Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:52
Ik heb deze laptop van een mede tweaker overgenomen.
hij zegt erbij dat het is ''schoon'' gemaakt en koelpasta is vervangen.
Ik vraag me toch echt af wat al die witte zooi op het moederbord is? Corrosie?

laptop wordt ook echt bloed heet, (gezien de mega vijver aan koelpasta) en dan schakelt de CPU terug naar 2.4Ghz.

iemand tips ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEpasKEu-KB3d-nv_vpXI7vKai4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5D6Pl6lKMhBHDr32HPogFvC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P1vJJq60w0sPxNYD4wv5j3jmbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXr8j4bRe68y50zsJhbh4uil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW0--BQFCaxFJDJRs24WRGyKYcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMIovNS2h0M1DkT1Qi6OzLqW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4ajp6ozK_Usiy7MvkEFpRlu2eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gB4XiSj0NtR14D1aLVdAWoxL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Fokx
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-05 12:13
Hallo Pyro-NL

Het is heel normaal dat er witte plekjes op zitten,
Dat komt uit de fabriek dus dat kan niet zoveel kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-05 11:43
Shadow_Fokx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:07:
Hallo Pyro-NL

Het is heel normaal dat er witte plekjes op zitten,
Dat komt uit de fabriek dus dat kan niet zoveel kwaad.
Wat is je bron hiervan?
Ik heb een aantal laptops opengemaakt om een ssd te wisselen of wat ram bij te plaatsen.

Zoiets als dit heb ik nog nooit gezien.

Wellicht eens proberen voorzichtig weg te vegen met een wattenstaafje? En de koelpasta vervangen door iets degelijks, thermal grizly of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:13:
[...]

Wat is je bron hiervan?
Ik heb een aantal laptops opengemaakt om een ssd te wisselen of wat ram bij te plaatsen.

Wellicht eens proberen voorzichtig weg te vegen met een wattenstaafje? En de koelpasta vervangen door iets degelijks, thermal grizly of iets dergelijks.
Het is een soort van aanslag. Maar de GPU doet het ook gewoon simpelweg niet. In elke game is het 20fps en Werkt alles op de intelHd. Zet ik hem op Nvidia is het klaar. 5fps… de verkoper heeft me gewoon opgelicht en zei dat er niks mis mee was. Ook is de LAN poort defect… al met al €1350 weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
Kerstboompje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:23:
[...]

Het is een soort van aanslag. Maar de GPU doet het ook gewoon simpelweg niet. In elke game is het 20fps en Werkt alles op de intelHd. Zet ik hem op Nvidia is het klaar. 5fps… de verkoper heeft me gewoon opgelicht en zei dat er niks mis mee was. Ook is de LAN poort defect… al met al €1350 weg
Balen, ziet er ook gewoon niet netjes uit.
Drivers etc wel netjes geïnstalleerd? Wat laat GPU-Z zien bijvoorbeeld?

1350,- zou voor mij genoeg geld zijn er flink achteraan te gaan.

Heb je hem zelf opgehaald? Toen niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Fokx
Torac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:13:
[...]

Wat is je bron hiervan?

Ik werk vaker met laptops
Als je er last van hebt kan je proberen om het met een wattenstaafje eraf te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
Shadow_Fokx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:27:
[...]

Ik werk vaker met laptops
Als je er last van hebt kan je proberen om het met een wattenstaafje eraf te halen
Oké, en kun je ook vertellen hoe dit fenomeen heet, waardoor het komt, of waar het voor dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Balen, ziet er ook gewoon niet netjes uit.
Drivers etc wel netjes geïnstalleerd? Wat laat GPU-Z zien bijvoorbeeld?

1350,- zou voor mij genoeg geld zijn er flink achteraan te gaan.

