Toon posts:

155 Mbs nic, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 155 Mbs van het merk Madge voor me liggen.
Volgens mij is het een "Madge Collage 155 pci adapter"
Tenminste, dat is wat erop staat. :)

Maar ik heb hier dus geen drivers voor, en heb de hele site van Madge ondersteboven gekeerd, maar nix hoor.

Ik heb dus nu 2 vragen, waar vind ik ergens die drivers ervoor (win98),
en als ik dan die drivers heb, heb ik dan wel iets aan de kaart? :?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

Het is een Madge ATM netwerkkaart, meestal gebruikt voor glas aansluitingen... Denk niet dat je er wat aan hebt voor thuis, meer voor zware servers..

Zit er wel eens een UTP aansluiting op, die wij op werk gebruiken hebben alleen glas aansluitingen en dan wordt het duur voor thuis ;)

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft alleen maar een utp-aansluiting erop!
Maar je denkt dat ik hem dus totaal niet kan gebruiken?
Oke, ik weet ook wel dat ik onmogelijk de kaart ten volle kan benutten, maar zal toch zeker wel als netwerkkaart te gebruiken kunnen zijn? :?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op zaterdag 18 augustus 2001 14:53 schreef SunStorm het volgende:
Hij heeft alleen maar een utp-aansluiting erop!
Maar je denkt dat ik hem dus totaal niet kan gebruiken?
Oke, ik weet ook wel dat ik onmogelijk de kaart ten volle kan benutten, maar zal toch zeker wel als netwerkkaart te gebruiken kunnen zijn? :?
Nope... tis ATM... dat werkt op een andere manier als ethernet... je heb ter dus geen ruk aan :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nou ja, was leuk geweest...
Nix aan te doen.
Toch bedankt! :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:39

4POX

Everybody is wired

http://www.abgcomputers.nl/Netwerk_Kaarten/Compaq_3X-DAPBA-UA_PCI_TO_ATM_155MBIT_Adapter_(voor_Alpha)

Wees er maar zuinig op.. Die dingen kunnen nog prijzig zijn.. Dit is dat alpha versie

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
795 piek???
Wow... :)

Bedankt voor de link, nu weet ik wel wat ik heb!
En waar ik nix mee kan. :?

Ach, is wel leuk om te hebben, heeft niet iedereen he!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 22:25

Klippy

Still Game

Op zaterdag 18 augustus 2001 16:38 schreef SunStorm het volgende:
795 piek???
Wow... :)

Bedankt voor de link, nu weet ik wel wat ik heb!
En waar ik nix mee kan. :?

Ach, is wel leuk om te hebben, heeft niet iedereen he!
Verkopen :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 21:05

Arno

PF5A

--> [forum=10] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Oh fijn, hier is ie dus. :(

Anyways, het gaat me niet om de drivers, maar meer om wtf ik nu voor kaart voor me heb liggen, en of ik er iets mee kan.
Blijkbaar niet...

Verwijderd

Hoe kom je d'r aan dan? 't is niet echt standaard spul van de Pc-boer op de hoek.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 21:05

Arno

PF5A

Anyways, het gaat me niet om de drivers, maar meer om wtf ik nu voor kaart voor me heb liggen, en of ik er iets mee kan.
Blijkbaar niet...
Dan maar naar [forum=19] :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je kunt een ATM-controller op 2 manieren gebruiken, met 2 verschillende driver-sets :
- LANE (LAN emulatie), dan laadt je een driver voor de kaart, en daar bovenop kun je van alles direct laten lopen, zoals tele-conferencing, maar ook een driver die een netwerk-kaart emuleert, en dan daarbovenop weer TCP/IP (of NetBEUI, of IPX/SPX.
- CLIP (Classical IP), dan laadt je een driver waarop je direct TCP/IP enz. kunt laden.

ATM is namelijk opgezet om meer dan alleen data-verkeer, maar met name ook geluid (telefonie) en video (tele-conferencing, video-broadcasting) over een enkel net te sturen.

Met LANE hou je alle mogelijkheden open, met CLIP maak je er een "gewone" netwerk-kaart van. Het nadeel van LANE is dat je een complex van (extreem dure) switches en adres-servers nodig hebt om te werken, maar met CLIP kun je een point-to-point verbinding tussen 2 PC's redelijk simpel realiseren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 07:59 schreef HlpDsK het volgende:
Hoe kom je d'r aan dan? 't is niet echt standaard spul van de Pc-boer op de hoek.
Gekregen van een vriend van me. Kwam uit een oude server van zijn werk geloof ik. Hij vroeg of ik er iets mee kon, en ik dacht: weet ik veel, ik kijk wel, misschien is het wel iets leuks...

[Zeikmode]

Hoe vaak wil Traag deze topic nog gaan moven???
Ik zoek me iedere keer weer de tering!!! ;)

[/Zeikmode]

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 10:41 schreef Traag het volgende:

[..]

Dan maar naar [forum=19] :)
is het toch niet echt hardware algemeen ;)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 19 augustus 2001 07:59 schreef HlpDsK het volgende:
Misschien zelfs gadget talk }:0

• om3ega
  • Laatst online: 19-08 23:06
Voor welke doeleinden worden deze kaarten dan gebruikt? Gebruiken ISP's dit soort dingen dan?

En is dit verleden tijd met Voice over IP en het incapselen van allerlei tropische protocollen in IP?

