Zonnepanelen op gedraaid dak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:38
Een vraag voor iedereen.

Ben van plan om op korte termijn zonnepanelen aan te schaffen.
Huis is van eind jaren 80 (1989) elektra + Gas (in combinatie met CV ketel). We zijn onlangs hier naar toe verhuisd, ketel is nieuw, gasvrij gaat nog een tijdje duren. Regio Utrecht.
Energieverbruik is nu ongeveer 2500 kwh met fulltime thuiswerken en vrouw met zwangerschapsverlof. Verwachting is gezinsuitbreiding +2 en een grotere auto hybride of volledig elektrisch. We wonen allebei dichtbij werk. Enkele reis <10km.
Voor de zonnepanelen zetten we in op 4000wp. Als over 10-15 jaar alles gasvrij moet, vervangen we de boel door betere en nieuwere panelen.

Nu het dak. Deze is niet standaard, voor- en achter aflopend, maar een kwartslag gedraaid. Ligging is noord-zuid en we willen de zuid kant gebruiken voor 12 panelen om de 4000wp te behalen. Aan deze kant zit ook de pijp van de ketel en ventilatiebox. Afbeeldingen staan hieronder.
Nu heb ik verschillende offerte en advies opgevraagd. De een zegt panelen serieel geschakeld, de ander panelen parallel (solaredge). Wat is jullie advies? Ik neig zelf meer naar serieel, voornamelijk de lagere aanschaf.

Op basis van serieel heb ik volgende offertes ontvangen:

Green Guys
Panelen: First choice solar 12x345WP = 4140WP Full black (1684x1002x35) N-Type Half-cell
Omvormer: Goodwe 3600
Prijs € 3.547,10

Green Guys
Panelen: Longi Solar LR4 12x455WP = 5460WP (2094x1038x35) Percium Halfcell
Omvormer: Goodwe 5000
Prijs € 4.512,66

Solar2led
Panelen: Suntech STP360S-B60 12x360WP = 3960WP black (1756x1039x35) Half-cut
Omvormer: Goodwe 3600
Prijs € 3.400

Innodura
Panelen: Trina Solar vertex mono 385 12x385WP = 4620WP full black (1754x1096x30) Half-Cut
Omvormer: Goodwe 4200
Prijs € 3.984,95

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyFZ8yjvgZ3XwY9733oA3CqD2Jc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/e1i8tAUYgI0UJwhcnjbQMulq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jflmG3qv2dtn47AxNV3SrkuWig=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wDIjTymclBd5QWYTRirS8YoS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z4xkAMakQX5xeTON1sqJF7y5UU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kWIPIZCwlutBSu1a1MrH6bnc.png?f=fotoalbum_tile

1e afbeelding geeft schaduwmanagement aan, hoe donkerder des te meer schaduw, waarin zij solaredge aanbevelen. 2e afbeelding idem (green guys) die aangeeft dat serieel prima is, 3e afbeelding zijn de afmetingen 8,27 x 5,09. Heb dit zelf niet nagemeten, dus ben niet 100% zeker of dit klopt.
Voorbeeld: Mensen op de hoek hebben een opstelling van 7x3 panelen op het zuiden (geen schaduw van andere daken), waar de pijp van de ketel (midden op dak) aan de noordkant zit.
Denk dat voor mij een 7 om 5 opstelling het beste resultaat is.

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

ps. nogmaals dak afmetingen nagevraagd bij andere leverancier. 9m lengte, 5m breedte, bij 44,5 graden.
Boom aan voorkant (oosten) is ongeveer net zo hoog als daknok.

[ Voor 2% gewijzigd door Toml83 op 16-07-2021 08:18 . Reden: aanvulling informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
Ik vind het nu erg lastig om de situatie in te schatten... Ik durf niet te zeggen of met 3 pijpen en een hoog naastliggend dak de string oplossing nog altijd de beste keuze is.

Heb je echte foto's?

Kunnen ventilatiepijpen vervangen worden door ventilatie pannen? https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html

Over 10 jaar je panelen vervangen is een heel raar idee. Je hebt ze dan net terugverdient en zijn nog dikke prima... Echt grote ontwikkelingen hoeven we echt niet te verwachten... Op lange duur voordeliger om het in 1 keer goed te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Ronald schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:23:
Ik vind het nu erg lastig om de situatie in te schatten... Ik durf niet te zeggen of met 3 pijpen en een hoog naastliggend dak de string oplossing nog altijd de beste keuze is.

Heb je echte foto's?

