Trajectcontroles en reactie hierop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Beste Tweakers

Nu we weer massaal weer de auto pakken naar het werk word het ook weer drukker op de weg.
Ik heb daar verder geen moeite mee, want oorzaak en gevolg.
Welnu valt het mij wel op dat op diverse trajecten waar traject controle hangt steeds langzamer gaan rijden.

De discussie over vrachtwagenchauffeurs en hoe kut ze zijn wil ik gewoon nu niet gaan voeren maar ik wil wel de discussie eens aanslingeren van de automobilist en de reden van echt heel traag rijden binnen trajectcontroles. Het valt mij meer op het traject A20 tussen Rotterdam centrum en Rotterdam Delfshaven. Over een stukje van misschien 6 km hangen er 2 traject controle's 1. aan het begin tot vlak voor Rotterdam blijdorp en de 2e begint net na Afslag Blijdorp en eindigt bij de brug vlak voor Delfshaven. Afgelopen maandag was het daar redelijk rustig en reed ik rustig op de CC een kilometer of 85. Dit is niet te hard, want dat is netjes 80 volgens de marge. (nooit er een prent gehad)
Alleen ik rij de een na de ander voorbij met mijn vrachtwagen. En niet alleen ik maar ook mijn mede chauffeurs die daar rijden. En ik heb de acc zijn werk laten doen door de volgafstandsmeter aan te zetten. Daar mee vertelt de auto hoe hard mij voorganger rijd. En op dit stuk rijd men misschien 70, 75. Op de teller word dan 80 aangegeven, maar als ik met mijn eigen personen auto daar rij rij ik 90 op de klok en volgens flitsmeister rij ik dan misschien 83.

Mijn vraag: Zit er tegenwoordig dan zoveel afwijkingen in de tellers? Veel tellers zijn digitaal...
Of durven we überhaupt geen gas te geven meer te geven omdat we bang zijn voor het CJIB?

Ik weet het het: te hard rijden mag niet, maar er kan best wel een kleine snelheidsverhoging erin. Want binnen de kaders van de wet kan je 90 op je teller rijden terwijl je in werkelijkheid 80 rijd.

Ik ben heel erg benieuwd
Het zou technische mogelijk moeten zijn om dit in de auto in te bouwen te zijn dat er soort van marge inzit.
Dus inplaats van 80 op je CC stel je een snelheid in tussen pak en beet 79 en 87 en daar tussen bepaalt de auto aan de hand van wat hij waarneemt hoe hard het kan. (mijn vrachtwagen heeft het)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MRQDZSd.png

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Optie B: We zijn bang voor het CJIB heb ik het idee.

Ik word tussen Arnhem en Nijmegen altijd aan alle kanten ingehaald, behalve op het stuk waar de trajectcontrole is. Daar durft haast niemand de 80 aan te tikken op de teller en rij ik vrolijk met 84 op de teller door...

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

J.S. Bach schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:17:
Beste Tweakers

Nu we weer massaal weer de auto pakken naar het werk word het ook weer drukker op de weg.
Ik heb daar verder geen moeite mee, want oorzaak en gevolg.
Welnu valt het mij wel op dat op diverse trajecten waar traject controle hangt steeds langzamer gaan rijden.

De discussie over vrachtwagenchauffeurs en hoe kut ze zijn wil ik gewoon nu niet gaan voeren maar ik wil wel de discussie eens aanslingeren van de automobilist en de reden van echt heel traag rijden binnen trajectcontroles. Het valt mij meer op het traject A20 tussen Rotterdam centrum en Rotterdam Delfshaven. Over een stukje van misschien 6 km hangen er 2 traject controle's 1. aan het begin tot vlak voor Rotterdam blijdorp en de 2e begint net na Afslag Blijdorp en eindigt bij de brug vlak voor Delfshaven. Afgelopen maandag was het daar redelijk rustig en reed ik rustig op de CC een kilometer of 85. Dit is niet te hard, want dat is netjes 80 volgens de marge. (nooit er een prent gehad)
Alleen ik rij de een na de ander voorbij met mijn vrachtwagen. En niet alleen ik maar ook mijn mede chauffeurs die daar rijden. En ik heb de acc zijn werk laten doen door de volgafstandsmeter aan te zetten. Daar mee vertelt de auto hoe hard mij voorganger rijd. En op dit stuk rijd men misschien 70, 75. Op de teller word dan 80 aangegeven, maar als ik met mijn eigen personen auto daar rij rij ik 90 op de klok en volgens flitsmeister rij ik dan misschien 83.

Mijn vraag: Zit er tegenwoordig dan zoveel afwijkingen in de tellers? Veel tellers zijn digitaal...
Of durven we überhaupt geen gas te geven meer te geven omdat we bang zijn voor het CJIB?

Ik weet het het: te hard rijden mag niet, maar er kan best wel een kleine snelheidsverhoging erin. Want binnen de kaders van de wet kan je 90 op je teller rijden terwijl je in werkelijkheid 80 rijd.

Ik ben heel erg benieuwd
Het zou technische mogelijk moeten zijn om dit in de auto in te bouwen te zijn dat er soort van marge inzit.
Dus inplaats van 80 op je CC stel je een snelheid in tussen pak en beet 79 en 87 en daar tussen bepaalt de auto aan de hand van wat hij waarneemt hoe hard het kan. (mijn vrachtwagen heeft het)
[Afbeelding]
Tsja, het traject waar ik ooit de boete voor 84/uur gecorrigeerd thuis kreeg omdat ik dacht dat 88 of 89 op de teller vast wel goed zou gaan.
Ik snap wel dat mensen daar redelijk strak op de 80 zitten.
Voor die 5 seconden die je kan winnen op zo’n traject is dat het risico niet waard.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
Een deel neemt 5km/u zachter juist als marge. Iets banger voor het CJIB misschien. Een ander deel heeft veel moeite om een constante snelheid te rijden. Hobbelen steeds op en neer in snelheid. In de tellers zit echt niet zoveel afwijking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 22:50
Teller zit een kleine afwijking naar beneden.

Daarbij worden auto's met verschillende wiel/bandenmaten geleverd, waardoor de snelheidsmeting sowieso nooit kan kloppen voor elke combinatie. Daarbij komt ook nog bandenslijtage waardoor je nog iets langzamer rijdt.
Geen idee hoe het voor trucks zit, zal iets minder afwijking in verschillende banden en velg maten zijn, maar denk wel meer slijprofiel.

Veel mensen houden zich aan de teller en weten niet dat ze dan snel 5 km/u zachter rijden op de snelweg, dan moet je GPS gebruiken voor je 'ware' snelheid.

Gaan uit boete angst dan nog net onder max toegestaan rijden, dus rijden makkelijk 10 km/u langzamer dan mag.

Maar goed, 't is een maximum snelheid he, dus ze rijden gewoon prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyriel85 op 14-07-2021 22:35 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 21:21
Bij Rotterdam mag je maar 80 km, het lijkt me gek dat je dan 10 km verschil krijgt. Maar zelf rij ik dan net boven de 80 op de teller en wordt dan toch ingehaald door vrachtwagens. Dus er zal echt wel een verschil zijn.

Maar door de pakkans ga ik niet nog harder rijder omdat er misschien toch nog een marge is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid ik laat mijn ACC het werk doen en die staat structureel op 85.
Dus als iemand daar 78 rijd blijf ik daar op nette afstand achter maar haal alleen in als de snelheid terug loopt naar 68. Ik rij gewoon met de stroom mee. Maar het is soms opvallend hoe langzaam mensen gaan rijden...

