Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor studie en andere productiviteitstaken, voor het nieuwe collegejaar (eind augustus). De afgelopen anderhalf jaar heb ik het meeste op m'n desktop gewerkt, maar dat gaat/is nu weer langzaam aan 't veranderen. Levertijden zijn lang dus vandaar nu al het topic.
M'n oude HP ZBook 15 G2 moet drastisch vervangen worden!
M'n laptop wordt voor van alles en nog wat gebruikt: data-analyse, programmeren (voornamelijk Python), soms wat geospatial analyse / GIS (ArcGIS Pro), discreet en agent-based modelleren. Soms wat lichte foto- en video-bewerking (Adobe), maar geen prioriteit.
Een fijn scherm hecht ik met name erg veel waarde aan, je zit er toch de hele dag naar te kijken en ik heb een hekel aan zichtbare pixels en kartels / aliasing.
Eisen
Wat is je budget?
Tussen de 1200 en de 1600 euro.
OS
Windows 10 (en geschikt voor 11). Dual-boot met Linux is een plus, hoewel ander WSL2 ook prima werkt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee.
Huidige opties
Als we wat filtertjes in de Pricewatch aan zetten komt de Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 er als een zeer interessant model uit rollen. Voor €1299 krijg je een lekker groot 16-inch 2560x1600 IPS scherm, AMD Ryzen 7 5800H, 16GB werkgeheugen, 1 TB PCIe SSD. Toffe bonus is het 120Hz-scherm en 100% sRGB dekking, en de RTX 3050 videokaart. Wat minder is de HDMI 1.4 aansluiting, en de batterij is misschien wat aan de kleine kant. En volgens mij een glanzend scherm maar kan er niks over vinden. Lees wisselende verhalen over trackpads.
Zijn kleinere broertje, de 14-inch variant, kreeg recent nog een Excellente score in de review van Tweakers.
Wie heeft andere/betere opties? Is de Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH wat ik zoek?
M'n oude HP ZBook 15 G2 moet drastisch vervangen worden!
M'n laptop wordt voor van alles en nog wat gebruikt: data-analyse, programmeren (voornamelijk Python), soms wat geospatial analyse / GIS (ArcGIS Pro), discreet en agent-based modelleren. Soms wat lichte foto- en video-bewerking (Adobe), maar geen prioriteit.
Een fijn scherm hecht ik met name erg veel waarde aan, je zit er toch de hele dag naar te kijken en ik heb een hekel aan zichtbare pixels en kartels / aliasing.
Eisen
- Scherm: Minimaal 4 miljoen pixels (bijv 2560x1600), IPS paneel en goed afleesbaar buiten (mat en >300 nits). Liever 16:10 of 3:2 dan 16:9. HDR, 120Hz en hogere resolutie of fellers zijn plus.
- Processor: Zowel single-core als multi-core performance zijn belangrijk, met een lichte nadruk op die eerste. Een AMD Zen3 (Ryzen 5000) of Intel Tiger Lake (Core 11-serie) processor is daarom ook een vereiste. Ik wil echt een flinke slag krachtiger dan m'n huidige Intel Core i7-4710MQ, dus 6-cores minimum maar sterke voorkeur voor 8.
- RAM: Minimaal 16 GB. Meer of uitbreidbaar is een plus.
- SSD: Minimaal 1 TB. Voorkeur voor NVMe met TLC-geheugen, maar geen harde eis.
- Aansluitingen: Meer (verschillend is beter). Ik wil op DisplayPort, HDMI, VGA en USB Type-C kunnen aansluiten, wat er niet op zit moeten adapters voor. Voorkeur voor SD-kaartlezer.
- Formaat/afmetingen: 15" of 16" scherm, en laten we het proberen onder de 2 kg te houden
- Webcam: Fatsoenlijke 1080p camera met goede sensor is een dikke plus
- Upgrades: Dikke plus voor elk onderdeel wat upgrade-able is
Wat is je budget?
Tussen de 1200 en de 1600 euro.
OS
Windows 10 (en geschikt voor 11). Dual-boot met Linux is een plus, hoewel ander WSL2 ook prima werkt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee.
Huidige opties
Als we wat filtertjes in de Pricewatch aan zetten komt de Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 er als een zeer interessant model uit rollen. Voor €1299 krijg je een lekker groot 16-inch 2560x1600 IPS scherm, AMD Ryzen 7 5800H, 16GB werkgeheugen, 1 TB PCIe SSD. Toffe bonus is het 120Hz-scherm en 100% sRGB dekking, en de RTX 3050 videokaart. Wat minder is de HDMI 1.4 aansluiting, en de batterij is misschien wat aan de kleine kant. En volgens mij een glanzend scherm maar kan er niks over vinden. Lees wisselende verhalen over trackpads.
Zijn kleinere broertje, de 14-inch variant, kreeg recent nog een Excellente score in de review van Tweakers.
Wie heeft andere/betere opties? Is de Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH wat ik zoek?