Heb je hem zelf opgehaald? Toen niet getest?
Al 5x clean windows erop, drivers up to date. Alles latest erop verder. Maar simpelweg dit ding wordt al kokend heet. (80idle, met nieuwe pasta) al met al lijkt het er sterk op dat dit een ex-mine laptop is 🤮

En is verzonden. Er stond bij werkt naar behoren, binnenkant schoongemaakt… en had niks van dit witte troep gezien “zei” die.

[ Voor 10% gewijzigd door Kerstboompje op 14-07-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Fokx
Torac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:30:
[...]

Oké, en kun je ook vertellen hoe dit fenomeen heet, waardoor het komt, of waar het voor dient?
Ik weet niet hoe je dat spul noemt alleen het komt door de fabrikant van het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Shadow_Fokx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:32:
[...]

Ik weet niet hoe je dat spul noemt alleen het komt door de fabrikant van het moederbord
Ik kan je vertellen wat hier op zit, komt niet van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Kerstboompje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:32:
[...]

Al 5x clean windows erop, drivers up to date. Alles latest erop verder. Maar simpelweg dit ding wordt al kokend heet. (80idle, met nieuwe pasta) al met al lijkt het er sterk op dat dit een ex-mine laptop is 🤮
tja zou kunnen…
Al in gesprek gegaan met de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:34:
[...]

tja zou kunnen…
Al in gesprek gegaan met de verkoper?
Ja en nee, hij zegt dat hij t geld niet heeft vóór terugbetalen en dat dat nog heel lang kan duren….

En als die het heeft wilt hij niets overmaken voor hij de laptop heeft… ik dacht echt…. Ik heb toch ook betaald voor ik de laptop had? Ik snap t probleem niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Kerstboompje op 14-07-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Fokx
Kerstboompje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:34:
[...]

Ik kan je vertellen wat hier op zit, komt niet van de fabrikant.
Uit mijn ervaringen komt het wel van de fabrikant alleen het kan dat ik het verkeerd heb.
Alleen je kan het in ieder geval wel met een wattenstaafje weg proberen te vegen want dat kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Kerstboompje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:35:
[...]

Ja en nee, hij zegt dat hij t geld niet heeft vóór terugbetalen en dat dat nog heel lang kan duren….

En als die het heeft wilt hij niets overmaken voor hij de laptop heeft… ik dacht echt…. Ik heb toch ook betaald voor ik de laptop had? Ik snap t probleem niet.
Klinkt als een non conform product.
Wellicht dat de verkoper het niet wist, maar “ik heb het geld niet en kan het ook niet teruggeven” is wel een standaard smoes…

Er zijn genoeg tweakers die dit probleem gehad hebben. Wellicht een nieuw topic aanmaken en focussen op geld terug, ik denk niet dat dit makkelijk te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:50:
[...]

Klinkt als een non conform product.
Wellicht dat de verkoper het niet wist, maar “ik heb het geld niet en kan het ook niet teruggeven” is wel een standaard smoes…

Er zijn genoeg tweakers die dit probleem gehad hebben. Wellicht een nieuw topic aanmaken en focussen op geld terug, ik denk niet dat dit makkelijk te repareren is.
Ik denk t ook niet. 2080 is gewoon kapot. Die chip vervangen is niet te doen. Overigens stond in de advertentie dat er garantie op zat. Toen ik daar naar vroeg was dat al 6 maanden verlopen 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Shadow_Fokx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:41:
[...]

Uit mijn ervaringen komt het wel van de fabrikant alleen het kan dat ik het verkeerd heb.
Alleen je kan het in ieder geval wel met een wattenstaafje weg proberen te vegen want dat kan geen kwaad
Het zit muur en muur vast, lijkt er wel in gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Kerstboompje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:09:
[...]

Ik denk t ook niet. 2080 is gewoon kapot. Die chip vervangen is niet te doen. Overigens stond in de advertentie dat er garantie op zat. Toen ik daar naar vroeg was dat al 6 maanden verlopen 😑
Tja, ik snap zelf niet waarom je hem dan alsnog meeneemt?

