Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05 00:03
Hallo,

Wij zitten met een keuze dilemma. Momenteel heb ik een Canon 600D, deze gaat richting de 10 jaar en daarom aan een upgrade toe. Voornamelijk omdat we de ontwikkeling van onze dochter willen vastleggen. Wij willen niet hebben dat we over een X aantal jaar foto’s aan het terugkijken zijn en zeggen hadden we toen maar geïnvesteerd in een betere camera. Ook zouden we graag met een lichter uitrusting op pad willen (600D + 17-55 F2.8, komt al gauw op 1250gram).

We hebben vandaag een Fujifilm X-S10 en Nikon Z 6II geprobeerd, ik weet het twee compleet verschillende camera’s. Bij de X-S10 zouden we een 16-55 F2.8 nemen, de Z 6II komt met een 24-70 F4. Helaas de lens van de X-S10 niet kunnen proberen, alleen de 18-55 F2.8-4 was voorradig. Ik heb mij laten vertellen dat de 16-55 F2.8 en 27-70 F4 vergelijkbare lenzen zijn (ook qua lichtgevoeligheid) aangezien de eerste op een APS-C en de laatste op een FF gebruikt wordt.

Fujifilm X-T4 valt af omdat die voor mijn vrouw te ingewikkeld oogt. Canon RP valt af vanwege toch de mindere verhalen die hoor/lees. De R en hoger vallen af in combinatie met de 24-105 F4 omdat het buiten budget is. Sony valt af omdat we de grip minder fijn vinden.
  • Wat is je budget?
  • +/- 2000,- EUR
  • Wat wil je voor apparatuur kopen?
  • Systeem camera + goede allround lens. Later wellicht uitbreiden met een leuke prime.
  • Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
  • In en rond het huis om de ontwikkelingen van onze pasgeboren dochter vast te leggen. Vakanties, hierin fotograferen we het gezin, maar ben ik ook vooral van het vastleggen van natuur, omgeving, gebouwen en cultuur. Sporadische foto uitstapjes in de natuur.
  • Wil je foto's maken of filmen?
  • Voornamelijk foto’s, voor video hebben we al een GoPro. Kan natuurlijk niet uitsluiten dat ook de systeem camera zo nu en dan gebruikt gaat worden voor video.
  • Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
  • Collectie canon EF-S lenzen. Staan momenteel te koop.
  • Heb je verder nog specifieke eisen?
  • Er moet een makkelijk toegankelijke paniek stand op zijn aangezien mijn vrouw niet zo van de fotografie kennis is maar de camera wel moet kunnen bedienen. Camera moet weer een jaar of 10 meegaan.
Hoe denken jullie over dit verhaal? Zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien? Aangezien de Nikon wat boven budget zit, is deze camera de meerprijs t.o.v. de Fujifilm het waard?

*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-05 12:50
Ik zou vooral goed gaan kijken naar de grote verschillen en of je ze echt nodig hebt.

- X-S10 is niet weerbestendig. De Z6 II wel
- X-S10 is zo'n 210 gram lichter. Echter met de 16-55 wordt dat verschil kleiner
- Viewfinder en LCD scherm van de Z6 II is een stuk beter. Maar het scherm van de X-S10 is volledig draaibaar voor de zogenaamde selfies of jezelf filmen.

De 16-55 f2.8 is een erg zwaar en groot zoomobjectief voor de Fuji. Waarschijnlijk wil je deze zo lichtsterk hebben voor foto's binnenshuis met weinig licht? Of fotografeer je vaak in schemerige omstandigheden buiten? Je zou namelijk ook kunnen kiezen voor de lichte 18-55 voor dagelijks gebruik. Deze heeft op 18mm ook f2.8. Of je zou een lichtsterke prime kunnen overwegen naast de 18-55 zoals een 35mm f2

Zie deze foto voor het formaat van de 16-55. Zoals je kunt zien maakt de set met de 18-55 het geheel een stuk compacter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsLELTw_aV2TU82pVHN402ltBsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EEOLrPTfVz6zb8xBEASi4n8e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
Kijk eens aan, mooie vergelijking wat betreft de grootte van de camera. De Fuji combi is 135gr lichter dan de Nikon, dus ook dat valt mee. Die berekening had ik eerder nog niet gemaakt, ze komen beide in de buurt van wat ik nu heb :( , kennelijk de prijs van een lichtgevoelige lens.

