Europese plannen rondom verbrandingsmotoren

Pagina: 1
Acties:

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 15:55
Jullie hebben het vast niet gemist: nieuws: Europese Commissie wil verbrandingsmotor bij nieuwe auto's per 2035 v....

Dit zat er natuurlijk al een tijd aan te komen, maar heeft dadelijk (waarschijnlijk?) als neveneffect dat autorijden met een brandstof auto ontzettend duur gaat worden.

Zelf heb ik net (vorige week) een 2e hands diesel gekocht. We wonen in Duitsland en de belasting is hier (nog) niet bijzonder hoog. Ik had nog even nagedacht of het niet interessant was om een nieuwe electrische auto te kopen op afbetaling, maar dat was per km vooralsnog erg prijzig.

Voor mijn vrouw moeten we ook nog een 2e auto en ik twijfel toch zeer of zo'n kleine Renault Zoe ofzo niet interessanter is. Als ze inderdaad elektrische auto's zo willen pushen (of brandstof willen ontmoedigen) dan verwacht ik dat Lithium bijv. ook weer een stuk duurder gaat worden, en dus de elektrische auto ook.

Wat is jullie mening over dit plan? Ergens natuurlijk te verwachten dat ze brandstof auto's willen ontmoedigen, aan de andere kant zijn er ook nog wel grootvervuilers te bedenken die naar mijn idee niet zo hard aangepakt worden als de burger. Denk hierbij aan de luchtvaart of grote schepen.

Gaan er tweakers nu eerder over op een elektrische (of waterstof) auto? Ze zijn imo nog erg duur, vooral als je gewend bent om 2e hands te kopen tussen 5 - 10k.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

-tom-562

Oliesjeik

Ik wil best over op elektrisch, maar dan moet het wel betaalbaar zijn. Voor 10k euro koop ik nu geen fatsoenlijke elektrische auto. En ik denk dat dat voor 80% van de Nederlanders geldt.
Het zou helpen als de overheid een export restrictie opstelt voor elektrische/hybride/plug-in hybrid auto's, dat zal al een hoop schelen. Waar zie je tegenwoordig nog een Opel Ampera/Chevrolet Volt, of een Mitsubishi Outlander PHEV? Die zijn allemaal naar het buitenland .

Vaak bu'j te bang!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:24:
Ik wil best over op elektrisch, maar dan moet het wel betaalbaar zijn. Voor 10k euro koop ik nu geen fatsoenlijke elektrische auto. En ik denk dat dat voor 80% van de Nederlanders geldt.
Voordat het topic uitloopt in een definitiekwestie, wat is een "fatsoenlijke" elektrische auto?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:53
Op de brandstoffen benzine/diesel zit veel accijns (benzine 46% en diesel 35%),
dit levert de schatkist jaarlijks zo'n 8 miljard euro op.
Gaan we allemaal elektrisch rijden dan zal die 8 miljard ergens vandaan moeten komen,
ik verwacht ergens nog wel een "konijn uit de hoge hoed komen" binnen nu en 5 jaar.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:25
Die green deal is een opzetje van Timmermans, die komt er nooit, sowieso niet in deze vorm en ook niet zo snel. Dit wordt dus een luchtfieterserij topic waarbij EV'ers tegen ICE'ers gaan ouwehoeren

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Nu al vooruitlopen op het EU beleid bij de aanschaf van een auto is zinloos. Koop wat nu het beste uitkomt. De huidige benzine auto's zullen ze echt niet in een klap verbieden.

Hooguit krijg je net als de diesels een gebiedsbeperking. Als particulier is dat geen ramp. Met OV kom je ook wel in het centrum van de stad. Persoonlijk mijd ik stadscentra als de pest.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Napo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Voordat het topic uitloopt in een definitiekwestie, wat is een "fatsoenlijke" elektrische auto?
Gewoon, een normale/grote middenklasse (b.v. een VW Passat om het maar even generiek te houden) waar je met 4 man in kan zitten met een beetje luxe.