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51
Op de A10 west boeren alle vrachtwagens de auto's ook voorbij. Meestal rijden ze daarom ook op de middelste rijstrook. Ik rij er met 88 op de cruise en dan ben ik veruit het snelst.

Echter rijden sommige vrachtwagens 90 op mijn ongeijkte teller. Dat is wel sneller dan de meesten durven. Trajectcontrole haalt alle dynamiek uit het verkeer. Even een rommelige actie corrigeren? Dat doe je dan enkel met remmen, want gas geven = boete. En dat merk je, het rijdt stukken stroperiger.

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 14-07-2021 22:46 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:56
[Afbeelding]
Als het een keertje misgaat? Betaal jij de bekeuring?

Weet ik veel hoe hard dat ding rijdt en bij welke snelheden en tussen welke 2 meetpunten er geflitst wordt.

Is dit een pleidooi om de boetegrenzen op te zoeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Herkenbaar. Ik rijd in de trajectcontrole ook altijd met 84-85 op de CC iedereen voorbij. Veel vrachtverkeer is dan vaak juist een zegen, die rijden veel vaker tenminste minstens 80 op de GPS. Is gewoon angst voor een prent en niet snappen dat 75 op de teller niet 5 te langzaam is, maar bijna 15 alvorens je een prent krijgt.

Vervelend? Ja. Maar niet zo vervelend als alle moraalridders die lekker met 104 op de linkerstrook gaan hangen met rechts iemand die 103 rijdt, daarnaast iemand die 101 rijdt en daarnaast het vrachtverkeer, omdat “je toch niet harder mag”. Dat bepaal ik zelf wel, rot op naar rechts. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:27
@TS, mensen die ongeveer die tien jaar voor jouw hun rijbewijs haalden, kregen van het CBR nul aandacht voor het gebruik van cruisecontrol. Het was nog niet standaard op auto's en je moest er voor bijbetalen. Bij sommige merken was het zelfs een aftermarket aanschaf waarbij de dealer je geen garanties vooraf durfde te geven (...Ford).
Dus ik denk dat er nog hele horden bestuurders zijn die nog nooit cruisecontrol gebruikt hebben. Laat staan dat ze weten hoe de snelheidsmeter van hun auto afwijkt van de werkelijke/GPS snelheid.
En sommige bestuurders gebruiken tegenwoordig alles onder de 100 km/h als excuus om ook maar even de 'smart'phone erbij te pakken, waardoor hun rijgedrag nog beter wordt? :+

Mijn Clio; cc op snelheidsbord+4km/h, GPS wijkt 0,5-1 km/h af naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik kom nooit in trajectcontroles met 80, maar in die van 100 rijd ik altijd 110 op de cruise control, dat is 108 op GPS en gaat nooit fout.

Vlak voor een trajectcontrole word je door allerlei lui ingehaald, die vervolgens inderdaad met een slakkengang door de controle gaan en bij het bordje einde direct weer vol gas gaan. Vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een auto die origineel is, heeft standaard altijd een tellerafwijking naar boven. 3 km/u afwijking is weinig en het kan rustig oplopen tot 10%. In tegenstelling tot snelheidsmeters in vrachtwagens, worden ze in auto's niet geijkt of gecontroleerd en zit er dus standaard een veiligheidsmarge in om te voorkomen dat ze mogelijk een te lage snelheid aangeven.

Combineer dat met een "angst" voor boetes in trajectcontrole en men rijdt doorgaans de maximum snelheid op de snelheidsmeter of misschien zelfs er iets onder. (wat op zich ook het hele idee is van een trajectcontrole)

Ik gebruik zelf de GPS voor snelheidsmeting, die wel op de kilometer nauwkeurig is en rij in 100km/u-trajecten (N11, A4 tussen Leiden en Den Haag) strak 105 km/u en ben daarmee ook continu ander verkeer aan het inhalen.
Je loopt inmiddels lang genoeg mee om te weten wat groeten niet nodig is en zelfs ongewenst.
[...]Ik ben heel erg benieuwd
[Afbeelding]
Dat heet gewoon ACC en zit op steeds meer auto's. Alleen het gros van het wagenpark heeft het niet. Daarnaast vind ik het persoonlijk een verschrikkelijk systeem, want vaak genoeg rijdt een langzamere auto voor, die gaat opzij en de auto met ACC gaat versnellen. Op het moment dat ik hem wil inhalen...

In nieuwere auto's zit tegenwoordig een nog geavanceerdere ACC die ook automatisch rekening houdt met de op de weg geldende maximum snelheid.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Vrij simpel toch?

1) meeste mensen gebruiken hun snelheidsmeter op 't dashboard om hun snelheid te meten (niet geheel verrassende situatie lijkt me), en die zijn niet super nauwkeurig.

2) aangegeven snelheid is maximum, dus beter er iets onder dan er over als er 100% pakkans is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 02:16
Misschien dat ze wel Rotterdammers zijn en niet alleen denken aan de letter van de wet maar ook de geest van de wet. Lagere snelheid is minder uitstoot van giftige zooi, minder remmen en bandenslijtage is minder fijnstof, kortom door langzamer te rijden zorgen ze dat zijzelf en hun kinderen in een gezondere omgeving leven. Of misschien leven ze elders en geven ze om hun medemens in Rotterdam en het milieu, minder broeikasgassen is natuurlijk ook mooi meegenomen. De aangegeven snelheid is nog eens het maximum ook, geen verplichte snelheid.

Sarcasme daargelaten, ik begrijp niet waarom je perse de grenzen op wil zoeken in plaats van met de rest van het verkeer mee te bewegen binnen de maximum snelheid, zeker als het druk is heb je daar toch niet eens keus in?

Denk overigens dat de meeste mensen gewoon een auto kopen en simpelweg kijken naar hun snelheidsmeter zonder ooit na te denken over GPS/geijkte snelheden. Gebruiken waarschijnlijk Google maps waar ook geen snelheidsweergave in zit. Dus ja dan krijg je dus zoals al eerder opgemerkt een afwijking van 3/10% afhankelijk van de combinatie auto/banden/wielen/bandenslijtage/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:36
Er is op dat stuk (en de stukken er omheen) nog wat anders aan de hand: Een (aanzienlijk) deel van de auto's moet ergens in de trajectcontole gebruik maken van een afrit (al dan niet op het knooppunt). Als je dan met 2 km/h snelheidsverschil op de middelste baan gaat zitten, haal je nooit je afrit. Zeker niet wanneer daar ook nog iemand voor je zit die niet opschiet. Om diezelfde reden houden veel mensen dus al extreem lang rechts aan, voordat ze daadwerkelijk moeten uitvoegen. Dat versterkt eerder genoemd effect nog eens. Vaak kan je dus gewoon weinig anders dan op de rechterbaan aansluiten, totdat je bij jouw afslag bent.

Zelf houd ik ook altijd max snelheid +2 of +3 aan op de GPS, maar ik snap wel dat niet iedereen zo het randje opzoekt. Ik kan me er dan ook niet druk om maken, uiteindelijk maakt het voor de aankomsttijd precies niets uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Deze genoemde trajectcontrole rij ik bijna dagelijks en ik herken wat TS beschrijft.

De oorzaak is denk ik beide. De tellers wijken in veel auto's af èn mensen zijn bang voor boetes.

Ik ben zelf een redelijke doorrijder (vooral met die 100 van tegenwoordig :| ), maar bij de trajectcontrole houd ik strikt 80 aan op de GPS. Dit is dan 90 op de teller (van een 19j oude Renault) en daarmee haal ik al het gros doorgaans in.

