Powerline in appartement met een snelheid van +-300mbps?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-01 07:17
Goedemorgen,

Aankomende Augustus ga ik samen met mijn vriendin een appartement huren. Helemaal leuk natuurlijk, maar mogelijk ook een probleem. De huurbaas doet namelijk nogal wat moeilijk over het boren van gaten.

Wat is dan het exacte probleem? Nou, wij gaan bij Ziggo internet en TV afnemen met het 'complete' internet abonnement, dat wil zeggen 300mbps down en 30 up. Dit signaal komt in de meterkast binnen, maar de modem/router kunnen we in de woonkamer aansluiten (wat opzich praktisch is gezien het wifi signaal natuurlijk). Het punt is dat mijn computer, maar ik natuurlijk de hoogste snelheid wil gebruiken, in de studeerkamer staat. Aangezien de huurbaas tegen gaten boren opziet, was mijn plan om een powerline adapter te gaan gebruiken.

Het appartement is gebouwd in 1997. De lay-out van ons appartement ziet er ongeveer als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PFFHQAaMTwNbiO5sikIAD3upd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/znakMDljpFGSSPhXJ38JmxWy.png?f=user_large

Waarbij dan de rode lijn de weg is vanaf de router naar de PC en de blauwe lijn de route is vanaf de meterkast aansluiting naar de modem/router.

Is er een powerline adapter die jullie kunnen aanraden die +- de 300 mbps down over kan brengen vanaf de woonkamer naar de studeerkamer?

Alvast bedankt!

Wobelaar

Alle reacties

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:27
Ik denk dat als je 5Ghz gebruikt je op WiFi waarschijnlijk sneller en stabieler bent dan met powerline op deze afstand.

• twww55
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
De ziggo modem mag niet in de woonkamer geplaatst worden, deze dient rechtstreeks met een korte patch kabel op het AOP te zitten. Andere constructies leveren signaal verlies en problemen op,

Indien er ooit een monteur langs komt is dat het eerste dat ze aanwijzen.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
ik zou eignelijk ipv alleen powerline een combinatie mesh/powerline gebruiken,

Router in de meterkast, 1 wifi / powerline punt in de meterkast

1x in de woonkamer

1x in de studeerkamer

(niet vergeten wifi op je ziggo router uit te zetten en de tplinks in AP mode te zetten)

https://www.bol.com/nl/nl...MPsn55zTwrR4aArASEALw_wcB

android since G1.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:21
kan je niet gewoon een kabelgoot op plint leggen, en daar de kabel vanuit meterkast heen trekken?

waar komt je signaal nu binnen, in woonkamer of meterkast?

hoeveel meter is dit appartement?
hoe dik zijn de binnenmuren ?

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 15-07-2021 10:26 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43

sapphire

Die-hard pruts0r

twww55 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:17:
De ziggo modem mag niet in de woonkamer geplaatst worden, deze dient rechtstreeks met een korte patch kabel op het AOP te zitten. Andere constructies leveren signaal verlies en problemen op,

Indien er ooit een monteur langs komt is dat het eerste dat ze aanwijzen.
Als je gewoon een goede afgeschermde kabel gebruikt is het verlies minimaal en de problemen ook :)

Gabriël AM5

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Powerline is vaker een mis dan een hit. Ligt compleet aan je eigen situatie en kabels in de woning. Van tevoren niet te voorspellen hoe het zich zal gedragen.

Probeer eerst maar 5ghz op je router, denk dat je het daarmee wel gaat redden.

• wobelaar
99ruud99 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:25:
kan je niet gewoon een kabelgoot op plint leggen, en daar de kabel vanuit meterkast heen trekken?
Meterkast is voornamelijk te benaderen vanuit de gang van het appartementencomplex. Dus niet echt met een deur vanuit de woning zelf... dus deze optie is denk ik niet zo goed mogelijk (al moet ik toegeven dat dit ons eerste eigen huisje wordt, dus het is nog allemaal nieuw voor ons 😅
waar komt je signaal nu binnen, in woonkamer of meterkast?
Huidige situatie is dat de huurbaas bij KPN zit. Dit signaal komt voor zover ik weet binnen in de meterkast en wordt vervolgens via een getrokken lan-kabel (ik weet niet precies hoe deze loopt, maar in ieder geval via de vloer of muur) uit bij een socket in de woonkamer waar de modem op aangesloten zit.
hoeveel meter is dit appartement?
Complete appartement is 9mx8m. Hemelsbreed gezien zal als de router in de woonkamer komt te staan, de afstand vanaf daar naar de PC in de studeerkamer niet veel meer dan 4-6m zijn, wel met een muur ertussen.
Dat verschilt. Maar de muur tussen de woonkamer en studeerkamer zal hooguit 10cm zijn, dus basically bakstenen muur die gestuct is.

