Toon posts:

[spoed] 60 gb is maar 30 na fdisk?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister bij informatique een IBM Deskstar 60GXP van 60 gigabyte besteld, opgehaald en erin gezet. Ik heb 'm in mijn PC gezet, en de oude (seagate u8 8,4gb) harddisk vervangen (op master). FDISK gedaan, met ondersteuning voor grote partities. Primaire partitie aangemaakt, herstart en geformatteerd. Was toen maar 8 gb; hetzelfde als de oude schijf. In het bios IDE automatic harddisk detection ofzo gedaan, harde schijf toegevoegd, en de cdrom en dvdspeler... Ik weer fdisk>partitioneren>herstarten>formatteren, en is nu 33 gb ofzow. Wat nu te doen? Windows erop zetten en fitnesstest draaien ofzo??? Please help, anders kan ik niet naar een party...

Oh ja, ik heb toen ook een diskdrive vervangen, Savage 4 videokaart vervangen door TNT 2 en een soundblaster live erin gezet (had eerst onboard sound).

Mijn pc nu:
Moederbord weet ik niet precies,
Pentium 3 500
Cardexpert TNT 2
Creative live 1024
netwerkkaart
ibm deskstar 60 gpx 60gb

:'(

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58

BrZ

FAT32 partities van >32GB lukt niet....
Maak gewoon 2 partities van zo'n 30GB en het gaat wel goed :)

Verwijderd

veel biosen ondersteunen geen harddisks groter dan 32 GB, dus een bios update kan ook helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe dan nu verder? Hoe kan ik nu nog een tweede partitie maken dan?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58

BrZ

Op zaterdag 18 augustus 2001 13:33 schreef Djurre het volgende:
veel biosen ondersteunen geen harddisks groter dan 32 GB, dus een bios update kan ook helpen.
ow, verrek, helemaal niet gezien dat hij zo'n "oud" mobo heeft.. zou inderdaad heel goed de orozak kunnen zijn...

Verwijderd

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:33 schreef Djurre het volgende:
ik heb een energy bios, waar kan ik die downloade dan? want bij google zie ik wel updates maar voor elk moederbord volgens mij een specifiekie update?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Inderdaad. Zoek maar eens op Wim's BIOS Page welk mobo je hebt.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik download dus even op deze pc een bios update als ik hem vindt, probeer dan een tweede partitie te maken van (60-32) 28 gb. Maar hoe maak ik die dan?? Hoe maak ik op dezelfde schijf een tweede partitie? ik heb het namelijk nog nooit gedaan... :*

• VlasBaard
Nou ja ik zou gewoon opnieuw fdisken en formatten hoor want die schijf wordt helemaal ander gedetecteerd dan.

Maar als je het toch zo wilt doen: in fdisk een Extended DOS Partition aanmaken en daarin een Logical Drive.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:57 schreef VlasBaard het volgende:
Nou ja ik zou gewoon opnieuw fdisken en formatten hoor want die schijf wordt helemaal ander gedetecteerd dan.

Maar als je het toch zo wilt doen: in fdisk een Extended DOS Partition aanmaken en daarin een Logical Drive.
Dus je bedoelt bios update -> partitie verwijderen -> opnieuw partitioneren en formatteren? OK.. doe ik

• VlasBaard
Nou ik zou na de BIOS flash eerst maar eens kijken op fdsisk 'em dan wel helemaal herkent.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 14:18 schreef VlasBaard het volgende:
Nou ik zou na de BIOS flash eerst maar eens kijken op fdsisk 'em dan wel helemaal herkent.
Ok, thx guys (m/v) ik ga het nu allemaal proberen

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04 18:12
Haal gewoon de diskmanager op bij IBM in zowel een windows versie of een dos versie vanaf bootable diskette.
Werkt ongeacht BIOS op alle schijven; gebruik hetzelf voor een oude machine met 30GB HDD. Geen enkel probleem!

NB: diskmanager partitioneert en formatteerd je schijf zoals jij dat wilt.

Verwijderd

Staan je jumpers van je hd wel goed en niet ingesteld op 32GB limiet??
heb dit namelijk al eerder meegemaakt met een 40Gb ibm HD.

