Gebruikte auto binnen 2 maanden APK afkeur, rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-05 17:01
Mijn vraag

Neefje van mij heeft een auto in mei gekocht bij een garagebedrijf.
Hij was 2700,- euro kwijt voor een auto met 150dkm uit 2006.

Nu in juli, net iets meer dan 2 maanden na aanschaf moet de auto voor een APK. Blijkt het motorblok niet in orde (zuiger kantelen) en daardoor is ook de katalysator stuk.

Verkopend bedrijf stelt voor 100,- euro ter compensatie te geven...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens de ANWB en het Juridisch loket mag je bepaalde zaken verwachten, maar speelt leeftijd/aanschafprijs natuurlijk mee. Op basis van de verwachting mag je een product non-conform verklaren en zaken eisen.

Hamvraag:
Wat is redelijk om te eisen/verwachten?

Beste antwoord (via wsn1979 op 16-07-2021 08:07)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Idd, altijd een apk vragen bij aflevering. Dat is uiteraard geen uitgebreide technische keuring, maar dit soort zaken zouden daar wel uit moeten komen (ik geloof niet dat dat met die katalysator iets is wat pas de afgelopen maand is ontstaan). Blijft dan wel een beetje tricky als het verkopende bedrijf zelf de apk uitvoert (slager die zijn eigen vlees keurt), echter als ze controle krijgen hebben ze natuurlijk wel een probleem als de keuring niet goed is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:18

timovd

Voorsprong door techniek

Wat stond in/wat zei - opmerkingen zijn echt niet nodig. Reageer dan liever niet.

[ Voor 75% gewijzigd door deepbass909 op 21-07-2021 14:24 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik ben geen monteur, maar weet wel wat van motoren/auto's. Desondanks toch even een disclaimer. Zuiger kantelen lijkt me iets dat 'ineens' kan optreden. Een motorblok sluit hierdoor enorm snel, sterker nog dit kan echt snel tot scheuren in de cilinderwand leiden. Dit móet je haast gemerkt hebben tijdens een proefrit. Zo niet, lijkt het me later ontstaan en dus eigen risico want dan was de auto conform (op dat punt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48

Nox

Noxiuz

timovd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:47:
Wat stond er in het rapport bij de aankoopkeuring?
Voor een 15 jaar oude aygo?

Rechten heb je niet, garantie (bovag) geldt pas vanaf 4500 euro of iets dergelijks. Denk dat je gewoon pech hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 14-07-2021 14:51 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

timovd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:47:
Wat stond er in het rapport bij de aankoopkeuring?
€2700 aanschaf is nu niet bepaald de categorie waarin er met grote regelmaat een aankoopkeuring plaats vindt, laat staan dat het een randvoorwaarde is om garantie/conformiteit te kunnen eisen.

@wsn1979 Stond de advertentie online, zo ja, heb je daar de tekst/omschrijving nog van beschikbaar? Om conformiteit te beoordelen zijn de uitlatingen van de verkopende partij van groot belang.

@Nox Rechten zat, daar heb je echt geen Bovag of andere garantie voor nodig, dat is het conformiteitsbeginsel.

[ Voor 18% gewijzigd door FirePuma142 op 14-07-2021 14:54 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:14
wsn1979 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:43:
Hamvraag:
Dit hangt mijns inziens erg af van de reperatiekosten. Heb je hier ook een indicatie van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:26
Bij het aanschaffen van een auto met nog maar twee maanden APK is het natuurlijk extra belangrijk om de auto goed te beoordelen / onderzoeken en te kijken of de snel volgende APK (dure) problemen op gaat leveren.

Zonder Merk en Model te kennen is het moeilijk te beoordelen of de aanschafprijs redelijk is voor het bouwjaar en de kilometerstand

Dat gezegd hebbende, kantelende zuigers zou je echt moeten horen/merken bij een proefrit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:51
Als hij gekocht is bij een bedrijf, en normaal gebruikt heb je 6 maanden garantie, net als op elk ander product: https://www.autogeschiede...-een-tweedehands-auto.htm

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07
Mijn vraag

Nu in juli, net iets meer dan 2 maanden na aanschaf moet de auto voor een APK. Blijkt het motorblok niet in orde (zuiger kantelen) en daardoor is ook de katalysator stuk.

Volgens de ANWB en het Juridisch loket mag je bepaalde zaken verwachten, maar speelt leeftijd/aanschafprijs natuurlijk mee. Op basis van de verwachting mag je een product non-conform verklaren en zaken eisen.

Hamvraag:
Waarom koop je een auto van een garage met 2 maanden APK? Je krijgt toch altijd gewoon een jaar APK erbij, zeker bij een garage. Zelfs op barrels van €700 doen ze dat er nog bij. Als een garage er al geen jaar APK bij doet, was ik direct weggerend zonder om te kijken.

Al met al denk ik dat je gewoon de boot in bent gegaan, aangezien de auto al 15 jaar oud is. En je bent zelfs akkoord gegaan met 2 maanden APK, dus je wist dat er onderhoud aan zou kunnen komen. Maar IANAL.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Als een garagebedrijf een auto verkoopt met een aflopende APK en ze bieden daarbij niet aan om 'gratis' de APK te verlengen weet je eigenlijk al hoe laat het is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Ik snap alleen niet dat je een auto, bij een garagebedrijf nota bene, koopt met een APK die bijna verlopen is (je mag 2 maanden vooruit al keuren, dus iets na 2 maanden moeten keuren is in dit geval bijna verlopen). Heb je nu niks aan, maar is soms wel een teken. APK is niet zo duur en als het bedrijf het zelf doet helemaal een schijntje. En anders hebben ze wel hun adressen. Als je dat niet wilt, ben je eigenlijk gewoon aan de beurt.