Kunnen ventilatiepijpen vervangen worden door ventilatie pannen? https://www.groene-energi...ekap-antraciet-zwart.html

Over 10 jaar je panelen vervangen is een heel raar idee. Je hebt ze dan net terugverdient en zijn nog dikke prima... Echt grote ontwikkelingen hoeven we echt niet te verwachten... Op lange duur voordeliger om het in 1 keer goed te doen.
Bedankt voor je reactie.
Tot nu toe alleen luchtfoto's.
Het is lastig om goede foto's te maken, omdat de straatkant daar kort voor is.
Misschien kan ik vanuit de achtertuin een beter beeld creëren.

Thnx voor de tip over de ventilatie. Helaas is de pijp in het midden de rookgasfvoer van de CV ketel. Daar moet echt om heen gelegd worden.
Enkele leveranciers hebben serieel aanbevolen op 2 strings. Voorbeeld staat hieronder. (wordt niet goed weergegeven, maar 1,2,4,7,8 en 12 + 3,5,6,9,10,11 apart)

Wellicht is na 10 jaar vervangen te snel. Maar hoe het er over 15 jaar voor staat, wanneer ook de CV ketel aan vervanging toe is, weet ik niet. Gaat de gemeente warmtepompen subsidieren, zijn panelen verbeterd en goedkoper. Ik probeer nu optimaal te profiteren van de zonnepanelen om met beste ligging en lagere investering ruim te voorzien in de elektra behoefte.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTuy-3mbnsVpKVfu5yeUTWbdfhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ooA5kOjvL6GYeYRTr9arS2l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Toml83 op 16-07-2021 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor zulke situaties zou ik altijd micro omvormers kiezen als ik het zo zie, maar aangezien je wilt besparen en zelf al in je hoofd een seriële string vraag ik mij af of je die kosten wilt maken.

Die schaduw, het lijkt erop dat je tijdens lagere zonnestanden (najaar, winter, voorjaar) namelijk veel meer schaduw gaat krijgen. Hebben ze daar toevallig ook schaduw plaatjes van gegeven en rekensommetjes m.b.t. de keuze? Hoeveel verlies je zonder schaduwmanegement etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Een maat van mij heeft 64 Kyocera 125Wp panelen op het dak. Die dingen doen 16% rendement.

Nu 20 jaar later draaien die panelen nog prima. Hij kan de hele set vervangen... Maar wint maar 2kWp. Denk je dat dat zin heeft? Absoluut niet. Nee je moet er gewoon niet vanuit gaan dat het rendabel is op dergelijke korte termijn panelen te vervangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Vorkie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:37:
Voor zulke situaties zou ik altijd micro omvormers kiezen als ik het zo zie, maar aangezien je wilt besparen en zelf al in je hoofd een seriële string vraag ik mij af of je die kosten wilt maken.

Die schaduw, het lijkt erop dat je tijdens lagere zonnestanden (najaar, winter, voorjaar) namelijk veel meer schaduw gaat krijgen. Hebben ze daar toevallig ook schaduw plaatjes van gegeven en rekensommetjes m.b.t. de keuze? Hoeveel verlies je zonder schaduwmanegement etc...
Gemiddeld 10%, met 2 strings ongeveer 7-8%. Zolang ik de panelen zoveel mogelijk op de hoogste rij en gedeelte 2e rij leg, is dat de uitkomst. Er is ruimte voor nog een laag eronder, maar dan zit je echt in de schaduw en levert het veel te weinig op. Met solaredge en enphase zou je ook verlies hebben, maar wel iets minder. Geen een partij heeft micro-omvormers aangeraden. Het was solaredge of goodwe (met 2 strings).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:43:
Een maat van mij heeft 64 Kyocera 125Wp panelen op het dak. Die dingen doen 16% rendement.

Nu 20 jaar later draaien die panelen nog prima. Hij kan de hele set vervangen... Maar wint maar 2kWp. Denk je dat dat zin heeft? Absoluut niet. Nee je moet er gewoon niet vanuit gaan dat het rendabel is op dergelijke korte termijn panelen te vervangen.
In veel gevallen is het rendabeler om het te laten liggen. In dit geval kan het zijn dat na 15 jaar of langer de CV ketel wordt vervangen door een warmtepomp, de energiebehoefte omhoog schiet en mogelijk verbeterde panelen mijn totale verbruik kunnen dekken.
Uiteraard zijn het veel aannames. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat panelen niet perse het eeuwige leven hoeven te hebben en kunnen worden vervanging bij een financiële verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Als de zon vandaag goed gaat schijnen, probeer ik een foto te maken. Hoop dat daarin duidelijk naar voren komt, hoe de schaduw valt en welke omvormer hiervoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Vorkie SolarEdge en microomvormers maken van schaduw geen zon. Ze zijn iets beter met schaduw, en dan met name bij zachte schaduw.

@Toml83 En dan nog is het voordeliger om de extra panelen op noord te leggen (+- 60% kWp tegen 80-90% kWp op jouw zuid dak) en de oude te laten liggen.