Het enigste wat je kan is er uit proberen te komen met de desbetreffende tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Tja, ik snap zelf niet waarom je hem dan alsnog meeneemt?

Het enigste wat je kan is er uit proberen te komen met de desbetreffende tweaker.
Ik kreeg het factuur achteraf pas. Hij vond het al vreemd dat ik er naar vroeg. Ook die stond op een andere naam en adres (200km van waar die woont) dus t feit dat hij zegt is altijd van hem was etc klopt dus ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Iets doorverkopen mag natuurlijk altijd.
In elk geval een dure les.
Bij dure apparatuur: altijd in persoon ophalen en testen alvorens aankoop.

Echter mag je natuurlijk wel verwachten dat een apparaat conform afspraak is. Ook bij verzending. Er zijn genoeg stappen die je nu nog kunt zetten. En genoeg tweakers die je hierover van advies willen voorzien.

Heb je al een review geschreven bijvoorbeeld ?

[ Voor 6% gewijzigd door Torac op 15-07-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:09:
Iets doorverkopen mag natuurlijk altijd.
In elk geval een dure les.
Bij dure apparatuur: altijd in persoon ophalen en testen alvorens aankoop.

Echter mag je natuurlijk wel verwachten dat een apparaat conform afspraak is. Ook bij verzending. Er zijn genoeg stappen die je nu nog kunt zetten. En genoeg tweakers die je hierover van advies willen voorzien.

Heb je al een review geschreven bijvoorbeeld ?
Heb een review geschreven, toen was het goed (had nog geen game geprobeerd) de i7 en ssd (dus gewoon browsen) was goed waarmee ik het teste. Ik dacht niet verder na omdat er toch geen games op stonden. Het “werkte”. Maar die verdomde videokaart werkt gewoonweg NIET. En dan nog durven schrijven dat hij “werkt naar behoren”

En de verkoper woont in Zoetermeer, ik bovenin Friesland.. pakweg 250km

[ Voor 4% gewijzigd door Kerstboompje op 15-07-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Kerstboompje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Heb een review geschreven, toen was het goed (had nog geen game geprobeerd) de i7 en ssd (dus gewoon browsen) was goed waarmee ik het teste. Ik dacht niet verder na omdat er toch geen games op stonden. Het “werkte”. Maar die verdomde videokaart werkt gewoonweg NIET. En dan nog durven schrijven dat hij “werkt naar behoren”

En de verkoper woont in Zoetermeer, ik bovenin Friesland.. pakweg 250km
Ik zie het probleem niet.
Reviews kun je aanpassen.
250km is niet de andere kant van de wereld.
Je moet er wel achteraan willen gaan, nu lijkt het alsof je je erbij neerlegt. Dom, maar je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Torac schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:44:
[...]

Ik zie het probleem niet.
Reviews kun je aanpassen.
250km is niet de andere kant van de wereld.
Je moet er wel achteraan willen gaan, nu lijkt het alsof je je erbij neerlegt. Dom, maar je eigen keuze.
nee zeker niet, maar wat kan ik NU doen als hij al zegt t geld niet te hebben. lk kan wel naar hem toe gaan maar wat dan... altijd lastig zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
Kerstboompje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:46:
[...]

nee zeker niet, maar wat kan ik NU doen als hij al zegt t geld niet te hebben. lk kan wel naar hem toe gaan maar wat dan... altijd lastig zoiets.
Wat ik zou doen.
De eerste stap is altijd proberen er samen uit te komen. Wellicht staat hij open voor een betalingsregeling? Heb je zelf al op tweakers gezocht naar een soortgelijk topic? Je bent niet de eerste tweaker die een meningsverschil heeft met een verkoper.

Als je nog meer info wilt inwinnen zou ik even een net nieuw topic aanmaken in de goede categorie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

Mijn god wat hebben ze die laptop aangedaan?
het hele verhaal is ook een beetje lek aan alle kanten.

Wat je kan proberen is om de printplaat een tijd te laten inweken met alcohol en het dan af proberen te poetsen met bijvoorbeeld een tandenborstel.

