Random file delete Windows 10 version 21H1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hi,

Afgelopen paar dagen heb ik verschillende vreemde file deletes gehad.
- Terwijl ik 2 foto mappen verwijderde van mijn desktop, kreeg ik halverwege de melding dat een word bestand nog in gebruik was en niet verwijderd kon worden. Vreemd want die twee mappen bevatten alleen foto's en xmp's, dus maar gecanceld. De parent folder van dat word document had ik niet verwijderd, 100% zeker. En na cancellen stond de parent folder er nog, maar de twee foto mappen waren wel definitief verwijderd.
- Op een ander moment zijn nog eens andere word bestanden verwijderd, zonder dat ik daar iets van mee kreeg. Het viel me later pas op. Dat waren bestanden uit een submap in de eerder genoemde parent folder.

Ik heb Storage Sense uit staan en kan er echt niet bij wat dit veroorzaakt kan hebben. Maar des te meer, maak ik me alleen maar zorgen om wat er nog meer opeens verwijderd kan gaan worden (of al is).

[noob alert] Gezien ik nog tamelijk nieuw ben met Windows, werd ik al een beetje panisch om OneDrive, misschien dat die soms bepaald wat wel weg kan of niet. Maar nadat ik Finder gewend ben van Mac, is File Explorer echt 1 grote ramp, dus ik heb werkelijk geen idee. OneDrive is ook een groot raadsel voor me, met hoe dat ingebakken en verwoven zit in file explorer, werkelijk geen idee hoe ik die twee los kan trekken. [/noob alert]

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, wat kan er hier fout gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Scirocco op 14-07-2021 21:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Ten eerste zou ik de optie "Vragen om bevestiging bij het verwijderen van mappen en bestanden" aanzetten?
Standaard staat dit nu uit bij Windows 10, hierdoor kunnen er nogal snel bestanden/mappen ongemerkt in de prullenbak belanden.
Onbegrijpelijk dat dit nu standaard uit staat in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

The_Doman schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:20:
...
Onbegrijpelijk dat dit nu standaard uit staat in Windows.
Hoezo? Het komt in je prullebak terecht; daar kun je het toch gewoon weer uit vissen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
OneDrive is net als je iCloud op de Mac: het wordt alleen maar gesynchroniseerd. Er wordt niks verwijderd. Wt op je computer staat kun je ook online vinden en andersom.

Ik zou eerder je wachtwoord van je Office365 aanpassen. Kijken of er misschien toch iemand bezig is via jouw account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
sypie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:00:
OneDrive is net als je iCloud op de Mac: het wordt alleen maar gesynchroniseerd. Er wordt niks verwijderd. Wt op je computer staat kun je ook online vinden en andersom.

Ik zou eerder je wachtwoord van je Office365 aanpassen. Kijken of er misschien toch iemand bezig is via jouw account.
Wachtwoord van Office356 zal nog wel veilig zijn denk ik, anders had ik wel een waarschuwing gekregen dat iemand van lokatie X met apparaat Y ingelogd is? Het is m'n main mail account, waar ik verder nog niks geks mee heb ondervonden.

Binnenkort maar eens inlezen in OneDrive en file explorer, ik vind het namelijk maar een puinhoop.

PS. Het is toch krankzinnig, dat als ik OneDrive disable, dat hij al mijn documenten van m'n desktop verwijdert?
Heb die bestanden wel terug, maar het is volslagen achterlijk dat OneDrive als master folder opereert en dat er uberhaupt meerdere dekstop mappen in de file explorer zijn met verschillende rechten etc. En dan zijn het niet eens verschillende desktop mappen van de 3 desktops die ik gebruik... zucht.. wat een bende.

[ Voor 22% gewijzigd door Scirocco op 14-07-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Hoezo? Het komt in je prullebak terecht; daar kun je het toch gewoon weer uit vissen?
Ja, prima optie natuurlijk voor de "power" gebruikers onder ons om dat aan te zetten.
Maar vooral voor degene die niet zo handig en snel zijn met de computer, hoort er gewoon standaard een waarschuwing te komen bij het verwijderen van bestanden.
Pagina: 1