Nu een paneeltje of wat extra is het voordeligste... Ik ga zodra mijn set ligt het overschot tegen 11 cent/kWh slijten aan mijn energieleverancier.... (Ik leg 7kWp tegen <2500kWh verbruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-06 18:32
Sorry maar ik zie totaal niet waarom je dit met micro omvormers zou doen?

2 strings kan prima. Zorg dan wel dat de bovenste rij één string is en de onderste rij één string. Per rij zal de schaduw namelijk praktisch het zelfde zijn. Behalve bij dat ene schoorsteentje, maar dat triggert dan maar een bypass diode.

En zorg dat je half-cell panelen legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:04:
@Vorkie SolarEdge en microomvormers maken van schaduw geen zon. Ze zijn iets beter met schaduw, en dan met name bij zachte schaduw.

@Toml83 En dan nog is het voordeliger om de extra panelen op noord te leggen (+- 60% kWp tegen 80-90% kWp op jouw zuid dak) en de oude te laten liggen.

Nu een paneeltje of wat extra is het voordeligste... Ik ga zodra mijn set ligt het overschot tegen 11 cent/kWh slijten aan mijn energieleverancier.... (Ik leg 7kWp tegen <2500kWh verbruik)
Het dak is nagenoeg een noord-zuid ligging met een hoek van 45%, wellicht 5 á 10 graden verschil.
Volgens onderstaand voorbeeld, pak ik op zuid 100% (-10% schaduw) en Noord 50% (-10% schaduw).
Met 40% hou ik nog vrij weinig over. Of bekijk ik dit verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGgsBLza7C8DK9ksIyQfYcxO5xk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RPotuqjSrQHKHFfh0waQhewK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
mcDavid schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:06:
Sorry maar ik zie totaal niet waarom je dit met micro omvormers zou doen?

2 strings kan prima. Zorg dan wel dat de bovenste rij één string is en de onderste rij één string. Per rij zal de schaduw namelijk praktisch het zelfde zijn. Behalve bij dat ene schoorsteentje, maar dat triggert dan maar een bypass diode.

En zorg dat je half-cell panelen legt.
bedankt voor je reactie.
Panelen zijn volgens mij allen half-cut/ half-cel (is dat hetzelfde?). Dat is sowieso een een voordeel met de schaduw dat niet het gehele paneel slecht tot niet functioneert.
Zo'n bypass diode is toe te passen op 1 paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Toml83 Zelfs dan is het weggooien van een set die nog jaren mee kan een heel erg dure optie... Dat is 100% minder dan de 50% op de andere kant.

String omvormers kunnen weinig voordeel halen uit de extra powerpoints van half-cut panelen. De meeste half cut panelen hebben evengoed slechts 3 bypass diodes. (Grrrrrrrrr, besparen op onderdelen van 5 cent!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:16:
@Toml83 Zelfs dan is het weggooien van een set die nog jaren mee kan een heel erg dure optie... Dat is 100% minder dan de 50% op de andere kant.

String omvormers kunnen weinig voordeel halen uit de extra powerpoints van half-cut panelen. De meeste half cut panelen hebben evengoed slechts 3 bypass diodes. (Grrrrrrrrr, besparen op onderdelen van 5 cent!)
Mee eens, dat is ook de reden dat ik hier om informatie vraag.
Ik ben leek op dit gebied.
Wat bedoel je precies met weinig voordeel halen? De panelen zijn toch in twee delen gesplitst (boven-onder), waardoor het verlies in sommige gevallen flink gereduceerd kan worden. Of bedoel je de bypass diode voor paneel bij schoorsteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Een half-cut paneel met schaduw langs korte zijde draait op 50%(+ een beetje) van de stroom, 100% spanning.

Een paneel met schaduw langs de lange zijde draait op 66/33% van de spanning en 100% van de stroom.

Dit is van belang in een string, want de stroom is 100% leidend.

Net als een volcel paneel gaat een half-cel paneel in een string dus voor 100% in bypass met schaduw langs korte zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Sorry, maar dit begrijp ik niet echt. Geef je nu aan dat een half-cel paneel deels in de schaduw niet de gewenste werking heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Heeft verder iemand ervaring met bovengenoemde panelen; First Solar, Longi, Suntech, Trina Solar of DMEGC? (laatstgenoemde kreeg ik in de offerte van zonneplan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Toml83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:58:
Sorry, maar dit begrijp ik niet echt. Geef je nu aan dat een half-cel paneel deels in de schaduw niet de gewenste werking heeft?
Het ligt aan de situatie.

