Ik heb, tegen een mooie prijs, 2dehands, een chromebookje (C523NA) overgekocht. Nu wil ik deze gebruiken voor surfen en wat programmeren (Python, IDE PyCharm(?)). Graag had ik hiervoor een Linux omgeving.
Je kunt vanuit Chrome OS simpelweg "Linux aan zetten", zie deze link, nu bevalt de apt packet manager mij zeker en vast, maar vraag mij toch af in hoeverre dit op punt staat / efficiënt werkt. Het gaat dan om Debian 10 (Buster, 2019-07-06) terwijl Chrome OS zelf intern Gentoo gebruikt.
Ik ben dus aan het afwegen tussen Chrome Os met "Linux on" versus een clean Linux install. Ik zal eerst sowieso een tijdje spelen met de "Linux on" functionaliteit, maar had graag anderen hun ervaring / mening gehoord wat deze afweging betreft.
...
Momenteel bedenk ik zelf volgende voor- en nadelen:
Chrome OS behouden:
+ Chrome OS gui wat gewoonworden (zit toch toekomst/groei in geloof ik)
+ Hardware sowieso ondersteund.
- Oudere Linux release & geen keuze welke.
- minder efficiënt omgaan met resources(?)
Clean Linux installeren:
+ Eigen keuze Linux
+ Efficienter omgaan met resources(?)
- Terugkeren naar Chrome OS niet mogelijk (CloudReady wel)
Alvast bedankt voor jullie tijd om dit te lezen & eventueel te antwoorden!
...
Edit:
Nu al even Linux in Chrome os aan het testen:
* htop toont slechts 2.73 gb ram van de 4, dit kan echter voldoend blijken, zal ik in de toekomst nog merken
* Rechter muis knop is mouspad aanraken met 2 vingers, nu vraag ik mij af of er dan geen rechterknop in de pad verwerkt zit, dit kan eventueel een clean install vermoeilijken.
Je kunt vanuit Chrome OS simpelweg "Linux aan zetten", zie deze link, nu bevalt de apt packet manager mij zeker en vast, maar vraag mij toch af in hoeverre dit op punt staat / efficiënt werkt. Het gaat dan om Debian 10 (Buster, 2019-07-06) terwijl Chrome OS zelf intern Gentoo gebruikt.
Ik ben dus aan het afwegen tussen Chrome Os met "Linux on" versus een clean Linux install. Ik zal eerst sowieso een tijdje spelen met de "Linux on" functionaliteit, maar had graag anderen hun ervaring / mening gehoord wat deze afweging betreft.
...
Momenteel bedenk ik zelf volgende voor- en nadelen:
Chrome OS behouden:
+ Chrome OS gui wat gewoonworden (zit toch toekomst/groei in geloof ik)
+ Hardware sowieso ondersteund.
- Oudere Linux release & geen keuze welke.
- minder efficiënt omgaan met resources(?)
Clean Linux installeren:
+ Eigen keuze Linux
+ Efficienter omgaan met resources(?)
- Terugkeren naar Chrome OS niet mogelijk (CloudReady wel)
Alvast bedankt voor jullie tijd om dit te lezen & eventueel te antwoorden!
...
Edit:
Nu al even Linux in Chrome os aan het testen:
* htop toont slechts 2.73 gb ram van de 4, dit kan echter voldoend blijken, zal ik in de toekomst nog merken
* Rechter muis knop is mouspad aanraken met 2 vingers, nu vraag ik mij af of er dan geen rechterknop in de pad verwerkt zit, dit kan eventueel een clean install vermoeilijken.
[ Voor 11% gewijzigd door robinsane op 14-07-2021 19:35 ]