Kantelende zuigers kan komen door koud te trappen en kan daarmee dus veroorzaakt zijn door je neefje. Bepaalde motorblokken zijn er wat gevoeliger voor dan andere. Dure les, revisie is niet goedkoop, wisselmotorblok van een sloper is vaak goedkoper.

Neefje - budget van 2700 - bij een garage gekocht - weet nu blijkbaar niet wat er aan de hand is: klinkt als een jonge jongen die zijn eerste eigen auto heeft gekocht en daarmee lekker is gaan trappen?

Ik heb onlangs ook in dit segment gekocht. Eerst bij een handelaar wezen kijken, maar daar toch snel doorgelopen. Natte homokineethoes, olie eronder, na 5 minuten lopen ook motorolie eronder en een pas vervangen koppeling. Zijn dus de keerringen niet vervangen en/of de krukaskeerring is lek. In deze prijsklasse hoort werk, maar dit is niet het werk waar ik op zit te wachten. Uiteindelijk eentje particulier gekocht voor iets meer geld, maar minder kilometers en veel betere staat. Enige technische kennis helpt erg in deze klasse.

[ Voor 23% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-07-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Met alleen een autogroep een reactie plaatsen is niet afdoende. En daarbij het is ook offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:18

timovd

Voorsprong door techniek

Of import met teruggedraaide teller.
Zonder duidelijkheid van de TS blijven we gissen.

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2021 20:01 . Reden: Quote aangepast ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FirePuma142 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:51:
[...]

€2700 aanschaf is nu niet bepaald de categorie waarin er met grote regelmaat een aankoopkeuring plaats vindt, laat staan dat het een randvoorwaarde is om garantie/conformiteit te kunnen eisen.

@wsn1979 Stond de advertentie online, zo ja, heb je daar de tekst/omschrijving nog van beschikbaar? Om conformiteit te beoordelen zijn de uitlatingen van de verkopende partij van groot belang.

@Nox Rechten zat, daar heb je echt geen Bovag of andere garantie voor nodig, dat is het conformiteitsbeginsel.
In je eigen bron staat nergens dat er garantie op alle gebreken is. Het blokje heeft al 150k gelopen, succes met dat voor elkaar te krijgen bij een rechter. Niemand kan in de motor kijken, na 15 jaar kan er van alles zijn met zo'n auto. Pay peanuts get monkeys?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
timovd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Of import met teruggedraaide teller.
Zonder duidelijkheid van de TS blijven we gissen.
Ja dat is waar, maar het kan een fabrieksfout zijn, waar VAG bekend om staat, dus geen abuse. Hoewel 2006 wat aan de vroege kant lijkt daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:58
Ga dan niet offtopic door.

[ Voor 19% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Pay peanuts get monkeys?
2700 en bouwjaar 2006?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:01
Want? Andere auto's uit 2006 (mind you, dat is alweer 15 jaar oud!) kunnen niet stuk gaan??

@wsn1979
Ik vind 100 euro compensatie vanuit het verkopende bedrijf eigenlijk al best netjes.
Je hebt willens en weten een auto met aflopende APK gekocht..
Normaal kun je vanaf 3 maanden van te voren al een nieuwe APK aanvragen en die had je er eigenlijk bij moeten onderhandelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2021 20:04 . Reden: Quote aangepast ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zonder te weten wat het neefje van TS gekocht heeft, vind ik dit een uitspraak die niet op zijn plaats is. Heeft ie een Porsche gekocht uit 2006 voor 2700, dan kan je wachten op ellende. Met een Aygo, Up of Picanto zou je voor jouw uitspraak al onder de 1000 euro moeten duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DonJunior schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Want? Andere auto's uit 2006 (mind you, dat is alweer 15 jaar oud!) kunnen niet stuk gaan??
Zeker kan dat, VAG staat echter bekend om kantelende zuigers in/na die periode. Maar uiteraard wist jij dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DonJunior schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Normaal kun je vanaf 3 maanden van te voren al een nieuwe APK aanvragen en die had je er eigenlijk bij moeten onderhandelen.
Want dan had je geen last gehad van die zuigers. Ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:58:
[...]

In je eigen bron staat nergens dat er garantie op alle gebreken is. Het blokje heeft al 150k gelopen, succes met dat voor elkaar te krijgen bij een rechter. Niemand kan in de motor kijken, na 15 jaar kan er van alles zijn met zo'n auto. Pay peanuts get monkeys?
Je draagt zelf geen enkele bron aan om te onderbouwen dat je geen rechten hebt, want geen BOVAG-garantie. En dan is mijn bron niet in orde omdat je conformiteit/garantie gelijkstelt aan garantie op alle gebreken? Eerst even verdiepen in de materie voor je wat roept.

Als je peanuts betaald hebt, voor iets dat is omschreven als een monkey, dan is het verdomd lastig iets voor elkaar te krijgen tenzij je kunt aantonen dat het gebrek al aanwezig was, en de verkoper er van op de hoogte had moeten zijn. Dan kun je je op dwaling beroepen om de koop ongedaan te maken. Maar dat is in dit soort zaken een heilloze weg.