Zoals ik jouw situatie in schat, zul je een deel van de dag zo'n beetje alle panelen (iig van de onderste rij) de onderkant in de schaduw hebben. In zo'n geval is half-cut ideaal, de bovenste helft van de panelen werkt dan namelijk vollebak door en de onderste helft produceert wat het op diffuus licht kan produceren.

Alléén in een situatie waar één paneel één helft in de schaduw ligt en de rest vol in de zon, heeft half-cut inderdaad geen voordeel. Want dan gaat dat paneel toch in bypass.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:16:

Waarom geen 6 diodes, hierom,
https://www.pveasy.com.au...anels-with-half-cut-cells

Side Note - Why not six bypass diodes?
When a bypass diode activates, the entire voltage of that string is lost (find out more in my shading blog). When you join the top and bottom half of the panel in parallel, the voltage needs to be the same. If you had a bypass diode on each of the six sub strings, there's a chance the voltage won't match. Having one bypass diode that acts for both a string on top and a string on the bottom prevents this from occurring.

Is dus geen besparing, maar noodzaak.

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 16-07-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Met andere woorden, half-cel panelen met (standaard) 3 bypass diodes is voldoende wanneer de onderste rij deels in de schaduw ligt.
Hier is ook belangrijk dat string verdeling (2 strings) goed is ingedeeld, maar dat zou goed moeten komen wanneer er een juiste analyse wordt gedaan.

Ik lees bij first choice solar dat er meer rekening is gehouden met het nederlandse klimaat. Is dat echt een pluspunt, of eigenlijk ook aanwezig bij andere panelen?
Ik heb het gevoel dat allemaal niet heel veel verschilt van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Toml83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:17:

Ik heb het gevoel dat allemaal niet heel veel verschilt van elkaar.
Dat idee heb ik ook. Blijkt ook uit tests, de werkelijke opbrengst/Wp van verschillende panelen ligt ontzettend dicht bij elkaar.

Overigens zou meer bypass diodes per paneel wel degelijk voor meer opbrengst kunnen zorgen, mits ze in serie staan. Maar dat zou betekenen dat ofwel de strings korter worden ofwel (bij half-cell) de spanning van het paneel verdubbelt en de stroom halveert. Daar moeten omvormers dan ook weer mee om kunnen gaan, dus theoretisch leuk bedacht maar in de praktijk misschien niet zo makkelijk toepasbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-06 15:29
mcDavid schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:29:
[...]

Dat idee heb ik ook. Blijkt ook uit tests, de werkelijke opbrengst/Wp van verschillende panelen ligt ontzettend dicht bij elkaar.
Die test geeft een indicatie maar zou ik niet al te serieus nemen. Heel toevallig staat hun eigen merk zonnepanelen op nummer 1 en 2 sinds die zijn uitgekomen (de test zelf deden ze al langer).
Volgens de experts van Solar Bouwmarkt zijn de panelen van First Choice Solar op dit moment de beste panelen in ons assortiment.
Wij van WC-Eend... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jan1337 op 16-07-2021 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Jan1337 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:05:
[...]

Die test geeft een indicatie maar zou ik niet al te serieus nemen. Heel toevallig staat hun eigen merk zonnepanelen op nummer 1 en 2 sinds die zijn uitgekomen (de test zelf deden ze al langer).
Ohja ik zou zeker niet op basis van zo'n test een oordeel vellen over bepaalde panelen, maar het sterkt wel duidelijk de indruk dat alle merken/types gewoon heel dicht bij elkaar zitten.

Het scheelt misschien 3% tussen de beste en de slechtste. Dat is echt marginaal, en kan evengoed te verklaren zijn uit testonnauwkeurigheden als uit daadwerkelijke verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
WC-Eend heeft ook een van hun eigen panelen helemaal onderaan de lijst staan... Kans dat ze zowaar eerlijk zijn. Maar de conclusie die WC-Eend zelf al trekt in het artikel lijkt me correct: Het boeit niet welk paneel je pakt.

@mcDavid Omvormers kunnen ook met dunnefilm panelen overweg, en die gooien 102Vov 87Vmpp uit (https://www.solar-frontie...cts/pdf/datesheat_170.pdf).

Dus 6 substrings in serie voor Vmpp 68V en Voc 80V kan prima.

Maakt dat de strings te kort: bij dergelijk lage stroom kan je weer makkelijk polystring werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:08:
WC-Eend heeft ook een van hun eigen panelen helemaal onderaan de lijst staan... Kans dat ze zowaar eerlijk zijn. Maar de conclusie die WC-Eend zelf al trekt in het artikel lijkt me correct: Het boeit niet welk paneel je pakt.

@mcDavid Omvormers kunnen ook met dunnefilm panelen overweg, en die gooien 102Vov 87Vmpp uit (https://www.solar-frontie...cts/pdf/datesheat_170.pdf).

