Linux op chromebook: Chrome OS behouden of clean install?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-03 23:36
Ik heb, tegen een mooie prijs, 2dehands, een chromebookje (C523NA) overgekocht. Nu wil ik deze gebruiken voor surfen en wat programmeren (Python, IDE PyCharm(?)). Graag had ik hiervoor een Linux omgeving.

Je kunt vanuit Chrome OS simpelweg "Linux aan zetten", zie deze link, nu bevalt de apt packet manager mij zeker en vast, maar vraag mij toch af in hoeverre dit op punt staat / efficiënt werkt. Het gaat dan om Debian 10 (Buster, 2019-07-06) terwijl Chrome OS zelf intern Gentoo gebruikt.

Ik ben dus aan het afwegen tussen Chrome Os met "Linux on" versus een clean Linux install. Ik zal eerst sowieso een tijdje spelen met de "Linux on" functionaliteit, maar had graag anderen hun ervaring / mening gehoord wat deze afweging betreft.

...

Momenteel bedenk ik zelf volgende voor- en nadelen:

Chrome OS behouden:
+ Chrome OS gui wat gewoonworden (zit toch toekomst/groei in geloof ik)
+ Hardware sowieso ondersteund.
- Oudere Linux release & geen keuze welke.
- minder efficiënt omgaan met resources(?)

Clean Linux installeren:
+ Eigen keuze Linux
+ Efficienter omgaan met resources(?)
- Terugkeren naar Chrome OS niet mogelijk (CloudReady wel)

Alvast bedankt voor jullie tijd om dit te lezen & eventueel te antwoorden!

...

Edit:
Nu al even Linux in Chrome os aan het testen:
* htop toont slechts 2.73 gb ram van de 4, dit kan echter voldoend blijken, zal ik in de toekomst nog merken
* Rechter muis knop is mouspad aanraken met 2 vingers, nu vraag ik mij af of er dan geen rechterknop in de pad verwerkt zit, dit kan eventueel een clean install vermoeilijken.

[ Voor 11% gewijzigd door robinsane op 14-07-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
robinsane schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:17:
- Oudere Linux release & geen keuze welke.
Uiteindelijk is het een LXC container, dus je kan ook andere distributies gebruiken. Bijvoorbeeld Arch:

https://wiki.archlinux.org/title/Chrome_OS_devices/Crostini

Dat het minder efficiënt is, is alleen relevant als je dit ook echt merkt in snelheid en batterijduur. De LXC container draait in een VM, dus er zit wel wat overhead.

Maar in de praktijk merk ik daar weinig van verder.

Overstappen naar volledige Linux distributie denk ik ook weleens over na, maar heb nog niet in detail uitgezocht wat daarvoor nodig is. Wil de Chromebook wel kunnen herstellen naar ChromeOS. Las ergens een keer dat het afhankelijk van de bios is die op het apparaat staat.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinsane
Bedankt @Lethalis!
heel nuttige info, ook ineens bijgeleerd over de chrome developer shell na het bezoeken van jouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:08
robinsane schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:17:
* htop toont slechts 2.73 gb ram van de 4, dit kan echter voldoend blijken, zal ik in de toekomst nog merken
* Rechter muis knop is mouspad aanraken met 2 vingers, nu vraag ik mij af of er dan geen rechterknop in de pad verwerkt zit, dit kan eventueel een clean install vermoeilijken.
Kan je ook aanpassen in gnome tweaks - muisklikemulatie, heb ook ff zitten zoeken hoe je kon rechts klikken. Maar uiteindelijk doe ik het nu met 2 vingers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsane
Dimitrip schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Kan je ook aanpassen in gnome tweaks - muisklikemulatie, heb ook ff zitten zoeken hoe je kon rechts klikken. Maar uiteindelijk doe ik het nu met 2 vingers :)
bedankt @Dimitrip, dan hoef ik mij daar ook al geen potentiele zorgen over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:13
Mijn chromebook gaat binnenkort EOL voor ondersteuning vanuit Google (zie link). Ik heb met het utility script van mrchromebox de firmware vervangen en draai nu native Xubuntu naar volle tevredenheid. Zodra jouw Chromebook ook daar komt is native Linux een prima manier om nog even door te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 14-07-2021 21:32 ]

Pagina: 1