Bij sommige moderne auto's met een hele grote digitale snelheidsmeter die van ver te zien is zie ik dan wel eens zo'n langzame rijder die volgens zijn/haar teller strikt 80 rijdt, maar op de GPS is dat maar 70-72. En er zijn er ook die 75 op hun teller rijden... dan worden ze ingehaald door vrachtwagens, ja :D
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:27:
Gebruiken waarschijnlijk Google maps waar ook geen snelheidsweergave in zit.
Dat zit er inmiddels al héél lang wèl in. En is een hele welkome toevoeging :D

[ Voor 15% gewijzigd door Josefien op 15-07-2021 01:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fonsoy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:46:

Echter rijden sommige vrachtwagens 90 op mijn ongeijkte teller. Dat is wel sneller dan de meesten durven. Trajectcontrole haalt alle dynamiek uit het verkeer. Even een rommelige actie corrigeren? Dat doe je dan enkel met remmen, want gas geven = boete. En dat merk je, het rijdt stukken stroperiger.
Enkel met remmen als je alle marge weg haalt. De meeste mensen rijden langzamer en kunnen wel met het gaspedaal corrigeren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 09:54
Misschien dat ze wel Rotterdammers zijn en niet alleen denken aan de letter van de wet maar ook de geest van de wet. Lagere snelheid is minder uitstoot van giftige zooi, minder remmen en bandenslijtage is minder fijnstof, kortom door langzamer te rijden zorgen ze dat zijzelf en hun kinderen in een gezondere omgeving leven. Of misschien leven ze elders en geven ze om hun medemens in Rotterdam en het milieu, minder broeikasgassen is natuurlijk ook mooi meegenomen. De aangegeven snelheid is nog eens het maximum ook, geen verplichte snelheid.

Sarcasme daargelaten, ik begrijp niet waarom je perse de grenzen op wil zoeken in plaats van met de rest van het verkeer mee te bewegen binnen de maximum snelheid, zeker als het druk is heb je daar toch niet eens keus in?

Denk overigens dat de meeste mensen gewoon een auto kopen en simpelweg kijken naar hun snelheidsmeter zonder ooit na te denken over GPS/geijkte snelheden. Gebruiken waarschijnlijk Google maps waar ook geen snelheidsweergave in zit. Dus ja dan krijg je dus zoals al eerder opgemerkt een afwijking van 3/10% afhankelijk van de combinatie auto/banden/wielen/bandenslijtage/etc.
Je weet dat hoe sneller je rijd hoe schoner de uitstoot van je auto is toch? En omdat verkeer alleen opstroopt daar doordat mensen niet kunnen doorrijden, waardoor je sneller files krijgt en daardoor enorm veel schade aan slecht verbrande brandstof krijgt(stationair en optrekken) en continue remmen(fijnstof) en daarbij nog eens enorm veel economische schade veroorzaakt. Heb je wel eens gezien bij Schiedam hoe vies al die gebouwen zijn daar? Heb je al eens in het nieuws gezien hoeveel mensen daar long aandoeningen krijgen door al dat verkeer en die files?
Ze zouden de snelweg daar z.s.m. moeten laten zakken in een tunnel met goede afzuiging en filtering, zodat alles boven de grond daar weer normaal adem kan halen. De lucht is daar echt te goor voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

equit1986 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Je weet dat hoe sneller je rijd hoe schoner de uitstoot van je auto is toch? En omdat verkeer alleen opstroopt daar doordat mensen niet kunnen doorrijden, waardoor je sneller files krijgt en daardoor enorm veel schade aan slecht verbrande brandstof krijgt(stationair en optrekken) en continue remmen(fijnstof) en daarbij nog eens enorm veel economische schade veroorzaakt. Heb je wel eens gezien bij Schiedam hoe vies al die gebouwen zijn daar? Heb je al eens in het nieuws gezien hoeveel mensen daar long aandoeningen krijgen door al dat verkeer en die files?
Ze zouden de snelweg daar z.s.m. moeten laten zakken in een tunnel met goede afzuiging en filtering, zodat alles boven de grond daar weer normaal adem kan halen. De lucht is daar echt te goor voor woorden.
Ik denk dat dit niet helemaal waar is, een jaar of vijf geleden heeft Belgie twee dagen de snelheden op de snelwegen verlaagd naar 90 en ik was nog nooit zo snel op mijn werk geweest. Alles reed dezelfde snelheid (ook vrachtwagen) en dat zorgde voor veel minder rem en uitwijkacties en een snellere doorstroom.

En dat remmen en optrekken en stilstaan zal echt niet goed zijn voor het millieu.

Die vieze gebouwen is van de diesels, in Belgie zie je dat nog veel meer. Als eigenaar zou ik nog een paar jaar wachten met schoonmaken aangezien iedereen toch over moet op een andere vorm van motor.

Een tunnel zou inderdaad wel goed zijn als snelwegen dicht langs (of door) grote steden lopen (maar ook erg duur).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 15-07-2021 08:28 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:16
biomass schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:51:
@TS, mensen die ongeveer die tien jaar voor jouw hun rijbewijs haalden, kregen van het CBR nul aandacht voor het gebruik van cruisecontrol. Het was nog niet standaard op auto's en je moest er voor bijbetalen. Bij sommige merken was het zelfs een aftermarket aanschaf waarbij de dealer je geen garanties vooraf durfde te geven (...Ford).
Dus ik denk dat er nog hele horden bestuurders zijn die nog nooit cruisecontrol gebruikt hebben. Laat staan dat ze weten hoe de snelheidsmeter van hun auto afwijkt van de werkelijke/GPS snelheid.
En sommige bestuurders gebruiken tegenwoordig alles onder de 100 km/h als excuus om ook maar even de 'smart'phone erbij te pakken, waardoor hun rijgedrag nog beter wordt? :+

Mijn Clio; cc op snelheidsbord+4km/h, GPS wijkt 0,5-1 km/h af naar boven.
Klein beetje off-topic maar ik was n.a.v. jouw reactie wel benieuwd hoeveel auto's er tegenwoordig cruise control hebben. Zomaar even een 'quick & dirty' test op wat er te koop staat op gaspedaal.nl:
381.000 auto's waarvan 266.000 als je filtert op 'cruise control'*. Toch zo'n 3/4 van de auto's, dat is een stuk meer dan ik verwacht had. Ik denk wel dat de grotere auto's en luxere/duurdere merken het gemiddelde flink optrekken, want zoek je bijvoorbeeld op een merk als Ford dan kom je op:
- Ka: 41 mét cc van de 1900 totaal
- Fiesta: 2800 mét cc van de 5400 totaal
- Focus: 4500 mét cc van de 5600 totaal

Zoek je op luxe merken als Volvo, BMW, Audi dan zie je dat daar überhaupt al 90+% cc heeft. Maar die maken natuurlijk ook wat minder betaalbare boodschappenauto's. En bij een Ford Ka of Volkswagen Up kost een cruise control als 'optie' bij een nieuwe auto nog altijd al snel 1000 euro denk ik?

*filters werken natuurlijk niet altijd, maar aangezien cc nog steeds wel als meerwaarde wordt gezien zullen de meeste verkopers het wel goed ingevuld hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equit1986
Marzman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:27:
[...]

Ik denk dat dit niet helemaal waar is, een jaar of vijf geleden heeft Belgie twee dagen de snelheden op de snelwegen verlaagd naar 90 en ik was nog nooit zo snel op mijn werk geweest. Alles reed dezelfde snelheid (ook vrachtwagen) en dat zorgde voor veel minder rem en uitwijkacties en een snellere doorstroom.