Het lijkt er ook op dat de middelste chip niet goed contact maakt met het koelblok, alsof deze eigenlijk met een dikkere thermalpad bevestigd hoort te zijn ipv met pasta.

en @Shadow_Fokx dit is niet farbiekstandaard. Soms zie je nog wel een klodder lijm tegen een spoel aan zitten in een powersupply, maar dit is gewoon witte meuk. Het lijkt erop alsof ze goed zijn uitgeschoten met een thermische lijm voor een andere koeloplossing, zoals sommige mininglaptops inderdaad hebben. Maar zelfs dit is wel heel extreem.
Het doet me ook een beetje denken aan sub-zero overclocken waarbij ze een isolator over het bord hebben gesmeerd tegen condensvorming.
Er is in ieder geval goed mee geëxperimenteerd en het is absoluut niet fabriekstandaard.

en @Kerstboompje
Klinkt als een oplichterspraktijk dat ze zeggen dat het geld al weg is. Dan kun je altijd dreigen met politie.

[ Voor 53% gewijzigd door Fordox op 15-07-2021 16:07 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerstboompje
Fordox schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:00:
Mijn god wat hebben ze die laptop aangedaan?
het hele verhaal is ook een beetje lek aan alle kanten.

Wat je kan proberen is om de printplaat een tijd te laten inweken met alcohol en het dan af proberen te poetsen met bijvoorbeeld een tandenborstel.

Het lijkt er ook op dat de middelste chip niet goed contact maakt met het koelblok, alsof deze eigenlijk met een dikkere thermalpad bevestigd hoort te zijn ipv met pasta.

en @Shadow_Fokx dit is niet farbiekstandaard. Soms zie je nog wel een klodder lijm tegen een spoel aan zitten in een powersupply, maar dit is gewoon witte meuk. Het lijkt erop alsof ze goed zijn uitgeschoten met een thermische lijm voor een andere koeloplossing, zoals sommige mininglaptops inderdaad hebben. Maar zelfs dit is wel heel extreem.
Het doet me ook een beetje denken aan sub-zero overclocken waarbij ze een isolator over het bord hebben gesmeerd tegen condensvorming.
Er is in ieder geval goed mee geëxperimenteerd en het is absoluut niet fabriekstandaard.

en @Kerstboompje
[...]

Klinkt als een oplichterspraktijk dat ze zeggen dat het geld al weg is. Dan kun je altijd dreigen met politie.
we gaan eerst eens naar de sushi tent en bedenken het nog eens wat nu slim is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Niet online
Even inhakken op het verhaal over de koelpasta - de witte restanten die je ziet is K5 PRO of een andere thermische 'pudding' (of anders gezegd 'thermal putty') Het is totaal anders dan silicone koelpasta (!!!), dit is meer playdough-achtig en blijft op zijn plek zitten.

Het is enorm plakkerig waardoor het na 1-2 repastes een enorm zooitje wordt en deze repaste is gewoon belachelijk slordig gedaan - op de oude, grijze playdough hebben ze gewoon een laag nieuwe heen gesmeerd.
Met alcohol en een anti-ESD borsteltje kun je het weer netjes schoon krijgen. Het is ook niet geleidend.

Toevallig heb ik ook zo'n Raider met RTX2080 en 9750H gehad en ik kan je vertellen dat er geen thermal pads op de koeler zitten maar dat thermo-playdough. :+
Ik zie dit spul steeds vaker, af fabriek al. Het is redelijk idiotproof, want overtollig spul drukt zich gewoon eruit dus geen omkijken naar de dikte zoals bij thermal pads.

Dit lijkt alleen meer op dat iemand daarmee ook de GPU kern heeft ingesmeerd...daar is het spul ABSOLUUT ongeschikt voor, veel te lage warmtegeleiding.

[ Voor 67% gewijzigd door Notenkraker20 op 24-07-2021 00:00 ]

Pagina: 1