Van de verschillen die je benoemt is eigenlijk de viewfinder voor mij echt relevant, die van de X-S10 vond ik inderdaad wat klein. Weersbestendigheid is een mooie bijkomstigheid maar echt geen must.

Lichtgevoeligheid van de lens is voor mij wel belangrijk, hij moet goed presteren binnenshuis. Dan vind ik de 18-55 toch wel tekort komen met enkel 2.8 op 16mm. Een prime is zeker voor in de toekomst een optie, maar de eis van mijn vrouw is dat het in eerste instantie een allround lens moet zijn. Daarbij komt dat ik met mijn huidige camera veel gebruik maar van de f2.8 verder op in het zoombereik.

Waar ik ook tegenaan loop met de canon is de ISO waarde, boven de 800 wordt het echt een ruis-festijn.

Klopt het overigens dat een f4 op full frame hetzelfde presteert als een f2.8 op een APS-C? En dan heb ik het voornamelijk over het lichtgevoeligheid.

*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
daniel360gt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:29:
Kijk eens aan, mooie vergelijking wat betreft de grootte van de camera. De Fuji combi is 135gr lichter dan de Nikon, dus ook dat valt mee. Die berekening had ik eerder nog niet gemaakt, ze komen beide in de buurt van wat ik nu heb :( , kennelijk de prijs van een lichtgevoelige lens.

Van de verschillen die je benoemt is eigenlijk de viewfinder voor mij echt relevant, die van de X-S10 vond ik inderdaad wat klein. Weersbestendigheid is een mooie bijkomstigheid maar echt geen must.

Lichtgevoeligheid van de lens is voor mij wel belangrijk, hij moet goed presteren binnenshuis. Dan vind ik de 18-55 toch wel tekort komen met enkel 2.8 op 16mm. Een prime is zeker voor in de toekomst een optie, maar de eis van mijn vrouw is dat het in eerste instantie een allround lens moet zijn. Daarbij komt dat ik met mijn huidige camera veel gebruik maar van de f2.8 verder op in het zoombereik.

Waar ik ook tegenaan loop met de canon is de ISO waarde, boven de 800 wordt het echt een ruis-festijn.

Klopt het overigens dat een f4 op full frame hetzelfde presteert als een f2.8 op een APS-C? En dan heb ik het voornamelijk over het lichtgevoeligheid.
Ja qua gewicht zal je er niet veel mee winnen.

Met deze tool kun je iso prestaties vergelijken en of dat voor jou acceptabel is: https://www.dpreview.com/...826&y=-0.7867803837953091

Qua lichtgevoeligheid heb ik begrepen dat je idd f4 met f2.8 mag vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap je wilt misschien nog uitbreiden met een prime maar waarom deze camera, ga je ook een stuk post processing doen neem je dit altijd mee? Waarom niet een pro-compact voor je vrouw en een andere body voor bij je lenzen die je hebt.
Ik zie hier heel vaak meteen een Nikon Z6 langskomen geen verkeerde camera maar waarom voor die kiezen ga je de capaciteiten van die camera wel gebruiken? En het is niet echt een point en shoot camera.
Zeker gezien het feit als je nu goed glas hebt wordt je al blij van een andere body.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
Ik heb de 90D overwogen. Maar als je dan bijvoorbeeld dit ziet, dan springen de tranen mij in de ogen. En dan kom ik ook weer op het punt dat als we over een aantal jaar naar de foto's kijken we wellicht spijt krijgen van hadden we toen maar meer geïnvesteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGr-vCBT-3JjkXwALvQ-0o2i5pQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/McnmnBSds81a9vS9Al5deSeo.png?f=user_large

Ik hoop niet dat het overkomt dat ik een verantwoording zoek om maar de Z6 te kopen. Ik wil gewoon maximale performance voor de 2k die ik kan uitgeven.