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
ATM is een netwerk standaard net als bijvoorbeeld Ethernet. Alleen is het gebaseerd op packetswitching. Zo kan het zijn dat een stroom netwerkpakketjes elk een andere route volgen naar de bestemming. KPN gebruikt het bijvoorbeeld in zijn Lambda backbone en het is een redelijk populair WAN protocol. 155 Mbits/s = OC3 maar het gaat nog veel verder. OC12=622 Mbits/s
OC48=2,5 Gbits/s
en ik geloof dat het ook al mogelijk is om OC96 te gebruiken. *D

Met LANE (lan emulatie) is het mogelijk om IP over ATM te gebruiken. VoiceOverIP is dan mogelijk. ATM heeft als voordeel dat QOS (Quality of Service) mogelijk is. Dit geeft je de mogelijkheid om bepaalde verkeerstromen voorang te geven boven andere. Bijvoorbeeld voice hogere prio dan video.

• om3ega
  • Laatst online: 19-08 23:06
Hmm , dan zijn ze idd niet erg obsolete dan ik in 1e instantie d8. Tnx 4 de info!

• mvdejong

mvdejong

Helaas, maar VOIP (voice over IP) is nu juist een van de technologieen die de toepassing van ATM als "generieke" LAN-technologie de doodsteek geeft.

Voor providers (zeker als die naast data ook telefonie doen) blijft ATM, maar dan de > Gbps-uitvoeringen, interessant, maar voor gebouw-/bedrijfs-toepassingen is het achterhaald, en zijn leveranciers die ATM enthousiast ondersteunden nu conversies naar Ethernet aan het leveren, zo niet pushen.

De bedoeling van ATM was om effecient (dus met lage overhead) en met goede prioriteit-management audio-, video- en data-verkeer over eenzelfde bekabeling te leiden, dus desnoods zowel de telefoon-centrales, video-recorders als de file-servers op hetzelfde net. Daartoe was de setup dat de verschillende stromen naast elkaar op de ATM-onderlaag werden geimplementeerd. Data-verkeer had dus een eigen stroom die een ethernet-/tokenring-achtig protocol emuleerde, waarop dan weer de hogere protocollen (TCP/IP, IPX/SPX, NetBEUI) draaiden. Het voordeel van de naast elkaar draaiende transport-technieken is de geringere overhead per informatie-eenheid.

Wat VOIP en verwante moderne protocollen doen is uitgaan van een bestaand TCP/IP-netwerk over, bijvoorbeeld en gewoonlijk, Ethernet, en daarbovenop een protocol VOIP draaien dat de voice-informatie transporteert. Voorrangs-regeling is tegenwoordig geen probleem meer, de betere switches zijn wat dat betreft met allerlei trucjes uitgerust. Het nadeel wat de fors hogere protocol-overhead van VOIP op IP op Ethernet met zich meedraagt wordt tegenwoordig aardig gecompenseerd door de beschikbaarheid van switched gigabit ethernet, en de kosten zijn zowel qua hardware als qua beheers-inspanning aanmerkelijk lager ("iedereen" snapt Ethernet).

Ik vind het ook jammer, maar Ethernet wint steeds weer, t.o.v. op zich betere en elegantere technieken (met name door de flexibiliteit van Ethernet) :
- switched Ethernet heeft TokenRing verdrongen;
- Fast Ethernet deed FDDI de das om;
- VOIP en switches met prioriteit luiden het einde van ATM in;
- FiberChannel staat onder druk van SCSI-over-IP).

De voordelen zijn natuurlijk wel dat als ik met een notebook bij verschillende klanten langsga :
- ik niet voor elke klant een andere PCMCIA-kaartje nodig heb
- dat de kwantiteit van de Ethernet-hardware, en de onderlinge concurrentie van de leveranciers het aanleggen netwerken tegenwoordig voor iedereen betaalbaar hebben gemaakt;
- dat de eenvoud van Ethernet het ook voor de meeste niet-professionals het aanleggen van een simpel netwerk tot een doe-het-zelf klus heeft gemaakt (en probeer niet zonder een paar zware studie-avonden aan ATM te beginnen).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
Ik zie ATM meer als een WAN protocol terwijl Ethernet voornamelijk als LAN protocol wordt toegepast. Kunnen dus prima door elkaar heen gebruikt worden. Ik ben het dan ook niet met je eens dat ATM weggedrukt wordt door Ethernet. Misschien in de toekomst maar op dit moment biet ATM meer mogelijkheden voor QOS dan Ethernet.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
ik heb miss wle belangstelling als je hem wilt verkopen....

[me=21590]heeft hier nog wat meer ATM spul staan, waaronder 2 schotels + bijbehorende apperatuur :+

• mvdejong

mvdejong

Op dinsdag 21 augustus 2001 22:58 schreef mughato het volgende:
Ik zie ATM meer als een WAN protocol terwijl Ethernet voornamelijk als LAN protocol wordt toegepast. Kunnen dus prima door elkaar heen gebruikt worden. Ik ben het dan ook niet met je eens dat ATM weggedrukt wordt door Ethernet. Misschien in de toekomst maar op dit moment biet ATM meer mogelijkheden voor QOS dan Ethernet.
Volgens mij zeg ik zowat hetzelfde aan het begin van mijn lap tekst :
Helaas, maar VOIP (voice over IP) is nu juist een van de technologieen die de toepassing van ATM als "generieke" LAN-technologie de doodsteek geeft.

Voor providers (zeker als die naast data ook telefonie doen) blijft ATM, maar dan de > Gbps-uitvoeringen, interessant, maar voor gebouw-/bedrijfs-toepassingen is het achterhaald, en zijn leveranciers die ATM enthousiast ondersteunden nu conversies naar Ethernet aan het leveren, zo niet pushen.

Pagina: 1