Als je peanuts betaald hebt, voor iets dat is omschreven als gloednieuw uit de fabriek, foutloos, compleet gereviseerd en door de Paus gepoetst: dan heb je daar recht op. En dat betekent niet gekantelde zuigers voor eigen rekening na 2 maanden. Precies daarom vroeg ik ook of er een online advertentie beschikbaar was, dan kun je goed beoordelen of de zaak beantwoordt aan de overeenkomst, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is een probleem wat prima binnen 2 maanden gebruik kan optreden.
Je hebt als consument een onderzoeksplicht en een hele simpele om basisdingen uit te sluiten was die APK te eisen voor aankoop.
Dat een garage die een auto met nog maar 2 maanden APK aanbiedt had al een rode vlag moeten zijn.
Heeft neefje nu verder ook niks aan, die is een hoop geld kwijt en heeft geen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Was een Toyota, model onbekend de APK loopt augustus af, en de keurig was deze maand. De auto is gekocht voordat de APK verlengd kon worden. Auto was afkomstig uit Duitsland maar is al 7 jaar in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Volgens garage die de APK deed was de roetaanslag op de kat van meer dan de door neef gereden kilometers en was het probleem er al voor aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:58
Mijn vraag

Hamvraag:
Neefje erop wijzen dat een auto zomaar kopen een slecht plan is. Neefje had beter een "sachverstandig"er bij gehaalt. Auto kopen zonder vol jaar APK sowieso een slecht plan, mits voor heel erg weinig en verstand van het type auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik relateer die kantelende zuigers ook niet direct aan een defecte kat. Of het olie verbruik moet door die zuigers zo mega hoog zijn. Maar dat had je dan ook haast moeten kunnen zien en ruiken aan de uitlaat rook.

Ik denk dat verhaal halen heel erg lastig gaat worden. Haal dan sws die 100 euro op en koop daar een gebruikte kat + o2 sensor (ook stuk denk ik) voor.

Die kantelende zuigers, mogelijk kan je eens een revisie bedrijf bellen. Pak eens dikkere olie, het hoeft niet het einde te betekenen gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

sambalbaj schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:07:
Het is een probleem wat prima binnen 2 maanden gebruik kan optreden.
Je hebt als consument een onderzoeksplicht en een hele simpele om basisdingen uit te sluiten was die APK te eisen voor aankoop.
Dat een garage die een auto met nog maar 2 maanden APK aanbiedt had al een rode vlag moeten zijn.
Heeft neefje nu verder ook niks aan, die is een hoop geld kwijt en heeft geen auto.
Kantelende zuigers komen normaliter niet uit een APK. Een APK is dan ook geen technische keuring, maar een die focust op verkeersveiligheid en milieu. Het is nooit een vervanging voor een onderzoeksplicht en maar een minimale indicator voor aankoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
FirePuma142 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Kantelende zuigers komen normaliter niet uit een APK. Een APK is dan ook geen technische keuring, maar een die focust op verkeersveiligheid en milieu. Het is nooit een vervanging voor een onderzoeksplicht en maar een minimale indicator voor aankoop.
Wel als uitlaat gas test faalt, en de oorzaak geprobeerd wordt te achterhalen. 1+1 is 2 voor de apk meester. Ik gok dat er ook een ce lampje brandde.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 14-07-2021 15:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
wsn1979 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:09:
De auto is gekocht voordat de APK verlengd kon worden.
Je mag de auto gewoon laten keuren wanneer je dat wil. Als je dit doet binnen twee maanden voor het verlopen dan wordt het +1 jaar vanaf de originele vervaldatum, doe je dit eerder dan die twee maanden eerder dan wordt de keuringsdatum +1 jaar de nieuwe vervaldatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Helder ik denk dat ik hem ga adviseren de kat te vervangen bij een beunhaasje, en dan door te verkopen met een jaar APK erbij op zijn school.

Dan ga ik met hem shoppen voor een gebruikte auto.

Iemand nog tips voor een wagen rond de 2000-3000 euro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

wsn1979 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:23:
Doorsparen voor iets met bijvoorbeeld BOVAG garantie

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +40 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Helder ik denk dat ik hem ga adviseren de kat te vervangen bij een beunhaasje, en dan door te verkopen met een jaar APK erbij op zijn school.

Oja lekker je problemen aan een ander doorverkopen.

Met zo'n instelling verdien je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Er zijn websites die van alles kopen voor de handel, als de auto nog rijdt schakelt stuurt en remt dan hebben ze in andere werelddelen een prima auto aan.

Ik denk ook niet dat een verse apk het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:01
pennywiser schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:02:
[...]

Zeker kan dat, VAG staat echter bekend om kantelende zuigers in/na die periode. Maar uiteraard wist jij dat wel.
De belerende toon lijkt me nou niet echt nodig, met je 'Uiteraard wist jij dat wel'. :?

