Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb in mijn werkkamer van die standaard rolgordijnen met een 'bolletjestouwtje' om ze omhoog/omlaag te doen. Omdat ik aan 2 kanten ramen heb schijnt de zon gedurende de dag steeds op een andere plek naar binnen en ben ik aldoor bezig de rolgordijnen dicht/open te doen. Kan handiger lijkt me ;) Ik zat te denken aan een motortje dat je op de muur monteert, waar dat 'bolletjestouwtje' dan doorheen gaat. Geen rocket science lijkt me.

Nu zat ik eens te zoeken hiernaar, maar het valt me tegen wat er te krijgen is. Je hebt dan de systemen van Ikea/Somfy, maar dan moet je direct ook nieuwe rolgordijnen nemen. Dat is niet de bedoeling. Bovendien zijn die Ikea-gordijnen niet in de maten die ik nodig heb.
Op Aliexpress zie ik wel eea voorbij komen met wat ik bedoel (ook best wel veel), maar dan is het weer de vraag in hoeverre het werkt (afgezien van de levertijd).
Ook zoeken op dit forum levert niet heel veel actuele resultaten op.

Ik was benieuwd of iemand ervaringen/tips heeft op dit gebied? Omdat het ook grotendeels een leukigheidje is, moet het niet honderden euro's gaan kosten. Verder zou het handig zijn als het op een of andere manier slim is te bedienen via Google Home of evt. de Ikea of Klikaanklikuit hub.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
ik denk dat het volgende model is wat je zoekt:

Losse stekker
https://nl.aliexpress.com/item/1005001501145434.html?

Op batterijen:
https://nl.aliexpress.com/item/4000983297439.html?

Zemismart is daarnaast ook betrouwbaarder dan de gemiddelde verkoper op aliexpress.
Hun service en producten zijn van zeer goede kwaliteit, en er zijn weinig negatieve klachten te vinden over Zemismart.

Er zijn namelijk tientallen tot honderden verkopers die allemaal hetzelfde product verkopen, maar weinig reviews hebben. of een zeer lage Review score hebben

Kwa prijs maakt het op aliexpress niet veel uit of je koopt in een EU warenhuis of een China warenhuis, op elk wordt er BTW/VAT bij gerekent tijdens checkout. {als je het sneller wilt kies voor een EU warenhuis indien mogelijk}
-----------------
Zelf heb ik gewone gordijnrails van zemismart.
{220V panel versie} en deze werken uitstekend. ook heb ik met 1 van hun schakelaars mijn elektrische rolgordijnen slim gemaakt.
------------------
"EDIT" sale periode is inmiddels over, kortingen dmv sale coupons is niet meer mogelijk.

-----------------
Een andere optie zou zijn met een Arduino/ESP8266 er zelf 1 te maken.
Hiervoor heb je wel wat onderdelen nodig, en enkele 3d geprinte onderdelen.

Waaronder:
-Wemos D1/nodeMCU {esp8266}
- stepper motor [nema 11]
- stepper motor driver
- moeren/bouten
- RF adapter
- 3 button RF remote.
- [project case]
Totaal zit je dan rond de 20 euro met een DIY versie.

[ Voor 6% gewijzigd door darknessblade op 16-07-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:06
@Palomar heb je al eens gekeken naar de motoren van motion?
Worden onder andere verkocht bij de Hornbach, wellicht kun je daar wat mee?

https://www.hornbach.nl/s...nen/10251929/artikel.html

Motor is geschikt voor buizen van 25/28mm. Als je dat hebt dan kan je het vast laten werken verwacht ik.

En binnenkort ook direct aan te sturen vanuit de ICS-2000 van KAKU.
En anders via de motion bridge te koppelen met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimme
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-08-2022
ik kwam https://shade-control.nl/ tegen, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is idd precies wat ik zocht (topic is jaar geleden, maar nog steeds geïnteresseerd) ;) Echter de prijs vind ik wel vrij fors. Ik zou er 3 nodig hebben. Dat kost al bijna 400 euro. Vind ik helaas nog iets te duur voor een speeltje ;) Bovendien ken ik dat merk/bedrijf niet en is het nog best een investering in iets waarvan je niet weet hoe het met support e.d. zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 11-07-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
Dit werkt via exact hetzelfde principe als die van Zemmismart [op batterijen] [zie mijn vorige post] maar dan 1.5X zo duur. niet te vergeten het gebruikt hun eigen app, dus als hun server offline is werkt het niet meer.

Die van zemmismart zou je in principe kunnen flashen met Tasmota, en dus je eigen smarthome local host draaien
Palomar schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Dat is idd precies wat ik zocht (topic is jaar geleden, maar nog steeds geïnteresseerd) ;) Echter de prijs vind ik wel vrij fors. Ik zou er 3 nodig hebben. Dat kost al bijna 400 euro. Vind ik helaas nog iets te duur voor een speeltje ;) Bovendien ken ik dat merk/bedrijf niet en is het nog best een investering in iets waarvan je niet weet hoe het met support e.d. zit.
mischien is die van Zemmismart dan beter. afhankelijk van het model is de kans zeer groot dat je deze kan flashen met Tasmota, en dus local host kan draaien.

Als het kan wachten raad ik je aan om te wachten tot de 11.11 sale. is het product gelijk goedkoper dmv aliexpress_RED coupons [vaak bespaar je 20-30 Euro]. Zemmismart heeft vaak ook nog store coupons, dus voor nog meer discount tijdens de 11.11 sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimme
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-08-2022
Thanks voor het meedenken! op de website van shade control website staat dat de app met bluetooth werkt dus geen hub of cloud service nodig. Maar wel een stuk duurder idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De Aqara E1 Roller Shade Driver lijkt ook te doen waar je naar op zoek bent en heeft ZigBee ondersteuning, nog iets goedkoper ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Flipmo2K op 14-08-2022 19:17 ]

Pagina: 1