• wobelaar
Squixx schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:22:
ik zou eignelijk ipv alleen powerline een combinatie mesh/powerline gebruiken,

Router in de meterkast, 1 wifi / powerline punt in de meterkast

1x in de woonkamer

1x in de studeerkamer

(niet vergeten wifi op je ziggo router uit te zetten en de tplinks in AP mode te zetten)
Is het ook mogelijk om dan de mediabox hierop aan te sluiten? Of gaat dat dan weer niet vanwege de bepaalde lanpoort op de router waar deze op aangesloten moet zitten?

• wobelaar
Omisys schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:15:
Ik denk dat als je 5Ghz gebruikt je op WiFi waarschijnlijk sneller en stabieler bent dan met powerline op deze afstand.
Hoe goed is 5ghz met het door muren heengaan? En heb je dan mogelijk een goede PCI wifi kaart die je zou aanraden? Mijn PC heeft momenteel namelijk slechts ethernet internet aansluiting. ;) Ik heb trouwens wel dit moederbord: https://tweakers.net/pric...-b560m-hdv/specificaties/
Dus ik zou eventueel een M-key type wifi adapter kunnen toevoegen, bespaard een PCI slot...

[ Voor 20% gewijzigd door wobelaar op 15-07-2021 11:04 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
wobelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Is het ook mogelijk om dan de mediabox hierop aan te sluiten? Of gaat dat dan weer niet vanwege de bepaalde lanpoort op de router waar deze op aangesloten moet zitten?
Voor zover ik weet heb je tegenwoordig geen speciale poort meer nodig voor video bij ziggo.

Maar ik heb geen ziggo, dus dat kan wellicht iemand anders beter beantwoorden.

android since G1.

• twww55
sapphire schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Als je gewoon een goede afgeschermde kabel gebruikt is het verlies minimaal en de problemen ook :)
En nog steeds niet toegestaan volgens de ziggo`s regels.

Als ik of een collega moet langs komen om iets te fixen dan is dit het eerste wat los getrokken wordt, ziggo verleent geen support op situaties die niet volgens de regels zijn aangelegd. Dit is gewoon een beunhazen oplossing.

Uitzondering is natuurlijk als het AOP in de woonkamer zit zoals bij veel oudere huizen maar dat lijkt hier niet het geval.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:29

DataGhost

iPL dev

Je hebt dus al een kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer, daar kan hopelijk gewoon LAN overheen. Even testen dan. Rest slechts de kabel naar de studeerkamer, die zou dan toch best over een plint kunnen? En misschien zijn er nog loze leidingen aanwezig waar je netwerkkabels doorheen zou kunnen trekken, dat zou ik zeker uitzoeken. Misschien zelfs nog "overbodige" aansluitingen zoals coax die je er evt uit kan trekken (dat mag, moet je het bij vertrek wel weer herstellen of met je huurbaas afspreken dat coax niet nuttig meer is) als daar geen netwerkkabel meer naast past. Nooit in dezelfde leiding als 230V trekken in ieder geval.

Anders blijft iets met wifi toch de enige oplossing, powerline zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

twww55 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:06:
[...]

Als ik of een collega moet langs komen om iets te fixen dan is dit het eerste wat los getrokken wordt, ziggo verleent geen support op situaties die niet volgens de regels zijn aangelegd. Dit is gewoon een beunhazen oplossing.

Uitzondering is natuurlijk als het AOP in de woonkamer zit zoals bij veel oudere huizen maar dat lijkt hier niet het geval.
Dus voordat de monteur langskomt sluit je dat ding in de meterkast aan. Is het probleem er dan nog, laat maar komen die monteur, fixt 'ie het, zet je het zelf weer terug zoals het was. Anders weet je waar je probleem ligt zonder dat de monteur je dat hoeft te vertellen.