Je had ook je vraag volledig kunnen stellen zodat deze niet op meerdere manieren geinterpreteerd kan worden.
Door deze informatie direct toe te voegen hoeft niemand te gokken waarom je deze vraag stelt.. want inderdaad.. niet iedereen weet dat.
pennywiser schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Want dan had je geen last gehad van die zuigers. Ok.
Dat zeg ik toch nergens? Je toonzetting is echt nergens voor nodig. |:(

Had je bij aankoop deze APK laten doen had je mogelijk toen al kunnen ondervinden dat er iets niet in de haak was. Nu kom je er na twee maanden achter.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FirePuma142 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Je draagt zelf geen enkele bron aan om te onderbouwen dat je geen rechten hebt, want geen BOVAG-garantie. En dan is mijn bron niet in orde omdat je conformiteit/garantie gelijkstelt aan garantie op alle gebreken? Eerst even verdiepen in de materie voor je wat roept.

Als je peanuts betaald hebt, voor iets dat is omschreven als een monkey, dan is het verdomd lastig iets voor elkaar te krijgen tenzij je kunt aantonen dat het gebrek al aanwezig was, en de verkoper er van op de hoogte had moeten zijn. Dan kun je je op dwaling beroepen om de koop ongedaan te maken. Maar dat is in dit soort zaken een heilloze weg.

Als je peanuts betaald hebt, voor iets dat is omschreven als gloednieuw uit de fabriek, foutloos, compleet gereviseerd en door de Paus gepoetst: dan heb je daar recht op. En dat betekent niet gekantelde zuigers voor eigen rekening na 2 maanden. Precies daarom vroeg ik ook of er een online advertentie beschikbaar was, dan kun je goed beoordelen of de zaak beantwoordt aan de overeenkomst, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.
Moet dat dan? Dat is gewoon algemene kennis, op een tweedehands auto garantie verwachten... Zeker een auto van 15 jaar oud (rij hem eens total, kijk wat je er voor krijgt, ik verwacht tenzij dat het een exclusieve wagen is je er nog niet de helft voor krijgt) zal gewoon gebreken hebben/krijgen. De gemiddelde auto heeft al bijna 80-90% van zijn waarde verloren door gebruik, tijd, slijtage etc.

Roetaanslag op de katalysator zie je niet, dat is gewoon een gebrek wat voortkomt uit (onjuist) gebruik maar kan de koper en verkoper niet zien voor aanschaf. Geen enkele garagist die het oke vindt om de auto op de brug even te demonteren. Carterpan eraf, even de lagers bekijken, kleppendeksel eraf, zit hier slijtage? Tuurlijk niet, het is gewoon botte pech. Já je had het kunnen zien, nee het wordt niet verwacht dat iemand dat gaat onderzoeken, zeker niet in die klasse.
Pizza_Boom schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:02:
[...]
Zonder te weten wat het neefje van TS gekocht heeft, vind ik dit een uitspraak die niet op zijn plaats is. Heeft ie een Porsche gekocht uit 2006 voor 2700, dan kan je wachten op ellende. Met een Aygo, Up of Picanto zou je voor jouw uitspraak al onder de 1000 euro moeten duiken.
2700 euro is nou niet echt een bedrag waarvoor je een auto mag verwachten die geen problemen heeft 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:20:
2700 euro is nou niet echt een bedrag waarvoor je een auto mag verwachten die geen problemen heeft 8)7
Ben ik niet met je eens. Je weet dat er wat aan kan komen, maar dit soort motorproblemen hoef je, zeker bij een kleine Toyota, niet te verwachten. Net zoals ik schreef, ik was er bij eentje wezen kijken waar de bakolie onder lag. Verkoper had een bod verwacht, ik had niet eens zin in dit werk. Met een beetje pech is die bak al aan stront getrapt. Slijtageonderdelen of aankomend onderhoud is prima, motorschade niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:25
Als het probleem echt als voor aanschaf was geweest (met de aanslag op de katalisator) dan was er wel een lampje gaan branden op het dashoard, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Oja lekker je problemen aan een ander doorverkopen.

Met zo'n instelling verdien je het wel.
Auto's kunnen dan nog wel een tijd rijden heb ik begrepen, maar met zo'n leeftijd verkopen voor pak 'm beet 1500,- euro is dan met nieuwe kat 2 of 3 x door de APK en dan exporteren. Het is niet alsof we het over een dikke BMW van 30 ruggen hebben of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

In deze prijsrange is het mijn inziens altijd een beetje gokken.

Ik weet niet waar jullie wonen maar ga anders eens kijken bij de plaatselijke garage die een (zeer) goede naam heeft en geef aan wat je budget is.

Kijk ook eens op youtube naar de autoblog aankoopadvies filmpjes: YouTube: Aankoopadvies: beginnersauto voor 3.000 euro

Staan er behoorlijk wat van online, zij gaan zelf altijd voor de snelle hothatches dus ga vooral zelf even na wat je belangrijk vind in een auto. Waarschijnlijk kom je aan bij een Fiat punto (erg betrouwbaar), Opel Corsa, Peugeot 206/207 of als je de saaiheid aankan een Toyota Yaris. Verder is er altijd nog de Aygo/C1/107, allemaal dezelfde auto trouwens.

Veel auto's zijn trouwens na ~2007 een stuk mooier er uit gaan zien (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Dr0ppFTW schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:40:
[...]

In deze prijsrange is het mijn inziens altijd een beetje gokken.

Ik weet niet waar jullie wonen maar ga anders eens kijken bij de plaatselijke garage die een (zeer) goede naam heeft en geef aan wat je budget is.

