Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb er 2 belangrijke doelen mee
Ik heb een budget van rond de 2000 euro. Dit is inclusief verzending en deel-assemblage (29 euro) van CPU+koeler en exclusief windows licentie (die kan ik hergebruiken). Dit is een richtprijs, dus een paar tientjes voor veel betere prestaties is het voor mij waard. Ik ga daarnaast uit van een 3080 voor ~900 euro (als hij die prijs ooit nog gaat halen natuurlijk).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel het volgende lijstje samengesteld. Die is grotendeels gelijk aan de meest recente BBG, maar ik weet niet zeker of het tweede doel voor mijn systeem nog andere eisen heeft aan de hardware. Uitgaand van 900-1000 euro voor een grafische kaart is er nog iets budget over. Maar dat geef ik wel alleen uit als het goede bang for buck is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt merkvoorkeuren, als het maar kwalitatief goed spul is. Enkel voor de grafische kaart heb ik een beter gevoel (en ervaringen) bij NVidia
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk alleen een check of dit systeem voor mijn doelen en budget het best mogelijke is en of ik bij het hergebruiken van de oude onderdelen (grafische kaart, SSD, eventueel kast) niet tegen problemen aanloop.
Daarnaast ontvang ik graag suggesties voor kleine upgrades die het systeem net wat meer future-proof of geschikt voor mijn doelen maken of juist suggesties voor downgrades waar ik (bijna) niks van merk.
Ik heb er 2 belangrijke doelen mee
- Gamen op een 27-inch 1440p 144Hz scherm. Ik speel vooral veel simulatie-games (City builders, RTS, etc) en verwacht dat deze vaak meer CPU ipv GPU heavy zijn dan 'gemiddeld'
- Ik wil hem ook voor mijn werk als software developer gebruiken. Met name bij grotere projecten en bijvoorbeeld performance testen vereist dit vaak vrij veel geheugen (al is 32GB daar volgens mij ruim genoeg voor).
- Ik overweeg 'iets' met content creation te gaan doen (YouTube, video-editing, streaming etc). Het zou een pre zijn wanneer de hardware daar ook voor geschikt is, al wil ik er niet veel extra voor betalen.
Ik heb een budget van rond de 2000 euro. Dit is inclusief verzending en deel-assemblage (29 euro) van CPU+koeler en exclusief windows licentie (die kan ik hergebruiken). Dit is een richtprijs, dus een paar tientjes voor veel betere prestaties is het voor mij waard. Ik ga daarnaast uit van een 3080 voor ~900 euro (als hij die prijs ooit nog gaat halen natuurlijk).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Ik heb reeds een Intel 660p 2TB SSD die ik meeneem.
- Daarnaast overweeg ik mijn Corsair Obsidian 450D kast ook te hergebruiken. Ik weet eigenlijk niet goed wat precies de voordelen zijn van het kopen van een nieuwe kast (zie onder). Is dat puur voor koelprestaties of gaan dingen gewoon niet passen?
- Vanwege de hoge prijzen wil ik nog even wachten met de aanschaf van een grafische kaart. Tot die tijd wil ik mijn MSI GTX 970 nog even blijven gebruiken.
- Tot slot werk ik op 2x27 inch 144Hz (Asus MG279Q) die ik 'gewoon' blijf gebruiken, net als de overige randapparatuur (WebCam, microfoon, toetsenbord en muis die allen bedraad zijn).
Ik heb momenteel het volgende lijstje samengesteld. Die is grotendeels gelijk aan de meest recente BBG, maar ik weet niet zeker of het tweede doel voor mijn systeem nog andere eisen heeft aan de hardware. Uitgaand van 900-1000 euro voor een grafische kaart is er nog iets budget over. Maar dat geef ik wel alleen uit als het goede bang for buck is.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-11700 Boxed | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI | € 144,95 | € 144,95 |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400A Digital Wit | € 86,16 | € 86,16 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 | € 24,45 | € 24,45 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 165,69 | € 165,69 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 119,90 | € 119,90 |
| Totaal | € 870,15 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt merkvoorkeuren, als het maar kwalitatief goed spul is. Enkel voor de grafische kaart heb ik een beter gevoel (en ervaringen) bij NVidia
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- De kast moet in mijn bureau passen. De huidige kast is 210mm breed en dat past met nog circa 1cm speling. Hoogte en diepte is bij 'normale' kasten geen probleem
- Ik wil dat de boel een beetje stil is, geen extreme eisen verder, maar ik hou niet van een zoemend systeem naast me.
- De gekozen videokaart heeft WIFI aan boord. Dit is bewust vanwege future proofing omdat ik niet zeker weet of de PC kan blijven staan waar hij staat en ik niet overal makkelijk een kabel ter beschikking heb.
- Ik ga voor een future-proof systeem waarmee ik weer een jaar of 7-8 vooruit kan, met eventueel een kleine upgrade tussendoor.
- Ik koop het hele systeem het liefst bij Azerty. Die zitten hier in de buurt dus kan ik makkelijk langsgaan met garantie etc. Ook vind ik dat gewoon een stuk relaxter dan bij allerlei verschillende webshops onderdelen aan te schaffen (ik weet het, luiheid).
Nee
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk alleen een check of dit systeem voor mijn doelen en budget het best mogelijke is en of ik bij het hergebruiken van de oude onderdelen (grafische kaart, SSD, eventueel kast) niet tegen problemen aanloop.
Daarnaast ontvang ik graag suggesties voor kleine upgrades die het systeem net wat meer future-proof of geschikt voor mijn doelen maken of juist suggesties voor downgrades waar ik (bijna) niks van merk.
/f/image/GpnnabJ9b2CaHLCoImCKo0Ua.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/A8YbBXMfuz0oAYRp523DADdA.png?f=user_large)