Maar zoals gezegd, zo hard gaat het allemaal niet lopen, en om daar nu (of de aankomende 5 of 10 jaar) de aanschaf van je (2e hands) auto op te baseren lijkt mij vrij nutteloos. Ik verwacht dat de autoindustrie (en die schijnt best groot te zijn in Duitsland en Frankrijk ;)) al flink aan het lobbyen is

[ Voor 29% gewijzigd door -tom-562 op 15-07-2021 14:38 ]

Vaak bu'j te bang!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 10:12
Prima plan. Het gaat hier over nieuwe auto's en aangezien de meerderheid in Nederland occasions rijdt gaat het voor het gros pas over 20 jaar spelen.

Om het even in perspectief te plaatsen. 20 Jaar geleden kochten we deze 3 serie op de occasion markt: Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/m1by0c7ba7u0_480.jpg
Alleen liefhebbers rijden deze nog. En dat kan dan ook nog.

Tegen die tijd zijn de modellen al veel meer gemeengoed en is het aanbod ook veel groter. Desalniettemin zal er duidelijke (financiële) prikkel zijn om je maar zo snel mogelijk naar elektrisch te krijgen. Maar naast dat, we zien dat bezit sowieso afneemt op dit gebied. Zou mij niet verbazen als private lease/auto sharing nog veel groter gaat worden en de standaard wordt in autoland.

Kijk of er dit plan nu in deze vorm komt wel of niet maakt niet eens zoveel uit. Je weet nu welke richting het op gaat en daar kun je op voorbereiden. Nu een oude diesel kopen weet je dat straks tegen allerlei maatregelen gaat aanlopen. Sowieso zit diesel in het verdomhoekje en dat zie je al aan de occasionprijzen. Benzine zal daarna volgen etc. etc.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Bushie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:30:
Op de brandstoffen benzine/diesel zit veel accijns (benzine 46% en diesel 35%),
dit levert de schatkist jaarlijks zo'n 8 miljard euro op.
Gaan we allemaal elektrisch rijden dan zal die 8 miljard ergens vandaan moeten komen,
ik verwacht ergens nog wel een "konijn uit de hoge hoed komen" binnen nu en 5 jaar.
Ga eens kijken hoeveel belasting er op 1 kwh zit. ;)

Spoiler: 40% is belasting ongeveer.

Wij zijn overigens ook "over", de 2 brandstof auto's gaan eruit, en we gaan voor 5 jaar een ev private leasen.

We hebben eigenlijk helemaal geen auto echt nodig, werken allebei in onze woonplaats, ik loop nu zelfs naar het werk in 3 minuten.

Het is alleen voor familie bezoek en alles buiten de woonplaats eigenlijk. Dus we komen prima uit met een kona met een range van 300-400 km.

We doen het ook niet zozeer voor het milieu of voor het goedkoop (geen eigen laadmogelijkheid dus alleen publieke palen ws) maar gewoon om eens te kijken hoe een ev in ons dagelijks gebruik bevalt. Eigenlijk gewoon "omdat het kan".

Ik ben dan ook geen specifieke voor- of tegenstander en snap ook beide kampen niet die zich volledig in de loopgraven hebben ingegraven.

Al denk ik wel dat alles erop wijst dat elektrisch de toekomst is voor particulier vervoer of die toekomst al in 2035 zal zijn geen idee, maar gezien de snelheid van de ontwikkelingen is het misschien nog wel te conservatief.

[ Voor 52% gewijzigd door Flagg op 18-07-2021 13:01 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40
Deze drastische stap is nodig omdat we de afgelopen 40 jaar niks hebben gedaan tegen klimaatverandering. Daarom moeten we nu wel vergaande maatregelen treffen zoals deze.

Datzeggnde moeten grootvervuilers inderdaad net zo hard mee gaan doen.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:52
Flagg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Ga eens kijken hoeveel belasting er op 1 kwh zit. ;)

Spoiler: 40% is belasting ongeveer.
Spoiler: 300% ongeveer! Kale prijs van 1 kWh is 6 eurocent, inclusief belastingen is dat 24 eurocent.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

upje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Spoiler: 300% ongeveer! Kale prijs van 1 kWh is 6 eurocent, inclusief belastingen is dat 24 eurocent.
Serieus? Volgens welke berekening is dat, ik heb het over sec de belasting he.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1