Kijk ook eens op youtube naar de autoblog aankoopadvies filmpjes: YouTube: Aankoopadvies: beginnersauto voor 3.000 euro

Staan er behoorlijk wat van online, zij gaan zelf altijd voor de snelle hothatches dus ga vooral zelf even na wat je belangrijk vind in een auto. Waarschijnlijk kom je aan bij een Fiat punto (erg betrouwbaar), Opel Corsa, Peugeot 206/207 of als je de saaiheid aankan een Toyota Yaris. Verder is er altijd nog de Aygo/C1/107, allemaal dezelfde auto trouwens.

Veel auto's zijn trouwens na ~2007 een stuk mooier er uit gaan zien (vind ik)
Die 2006-2012 Fiatjes zijn echt niet kapot te krijgen. De multiair unit hoogstens en de achterlichten waarbij er bespaard is geweest op de kabelbescherming.

Ik zou geen diesel nemen die zo oud en zo weinig km heeft zonder dat de kat ooit vervangen is geweest trouwens.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Moet dat dan? Dat is gewoon algemene kennis, op een tweedehands auto garantie verwachten...
Je vraagt mij om een bron, maar je vindt zelf dat je eigen argument geen bron behoeft want algemene kennis is. Nee, tuurlijk…
Zeker een auto van 15 jaar oud (rij hem eens total, kijk wat je er voor krijgt, ik verwacht tenzij dat het een exclusieve wagen is je er nog niet de helft voor krijgt) zal gewoon gebreken hebben/krijgen. De gemiddelde auto heeft al bijna 80-90% van zijn waarde verloren door gebruik, tijd, slijtage etc.
Voor bovenstaande twee quotes geldt: verdiep je nu eens in conformiteit, want je snapt het gewoon niet heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 19:34
matthewk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:43:
[...]

Die 2006-2012 Fiatjes zijn echt niet kapot te krijgen. De multiair unit hoogstens en de achterlichten waarbij er bespaard is geweest op de kabelbescherming.

Ik zou geen diesel nemen die zo oud en zo weinig km heeft zonder dat de kat ooit vervangen is geweest trouwens.
Nooit maar dan ook nooit een Fiat/Alfa/Lancia met multiar unit kopen.. heb het bij mijn vorige auto 2x moeten vervangen (eigenlijk 3 keer maar een keer was garantie)

Deze blokken zijn extreem gevoelig voor olie! en zelfs als je dat weet en extreem op onderhoud let kan het nog fout gaan .. (met een reparatie van 1500+ tot gevolg...)

(ook de versnellingsbak (ouch :X ), ABS systeem (pomp.. bizar duur :( ), achterklep kabels (gaat alleen digitaal open... handig als de kabels breken en er dus geen fysieke knop of sleutelgat zit! |:( ), meerdere veren en en hele hele grote lijst met kleine dingen... :/

Maar lekker reed het wel!... echter was het in de Alfa altijd spannend wat er nu weer stuk ging! ik rij nu Toyota :*) heerlijk saai!

Bovenstaand gaat over Alfa Mito (zelfde blok) 2010, gereden van +- 90k tot 235k 90% van de reparaties kwamen tussen 180 en 235k

[ Voor 0% gewijzigd door defiantxtc op 14-07-2021 17:53 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:57
wsn1979 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:35:
[...]

Auto's kunnen dan nog wel een tijd rijden heb ik begrepen, maar met zo'n leeftijd verkopen voor pak 'm beet 1500,- euro is dan met nieuwe kat 2 of 3 x door de APK en dan exporteren. Het is niet alsof we het over een dikke BMW van 30 ruggen hebben of zo.
Oh, dus dat die auto kantelende zuigers heeft, is voor jullie ook geen probleem, want dat is gewoon normaal als je auto's koopt. Waar zeur je dan over in dit topic?

Jij/jullie zijn volgens jou belazerd door die garage, en nu ga je er een apk op gooien en zelf weer verkopen.
En dan wil je claimen dat dat normaal is? Nee, dan ben je gewoon een oplichter, en je bent ook gewoon strafbaar als je dit verzwijgt. Verborgen gebrek.

Als de garage het wist, kan je er ook zeker wel een zaak van maken, maar bewijs maar eens dat de garage er van wist.
Dat jij er van weet is duidelijk, en niet moeilijk te bewijzen.
Mijn vraag

Hamvraag:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:05

FreakNL

Well do ya punk?

defiantxtc schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:51:
[...]

Nooit maar dan ook nooit een Fiat/Alfa/Lancia met multiar unit kopen.. heb het bij mijn vorige auto 2x moeten vervangen (eigenlijk 3 keer maar een keer was garantie)

Deze blokken zijn extreem gevoelig voor olie! en zelfs als je dat weet en extreem op onderhoud let kan het nog fout gaan .. (met een reparatie van 1500+ tot gevolg...)

(ook de versnellingsbak (ouch :X ), ABS systeem (pomp.. bizar duur :( ), achterklep kabels (gaat alleen digitaal open... handig als de kabels breken en er dus geen fysieke knop of sleutelgat zit! |:( ), meerdere veren en en hele hele grote lijst met kleine dingen... :/

Maar lekker reed het wel!... echter was het in de Alfa altijd spannend wat er nu weer stuk ging! ik rij nu Toyota :*) heerlijk saai!