Overigens ben ik wel van de nabewerking en hier beleef ik veel plezier aan. Mijn vrouw doet point en shoot, maar voor haar een aparte camera komen is verloren geld, want die belandt sowieso in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Nog niet direct benoemd maar wel een mogelijke afweging, zeker als jullie de camera allebei gaan gebruiken: Fuji JPEGs met filmsimulatie zijn industry-leading en schelt je een hoop post-processing. De Z6II is ook echt wel een slagje duurder als je deze vergelijkt met de X-S10, omdat het toch wel een iets ander segment is. Qua gebruiksgemak zou ik het wel weten.
Ik zou bijvoorbeeld voor de Fujifilm XF 16-55mm F/2.8 ook nog naar tweedehands/tweedekans kijken. Dat kan zomaar schelen. Ik zie dat KE er momenteel een heeft bijvoorbeeld voor 700 piek. Dan ben je voor 1700 euro klaar en kun je met die 300 euro die je nog over houd andere leuke dingen doen.

[ Voor 28% gewijzigd door zzzzz op 15-07-2021 13:36 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:21

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Als de viewfinder van de X-S10 te klein voor je is, kun je ook nog een (wellicht tweedehandse) X-H1 overwegen. Die heeft wel de viewfinder overeenkomstig met een X-T2/3/4.
Bovendien vind ik het bovenstaande argument van een Point 'n Shoot voor je vrouw, een Fuji met z'n fantastische JPG's en filmsimulaties echt een grote pluspunt voor het merk Fuji. Het vergt alleen net wat meer handelingen om een Fuji in Point 'n Shoot "auto-stand" te krijgen. Maar ook dat is met een Q-menu te fixen denk ik zo.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Prijstechnisch is een Nikon Z6 / Z6 II + 24-70 f4 lastig te verslaan. Zie deze af en toe beide voor rond de 2000 (Z6 + 24-70) / 2199 (Z6 II + 24-70) te koop staan nieuw. Laatst zelfs bij Mediamarkt voor 1899 (Z6 II + 24-70 f4). Uiteraard is de Fujifilm X-S10 body only een stuk goedkoper (1000 euro). Maar koppel deze met een nieuwe 16-55 f2.8 (889 bij Amazon) dan ben je ook 1889 in totaal kwijt. Dichtbij genoeg om serieus beide te overwegen wanneer dit je shortlist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
Goed punt over de filmsimulaties, die ga ik zeker even met mijn vrouw bespreken. Haar workflow is momenteel (doet ze met telefoon camera maar ook met de GoPro) foto's naar telefoon halen. Filtertje toepassen via Snapseed o.i.d, printen/inlijsten en versturen naar familie. En dan gaat het voornamelijk om foto's van onze dochter.

Ondanks dat ik bovenstaande ook wel eens doe, is mijn workflow voornamelijk in Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
daniel360gt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:41:
Ondanks dat ik bovenstaande ook wel eens doe, is mijn workflow voornamelijk in Lightroom.
Je kunt volgens mij ook JPEG+RAW kiezen en dan krijgt de JPEG de filmsimulatie en dan kun jij achteraf nog je eigen sausje erover doen. Dat kan ik echter uit ervaring niet met 100% zekerheid zeggen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
daniel360gt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:41:
Goed punt over de filmsimulaties, die ga ik zeker even met mijn vrouw bespreken. Haar workflow is momenteel (doet ze met telefoon camera maar ook met de GoPro) foto's naar telefoon halen. Filtertje toepassen via Snapseed o.i.d, printen/inlijsten en versturen naar familie. En dan gaat het voornamelijk om foto's van onze dochter.

