb ik ook mijn rookmelders vervangen.
Je plafond is gestuct dus kijk goed naar de diameter van je bodemplaat die kunnen per merk verschillen. Ik zou hem niet vervangen met een kleinere rookmelder.

Mijn oude was een Firex die ook met dezelfde stekker was aangesloten.
Ik heb ze vervangen met de Firex KF20R die eerder is genoemd met ingebouwde accu, bij deze hoef je dus niet jaarlijk de 9v batterij te vervangen, scheelt een boel werk als je 10 van deze melders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Let erop dat de stekker bij de oude en nieuwe versie firex wel anders is. Als je de oude erin steekt laadt de accu niet op een zal dan een alarm geven uiteindelijk

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1