Bovenstaand gaat over Alfa Mito (zelfde blok) 2010, gereden van +- 90k tot 235k 90% van de reparaties kwamen tussen 180 en 235k
Ik zat al op de eerste reactie te wachten over hoe k&t fiat/peug/Citroën wel niet zijn en hoe heilig Toyota/random aziaat..

In dit geval is het dus wel een Toyota die stuk is. In deze prijsklasse is alles een gok…

Probeer het budget op te rekken maar 4500 en koop die met Bovag garantie, Max 100k en Max 8 jaar oud. Wordt wel categorie Aygo/C1/107. Maar dat zijn best betrouwbare bakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:57
Kantelende zuigers is een bekend probleem bij de Toyota Peugeot Citroen drieling. Dit zal ook wel een Aygo geweest zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 14-07-2021 18:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:47
Antwoord op je vraag: niks, nul, noppes, nada.

Maar... Jetcars? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Pizza_Boom schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:24:
[...]
Ben ik niet met je eens. Je weet dat er wat aan kan komen, maar dit soort motorproblemen hoef je, zeker bij een kleine Toyota, niet te verwachten. Net zoals ik schreef, ik was er bij eentje wezen kijken waar de bakolie onder lag. Verkoper had een bod verwacht, ik had niet eens zin in dit werk. Met een beetje pech is die bak al aan stront getrapt. Slijtageonderdelen of aankomend onderhoud is prima, motorschade niet.
Tja, motoren kunnen stuk gaan. Na 15 jaar en 150k km is die kans groter. Zeker als de voorganger heeft zotten trappen met koud blok. Als je een auto nieuw koopt zit er vaak 3 jaar garantie op, die termijn ben je al 5 keer voorbij.

Als je iets 2e hands koopt op 75 procent van de beoogde levensduur is de kans op grotere gebreken groter. Zo moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FirePuma142 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:00:
[...]

Je vraagt mij om een bron, maar je vindt zelf dat je eigen argument geen bron behoeft want algemene kennis is. Nee, tuurlijk…

[...]

[...]

Voor bovenstaande twee quotes geldt: verdiep je nu eens in conformiteit, want je snapt het gewoon niet heb ik het idee.
Ik vraag je helemaal nergens om een bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

-tom-562

Oliesjeik

Zoals gezegd, kantelende zuigers komen vaker voor bij deze blokken, en daar kunnen ze prima oud mee worden. Kantelende zuigers klinkt heel dramatisch, maar in de praktijk wat het wel mee, de blokken worden gewoon wat luidruchtiger (valt toch niet op bij een Aygo :P) en kunnen wat meer olie verbruiken. Wat je weer kunt ondervangen met wat dikkere olie.
Ik zou mij eerder druk maken om de koppeling ;) (die gaat hoe dan ook komen als die nog niet vervangen is)
Dat de APK niet verlengd kon worden is een smoesje, als je wilt kan je een auto die vorige week APK gekeurd is, kun je morgen weer laten keuren. De vervaldatum is dan precies over een jaar.

Maar komt de auto dan niet meer door de 4-gas meting tijdens de APK?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 07:39

M14

[...]

Moet dat dan? Dat is gewoon algemene kennis, op een tweedehands auto garantie verwachten... Zeker een auto van 15 jaar oud (rij hem eens total, kijk wat je er voor krijgt, ik verwacht tenzij dat het een exclusieve wagen is je er nog niet de helft voor krijgt) zal gewoon gebreken hebben/krijgen. De gemiddelde auto heeft al bijna 80-90% van zijn waarde verloren door gebruik, tijd, slijtage etc.
Als koper heb je recht op een product wat aan de verwachting voldoet. Ook bij een 2e hands product. Van een auto welke is verkocht als restauratie project hoef je geen rijdende auto te verwachten. Maar bij een standaard occasion wel.

De wet stelt dat bij een probleem binnen 6 maanden na aankoop de verkoper moet bewijzen dat ten tijde van de aankoop de auto deze problemen niet had. Dit heeft niks met garantie te maken.

@wsn1979
Als het verhaal van de kantelende zuigers klopt en het aannemelijk is dat dit op korte termijn kan optreden door koud door trappen, dan zou ik er niet aan beginnen. De verkoper kan immers makkelijk uitleggen dat een dergelijk probleem na aankoop kan zijn opgetreden.

Voor een auto van dat geld zou ik het laten en het verlies nemen. Eventueel kijken hoe je er nog wat geld uit kunt halen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Niemand heeft een second opinion voorgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsn1979
We hebben het er over gehad, en een Bosnische vriend neemt hem mee naar een werkplaats in Sarajevo waar ze motoren reviseren voor een habbekrats.

Zodra het weer mag naar Sarajevo, eerst nieuwe kat er op, APK en dan dus van het najaar laten reviseren daar alles weer koek en ei.

Als iemand ooit op Joego's gaat haten, ik doe niet mee!

[ Voor 4% gewijzigd door wsn1979 op 14-07-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Ik vraag je helemaal nergens om een bron?
Nee, ik zie het inderdaad.

Ga je op de argumenten zelf nog in of laat je het hier bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50
De auto is gekocht voordat de APK verlengd kon worden.
Je kan op elk gewenst moment een APK laten uitvoeren waarna de auto weer 12 maanden 'goed' is. Al doe je het elke maand... Zolang er maar niet meer dan 12 maanden tussen zit is alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

wsn1979 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:50:
We hebben het er over gehad, en een Bosnische vriend neemt hem mee naar een werkplaats in Sarajevo waar ze motoren reviseren voor een habbekrats.