Weet. niet of je een pixelpeeper bent of niet. Maar de Fuji raw files komen in Capture One beter uit de verf dan in Lightroom heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-05 10:16
@daniel360gt
De vergelijking van ISO3200 is in dit geval niet helemaal eerlijk natuurlijk.De Z6 zal bij een gelijke ISO altijd beter presteren, omdat het een fullframe camera is tegenover een APS-C camera. De X-S10 neem je echter met een F2.8 lens en de Z6 met een F4 lens. De lens van de Z6 is dus een stop minder lichtsterk, waardoor je dit moet compenseren met een stop hogere ISO. De Z6 zal dezelfde foto dus op ISO 6400 moeten maken om tot dezelfde belichting te komen. Als je dus een realistisch vergelijk wilt moet je de X-S10 op ISO 3200 vergelijken met de Z6 op ISO 6400.

Verder klopt het ook wat @Ricktachtig zegt. Dpreview verwerkt alles in Lightroom en de Fuji RAW bestanden komen daar niet standaard als beste uit. Dat helpt ook niet echt in dit vergelijk. Je kunt met iets meer moeite betere resultaten halen uit Lightroom, maar deze moeite neemt Dpreview vaak niet. Op het forum van Dpreview zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij mensen wel iets meer moeite hebben gedaan in Lightroom met betere resultaten als gevolg. Daarnaast is Capture One over het algemeen een stukje beter met Fuji RAW bestanden.

Qua keuze: het zijn beide hele goede camera's. Qua prijs en gewicht ontlopen ze elkaar volgens mij niet heel veel, dus dan zou een keuze voor de Nikon misschien de meest logische zijn, omdat je dan fullframe hebt. Ik zou echter ook alvast nadenken over toekomstige lenzen. Die zijn bij fullframe ook vaak zwaarder en duurder, wellicht dat dat nog van invloed kan zijn op je beslissing. Fuij heeft wel hele mooie lichte F2 primes.

Als je echt voor minder gewicht wilt gaan zou ik toch heel sterk de 18-55 van Fuji overwegen. Het scheelt maar max 1 lichtstop en de hoge ISO prestaties van Fuji zijn dermate veel beter dan je Canon nu dat je dat makkelijk kunt opvangen. Het scheelt wel aanzienlijk in formaat en gewicht namelijk, de 16-55 is echt een flink bakbeest op zo'n relatief compacte body.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 15-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
Erwin186 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:32:
De vergelijking van ISO3200 is in dit geval niet helemaal eerlijk natuurlijk.De Z6 zal bij een gelijke ISO altijd beter presteren, omdat het een fullframe camera is tegenover een APS-C camera. De X-S10 neem je echter met een F2.8 lens en de Z6 met een F4 lens. De lens van de Z6 is dus een stop minder lichtsterk, waardoor je dit moet compenseren met een stop hogere ISO. De Z6 zal dezelfde foto dus op ISO 6400 moeten maken om tot dezelfde belichting te komen. Als je dus een realistisch vergelijk wilt moet je de X-S10 op ISO 3200 vergelijken met de Z6 op ISO 6400.
Help mij even, dus eigenlijk is een F4 op full frame dan helemaal niet vergelijkbaar met een f2.8 op APS-C betreffend de lichtgevoeligheid? Ik moet op full frame altijd een iso hoger gaan als ik dezelfde foto zou willen maken met beide camera's?

Dus de belichting van een foto is hetzelfde/vergelijkbaar bij onderstaande?
FF 1/120sec, F4 iso 6400
APS-C 1/120, F2.8 iso 3200

FF 1/120sec, F4 iso 3200 zou een donkerdere foto zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
daniel360gt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Help mij even, dus eigenlijk is een F4 op full frame dan helemaal niet vergelijkbaar met een f2.8 op APS-C betreffend de lichtgevoeligheid? Ik moet op full frame altijd een iso hoger gaan als ik dezelfde foto zou willen maken met beide camera's?