Dus 6 substrings in serie voor Vmpp 68V en Voc 80V kan prima.

Maakt dat de strings te kort: bij dergelijk lage stroom kan je weer makkelijk polystring werken.
Eh, ja maar als je met polystrings werkt, werken je bypass diodes weer niet of worden ook goed presterende panelen gebypassed (zie post van @PClop ). Het probleem is dus dat je uiteindelijk komt te zitten met een relatief hoge spanning en lage stroom t.o.v. waar omvormers voor gebouwd zijn, en/of met een schaduwmanagement systeem wat niet gewend is met kleine spanningsverschillen om te gaan.

Op zich zit er wel wat marge in, veel installaties zitten eerder aan de ondergrens qua spanning dan aan de bovengrens. Dus wat meer keuze zou zeker leuk zijn (en ontzettend makkelijk te realiseren met half-cel panelen zou je zeggen). Maar goed dit verzand in een meer algemene/idealistische discussie dan iets waar TS in de praktijk mee geholpen wordt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Mocht je overigens voor green guys/solar bouwmarkt gaan, let dan op dat ze hun eigen monteurs sturen en niet een ander inhuren voor de montage.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Ethnocentrix schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
Mocht je overigens voor green guys/solar bouwmarkt gaan, let dan op dat ze hun eigen monteurs sturen en niet een ander inhuren voor de montage.
Thanks, ik zal het meenemen als ik voor hun kies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wie ze sturen is niet heel relevant, ze zijn hoe dan ook 100% verantwoordelijk.
ik heb ook liever dat ze iemand inhuren die weet wat hij doet dan dat ze een schoolverlater in dienst nemen en op zijn 2e dag naar je toe sturen ;)
Bij familie zijn ze in december geweest en dat is prima opgeleverd terwijl het echt een shit dag was om op het dak te werken. Bij opname vertelde de "vertegenwoordiger" ongeveer als enige in de branche die ik heb meegemaakt bij dergelijke gesprekken (30+) geen onzin.

Kudo's voor de "clickbait", ik moest gewoon even kijken wat dat "gedraaid dak" was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

twain4me schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:54:
Wie ze sturen is niet heel relevant, ze zijn hoe dan ook 100% verantwoordelijk.
ik heb ook liever dat ze iemand inhuren die weet wat hij doet dan dat ze een schoolverlater in dienst nemen en op zijn 2e dag naar je toe sturen ;)
Bij familie zijn ze in december geweest en dat is prima opgeleverd terwijl het echt een shit dag was om op het dak te werken. Bij opname vertelde de "vertegenwoordiger" ongeveer als enige in de branche die ik heb meegemaakt bij dergelijke gesprekken (30+) geen onzin.

Kudo's voor de "clickbait", ik moest gewoon even kijken wat dat "gedraaid dak" was :D
Als de ingehuurde partij de boel netjes zou installeren had ik dit niet gepost uiteraard. ;)

Monteurs die continu op elkaar aan het vloeken zijn, alles scheef en krom installeren, spullen rond je huis slopen en als ze vertrekken een stuk dak open laten liggen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ethnocentrix schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Als de ingehuurde partij de boel netjes zou installeren had ik dit niet gepost uiteraard. ;)

Monteurs die continu op elkaar aan het vloeken zijn, alles scheef en krom installeren, spullen rond je huis slopen en als ze vertrekken een stuk dak open laten liggen.
Het feit of ze zijn ingehuurd is daar toch helemaal niet relevant in? zoals ik al aangaf je kan ook prima een nietsnut in dienst hebben. Of prima ingehuurde mensen hebben die wel goed zijn.
Als je een specifieke partij of persoon voor ogen hebt kan dat, maar dat is iets anders dan alle ingehuurde mensen over 1 kam te scheren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:04

fxs81

Julianadorp

Bij mij is het via green guys gegaan en hebben ze bemtech gestuurd voor de installatie. Die heeft keurig gewerkt en alles in goed overleg gedaan. Heb de first choice 345 op het dak liggen met een goodwe omvormer en het bevalt prima, of ze het net even beter doen dan andere panelen durf ik niet te zeggen, ze liggen pas vanaf 20 april. Mijn gevoel zegt dat het eigenlijk niet uitmaakt, wellicht in het voorjaar/najaar maar dat moeten we nog beleven.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
fxs81 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:40:
Bij mij is het via green guys gegaan en hebben ze bemtech gestuurd voor de installatie. Die heeft keurig gewerkt en alles in goed overleg gedaan. Heb de first choice 345 op het dak liggen met een goodwe omvormer en het bevalt prima, of ze het net even beter doen dan andere panelen durf ik niet te zeggen, ze liggen pas vanaf 20 april. Mijn gevoel zegt dat het eigenlijk niet uitmaakt, wellicht in het voorjaar/najaar maar dat moeten we nog beleven.
Woon je ook in regio Utrecht?
Ben nu nog in twijfel over 12 first choice 345 (green Guys), 12 trina Solar 385 (innodura) of 12 dmegc 370 (zonneplan). Eerste 3500, de andere twee 4000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:04