En dat remmen en optrekken en stilstaan zal echt niet goed zijn voor het millieu.

Die vieze gebouwen is van de diesels, in Belgie zie je dat nog veel meer. Als eigenaar zou ik nog een paar jaar wachten met schoonmaken aangezien iedereen toch over moet op een andere vorm van motor.

Een tunnel zou inderdaad wel goed zijn als snelwegen dicht langs (of door) grote steden lopen (maar ook erg duur).
Ik zou 90 dan ook een veel betere snelheid vinden dan 80. 80 is zo'n raar getal, want vrachtwagens en aanhangers mogen 90. Zoals je aangeeft zou het beter doorstromen als alles gewoon dezelfde snelheid reed, maar hier in Rotterdam, specifiek dit gedeelte, veranderd de trajectcontrole ook nog eens van 80 naar 100 en weer terug naar gelang het aanbod van het verkeer. Anders probleem zijn de afslagen, die stropen zo enorm op, dat het verkeer tot op de snelweg stilstaat, wat weer files veroorzaakt etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:44
We hebben sinds een paar weken een nieuwe Nissan Leaf, en ja, de afwijking van de teller verbaasde me: zeker 10%. Dat is 8km/h bij een snelheid van 80. Ik vond 'm al zo rustig en relaxed rijden toen we 'm net hadden, maar blijkbaar reed ik als een opa, nog meer dan normaal. :P

Uiteindelijk zijn snelheidsmeters niet meer dan "omwenteling-tellers" van het wiel, zelfs de digitale versie. Dus als je bandjes niet goed zijn opgepompt dan lijkt je snelheid nog hoger dan die daadwerkelijk is.

En trajectcontroles, ja, die maken mij ook wat voorzichtiger. De marge is klein. En niet dat ik "bang" ben voor het CJIB, maar het is gewoon zonde van het geld voor die paar seconden tijdswinst. Plus ik vind het niet erg om rustig te rijden, doe ik al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

boxlessness schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:10:
[...]
En trajectcontroles, ja, die maken mij ook wat voorzichtiger. De marge is klein. En niet dat ik "bang" ben voor het CJIB, maar het is gewoon zonde van het geld voor die paar seconden tijdswinst. Plus ik vind het niet erg om rustig te rijden, doe ik al jaren.
Ik heb eigenlijk voornamelijk snachts boetes gehad bij trajectscontroles. Overdag rem je toch bijna altijd wel weer ergens voor af en dan is je gemiddelde weer lager. Ik ben in de begintijd ook wel wat stukken onder de maximumsnelheid gaan rijden omdat ik het vergeten was en mijn gemiddelde omlaag moest krijgen voor de volgende camera :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zonder Flitsmeister of vergelijkbare apps is het voor Henk en/of Ingrid kennelijk lastig om de daadwerkelijke snelheid te kennen. Niet iedereen gaat uit van afwijking van de km-teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je mag van mensen niet verwachten dat ze harder gaan rijden, dan de maximumsnelheid die hun snelheidsmeter aan geeft.

En daarbij moet je je afvragen hoeveel tijdswinst het oplevert, als je 10% harder kunt rijden. Uiteindelijk zit het tussen de oren: het is geen recht om de CC op GPS-snelheid te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
equit1986 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Tussen 70 en 90 schijnt het beste te zijn.
Voor doorstroming is vooral van belang dat de snelheid voor iedereen hetzelfde is, gezien de vele op en afritten is lager in die bandbreedte van 70-90 gaan zitten voor dat stuk Rotterdam vermoedelijk beter.

Helemaal mee eens dat een tunnel of helemaal geen snelweg door het midden van de stad nog beter zou zijn voor de gezondheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
equit1986 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Ik zou 90 dan ook een veel betere snelheid vinden dan 80. 80 is zo'n raar getal, want vrachtwagens en aanhangers mogen 90. Zoals je aangeeft zou het beter doorstromen als alles gewoon dezelfde snelheid reed, maar hier in Rotterdam, specifiek dit gedeelte, veranderd de trajectcontrole ook nog eens van 80 naar 100 en weer terug naar gelang het aanbod van het verkeer. Anders probleem zijn de afslagen, die stropen zo enorm op, dat het verkeer tot op de snelweg stilstaat, wat weer files veroorzaakt etc etc etc.
Correctie. Aanhangwagens (tot 3500 kg) mogen idd 90 km/h. Maar vrachtverkeer is toch echt 80 km/h.

Maximumsnelheid auto’s met aanhangwagen
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.

Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

https://www.rijksoverheid...voor-auto-s-op-de-snelweg

;)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 15-07-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
equit1986 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:36:
Correctie: Auto's met een aanhanger mogen 90, vrachtwagens mogen 80

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Versta ik het nu goed dat je klaagt over mensen die zich aan de snelheidslimiet houden volgens het instrument dat ze voor hun neus hebben? En dat sommige mensen daar misschien lichtjes onder zitten omdat ze geen CC gebruiken en niet 100% van de tijd naar hun teller kijken. Of dat sommige auto's misschien wel heel veel afwijking hebben?

Het is een maximumsnelheid, geen "deze snelheid moet je exact rijden volgens je GPS".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equit1986
@hackerhater @Joris748 Vrachtwagens worden in nederland inderdaad beperkt op 80, maar de meeste laten hun vrachtwagen in Frankrijk beperken, waar 90 is toegestaan. Vandaar dat je ze met regelmaat harder dan 80 ziet rijden(ook al mag het officieel niet in NL), maar ik heb nog nooit een agent een vrachtwagen aan zien houden omdat hij harder dan 80 reed. Volgens mij houden ze onofficieel ook 90 aan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat de niet-automatische controle in NL zeer te wensen over laat klopt helaas.
Evengoed mogen ze maar 80 in Nederland ondanks het voertuig harder kan.

Net als wij maar 100 mogen op de snelweg (overdag) terwijl de auto makkelijk 160+ kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 12:51
Marzman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 03:20:
[...]

Enkel met remmen als je alle marge weg haalt. De meeste mensen rijden langzamer en kunnen wel met het gaspedaal corrigeren.
En toch zie ik nooit iemand dit doen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Als je de hele trajectcontrole op het randje rijd heb je geen mogelijkheid om iets sneller in te halen om zo bij je aftrit te kunnen komen.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 15-07-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:39
equit1986 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:49:
@hackerhater @Joris748 Vrachtwagens worden in nederland inderdaad beperkt op 80, maar de meeste laten hun vrachtwagen in Frankrijk beperken, waar 90 is toegestaan. Vandaar dat je ze met regelmaat harder dan 80 ziet rijden(ook al mag het officieel niet in NL), maar ik heb nog nooit een agent een vrachtwagen aan zien houden omdat hij harder dan 80 reed. Volgens mij houden ze onofficieel ook 90 aan in NL.
Volgens mij zou je dan bij een controle van je tachograaf (zit die er nog steeds in?) dan wel behoorlijk de sjaak zijn dacht ik..

[ Voor 0% gewijzigd door ProudElm op 15-07-2021 10:16 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Zeker als beroepschauffeur verwacht ik dat je door "het voelt traag" heen kijkt en naar de feitelijke reistijd kijkt. Als je in dat stukje van 7,5 kilometer 85, 80 of 75 echte kilometers rijdt rij je er respectievelijk 11m20s, 10m40s of 10m over. Met andere woorden, als je je aan de snelheid houdt (80) en iemand anders rijdt 75 (80 of net wat meer op de teller) scheelt dat 40 seconden. Ook in de logistiek is dat een verwaarloosbaar stukje tijdsverlies.