Zodra het weer mag naar Sarajevo, eerst nieuwe kat er op, APK en dan dus van het najaar laten reviseren daar alles weer koek en ei.

Als iemand ooit op Joego's gaat haten, ik doe niet mee!
Heen & weer vervoer plus reparatie kan je beter een andere voor kopen maar he, ieder zn ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearmaker
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-12-2024
De eerste bouwjaren van de Aygo's hadden dat probleem van de kantelende zuigers. Het is geen probleem maar maakt wat meer geluid. Die motoren zijn onverwoestbaar. En op kantelende zuigers kan een auto niet APK afgekeurd worden. Hij moet alleen aan de mileueisen voldoen, dus een kapotte katalysator is foute boel. Die gaat trouwens niet kapot van kantelende zuigers maar zo'n ding heeft een bepaalde levensduur (kilometers) De prijs zit zo rond de 200 tot 300 euro, nieuw bij de reguliere handel. Het is heel goed te doen deze zelf te vervangen. Gewoon monteren en verder karren met die Aygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57
Indien er sprake is van kantelende zuigers, dan zou je verwachten dat dit hoorbaar is. De motor maakt duidelijk meer geluid en klinkt dan als een diesel. Eea wel afhankelijk van de ernst. En als ze echt kantelen… tja apk afkeur, of gewoon klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:06:
[...]

Je kan op elk gewenst moment een APK laten uitvoeren waarna de auto weer 12 maanden 'goed' is. Al doe je het elke maand... Zolang er maar niet meer dan 12 maanden tussen zit is alles goed.
En als je de apk binnen 2 maand verloopt wordt de resterende tijd er bij op geteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:11
Was een Toyota, model onbekend de APK loopt augustus af, en de keurig was deze maand. De auto is gekocht voordat de APK verlengd kon worden. Auto was afkomstig uit Duitsland maar is al 7 jaar in NL
Wat een onzin, de enige rede dat je een auto niet kan afmelden voor de APK is als deze dezelfde dag al een keer afgemeld is.
(Tenzij hij eerst afkeur gemeld is en later op de dag goedkeur.)

Verder kan je een auto altijd afmelden of er nu nog 11 maanden resterende APK op zit of 11 dagen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Idd, altijd een apk vragen bij aflevering. Dat is uiteraard geen uitgebreide technische keuring, maar dit soort zaken zouden daar wel uit moeten komen (ik geloof niet dat dat met die katalysator iets is wat pas de afgelopen maand is ontstaan). Blijft dan wel een beetje tricky als het verkopende bedrijf zelf de apk uitvoert (slager die zijn eigen vlees keurt), echter als ze controle krijgen hebben ze natuurlijk wel een probleem als de keuring niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27

Yucon

*broem*

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:36:
[...]

Heen & weer vervoer plus reparatie kan je beter een andere voor kopen maar he, ieder zn ding
Hij zal schat ik zo in niet speciaal voor deze auto heen en weer gaan. :) Ik lees het alsof hij gewoon de volgende keer dat hij gaat met deze auto ipv met een andere gaat

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 15-07-2021 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

defiantxtc schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:51:
[...]

Dan heb je heel erg veel pech gehad. Ik heb 2 abarthjes gehad met multiair en nooit problemen mee gehad. Ook bij de abarth club was het vaak enkel de multiair die kapot ging.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FirePuma142 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Nee, ik zie het inderdaad.

Ga je op de argumenten zelf nog in of laat je het hier bij?
offtopic:
Nee, ik heb wat belangrijkere dingen te doen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:36:
[...]

Klopt die jongen gaat paar x per jaar met de auto naar Sarajevo toe, hij betaald zelf de tolwegen + brandstof. Reparatie en onderdelen maak ik aan hem over. Zijn neef, vader en oom runnen daar een garage die in japanners is gespecialiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Hij gaat de volgende x om APK bij aflevering vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:52
Wat van garage is het?

Katalysators leveren vandaag de dag ontzettend veel geld op, dat dan heel toevallig de katalysator kapot is (tuurlijk, het kan) en dat ze hem wel voor je willen vervangen roept toch wel vragen op (in de zin van; voorzichtig zijn).

Als er een originele katalysator onder zit dan is deze meer waard dan de imitatie-kat die ze er wellicht onderzetten. De prijzen van katalysators beginnen nu bekend te worden bij garagebedrijven en die proberen natuurlijk zoveel mogelijk van die dingen binnen te harken. Dus wees hier voorzichtig mee!

Die katalysators worden ook nog eens opgekocht à contant zonder bonnetje, lucratief voor garagebedrijven op dit moment. Ik zeg niet dat dit hier ook het geval is, maar dat dit wel informatie is waar je wat mee kunt.

Een kantelende zuiger maakt ook altijd een tikkend geluid tegen de cilinderwand, dat moet je zelf ook kunnen waarnemen.

Ik adviseer een second opinion!