• twww55
DataGhost schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Dus voordat de monteur langskomt sluit je dat ding in de meterkast aan. Is het probleem er dan nog, laat maar komen die monteur, fixt 'ie het, zet je het zelf weer terug zoals het was. Anders weet je waar je probleem ligt zonder dat de monteur je dat hoeft te vertellen.
Ik heb eigenlijk geen idee waarom hij het modem in de woonkamer wilt hebben, er ligt immers een lan kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer, dus het ziggo modem kan prima in de meterkast.

Sterker nog het scheelt het trekken van een coaxkabel.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 09:37

TTLCrazy

Listen to Frankie

Powerline heb ik diverse keren gehad met wisselende resultaten. Persoonlijk vond ik de snelheid nogal tegenvallen. De geadverteerde snelheid haal je sowieso nooit (maar dat is bij wifi ook). Ik heb thuis op het moment mijn game computer via wifi aangesloten en dat gaat prima. Soms een ping van 20+ ms, maar ik speel geen FPS dus niet zo erg :)

Zoals eerder gezegd, kabel is altijd beter.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• wobelaar
Ik vermoed dat er een lan-kabel aansluiting in de woonkamer bevindt, maar zal dat voor de zekerheid nog een keer navragen bij de huurbaas voor het geval het toch niet zo blijkt te zijn en ik hier leugens zit te verkondigen 😅

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zet gewoon een AP in je woonkamer en verbindt met 5GHz wifi, dan ga je prima 300mbps halen op je pc en stabieler dan een powerline.

De muur is overigens 90+% zeker geen gemetselde (dragende) gestucte muur maar vrijwel zeker een gipsmuurtje, die houdt wifi nauwelijks tegen.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

twww55 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Ik heb eigenlijk geen idee waarom hij het modem in de woonkamer wilt hebben, er ligt immers een lan kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer, dus het ziggo modem kan prima in de meterkast.

Sterker nog het scheelt het trekken van een coaxkabel.
Precies, maar nu zijn er twee opties waarvan er eentje een apparaat minder betekent, dus dat lijkt me alsnog een voordeel. Bovendien denkt TS dat het een LAN-kabel is, maar dat is nog niet zomaar zeker als daar alleen het DSL-signaal overheen gaat. Dat kan namelijk prima over een kabel met 4 of zelfs 2 aders. Bij 4 aders is je limiet sowieso maar 100 Mbit, 1/3 van de snelheid van het abonnement. Bij 2 aders kan je het al vergeten. En vaak ligt die coax er allang vanaf de meterkast naar de woonkamer. In 1997 was dat namelijk nog de primaire manier van TV kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 15-07-2021 11:19 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Gewoon proberen met wifi en anders met een setje wat ook de aarde draad gebruikt zoals:
https://www.devolo.nl/magic-2-wifi-next
Deze gebruik ik ook thuis en zelfs op 2de verdieping heb ik de 100/30 van mijn abbo.
En bij 2 andere in me familie werkt het ook goed.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 15:43

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

[...]

Wat een gezeur, als het werkt dan werkt het. Als ziggo komt, zet ik het modem op de oorspronkelijke plaats met oorspronkelijke kabels, werkt iets dan nog niet dan is het jullie probleem.

Ziggo bepaald niet wat ik in mijn eigen huis doe. Het ISRA punt verplaatsen is een andere zaak, zelf kloten aan de groene kabel is uit den boze. Maar als ik zelf een degelijke coax kabel koop, om het modem iets verder dan het ISRA te zetten dan is dat mijn goed recht.

Maar om terug te komen op @wobelaar, kan je geen utp kabel langs de plint leggen? hoef je niet te boren. Een powerline is niet te voorspellen want dat is in elk huis anders, dat zou ik dan ook niet aanraden, pas als allerlaatste optie.

En als jij een net gaatje boort, en bij vertrek weer dicht smeer dan is dat geen enkel probleem, mag je ook geen schilderij ophangen?

[ Voor 15% gewijzigd door Lawwie op 15-07-2021 11:33 ]

• wobelaar
Lawwie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:31:
[...]
Maar om terug te komen op @wobelaar, kan je geen utp kabel langs de plint leggen? hoef je niet te boren.
Dat hangt er dus vanaf waar de modem komt. Komt de modem in de meterkast, dan komt hij in de gezamenlijke hal (de deur van de meterkast staat zijdelings aan de voordeur van het appartement) uit en dan is het dus een vrij ingewikkeld verhaal om hem langs plinten het appartement in te trekken.
Wordt de modem in de woonkamer aangesloten, dan zou ik hem via de gang moeten trekken. Dat kan, maar dan heb je dus wel een lelijke kabel die langs de deur loopt... aansluiting zit links van de deur bij de woonkamer zeg maar. Dus dan moet je dat gat van de deur overbruggen via de bovenkant of over de vloer.
En als jij een net gaatje boort, en bij vertrek weer dicht smeer dan is dat geen enkel probleem, mag je ook geen schilderij ophangen?
"Boren van gaten in overleg met de huurbaas." Dus misschien wel, misschien niet...

