Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
Goedeavond mede tweakers.

Sinds het thuiswerken ben ik steeds meer mijn thuis pc gaan gebruiken en ik merk dat mijn pc alles goed trekt behalve het geheugen.

Ik heb voor het werk naast Word - Excel - Outlook ook een Autocad PDF editor.
En wat web applicaties die redelijk wat resources trekken. Chrome zit soms op 500/600 MB.

Dit resulteert er soms in dat ik programma's moet afsluiten voor ik nieuwe kan openen wat niet prettig werkt.

Mijn dilemma nu is moet ik 2 kaartjes toevoegen of kan ik beter mijn huidige 2 kaartjes vervangen.

PC specs:

AMD Ryzen 7 2700X
Asus Prime X470-Pro
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz (F4-3200C16-8GVKB)

Wat zouden jullie mij aanraden om te doen?

Alvast bedankt,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:11
Met een Ryzen 2700 zou ik de oude verkopen en vervangen door een set van 2 X 16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoezo programma's moeten sluiten? Of heb je de swapfile uitgezet waardoor windows inactieve programma's niet kan swappen als je meer geheugen nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:58
Met het gebruik wat jij beschrijft zou 16GB volgens mijn idee nog wel voldoende moeten zijn.
Sluit je programma's omdat je echt niet meer kan openen, of wil je zelf je geheugen gebruik laag houden?
Windows heeft namelijk de neiging om om programma's alvast in het geheugen te laden zodat alles wat vlotter werkt.
In sommige gevallen zit een computer met 8GB op 80% gebruik, upgrade je hem naar 16GB zit die nog steeds op 80%.
Dus meer geheugen heeft niet altijd het effect wat je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hippe2k schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:03:
Goedeavond mede tweakers.

Sinds het thuiswerken ben ik steeds meer mijn thuis pc gaan gebruiken en ik merk dat mijn pc alles goed trekt behalve het geheugen.

Ik heb voor het werk naast Word - Excel - Outlook ook een Autocad PDF editor.
En wat web applicaties die redelijk wat resources trekken. Chrome zit soms op 500/600 MB.

Dit resulteert er soms in dat ik programma's moet afsluiten voor ik nieuwe kan openen wat niet prettig werkt.

Mijn dilemma nu is moet ik 2 kaartjes toevoegen of kan ik beter mijn huidige 2 kaartjes vervangen.

PC specs:

AMD Ryzen 7 2700X
Asus Prime X470-Pro
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz (F4-3200C16-8GVKB)

Alvast bedankt,

Mike
16GB lijkt me zat voor je wensen van gebruik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
Vandaag zat ik te werken en was hij op 80%, nadat ik wat interne sites en databases had geopend in chrome was hij continu op 95% en was het laden van PDFen niet optimaal.

Het enigste wat ik niet snap, maar ben ook geen ITer is als ik bij taakbeheer -> Processen kijk en ik tell alle MB's bij elkaar op dan kom ik maar aan 9GB terwijl hij zegt 15 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Merk je vertraging enkel bij PDF's of bij alles wat je doet?

Als je alleen merkt dat je PC traag is bij PDF's zou het ook aan de PDF zelf kunnen liggen.

Ik had zelf bijvoorbeeld dat een PDF die uit een AutoCad bestand gegenereerd is heel traag reageerde in Adobe Acrobat Reader DC. Alle tekst in dat bestand werd gerenderd als PDF "opmerking", wat het hele bestand zo traag als als een slak maakte. ALs ik het bestand b.v. met Adobe Acrobat Pro opende was het wel vlot.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe2k
Zal het is testen de volgende keer als het gebeurt. Misschien dat het zoiets is het zijn alleen wel pdfen die ik zelf in de autocad PDF editor heb gemaakt en daar ook weer in open.

Maar mocht het vaker op treden weet ik dat ik beter kan verzwaren naar 32 GB via 2 nieuwe slotjes van 16GB t.o.v. 2 erbij plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:36
Geheugen is er in principe voor om te gebruiken. 16Gb is voor jou genoeg.

Chrome krijgt bijvoorbeeld vaak gezever omdat het veel geheugen gebruikt, maar als een ander proces het wil gebruiken maakt Chrome het vrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:49
Hippe2k schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Stoppen met 'tweaken' en je druk maken over geheugen. Als je alles op standaard hebt staan (dus swapfile gemanaged door Windows en op een SSD) dan ga je met jouw geheugengebruik nooit problemen krijgen. Mocht Windows echt te weinig geheugen hebben, dan krijg je een popup met de suggestie om een bepaalde app te sluiten, maar ik begrijp dat dit bij jou niet gebeurt maar dat je zelf vindt dat het geheugen te vol zit. Maar daar moet je helemaal niet naar kijken. Verdiep je maar eens in hoe Windows met RAM omgaat.

Je kunt natuurlijk altijd je geheugen uitbreiden. Of je er nu 2x8 bij prikt of 2x8 vervangt door 2x16, dat maakt geen bal uit. Beter nog laat je die 8 zitten en prik je er 2x16 bij, dan heb je 48. Maar ik vraag me echt af of dat met jouw gebruik het verschil gaat maken. Alleen als je vaak een VM draait (of hele zware games) heeft het zin om naar 32GB of meer te gaan.
Pagina: 1