fxs81

Julianadorp

@Toml83 in Julianadorp. Ik vond de paneel keuze ook lastig, uiteindelijk maar gewoon akkoord gegaan met de panelen in de offerte ook omdat ik er van deze 10 kwijt kon qua maatvoering. Wilde eigenlijk de 375 maar dan kon ik er maar 9 kwijt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toml83
Thanks.
Ik ga denk ik waar ik beste gevoel bij heb en die het snelst kan plaatsen, qua kosten-opbrengst verschilt het niet veel.
€/ wp = 0,86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Toch nog even vraag voor de kenners.
Ik kan de panelen in 1 string en 2 strings plaatsen.
Het ene bedrijf zegt dat 2 strings een gelijk aantal panelen moet hebben, in mijn geval 6 om 6. De ander zegt dat het vanaf 3 panelen kan.

Op het dak is het mogelijk om 8 boven en 4 eronder te plaatsen. Een 6 om 6 kan ook
Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
En wat is het voordeel van bijvoorbeeld een Huawei omvormer met aansluiting voor toekomstige accu ren opzichte van growatt en goodwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-06 22:57
Als beide strings op een eigen mppt komen (niet parallel), hoeft het aantal panelen in de string niet gelijk te zijn. De mppt pakt het juiste voltage per string.
Wel is belangrijk dat de string niet te klein is, daardoor wordt het voltage te laag. Dus de kleine string moet boven het startvoltage van de omvormer komen.
Dus het hangt van de combinatie van omvormer en panelen uit of het een probleem is. Bij een lagere stringspanning is de omvormer is minder efficiënt. Of dat opweegt tegen meer panelen uit de schaduw leggen, kan ik niet inschatten. Maar dat is volgens mij de afweging die je moet maken.

Omdat er meer schaduw op je onderste string valt, wil je die denk ik korter maken. Dus 8+4 lijkt me logisch. Via een tool als Sunny design kan je je minimale stringvoltage bepalen en dan vergelijken met de specsheet van je omvormer.

Aanvulling als voorbeeld:
Ik heb een string met 3 panelen van 400 wp en een string van 6 panelen van 375 wp. Die van 3 zit rond 100-120 volt, die van 6 meestal rond 195-210 volt. Mijn omvormer, Solis 2.5K, heeft een startvoltage van 60 volt.

[ Voor 14% gewijzigd door schumacher op 23-07-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Dank je wel voor het heldere antwoord. Hier kan ik zeker wat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-06 23:41
Ik denk dat opbrengst het best is met alle panelen in 1 string. Dan heb je een hoog voltage en kan de omvormer de diodes het best laten afsluiten en toch genoeg voltage overhouden. Daarnaast is door het optimale voltage de efficiëntie op momenten zonder schaduw dan beter.

Toch zou ik het in 2 strings aan laten leggen. Maar vervolgens zou ik daar op zolder weer 1 string van maken. Dat is super makkelijk, hoef je het dak niet voor op.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Thnx. Maar ik ben niet echt technisch aangelegd, dus hoe dat in zijn werking gaat weet ik niet. Is dat voor een leek te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Het gemakkelijkst is na zonsondergang.

Eerst label je met 2 plakbandjes de plus en minkabel van een van de strings. (dan kun je het eventueel weer terugzetten zoals het was)

Dan alle 4 DC stekkers losmaken. (niet dom rukken maar die clipjes induwen)

Een willekeurige plus aan een min maken (de ene is mannelijk en de andere vrouwelijk dus dat gaat vanzelf goed)

De losse 2 stekkers vastmaken aan een van de inputs

YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven
Filmpje van SMA, andere merken hebben ook schaduwbeheer maar die van SMA werkt beter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Thnx voor de uitleg.
Lijkt wel te doen, maar of ik het aandurf is het tweede 😉.

Met welke omvormer hebben jullie het meeste ervaring? Goodwe, growatt, Huawei? Of geen verschil tussen deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kunnen ze geen SMA leveren?

Ik lees overal problemen over schaduwproblemen met de growatt, piepende goodwe's, brakke apps van huawei.

Heb je al kontakt gehad met Patrick van Zonnekompas voor een offerte?
Gezien je regio utrecht woont?