[ Voor 12% gewijzigd door wobelaar op 15-07-2021 11:37 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:44

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb zelf ooit een kabel zo half onder de rand van mn laminaat gelegd, langs de dorpel bij de deur, van de ene kant naar de andere kant van het appartement. Misschien dat dat gewoon een optie is.

5Ghz moet vast wel werken in dit appartement en zal stabieler zijn dan de meeste Powerline adapters. Met powerline kun je van te voren gewoon niet vaststellen welke snelheid je gaat halen. Dat is het lastige.

Ook kun je vast met een mooie haak een Access point aan de meterkast deur hangen zodat je nergens in hoeft te boren en je daadwerkelijk door 1 binnenmuur heen moet. Ik verwacht niet dat deze muren dragend zijn en dus komt dat wel goed met signaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Hann1BaL op 15-07-2021 11:42 ]

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wellicht niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik vraag me af wat voor muur zou je doorheen moeten dan?

Want als het een gips/steen wandje is kun je toch alsnog een heel klein gaatje boren voor de UTP en als je het appartement ooit weer verlaat dan vul je het gaatje toch gewoon weer met muurvuller? Zie je niks van en niemand hoeft het te weten..

• wobelaar
In ieder geval iedereen die geantwoord heeft alvast bedankt! Ik ga nog even onderzoeken welke aansluitingen er nou precies liggen.

En dan ga ik het in de toekomst waarschijnlijk gewoon eerst op de wifi proberen te doen. ;) Hebben mensen nog aanraders voor wifi adapters binnen je computerkast?
Want als het een gips/steen wandje is kun je toch alsnog een heel klein gaatje boren voor de UTP en als je het appartement ooit weer verlaat dan vul je het gaatje toch gewoon weer met muurvuller? Zie je niks van en niemand hoeft het te weten..
Huurbaas is tegelijk ook familie, dus zorgt ervoor dat de ethiek achter dingen stiekem doen toch een stukje ingewikkelder wordt... 😅

[ Voor 40% gewijzigd door wobelaar op 15-07-2021 11:46 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

@wobelaar Wifi adapters in the meterkast?

Het Ziggo modem wordt geleverd met wifi. Dat kan in een appartement nog wel eens genoeg zijn, dus probeer dat eerst.

Anders zou ik al snel een UAP-AC-Pro van Unifi adviseren. Die is geschikt om je maximale snelheid te halen.
(Ik heb zelf een UAP-AC-Pro, Lite & LR, dus de "ik hem 'm zelf ook" argumentatie gaat hier wel op :))

• wobelaar
Hann1BaL schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:47:
@wobelaar Wifi adapters in the meterkast?

Het Ziggo modem wordt geleverd met wifi. Dat kan in een appartement nog wel eens genoeg zijn, dus probeer dat eerst.

Anders zou ik al snel een UAP-AC-Pro van Unifi adviseren. Die is geschikt om je maximale snelheid te halen.
(Ik heb zelf een UAP-AC-Pro, Lite & LR, dus de "ik hem 'm zelf ook" argumentatie gaat hier wel op :))
Nee ik bedoel echt in mijn computerkast van mijn pc... Ik heb geen moederbord met ingebouwde wifi, dus daar heb ik een adapter voor nodig ;)

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:24
Er wordt hoofdzakelijk op het internet gedeelte gericht, terwijl de TS het heeft over "Ziggo internet en TV afnemen met het 'complete' internet abonnement". Hij wil dus ook TV kunnen kijken.

Hij zal waarschijnlijk de mediabox Next krijgen. Ik heb het net even geprobeerd, voor Replay (programma bekijken dat al gestart is) heeft de Next genoeg aan een internet verbinding. Voor Life TV verwacht de Next een coax aansluiting. Hij kan dus wel TV kijken, maar zal altijd moeten wachten tot het programma gestart is, om daarna de kiezen voor "kijk vanaf begin"

@wobelaar Als je alleen een LAN kabel hebt, zou ik eens goed bij Ziggo navragen of het wel gaat werken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Scheelt dat de support sowieso beroert is van Ziggo maar dat is een andere discussie :+ , signaal is iig al tig keer doorgemeten en krijg iedere keer te horen dat het signaal tot het modem heel netjes is en niets mis mee is.