Daarnaast, als de rechterbaan gewoon vol is inclusief genoeg afstand houden en iedereen rijdt onder de 80 dan is die baan simpelweg vol en kan daar niet harder gereden worden (stukje basis verkeerskunde). Helemaal als er dan vrachtwagens rijden die zich wél aan de regels houden kan die baan überhaupt niet harder dan 80 en zal door in- en uitvoegacties en remmen de snelheid nog wat lager liggen.

Overigens zijn er ook trajectcontroles die géén marge hanteren. Daar ben je dus met alles boven de vmax de sjaak.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 15-07-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Nu rij ik doorgaans stevig door, maar ben toch altijd wat "bang" voor trajectcontroles.

Dit houd in dat ik op die plekken de vMax plus een paar km rijdt maar op de GPS (bijv flitsmeister) maximaal de vMax maar vaak een km eronder rijdt.
Ik sla mezelf voor m'n kop namelijk als ik een boete in een traject controle krijg van net een paar km te hard + administratiekosten. Dat voelt namelijk zuurder dan ergens anders een boete krijgen voor 10 km te hard.

Dat andere weggebruikers harder willen, prima. Dat wil ik buiten trajectcontroles doorgaans ook vaak. Dat het voor vrachtwagenchauffeurs af en toe frustrerend is is dan ook maar zo, ik moet ook wel eens wachten op twee inhalende vrachtwagens (waar ik overigens ook geen moeite mee heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik rijd buiten mijn eigen omgeving altijd met Google maps, die heeft dus wel een snelheidsmeter en dan zie je ineens hoe groot de afwijking met wat je auto zegt is. Dat is toch grofweg 10%, maar varieert ook nog ergens tussen de 7 en 13 % ofzo. De cruisecontrol houdt hem overigens alleen strak op platte wegen, maar in Nederland hebben we niet veel anders :) In de ardennen viel me op dat de cruisecontrol ook niet altijd even snel reageert op heuvels. Misschien is het tijd voor nieuwe eisen voor auto's: GPS snelheidsmeting als standaard, en de teller daar dan 1 of 2 km boven zetten om te voorkomen dat mensen harder rijden dan ze denken.

Maar het is natuurlijk niet raar dat mensen het doen met dat wat er op hun dashboard staat, en er is geen recht op inhalen. Als je sneller wilt rijden dan iemand voor je die het verkeer niet hindert is afstand houden en geduld uitoefenen je enige optie, anders is de kans groot dat je met je eigen gedrag wel het verkeer gaat hinderen.

Niet naar je snelheid kijken en gewoon met het verkeer meerijden rijdt een stuk relaxter ;) Voor je uiteindelijke reistijd maakt het waarschijnlijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Die trajectcontrole is dan ook erg vervelend.
1) Je hebt een stuk of wat afritten
2) Je hebt een samenvoeging/splitsing van de A13 en de A20.
3) door naaldstaren rijdt iedereen even hard, waardoor je vaak langzamer moet om je afrit niet voorbij te rijden.
4) er is een legende dat ze soms op 100 staan van N>Z, maar dat maak ik maar zelden mee.

Zelfde gedrag zie je op de A10 west.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
Jheroun schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Ik rijd buiten mijn eigen omgeving altijd met Google maps, die heeft dus wel een snelheidsmeter
Ik rij al een tijdje nauwelijks meer dus dat was me nog niet opgevallen, goed nieuws dat Google dat eindelijk heeft ingebouwd!

[ Voor 5% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 15-07-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23

DaWaN

'r you wicked ??

Señor Sjon schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:30:
Zelfde gedrag zie je op de A10 west.
De A10 west is inderdaad helemaal verschrikkelijk. Daar mag je soms blij zijn als je 60 kunt rijden op de rechterbaan. En inhalen kun je dan inderdaad vergeten want dan kom je de afrit niet op :')

Ik vraag mij oprecht af of die trajectcontroles bijdragen aan de veiligheid en/of het milieu.
Ik denk dat bij veel bestuurders het voorkomen van een boete een hogere prioriteit heeft dan veilig rijden.
Dat levert dikwijls gevaarlijke acties op die men niet had gedaan zonder trajectcontrole.

Op de A2 heb ik wel eens een auto een noodstop zien maken op de rijbaan om vervolgens te gaan wachten op de vluchtstrook om een boete te voorkomen :') Nu wil ik die actie op geen enkele manier goedpraten, maar het is wel een voorbeeld hoe trajectcontrole gevaarlijke acties van bestuurders veroorzaakt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
DaWaN schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Op de A2 heb ik wel eens een auto een noodstop zien maken op de rijbaan om vervolgens te gaan wachten op de vluchtstrook om een boete te voorkomen :') Nu wil ik die actie op geen enkele manier goedpraten, maar het is wel een voorbeeld hoe trajectcontrole gevaarlijke acties van bestuurders veroorzaakt.
Zomaar uit interesse: hoe weet je dat dit de reden was voor de noodstop van die chauffeur? Ben je ook gestopt om deze man te vragen naar zijn beweegredenen? 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23

DaWaN

'r you wicked ??

Valorian schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Zomaar uit interesse: hoe weet je dat dit de reden was voor de noodstop van die chauffeur? Ben je ook gestopt om deze man te vragen naar zijn beweegredenen? 🧐
Omdat hij het 2x deed en mij beide keren met hoge snelheid inhaalde en net voor het portaal met de camera's stond te wachten op de vluchtstrook.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:49
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Ik rij al een tijdje nauwelijks meer dus dat was me nog niet opgevallen, goed nieuws dat Google dat eindelijk heeft ingebouwd!
Flitsmeister heeft dit ook standaard, mocht je liever FM gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:38

aap

Valorian schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:32:
[...]
En bij een Ford Ka of Volkswagen Up kost een cruise control als 'optie' bij een nieuwe auto nog altijd al snel 1000 euro denk ik?
Ik heb in tijden geen nieuwe auto meer gekocht, maar van mijn Opel Astra uit 1999 herinner ik me dat cruise control minder dan 300 gulden(!) extra was.

Ford Ka wordt niet meer gemaakt? Voor de Fiesta vond ik een prijs van 750 euro, maar dan krijg je een heel pakket met allerlei andere veiligheidsopties.
Bij De VW UP soortgelijk verhaal: 620 euro voor een comfortpakket.
Bij beide auto's zit ACC overigens standaard op alle behalve de meest kale uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Let wel, als je ACC gebruikt (dus niet een CC vast op 80 maar een ACC op max 80) zal automatisch vertraging ontstaan op een baan, ACC anticipeert niet en houdt (te) grote veiligheidsmarges aan, zeker voor Nederlands spitsverkeer. Je krijgt dan een harmonicaeffect achter de voorste auto die 80 rijdt.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 15-07-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
aap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb in tijden geen nieuwe auto meer gekocht, maar van mijn Opel Astra uit 1999 herinner ik me dat cruise control minder dan 300 gulden(!) extra was.

Ford Ka wordt niet meer gemaakt? Voor de Fiesta vond ik een prijs van 750 euro, maar dan krijg je een heel pakket met allerlei andere veiligheidsopties.
Bij De VW UP soortgelijk verhaal: 620 euro voor een comfortpakket.
Bij beide auto's zit ACC overigens standaard op alle behalve de meest kale uitvoeringen.
Ah dat valt inderdaad erg mee, ik denk dat ik inderdaad in de war was met het hele “optiepakket” , je koopt immers inderdaad zelden alleen cc.