Getordeerde installatie zit je ook niet op te wachten toch?
Mir in "Zonnepanelen torderend geplaatst"

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2021 11:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De apps van Growatt en Goodwe vind ik behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Er staat huawei achter toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Dat had ik gezien. Mijn bericht was niet bedoeld om jouw bericht tegen te spreken maar als reactie op TS.

De app van Huawei is (van horen zeggen) inderdaad een van de slechtste. Van horen zeggen haalt de app van SMA het ook niet bij Goodwe en Growatt. (de app vind ik niet het belangrijkste onderdeel, bij SMA kun je daarnaast makkelijk je eigen "app" maken)

Verder is SMA de betere omvormer. Misschien wel het beste schaduwbeheer dat er bestaat. Geen loze beloftes in de datasheet (in tegenstelling tot de Chinezen die je soms met een korreltje zout moet lezen).
Met SMA heb je zelden problemen.

Aan de andere kant.
Ik heb zelf allerlei Chinezen hangen. Nog nooit problemen met geluid gehad. Wel heb ik het idee dat het schaduwbeheer beter kan. (het probleem is niet dermate groot dat het honderden euro's verlies oplevert gedurende de levensduur).

Ik begrijp dat het aanpassen van max AC voltage bij SMA iets lastiger is dan bij de Chinezen (maar aanpassen is dan eigenlijk ook niet de bedoeling)

[ Voor 197% gewijzigd door busscherski op 24-07-2021 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sma energy app van SMA is ook brak, maar die omvormer kan je prima met andere methoden uitlezen.
busscherski schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:37:
@AUijtdehaag
Ik begrijp dat het aanpassen van max AC voltage bij SMA iets lastiger is dan bij de Chinezen (maar aanpassen is dan eigenlijk ook niet de bedoeling)
Edit:
Aanpassen van max AC voltage is simpel hoor. (power limiting on AC voltage bedoel ik, max voltage veranderen kan, maar mag eigenlijk niet)
Doe dit wel binnen de eerste 10 bedrijfsuren als "installateur" anders heb je een grid guard code nodig.
https://www.my.sma-servic...40-SB-AV41?language=en_US
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Wel grappig dat het artikel niet volledig is, je moet het ook nog "aan" zetten in de configuratie van de SMA.
anders doet tie er niks mee. ;)

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:35:
Kunnen ze geen SMA leveren?

Ik lees overal problemen over schaduwproblemen met de growatt, piepende goodwe's, brakke apps van huawei.

Heb je al kontakt gehad met Patrick van Zonnekompas voor een offerte?
Gezien je regio utrecht woont?

Getordeerde installatie zit je ook niet op te wachten toch?
Mir in "Zonnepanelen torderend geplaatst"
Bedankt voor je reactie.
Eigenlijk nergens SMA in de offerte gezien. Alleen goodwe, (saj van zonneplan) 1x growatt/ Huawei en voor de rest solaredge. Goodwe en saj zouden beide met schaduw om kunnen gaan, volgens de specificaties. Is dat bij SMA nog beter?
Heb zonnekompas niet benaderd. Zijn daar goede ervaringen mee?

Heb nu een voorlopige offerte van green Guys (first choice + goodwe), zonneplan (dmegc + saj) en innodura (trina + goodwe) de het meest voordeligst en best kwalitatief uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De meesten hier die de stringomvormers aanbevelen zijn het denk ik wel met me eens dat SMA de heer en meester is met schaduwbeheer. (Shade fix)
Waar goodwe 1x per uur scant en SMA iedere 6 minuten.
Let wel: hoe vaker je scant, geeft ook weer kleine verliezen.

Goodwe vs SMA
Chinees vs duits (deels gemaakt in china)
Goedkoper vs duur.

Maar wat is duur als je geen problemen hebt met eigen uitlezing, de firmware klopt, volledige controle hebt over de instellingen, geen issue met wifi gegevens die op straat liggen, etc.
Ik kan het lijstje langer maken maar komt erop neer dat je kiest voor een merk waar je het beste gevoel bij hebt.
Ze doen beide hetzelfde.

Ik zeg altijd maar: dont follow me, i am lost too.

Ik zou het noorddak ook volgooien op een 2e 1-fase omvormer
En zuid dak zo doen met max 3.6 kW ivm schaduw en 2 strings.
Alles kan op 3-fase omvormer maar met de schaduw is 1-fase beter en heb je meer mppt ingangen.
Je wilt immers elektrisch gaan rijden en die auto staat vaak savonds aan de oplader als de zon op zuid weg is.
3-fase aansluiting is wel zo prettig met een EV en de slimme meter saldeert over de fasen.
Maar daar moet je geen 1-fase omvormers van 5 kW aan hangen als je selectief wilt blijven met de hoofdzekering.