Dus de belichting van een foto is hetzelfde/vergelijkbaar bij onderstaande?
FF 1/120sec, F4 iso 6400

FF 1/120sec, F4 iso 3200 zou een donkerdere foto zijn
Dat klopt, F4 blijft F4 qua lichtsterkte van de lens, of dit nu fullframe of APS-C is. Als je lens dus 1 stop licht mist (F4 vs F2.8), dan moet je die ergens anders compenseren. Maar... en daar zit de crux in het verhaal. Een fullframe sensor heeft betere prestatie bij hogere ISO waardes. De simpele theorie is dat daar over het algemeen zit daar ook ongeveer 1 stop tussen. Een fullframe camera heeft dus op ISO 6400 ongeveer evenveel ruis als APS-C op ISO 3200. Het is overigens niet exact 1 stop, maar dat rekent wel zo makkelijk (zie ook uitleg in de video hieronder). Dit kan ook per camera nog weer verschillen, niet elke camera presteert even goed op dit gebied.

En dan leveren deze twee instellingen dus ongeveer dezelfde foto op:
FF 1/120sec, F4 iso 6400

Waar het voor de lens wel verschil maakt is de bokeh. De bokeh van F4 op fullframe is ongeveer hetzelfde als F2.8 op APS-C.

Ik vind dit zelf wel een heel duidelijke video waarin de verschillen en overeenkomsten worden uitgelegd: YouTube: Crop Factor TRUTH: Do you need Full Frame?

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin186 op 15-07-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
Goede uitleg, eigenlijk komt het dus neer dat de licht prestaties vs ruis redelijk hetzelfde zijn met de genoemde lenzen.

Ik heb nog even verder gekeken na het zien van het filmpje naar toekomstige primes. Dan kom ik uit op de
Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S en Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R. Prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. De Fuji is wel een stuk minder zwaar.

Vrouwlief komt tot de conclusie dat de Fujifilm simulaties een grote plus is t.o.v. de Nikon.

Hoe zijn de apps van beide merken om bijvoorbeeld snel de beelden naar de telefoon te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 09:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

daniel360gt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:04:
[...]

Vrouwlief komt tot de conclusie dat de Fujifilm simulaties een grote plus is t.o.v. de Nikon.

Hoe zijn de apps van beide merken om bijvoorbeeld snel de beelden naar de telefoon te downloaden?
Kijk, en hierom maakt het hele lichtsterkte verhaal vaak niks meer uit. Mensen willen iets dat makkelijk werkt, filtertje er over en klaar. Dan is goed, goed genoeg.

Met het hele mirrorless gebeuren kún je er veel meer uit halen, zeker met full frame maar daar staat altijd een hogere prijs en meer moeite tegenover.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
daniel360gt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:04:
Goede uitleg, eigenlijk komt het dus neer dat de licht prestaties vs ruis redelijk hetzelfde zijn met de genoemde lenzen.

Ik heb nog even verder gekeken na het zien van het filmpje naar toekomstige primes. Dan kom ik uit op de
Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S en Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R. Prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. De Fuji is wel een stuk minder zwaar.

Ik heb alleen ervaring met de app van Fuji en die werkt redelijk. Ik lees wel regelmatig klachten over de app, maar ik vind het zelf wel oké werken. Het werkt niet zo flitsend snel en intuïtief als veel andere apps, maar op zich werkt het prima voor waarvoor het bedoelt is. Het downloaden van de foto's duurt wel even, maar gaat bij mij verder wel altijd probleemloos. Je kunt de app daarnaast ook gebruiken als afstandsbediening, dat kan ook wel handig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel360gt
Nou de kogel is door de kerk. Het gaat toch de Nikon worden. Na de reacties hier en diverse reviews is het gevoel voor die camera net even beter dan de Fuji.