PS: inmiddels misschien wel zo goed als standaard ja, maar ons autopark behoort tot een van de oudste van Europa, een auto in NL is gemiddeld 11 jaar oud. Toen was (a)cc zeker nog geen standaard op kleine auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maakt niet zoveel uit of auto's CC hebben of niet, de meeste bestuurders lijken het toch niet te gebruiken. ACC vind ik inderdaad ellendig als het iets drukker is, het is alleen maar bezig met afstand creëren tot de zoveelste auto die in het gapende gat voor je is geschoten. Misschien dan men daarom weinig CC gebruikt, bij de nieuwste VAG auto's kan je CC alleen adaptief gebruiken.

Als het verkeer het toelaat om enigszins een constante snelheid te rijden heb ik eigenlijk altijd CC aan staan, zeker tijdens trajectcontroles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
tbh ik zet mijn CC op 104km op de a4 naar amsterdam en heb ook nog nooit een prent gehad. FM geeft dan netjes 100 aan op de GPS data. Ook ik rijd dan overigens het leeuwendeel voorbij! mjah niet iedereen weet dat er een afwijking op tellers zit.

na de traject meeting rijd ik standaard 125 en dus 20 te hard maar das een heel andere discussie :P

Ps. lang leve Flits Meister beta met android auto!! Die combo heeft mij nu sinds de laatste dik 15.000KM nog geen 1 keer t bos ingestuurd!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:24
Ik begrijp de frustratie helemaal :P Hier rijd ik ook altijd op ACC, vaak zelfs binnen de bebouwde kom op langere stukken ( heb een automaat ). Heerlijk. Op de snelweg haal ik ook vaak veel mensen in. Zo rijd ik 107 op de snelweg ( dan rijd ik 103/104 op GPS ) en bij een trajectcontrole of flitser rijd ik voor de zekerheid 103 ( 100 op GPS ). Met 103 ben ik meestal alsnog de snelste.....

Er zit overigens veel verschil in de teller van de auto en de GPS in verschillende auto's. In mijn nieuwe Polo uit 2020 en de zomerbanden zit het minste verschil in ( 2km bij 80 en 3km bij 100+ ) terwijl ik in mijn C1 rustig 108 kon rijden om 100 op GPS te rijden. Deze mensen rijden op de snelweg dan vaak 100 op hun teller waardoor deze auto's effectief 92 op GPS rijden. Als we dan aan komen scheuren met 10km p/u verschil lijkt dat natuurlijk aardig wat

Maar het is wel oppassen want een Volvo v90 die ik ooit heb mogen lenen voor de vakantie reed "exact" teller == GPS. Reed je 100 op de teller dan reed je ook 100 op de GPS. Er zit dus veel verschil in

Waarom ik overigens altijd sneller moet rijden als de rest, en ik niet met ACC op de meest rechterbaan kan blijven rijden zonder mij te ergeren dat ik langzamer rijd dan de toegestane snelheid weet ik niet :+ vast 1 of andere rare kronkel O-)

[ Voor 10% gewijzigd door hollandnick op 15-07-2021 13:09 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Na 2 rekeningen gekregen te hebben, zet ik mijn ACC niet hoger dan 82 of 103. Jammer voor je moordmachine van 30 ton waarmee je dus te hard rijd, maar jij betaald mijn rekeningen niet..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik zet mijn CC altijd op GPS Vmax of 1KM/h eronder.
Mits het verkeer het toe staat. Maar ik weet dan ook de afwijking van mijn teller (die nihiel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 19:05
De trajectcontrole is nog niet het ergste. Ik vind het jammer dat de maximumsnelheid zo verschilt: eerst 100 km/u, dan na 19:00 uur 100 km/u, 120 km/u of 130 km/u. Had het niet overal en altijd 110 km/u kunnen worden? Af en toe halen mensen met een slakkengang de vrachtwagens in met de angst 'ik rijd nu te hard, maar wil er alsnog voorbij'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dit is toch geldig voor alle regels. Als er geen handhaving zit op mondkapjes of het gebruik van je knipperlicht gaan de Nederlanders ermee aan de haal.

Een landelijk dekkende tracjectcontrole buiten- en binnen de gebouwde kom lijkt me een oplossing om te voorkomen dat mensen onnodig op de rem stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er zit inderdaad bij veel merken een flinke marge in de teller. Mijn eigen auto geeft 8 km meer aan dan het in werkelijkheid is. Ik hou de snelheid van de teller aan. Simpelweg omdat het geen fuck uit maakt of ik 72 of 80 rij op een korte afstand. Als ik naar de Veluwe rij, dan rij ik veel harder dan toegestaan, simpelweg omdat dat veel verschil in reistijd maakt op een reis van 2 uur en 10 minuten. Als je 8 uur per dag rijdt kan ik me voorstellen dat 8km/u nog aardig wat verschil maakt. Maar voor iemand die een kort ritje voor de boeg heeft maakt het totaal geen merkbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Over het verschil op de teller: dat is sowieso deels technisch en deels bewust. Je snelheid wordt gemeten door te kijken hoe snel je wiel roteert. De diameter van je wiel is nooit constant en hangt af van hoe hard je banden opgeblazen zijn en hoeveel je banden al afgesleten zijn.

Verder is er nog een Europese wet die zegt dat de snelheidsmeter nooit lager mag aangeven dan de werkelijke snelheid en tegelijkertijd ook nooit meer mag aangeven dan 110% + 4km/u van je werkelijke snelheid. De marge naar boven ligt dus een stuk hoger dan de marge naar onder (= geen). Een fabrikant zal dus geneigd zijn van sowieso wat marge in te bouwen zodat de snelheidsmeter eerder te snel zal aangeven en dus in geen enkel scenario te laag aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:44
noslen schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:17:
De trajectcontrole is nog niet het ergste. Ik vind het jammer dat de maximumsnelheid zo verschilt: eerst 100 km/u, dan na 19:00 uur 100 km/u, 120 km/u of 130 km/u. Had het niet overal en altijd 110 km/u kunnen worden? Af en toe halen mensen met een slakkengang de vrachtwagens in met de angst 'ik rijd nu te hard, maar wil er alsnog voorbij'.
Dit...
Ik heb dat ook nooit begrepen waarom er zo veel variatie in maximum snelheden moet zijn. Soms denk ik dat ze het expres zo gemaakt hebben om mensen in de val te lokken zodat de staatskas gespekt wordt. In Eindhoven zijn de meeste tweebaans ringwegen 70km/h, behalve een stuk dat identiek lijkt, dat is dan weer 50km/h. Nu begrijp ik dat er allerlei regelgeving is wat betreft milieu, geluid en veiligheid, maar trek dan gewoon een lijn: 50km/h. Die 70 voegt sowieso niet enorm veel toe kwa doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:55

LankHoar

Langharig tuig

Dit laat m.i. wel weer een ander probleem zien: waarom worden auto's standaard geleverd met een (soms zelfs sterk) naar beneden afwijkende snelheidsmeter? Dat niet alles 100% zuiver kan zijn snap ik, en dat enige marge altijd naar beneden moet zijn ook, maar 10% marge is gewoon erg veel. Mensen willen gewoon graag V max rijden, dus nu gaan mensen op de GPS harder rijden. Laat mij als volwassene gewoon de ware snelheid zien (of zo dicht mogelijk daarbij), dan kan ik zelf alsnog een afweging maken om al dan niet harder te rijden. Nu gaan mensen er standaard vanuit dat ze wel 110 kunnen waar je 100 mag, want afwijking.