Als het niet nodig is zoals in de situatie van de TS zou ik zoiets ook niet doen maar bij mij zit de AOP midden in de woonkamer. Die dikke afgeschermde kabel van een 4 meter levert echt niet veel verlies op tov die 1meter korte dunne kabel die bijgeleverd is in de praktijk.

Gabriël AM5

• Ora et Labora
  • Laatst online: 16:05
wobelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Huidige situatie is dat de huurbaas bij KPN zit. Dit signaal komt voor zover ik weet binnen in de meterkast en wordt vervolgens via een getrokken lan-kabel (ik weet niet precies hoe deze loopt, maar in ieder geval via de vloer of muur) uit bij een socket in de woonkamer waar de modem op aangesloten zit.
Ehm als je de Ziggo-router in de woonkamer wilt hebben, heb je Coax in de woonkamer nodig. Als ze nu bij KPN zitten, is de lan-kabel geen Coax maar gewoon UTP-koper en daar gaat Ziggo niet over werken.
Tevens heb je ook geen TV in de woonkamer als Coax in de meterkast zit want TV-ontvanger moet ook via Coax aangesloten worden.

Eerst uitzoeken:
- Waar komt Coax binnen? Meterkast of woonkamer?
- Wil je ook TV?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-01 16:03
als je ook een Coax aansluiting in de pc kamer hebt. kijk dan anders even naar een MoCA setje. haal hier de volle 1Gbps. Powerline kan goed werken maar meestal is het huilen met de pet op.

• wobelaar
Ora et Labora schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Eerst uitzoeken:
- Waar komt Coax binnen? Meterkast of woonkamer?
- Wil je ook TV?
Ga ik doen! TV willen wij er sowieso bij... maar stel dat er een oude coax kabel al ligt, zou deze dan bruikbaar zijn? Of moet dat allemaal vernieuwd worden?

• wobelaar
kzin schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:50:
Hij zal waarschijnlijk de mediabox Next krijgen. Ik heb het net even geprobeerd, voor Replay (programma bekijken dat al gestart is) heeft de Next genoeg aan een internet verbinding. Voor Life TV verwacht de Next een coax aansluiting. Hij kan dus wel TV kijken, maar zal altijd moeten wachten tot het programma gestart is, om daarna de kiezen voor "kijk vanaf begin"

@wobelaar Als je alleen een LAN kabel hebt, zou ik eens goed bij Ziggo navragen of het wel gaat werken.
Dank voor het testen! Dat is dan inderdaad mega onpraktisch voor ons... Ik zal de keuze voor Ziggo nog eens gaan overwegen ;) en navragen uiteraard

• Hann1BaL

Hann1BaL

wobelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Ga ik doen! TV willen wij er sowieso bij... maar stel dat er een oude coax kabel al ligt, zou deze dan bruikbaar zijn? Of moet dat allemaal vernieuwd worden?
Als er al Coax ligt zou deze bruikbaar moeten zijn. Vanaf hier is de kwaliteit natuurlijk niet te controleren. Maar je hebt altijd de optie om het Ziggo modem in de meterkast aan te sluiten EN een Coax naar de woonkamer. Dit is wel de standaard voor de meeste klanten. Daar kan je Next dan op worden aangesloten voor Live tv.

Gezien het appartement in 97 is gebouwd is het aannemelijk dat er Coax naar de woonkamer ligt. Dat was toen gewoon de standaard voor TV. Dus ik ga er vanuit dat er een kabel van meterkast naar woonkamer gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 15-07-2021 12:17 ]

• Ora et Labora
  • Laatst online: 16:05
wobelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Als de Coax uitkomt in de meterkast en niet in de huiskamer en je wilt TV in je huiskamer, zul je een Coax moeten trekken vanaf de meterkast naar de huiskamer als deze er nog niet is.

Als Coax uitkomt in de huiskamer, veel huizen hebben dat nog, kun je daar je router neerzetten en vanaf daar naar je TV.