Wat ook meespeelt is dat de Nikon net even kleiner is dan de Fuji met de 2.8, de f2.8 is wel echt een bakbeest. De viewfinder vond ik al beter. De f4 geeft mooie haarscherpe resultaten. Voor de toekomst geeft de Nikon mij meer vertrouwen met de uitbereidingsmogelijkheden, nu al mooie primes beschikbaar zoals de Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S.

Gisterenavond ook nog de apps vergeleken daar dan worden wij ook vrolijker van de Nikon app. Zeker gezien dat er veel mensen klagen over de Fuji app, dat is vooral voor mijn vrouw een groot min punt. Ook al heeft die camera mooie filters aan boord, als zij de foto's met veel moeite naar de telefoon moet halen, gaat dat uiteindelijk niet meer gebeuren.

Overigens hoop ik sowieso dat ze met de nieuwe camera wat meer interesse in fotografie gaat krijgen zodat ze uiteindelijk ook andere standen dan enkel de paniek stand gaat proberen.

En ik kan weer helemaal los met nieuwe technologie. :)

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken, daar zijn wij heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:53
Ben benieuwd hoe ie bevalt! Zelf krijg ik vandaag ook de Z6 II met 24-70 f4 binnen.

Niet iedereen is het ermee eens, maar ik vergelijk crop f2.8 ook met fullframe f4. Heb nu een Nikon D750 met 20mm, 50mm en 70-200mm f4. Wilde graag een standaardzoom voor de trips waar ik graag 1 camera en 1 lens mee wil nemen, maar de standaard zooms voor de d750 (24-120 f4 en 24-70f2.8) zijn vrij groot.

De Fujifilm X-T3 geprobeerd, maar de EVF viel me tegen. Na korte poging met de 70-200 f2.8, die net zo zwaar is als de Nikon f4, bleek het ergonomisch ook niet wat ik zoek. Misschien een leuke camera voor ernaast voor bijvoorbeeld city trips, maar dan is een kleinere X-T30 misschien een beter idee.

Nu dus ook voor de Nikon Z6 gegaan. De 24-70 f4 is namelijk een stuk compacter en de Z6 ook een stukje lichter. Daarnaast krijg je denk ik toch heel wat meer camera met de Z6 tov de Fuji. Ben nu erg benieuwd of het qua ergonomie en EVF bevalt, of dat ik er gewoon nog niet aan toe ben mijn spiegelreflex weg te doen.

Hieronder mijn ‘grootte vergelijker’: https://pxlmag.com/db/cam...300-af0d1672_c85eb3c4-t45

Blijft natuurlijk wel een groot verschil in formaat, maar tov de D750 al een hele winst. Je kan ook niet alles hebben natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel360gt
Camera heb ik sinds gisterenochtend in huis. En wat een beest van een apparaat is het (niet in formaat, maar wel in wat het kan). Enorm wennen t.o.v. de Canon die ik had, maar een genot om mee te werken. Snel, makkelijk bedienbaar en prachtige beelden. Iso 5000 is geen enkel probleem, terwijl ik bij mijn Canon al begon te storen rond iso 800 (ik weet het 10 jaar ontwikkeling, maar toch knap staaltje techniek).

De app werkt ook prima. Vrouwlief heeft dat al geprobeerd en trekt zo de foto's naar haar telefoon. Dan filtertje met Snapseed en vrouw = blij (ik dus ook).

Neem vooral de tijd om alle settings te doorlopen, dat zijn er veel. Op YouTube had ik hier en daar al wat tips gevonden. O.a. https://www.youtube.com/watch?v=WwaFRW6bOKo, deze gast heeft zijn knoppen bijvoorbeeld goed ingericht, werkt lekker in ieder geval.

Voor jou zal de sprong in vooruitgang minder zijn dan bij mij. De Nikon D750 is natuurlijk al een veel dikkere camera dan mijn oude Canon 600D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@daniel360gt leer vooral om te gaan met diafragma voorkeuze dit heeft namelijk het meest direct effect op je resultaat. Je regelt zelf je scherptediepte. Als je deze samen auto ISO gebruikt ben je een heel eind op weg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1