En ik doe het zelf net zo hard, gewoon 140 rijden waar je 130 mag, wetende dat de teller toch afwijkt. Niet logisch :P

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:04
Er is ook zoiets als de limiet opzoeken. Door op een trajectcontrole waar je 80 mag 85 te gaan rijden op de teller, haal je voor jezelf al de rek eruit. Mocht je een keer iemand willen inhalen of iets dergelijks kun je geen gas meer bijgeven.
Door standaard gewoon 80 op de teller te rijden heb je nog iets van marge en kun je nog gas bij geven in een bijzondere situatie.

Aan de andere kant.. 80 is de maximum snelheid.. waarom je daar willens en wetens met je vrachtwagen boven gaat zitten begrijp ik niet zo goed. En dan gaan klagen dat anderen te langzaam rijden en bang zijn voor het CJIB. Nee.. er zijn gewoon genoeg mensen die zich wel aan de regels houden. Als er een bord 80 staat en men gaat op de teller 80 rijden dan kan ik ze dat echt niet kwalijk nemen.
En als beroepschauffeur zou ik me toch liever zorgen maken om andere dingen en wellicht achter het stuur je rust bewaren.. anders ben je bin no time zo gestresst als een kip.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Ja, erg handig. Er staat ook een verkeersbordje met de maximumsnelheid naast maar daar moet je zeker niet blind op varen, die heeft het nog al eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsoku
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 08:55
Er zit zeker wel een afwijking in de tellers, als je Flitsmeister is aanzet in je auto heb je een GPS teller en zal je zien dat in de meeste auto's een afwijking zit van 5 a 10 km per uur.

Wanneer je andere velgen onder je auto legt veranderd dit natuurlijk ook weer dus dit is wel degelijk een ding.

Daarnaast denk ik dat een hoop mensen ook bang zijn voor het CJIB en liever de grens niet opzoeken, dit is wel erg logisch.

Daarnaast wat @DonJunior zegt klopt ook, 80 is de maximum snelheid en deze hoef je niet 100% van de tijd te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:12

Onbekend

...

Ik ben heel erg benieuwd
Ik ben zo'n vervelende automobilist die soms minder dan 80 km/u rijdt. :P

Eerst die afwijkingen in de snelheidsmeters: Wettelijk dienen die het zelfde of meer aan te geven dan de daadwerkelijke snelheid. Maar het wijkt per auto af vanwege ouderdom en omdat de buitendiameter van de wielen anders zijn.

Ik weet niet hoeveel mijn snelheidsmeter afwijkt, dus probeer ik zo stabiel mogelijk 82 km/u te rijden. (Want vanaf 83 km/u kan ik een boete verwachten.) Maar mijn voet heeft ook enige variatie in kracht, en rij ik soms per ongeluk 85 km/u. Omdat het trajectcontrole is, moet ik terug naar een gemiddelde van 82 km/u toe, en dat betekend dus het gas loslaten en dan 79 km/u rijden zodat het gemiddelde weer correct is.
Soms is het meetportaal dichterbij waardoor ik veel sneller moet afremmen en een lagere snelheid gaan rijden, en dan rij ik soms 70 km/u vanwege dat gemiddelde wat omlaag moet.
(Overigens rijd ik in binnen een trajectcontrole liever achter een vrachtwagen met stabiel 70 km/u op de meest rechterrijstrook, dan op de rijstrook daarnaast waar met variabele snelheid wordt gereden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
aljooge schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:48:
[...]

Als het een keertje misgaat? Betaal jij de bekeuring?

Weet ik veel hoe hard dat ding rijdt en bij welke snelheden en tussen welke 2 meetpunten er geflitst wordt.

Is dit een pleidooi om de boetegrenzen op te zoeken?
Ik denk dat de topic starter met deze post wel een antwoord heeft gevonden. Het gros is bang voor CJIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
De afwijking in de snelheidsmeters is zoals vaak genoemd ongetwijfeld met opzet gedaan. Bij mijn auto is het snelheidssignaal namelijk heel accuraat, als ik 'm via de OBD-poort uitlees is 'ie vrijwel gelijk aan de GPS-snelheid tot zeker 130km/u. Alleen de tellerbak wijkt naar boven af met zo'n 10km/u.

Maar ik ben het inmiddels gewend, voor de meest voorkomende snelheden 80/100/120/130 weet ik dat ik resp. 90/110/130/140 op de teller kan rijden :)

Dat het signaal zelf wèl accuraat is moet trouwens wel, want de km-teller werkt er ook op. Als die ook te hard zou lopen "verouderd" de auto sneller dan 'ie is en sta je vaker voor onderhoud dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Valorian schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:32:

Zoek je op luxe merken als Volvo, BMW, Audi dan zie je dat daar überhaupt al 90+% cc heeft. Maar die maken natuurlijk ook wat minder betaalbare boodschappenauto's. En bij een Ford Ka of Volkswagen Up kost een cruise control als 'optie' bij een nieuwe auto nog altijd al snel 1000 euro denk ik?
Een nieuwe standaard up met niets er op heb je voor 700€ meer:

Licht & Zicht Pakket
  • Regensensor
  • Automatisch inschakelende dimlichten
  • 'Coming home'- en 'Leaving home'-functie
Driver Assistance Pakket
  • Cruise Control
  • Parkeersensoren achter (Park Distance Control)
  • Achteruitrijcamera (Rear View)
Airconditioning, automatisch 1-zone (Climatronic)

Behalve als je het minimale bedrag in de lease wilt betalen zie ik niet snel dat mensen dit niet als extra optie zouden nemen voor het bedrag wat een nieuwe UP al zou kosten althans.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
True schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:44:
[...]

Een nieuwe standaard up met niets er op heb je voor 700€ meer:

Licht & Zicht Pakket
  • Regensensor
  • Automatisch inschakelende dimlichten
  • 'Coming home'- en 'Leaving home'-functie
Driver Assistance Pakket
  • Cruise Control
  • Parkeersensoren achter (Park Distance Control)
  • Achteruitrijcamera (Rear View)
Airconditioning, automatisch 1-zone (Climatronic)

Behalve als je het minimale bedrag in de lease wilt betalen zie ik niet snel dat mensen dit niet als extra optie zouden nemen voor het bedrag wat een nieuwe UP al zou kosten althans.
Dat klinkt aannemelijk. Maar toch, als ik bijvoorbeeld kijk op gaspedaal.nl naar VW Ups van max 3 jaar oud (2018-2021) dan staan daar 830 exemplaren op waarvan maar 230 die cruise control hebben. Zou dat dan betekenen dat mensen tóch in ruim 60% van de gevallen dat pakket links laten liggen? Of zouden die filters niet goed werken / ingevuld staan 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

LankHoar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:54:
Dit laat m.i. wel weer een ander probleem zien: waarom worden auto's standaard geleverd met een (soms zelfs sterk) naar beneden afwijkende snelheidsmeter? Dat niet alles 100% zuiver kan zijn snap ik, en dat enige marge altijd naar beneden moet zijn ook, maar 10% marge is gewoon erg veel. Mensen willen gewoon graag V max rijden, dus nu gaan mensen op de GPS harder rijden. Laat mij als volwassene gewoon de ware snelheid zien (of zo dicht mogelijk daarbij), dan kan ik zelf alsnog een afweging maken om al dan niet harder te rijden. Nu gaan mensen er standaard vanuit dat ze wel 110 kunnen waar je 100 mag, want afwijking.

En ik doe het zelf net zo hard, gewoon 140 rijden waar je 130 mag, wetende dat de teller toch afwijkt. Niet logisch :P
Omdat het technisch niet 100% betrouwbaar te realiseren is. GPS is géén betrouwbare bron voor snelheid, in tunnels, bergen en stedelijk gebied wordt het signaal verstoord en kan het wegvallen.