Ik zou geen powerline gebruiken maar de TP-link van Ziggo mee-leasen voor €2,50 per maand of zelf kopen. Deze kun je dan als Mesh gebruiken en heb je redelijke snelheid mee.
Of zelf een goed Mesh-systeem kopen.
Van powerlines echt zo ver mogelijk wegblijven of je moet het niet erg vinden dat er storingen op zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• wobelaar
Ik heb ondertussen bevestiging... Beide aansluitingen zijn aanwezig. Een dsl aansluiting op de plaats getekend op de plattegrond. Maar ook een coax kabel aan de andere kant van de kamer. Het zou dus geen probleem moeten vormen. ;)

• wobelaar
Hann1BaL schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Als er al Coax ligt zou deze bruikbaar moeten zijn. Vanaf hier is de kwaliteit natuurlijk niet te controleren. Maar je hebt altijd de optie om het Ziggo modem in de meterkast aan te sluiten EN een Coax naar de woonkamer. Dit is wel de standaard voor de meeste klanten. Daar kan je Next dan op worden aangesloten voor Live tv.

Gezien het appartement in 97 is gebouwd is het aannemelijk dat er Coax naar de woonkamer ligt. Dat was toen gewoon de standaard voor TV. Dus ik ga er vanuit dat er een kabel van meterkast naar woonkamer gaat.
Dit zou dus betekenen Ziggo modem in de meterkast en dan de next box op de coax aansluiting die in de woonkamer uitkomt?

• Hann1BaL

Hann1BaL

wobelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Dit zou dus betekenen Ziggo modem in de meterkast en dan de next box op de coax aansluiting die in de woonkamer uitkomt?
Ja dat klopt, maar als de wifi verbetert, kun je ook proberen het modem in de woonkamer te plaatsen. Terugplaatsen kan altijd. Alleen hangt dat sterk af van de kwaliteit van de coax. Vaak werkt het wel, maar gezien je plattegrond heeft het misschien weinig tot geen voordeel, dus modem in de meterkast en dan Next op de coax en je kunt gewoon lekker TV kijken.

• jovadca
  • Nu online
Als ik je advies mag geven, zet de router in de woonkamer.

Ik heb zelf Ziggo en jaren lang geklooid met de wifi aansluiting, omdat de router (door een Ziggo monteur) in de meterkast was gehangen. Zelf al een keer een nieuw modem gekregen, maar de wifi problemen bleven. Met geluk had ik 2 streepjes wifi, maar meestal maar 1 streepje.
Heb verschillende powerlines geprobeerd, maar het signaal bleef prut en haperde zeer vaak. Die dus maar weer rap verwijderd. Het ene streepje wifi signaal was vele malen beter dan een powerline.

Zoals al eerder opgemerkt is: boor een klein gaatje in de muur om jouw kabel door te voeren voor je pc. (Doe dit in een hoekje, achter een deur of achter de verwarmingsbuis.) Een schilderijtje ophangen aan de muur is altijd geoorloofd. Je moet alleen de gaatjes weer dichtmaken bij verhuizing en dat is een kleine moeite. Waar het meestal om draait bij verhuur, is dat je netjes je huur betaald, geen overlast veroorzaakt en de woning netjes houdt. En dan maakt het niet uit of je van familie huurt of iemand anders. Dus ik zou gewoon een gaatje boren, ook al is het familie, niet TE bang zijn!

Sinds een maand heb ik zelf het modem (op een kast / hoog punt) in de woonkamer geplaatst en sindsdien zijn mijn wifi problemen opgelost. Signaalsterkte nu is de volle bak met streepjes aan internet. Zelf in de meterkast heb ik nu 5 streepjes wifi signaal, terwijl het modem in de woonkamer staat.
Ook het signaal van de tv zenders is beter geworden.

Naar mijn bescheiden mening is de meterkast het meest beroerde punt om een router te plaatsen. De vele magnetische velden zijn naar mijn idee de boosdoener voor elke router en veroorzaken een zwakker wifi signaal.