We komen langzaam naar een punt dat salderen versoberd wordt en spreiding van opwek over de dag belangrijker is dan een hoge piek net voor de middag.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
AUijtdehaag schreef op zondag 25 juli 2021 @ 06:49:
De meesten hier die de stringomvormers aanbevelen zijn het denk ik wel met me eens dat SMA de heer en meester is met schaduwbeheer. (Shade fix)
Waar goodwe 1x per uur scant en SMA iedere 6 minuten.
Let wel: hoe vaker je scant, geeft ook weer kleine verliezen.

Goodwe vs SMA
Chinees vs duits (deels gemaakt in china)
Goedkoper vs duur.

Maar wat is duur als je geen problemen hebt met eigen uitlezing, de firmware klopt, volledige controle hebt over de instellingen, geen issue met wifi gegevens die op straat liggen, etc.
Ik kan het lijstje langer maken maar komt erop neer dat je kiest voor een merk waar je het beste gevoel bij hebt.
Ze doen beide hetzelfde.

Ik zeg altijd maar: dont follow me, i am lost too.

Ik zou het noorddak ook volgooien op een 2e 1-fase omvormer
En zuid dak zo doen met max 3.6 kW ivm schaduw en 2 strings.
Alles kan op 3-fase omvormer maar met de schaduw is 1-fase beter en heb je meer mppt ingangen.
Je wilt immers elektrisch gaan rijden en die auto staat vaak savonds aan de oplader als de zon op zuid weg is.
3-fase aansluiting is wel zo prettig met een EV en de slimme meter saldeert over de fasen.
Maar daar moet je geen 1-fase omvormers van 5 kW aan hangen als je selectief wilt blijven met de hoofdzekering.

We komen langzaam naar een punt dat salderen versoberd wordt en spreiding van opwek over de dag belangrijker is dan een hoge piek net voor de middag.
Heldere uitleg. Kan wellicht navraag doen of de SMA omvormer ook aangeboden wordt en wat de meerprijs is.
Dak op noord volgooien is nu nog niet echt een optie. Met alleen het zuiden win ik al veel meer dan ik verbruik. Waarschijnlijk wanneer er een warmtepomp komt ipv CV ketel, is het verstandig.
Als die tijd komt, zal ik jou uitleg meenemen.

Verder denk ik ook dat wanneer het salderingspercentage wordt afgebouwd accu's/ batterijen steeds interessanter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toml83
Heb de keus gemaakt.
Het worden de first choice Solar panelen 12 x 375wp van green Guys met een goodwe 4200 omvormer voor onder de 3795.
SMA omvormer vond ik iets te prijzig en/of niet op voorraad.

Dank allen voor de informatie en hulp 👍
Resultaat op het dak volgt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Vanuit Green Guys vernomen dat IST de installatie op zich neemt.
Iemand ervaring met dit bedrijf?

intussen ook een aanbod gekregen van VEH (greenchoice). Gelijkwaardig aan de prijs van Green Guys, maar dan met JA solar panelen + growatt omvormer. Voor € 155 per paneel kun je ook kiezen voor een enphase omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
Dat moet dan wel degene zijn die in jouw link.
Voor de zekerheid laat ik de contactpersoon van Green Guys meekomen.
Ik heb geen zin in gedoe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
In de mailbevestiging van Green Guys staat er ook dat het verstandig om enkele reserve dakpannen op voorraad te hebben.. Gebeurt het vaak dat er wat sneuvelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Toml83 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:24:
In de mailbevestiging van Green Guys staat er ook dat het verstandig om enkele reserve dakpannen op voorraad te hebben.. Gebeurt het vaak dat er wat sneuvelt?
Het is wel een algemeen advies om er een paar paraat te hebben. Als je er zelf geen hebt liggen, misschien even bij de buren vragen. Vaak hebben mensen er wel een paar liggen doordat ze een dakraam of dakkapel hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
busscherski schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Het is wel een algemeen advies om er een paar paraat te hebben. Als je er zelf geen hebt liggen, misschien even bij de buren vragen. Vaak hebben mensen er wel een paar liggen doordat ze een dakraam of dakkapel hebben toegevoegd.
oke, dank je wel. Ik ga het even navragen en anders check ik wel even bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Toml83 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:24:
Ja, zeker als het meer dan 20 jaar oude betonpannen zijn, die worden nu eenmaal met de jaren bros.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toml83
Panelen liggen er inmiddels op en zijn rendement aan het maken.
Ieder bedankt voor advies en tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMTLo9mEqy77tJzhylZOiqlCcj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tPs9Gc8t2SW0yU4QdKjLx6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zl8yz6S_YbceKbyoz5bI6m7NLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wOSL36jWL9p9di312W9t1cQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLvLmmeZrH00omMcKpKF2W-GRmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQAtsexO0fMYJ5f6Q4endrqi.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1