Snelheid wordt altijd indirect gemeten door of rotatie van het differentieel te meten of uitgaande as van de versnellingsbak. Omdat wielmaat ook van invloed is op de snelheid en dit niet gecorrigeerd kan worden, moet er een veiligheidsmarge ingebouwd worden. Iets simpels als hardere of zachtere banden kan al een snelheidsafwijking op de meter geven. En dan heb je nog het punt dat verschillende wiel/velgmaten andere omtrekken hebben, en dus ook weer een andere afwijking zal geven.

De auto zal dus afgesteld worden op de wielmaat met grootste omtrek (hoeft niet het grootste wiel te zijn!).

De auto zelf kan overigens prima een juiste snelheid meten, maar wel met afwijking weergeven, zoals @Josefien al aangeeft. Mijn BMW meet met 16" velgen ook op 1 of 2 km/u nauwkeurig ten opzichte van GPS, maar de wijzer geeft rustig 5 km/u of meer teveel aan. Is dat erg? Niet echt, je reistijd wordt er echt niet substantieel korter van als je iets harder zou rijden. Daarnaast is de maximum snelheid een maximum, je mag niet harder, maar het is ook niet verplicht om die te rijden. Je mag ook best iets langzamer rijden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Valorian schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:57:
[...]

Dat klinkt aannemelijk. Maar toch, als ik bijvoorbeeld kijk op gaspedaal.nl naar VW Ups van max 3 jaar oud (2018-2021) dan staan daar 830 exemplaren op waarvan maar 230 die cruise control hebben. Zou dat dan betekenen dat mensen tóch in ruim 60% van de gevallen dat pakket links laten liggen? Of zouden die filters niet goed werken / ingevuld staan 🧐
  1. Ik weet niet hoeveel de optie toen koste en of die zo gemakkelijk te selecteren was als het nu is.
  2. UPs van 0 tot 3 jaar oud zijn waarschijnlijk ex-lease, niemand koopt nieuw een kleine auto om die binnen 3 jaar weer te verkopen, althans niet UPs misschien segment Mini of zo. Mogelijk dat dat echt de goedkoopste v.d. goedkoopste waren, wagenpark voor bedrijven bijvoorbeeld dan kies je niet voor comfort van je medewerker (helaas soms waar).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Misschien dan toch maar naar het systeem van mijn Garmin Edge fietscomputer? Die gebruikt een rotatiesensor in het wiel en een GPS signaal. Het GPS signaal wordt gebruikt om de rotatiesensor te calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17-05 10:10
Joris748 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:53:
Misschien dan toch maar naar het systeem van mijn Garmin Edge fietscomputer? Die gebruikt een rotatiesensor in het wiel en een GPS signaal. Het GPS signaal wordt gebruikt om de rotatiesensor te calibreren.
Zie geen reden waarom een autofabrikant zo'n systeem zou implementeren.

Het huidige systeem werkt prima. Tellernauwkeurigheid kan binnen een paar procent geregeld worden, wat meer dan voldoende is.

Het is duurder vanwege de extra benodigde hardware en software.
En als er ooit wat vreemde gps data binnenkomt zou de calibratie in de verkeerde richting kunnen uitvallen en lopen ze risico op allerlei claims. En zelfs als ze het zouden limiteren op de worst case instelling (enkel bandenrotatie) heb je alsnog een "onbetrouwbare" teller afhankelijk van de situatie.

Iedereen die al tig jaar gewend is om ongeveer de snelheid te rijden krijgt nu ineens allerlei boetes, door jouw auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:57:
[...]

Een Up is voornamelijk een typische "boodschappenauto" (met alle respect voor diegenen die hem dagelijks voor 100+km woon-werk gebruiken). Een auto net als zeg een Panda, Alto, Aygo etc. die vaak vooral dient om je korte stukjes van A naar B te brengen en vooral goedkoop mag zijn. Dan is 700 euro voor zo'n pakket ineens minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
pagani schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Een Up is voornamelijk een typische "boodschappenauto" (met alle respect voor diegenen die hem dagelijks voor 100+km woon-werk gebruiken). Een auto net als zeg een Panda, Alto, Aygo etc. die vaak vooral dient om je korte stukjes van A naar B te brengen en vooral goedkoop mag zijn. Dan is 700 euro voor zo'n pakket ineens minder interessant.
Dat lijkt mij dus ook. Maar sommige anderen hier zien het als 'zeer onwaarschijnlijk' dat mensen die optie niet kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 00:10

NSG

Je weet niks!

Toevallig deze week weer voor het eerst in meer dan een jaar tijdens de spits gereden op dit traject. Voorheen zoefde ik er met 83 op te teller (80km/h gps) voorbij. Maar nu werd ik links en rechts ingehaald door vrachtwagens terwijl ik toch echt weer 80km/h op gps aanhield..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17-05 10:10
Overigens is mijn beef niet echt met mensen die langzamer rijden in trajectcontroles (of daarbuiten), maar wel dat men het massaal doet in de midden en soms zelfs linker rijbanen. R*t op naar rechts, daar hoor je te rijden net als iedereen.

Elke 3-baansweg heeft een halflege rechter rijstrook omdat er in de verte een vrachtwagen rijdt. Dus MOET iedereen op de middelste baan rijden. Wat blijft er over? Vrijwel dezelfde doorstromingsmogelijkheden als een tweebaansweg. Maak je hem 5 baans (looking at you A12), dan verspreiden al die lui zich vrolijk over rijstrook 2, 3 en 4, met amper snelheidsverschillen en zeeën van ruimte tussen elkaar.

Dan zit al het inhalende verkeer altijd vast op de linker baan, of dat nou met 101 of 120km/uur is (uitgaande van 100 vmax).
Het is af en toe ontzettend aanlokkelijk om dat verkeer gewoon diagonaal te doorkruisen in de hoop dat er eindelijk een lampje gaat branden, maar daar is mijn zelfbeheersing te goed voor.

Zodra traject controle begint wordt het verkeersbeeld vervolgens enorm onrustig doordat iedereen (voor mijn gevoel) in volstrekte paniek naar de teller staart en ondertussen alle rijstroken blokkeert met 1km/u verschil, 0 volgafstand en geslinger binnen de lijnen.
NSG schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:34:
TMaar nu werd ik links en rechts ingehaald door vrachtwagens terwijl ik toch echt weer 80km/h op gps aanhield..
Dan kon je dus verder naar rechts >:)
it's a joke

[ Voor 10% gewijzigd door timberleek op 16-07-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indo36
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 10:29
Detmer schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:19:
Optie B: We zijn bang voor het CJIB heb ik het idee.

Ik word tussen Arnhem en Nijmegen altijd aan alle kanten ingehaald, behalve op het stuk waar de trajectcontrole is. Daar durft haast niemand de 80 aan te tikken op de teller en rij ik vrolijk met 84 op de teller door...
Trajectcontrole tussen Arnhem en Nijmegen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

indo36 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Trajectcontrole tussen Arnhem en Nijmegen?!?
Op de N325 is sinds eind vorig jaar de trajectcontrole actief. Grofweg tussen velperbroek en het Gelredome.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indo36
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 10:29
Detmer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Op de N325 is sinds eind vorig jaar de trajectcontrole actief. Grofweg tussen velperbroek en het Gelredome.
Oh gelukkig... ik dacht tussen Arnhem en Nijmegen (A325). Nee inderdaad, dat traject is een... en iedereen rijdt daar ergens in de 70 in plaats van 80 :F
Pagina: 1