Wat heb ik gedaan:
  1. De binnenkomende groene coaxkabel losgekoppeld van de Technetix SQ601 / UMU-1006 opsteeksplitter.
  2. Groene coaxkabel voorzien van een Hirschman F-connector en aangesloten op mijn splitter in de meterkast.
  3. Coaxkabel met juiste wandaansluiting doorgeknipt, gestript en aangesloten in de opsteeksplitter.
  4. Coaxkabel met 2 F-connectors verbindt de splitter met het modem.
  5. Coaxkabel met 2 tv aansluiting verbindt de splitter met de mediabox.
  6. Modem geplaatst op een kast van 2M hoog.
Opmerking:
  1. Splitter meterkast dient om de woonkamer en de slaapkamer te voorzien van een tv aansluiting.
  2. Nog geen tijd gehad om wandaansluiting te verwijderen. Vandaar punt 3 als tijdelijke oplossing.
  3. Ziggo plaatst niet voor niets het modem in de meterkast, want dan hopen ze een wifi booster te kunnen slijten. Extra verdienste!
Eindresultaat:
Het wifi signaal heeft nu overal in huis het maximale bereik van 5 streepjes.
Het tv signaal is verbeterd van +/- 30% naar 40+%.

Conclusie:
Plaats gewoon het Ziggo modem in de woonkamer, want de wifi- en tv signalen worden alleen maar beter. Het maak bij mij geen verschil of ik nu 2,4- of 5 GHz wifi installeer. Beide zijn gewoon goed.

Succes!

• wobelaar
jovadca schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:39:

Conclusie:
Plaats gewoon het Ziggo modem in de woonkamer, want de wifi- en tv signalen worden alleen maar beter. Het maak bij mij geen verschil of ik nu 2,4- of 5 GHz wifi installeer. Beide zijn gewoon goed.

Succes!
Dank voor je zeeeeeer uitgebreide antwoord. Ik heb alleen wat moeite met het begrijpen van jouw stappenplan... 😅 Coax kabels en aansluiting zijn toch al een beetje van na mijn tijd (ik ben in 2000 geboren en aangezien ik op een 'boerderij' woon hadden wij eerst schotel), tegen de tijd dat ik dingen enigszins begon te begrijpen hadden wij al dsl en later glasvezel. Dus ik heb eigenlijk allen soort van CAT kabels meegemaakt...

Zou je het nog iets meer in jip en janneke taal kunnen uitleggen? 😅 Zou ik bijvoorbeeld de modem gewoon op de coax aansluiting in wand kunnen aansluiten en dan vanaf de meterkast die kabel die dus in de woonkamer uitkomt voeden met het Ziggo signaal? En dan in de woonkamer splitten? Of gaat zoiets niet werken? 😅

• jovadca
  • Nu online
Wat ligt er in het appartement dat jullie in augustus gaan bewonen? Is dat een coax- of glasvezel aansluiting?

• wobelaar
Coax aansluiting 😉

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 06:42
wobelaar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:45:
In ieder geval iedereen die geantwoord heeft alvast bedankt! Ik ga nog even onderzoeken welke aansluitingen er nou precies liggen.

En dan ga ik het in de toekomst waarschijnlijk gewoon eerst op de wifi proberen te doen. ;) Hebben mensen nog aanraders voor wifi adapters binnen je computerkast?

[...]

Huurbaas is tegelijk ook familie, dus zorgt ervoor dat de ethiek achter dingen stiekem doen toch een stukje ingewikkelder wordt... 😅
pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200

Prima WiFi kaart, stabiel en snel. Zelf een tijdje gebruikt aangezien ik nog niet toe was gekomen aan het trekken van kabels na de verhuizing :-)

• wobelaar
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:35:
[...]

pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200

Prima WiFi kaart, stabiel en snel. Zelf een tijdje gebruikt aangezien ik nog niet toe was gekomen aan het trekken van kabels na de verhuizing :-)
Haalt die ongeveer 300mbps down? Over de 5ghz? Of dat niet?

• jovadca
  • Nu online
Je zal de groene coaxkabel in de meterkast moeten gaan verbinden met de coaxkabel die naar de woonkamer loopt. Dan kan je in de woonkamer je modem aansluiten op de coaxkabel.
De afstand vanaf dat punt naar de studeerkamer kan je gemakkelijk overbruggen met het wifi-signaal van het modem of je legt een kabel naar je pc in de studeerkamer. Net wat je wilt.
Ik zou adviseren om eerst het wifi-signaal uit te proberen als het modem in de woonkamer staat. Uit eigen ervaring weet ik dat het wifi-signaal dan goed is.
Bij modem in de meterkast ga je zonder meer signaalverlies krijgen met eventuele storingen.
Mijn mening is om zo min mogelijk wifi-hulpapparaten te gebruiken tussen modem en pc.
Pagina: 1