[ Voor 56% gewijzigd door RedHat op 16-07-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Mijn vraag

Hamvraag:
Heel belangrijk is, wat er is afgesproken tijdens verkoop.
Het gebeurd vaak zat dat je een auto koopt volgens de internetprijs en dan is er geen sprake van enige garantie en daar ga je dan mee akkoord. Dan moet je achteraf niet zeuren als er iets aan de hand is.
Let op, ik zeg niet dat dit hier aan de hand is, maar niet alle details van de koopovereenkomst zijn hier duidelijk, dan kan niemand hier iets nuttigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:25
Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:51:
Rechten heb je niet, garantie (bovag) geldt pas vanaf 4500 euro of iets dergelijks.
BOVAG garantie geldt pas wanneer je het er bij koopt. Zit vaak in een afleverpakket, welke mensen niet willen omdat ze €500 zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ybos schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:06:
[...]

Heel belangrijk is, wat er is afgesproken tijdens verkoop.
Het gebeurd vaak zat dat je een auto koopt volgens de internetprijs en dan is er geen sprake van enige garantie en daar ga je dan mee akkoord. Dan moet je achteraf niet zeuren als er iets aan de hand is.
Let op, ik zeg niet dat dit hier aan de hand is, maar niet alle details van de koopovereenkomst zijn hier duidelijk, dan kan niemand hier iets nuttigs over zeggen.
Conformiteit is dwingend recht, daar kun je geen afstand van doen. Het maakt niets uit wat er in de koopovereenkomst staat over garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Laatst online: 09-05 13:25
Pizza_Boom schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:02:
[...]
een Up uit 2006 kan lastig zijn denk ik. Is die niet pas ergens in 2010 geïntroduceerd? Verder volledig eens. als het een A of B segment auto betreft, zo oud, zoveel km's en dan 2700. Dan mag je wel verwachten dat hij verder tiptop in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
wuzzy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:22:
[...]

een Up uit 2006 kan lastig zijn denk ik. Is die niet pas ergens in 2010 geïntroduceerd? Verder volledig eens. als het een A of B segment auto betreft, zo oud, zoveel km's en dan 2700. Dan mag je wel verwachten dat hij verder tiptop in orde is.
Je snapt waar ik naartoe wil. ;)
Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Tja, motoren kunnen stuk gaan. Na 15 jaar en 150k km is die kans groter. Zeker als de voorganger heeft zotten trappen met koud blok. Als je een auto nieuw koopt zit er vaak 3 jaar garantie op, die termijn ben je al 5 keer voorbij.

Als je iets 2e hands koopt op 75 procent van de beoogde levensduur is de kans op grotere gebreken groter. Zo moeilijk is het niet.
Dit is wel een beetje lariekoek he. Het gemiddelde motorblok overleefd nog altijd de koets en de economische levensduur. Aan een motorblok hoort ook onderhoud en dat is wat veel mensen niet doen. En een motorblok moet je rustig warm rijden. Met die klein blokjes van vandaag de dag is dat lastiger, want je moet meteen stampen, maar zelfs dan. Ik vind het niet erg dat ik nu als ik met de auto naar het werk ga, eerst 8 km niet boven de 80 uit hoef te komen. Paar stoplichten. Zoals ik al schreef, ik heb onlangs ook in dit segment een karretje gekocht (omdat ik niet meer wilde uitgeven en te weinig rijd voor een dure auto)... Alleen die is erg hoogtoerig (voor de kenners: TU5 JP met 125 PK en bijbehorende korte bak).

Je moet weten wat je koopt en bij voorkeur enige technische kennis meenemen. Bij een particulier kopen is vaak een goede optie. Auto's die minder courant zijn kan je goed kopen voor weinig geld, meer bang4buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Pizza_Boom schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:04:
[...]
Je snapt waar ik naartoe wil. ;)
[...]
Dit is wel een beetje lariekoek he. Het gemiddelde motorblok overleefd nog altijd de koets en de economische levensduur. Aan een motorblok hoort ook onderhoud en dat is wat veel mensen niet doen. En een motorblok moet je rustig warm rijden. Met die klein blokjes van vandaag de dag is dat lastiger, want je moet meteen stampen, maar zelfs dan. Ik vind het niet erg dat ik nu als ik met de auto naar het werk ga, eerst 8 km niet boven de 80 uit hoef te komen. Paar stoplichten. Zoals ik al schreef, ik heb onlangs ook in dit segment een karretje gekocht (omdat ik niet meer wilde uitgeven en te weinig rijd voor een dure auto)... Alleen die is erg hoogtoerig (voor de kenners: TU5 JP met 125 PK en bijbehorende korte bak).

Je moet weten wat je koopt en bij voorkeur enige technische kennis meenemen. Bij een particulier kopen is vaak een goede optie. Auto's die minder courant zijn kan je goed kopen voor weinig geld, meer bang4buck.
Het gaat om het geheel. Een defect bij een km-stand van 150k en 15 jaar oud (dus vermoedelijk veel korte stukjes gereden) is niet vreemd. En dan kan je zeggen dat het niet normaal is, maar geen enkele autofabrikant geeft 15 jaar garantie op een motor. Bij conformiteit wordt er gekeken of het product, de auto, conform verwachting is. Als je verwachting is dat de auto compleet nieuw is, heb je een verkeerd verwachtingspatroon. Een defect bij die km-stand is 'normaal'. Er zijn zat autos waar de blokken al veel eerder problemen geven en duurdere reparaties noodzakelijk zijn. Die zijn ook lang niet allemaal garantiewerk.

Pagina: 1