• VlasBaard
Disk managers vertragen de performance merkbaar (tientallen procesnten dus). Nooit doen. Dan kan je beter een Promise Ultra100 kaartje oid kopen.

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

niks

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Verwijderd

Topicstarter
niks
zoals ik zei, ik ging naar een lanpartietje, ik ben nu gegaan met een pentium 2.

daarom niks...

Maar verder: die bootmanager werkt ook niet, op de website van IBM stond iets als:
zet hem in een pc waar 'ie wel werkt, stel hem dan met de diskmanager in en kijk hoe t dan gaat als je em weer terug zet. gedaan, maar die andere pc herkent hem ook niet goed.

Dus wat ik nu moet doen? Ik heb geprobeerd uit te zoeken wat voor mobo ik heb (om een bios update te doen, want op de site van chaintech zag ik dat er voor verschillende type mobo's een bios-fix was voor die 30gb lockup), maar dat leverde nix op. :(
mijn mobo:
3 dimm
4 pci
2 isa
pentium 3
onboard sound + gameport
2 usb

alle chaintech mobo specs nagekeken maar ik zie em der niet bij staan. Heeft iemand zon mobo en dat ie het type kan geven? of dat iemand erachter kan komen? Ik heb al een mailtje naar chaintech gestuurd, maar of dat helpt?

Iemand nog anderen ideetjes? En hoe zit dat met die promise kaart, wat is dat voor iets?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:29 schreef BrZ het volgende:
FAT32 partities van >32GB lukt niet....
Maak gewoon 2 partities van zo'n 30GB en het gaat wel goed :)
nee, want ik heb dus eerst een primaire gemaakt, en daarna lukt nix meer! ;(

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

Ik heb op m'n site (http://www.crosswinds.net/~kris2904) een progje staan om je mobo te herkennen, check ctbios15.zip :)

Was getekend, enz. | specs

Verwijderd

gewoon extended partition van de rest van die schij maken en daar een logical van maken, 32 gb is gewoon het limiet, voor groter moet je ntfs ofzo gaan gebruiken.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:57
32GB is niet de limiet.. ik heb hier gewoon 1 grote 80GB FAT32 partitie. FAT32 gaat tot 2TB ofzo, dus dat is het probleem niet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

je moet er ook ff opletten dat in het bios je schijf goed herkent word. Anders herkent fdisk 'm ook niet als een grotere.

Desnoods vul je de instellingen zelf in. (staat op de hardeschijf hoe de instellingen zijn)

Om 2 partities te maken. fdisk optie 1m en dan weer 1.
Grootst mogelijke omvang voor primary partitie gebruiken? Hier dus nee invullen en bijv 50% invullen.
Hierna maak je via optie 1 en daarna 2 een secondary partitie de maximum grootte die mogelijk is geeft hij zelf al aan. Daarna nog ff een actieve partitie kiezen en klaar.
:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 13:07 schreef Kris2904 het volgende:
Ik heb op m'n site (http://www.crosswinds.net/~kris2904) een progje staan om je mobo te herkennen, check ctbios15.zip :)
Wat moet je met deze progjes dan verder doen :? mijn eerstejaarsduits is niet bijster goed.

Verwijderd

Probeer anders eens het programma wcpuid. Kijk maar ff bij driver en bios updates

Verwijderd

Er is een probleem met oudere versies van FDISK, alleen die van Win ME is ok, oudere versies moet je de HD indelen via percentages (dus 100% intikken en niet per MB). Op de MS site is ook een verbeterde versie van fdisk te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 14:33 schreef ureal het volgende:
Probeer anders eens het programma wcpuid. Kijk maar ff bij driver en bios updates
Ik zie hierbij alleen de chipset die ik gebruik, niet het type mobo

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

LOL Mijn duits is ook niet geweldig, maar je moet in het eerste scherm op D drukken en vervolgens met spatie de schermen door gaan, tot je bij Strukturtyp: Hauptplatine (Je raad het al: moederbord) komt. Hier staat een regel Produkt, waar de chipset vermeld wordt en tussen haakjes het type van je moederbord.

Was getekend, enz. | specs

Pagina: 1