Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
Goedemiddag,

Mijn ouders hebben een NAS die al aardig oud is en enorm traag is. Nu willen ze deze gaan vervangen.
Het gaat om een Synology DS214se (2-bay).
Ik heb zelf een Synology DS216+ (2-bay).
Allebei onze NAS'en zijn geconfigureerd met "Synology Hybrid Raid (SHR) (Met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie)"
Nu doen we om de zoveel tijd een back-up naar 2 externe harde schijven en dan bewaar ik die van m'n ouders en vice versa.

Nu is mijn vraag, zou het niet beter zijn om mijn ouders een nieuwe 4-bay te laten aanschaffen en dat ze daar 1 dedicated harde schijf in hebben voor mijn backups?
Zo ja (of zo nee), welke NAS zouden jullie hiervoor aanraden? En welke harde schijven?
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden met het switchen naar een nieuwe NAS?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 16:27

Smurf

Detri

Hyperbackup kan ook rechtstreeks van NAS naar NAS (mits je ruimte hebt natuurlijk) dus dat zou je nu ook al kunnen doen, scheelt schijven slepen en gaat automatisch dus je hoeft er ook verder niet meer naar om te kijken. Tot je "failed" mails krijgt natuurlijk ;)
Bij mij gaat de backup dagelijks, of liever nachtelijks, naar de schoonouders, en v.v.

Als je de NASsen gaat vervangen zou ik trouwens wel bij Synology blijven. Voordeel is dan dat je de oude schijven kan omprikken en je dan gelijk de configuratie mee hebt. Welke 4-bay NAS het beste voor jullie is hangt een beetje van de wensen qua performance en opties af. Denk dat je ze daarvoor het beste kunt vergelijken op de Synology site zelf.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28
Ik zou ook eens kijken waar precies die traagheid in zit en of een 4-bay NAS daarvoor geen overkill is.
Je beschrijft niet welke activiteiten vanaf deze NAS plaatsvinden en waar je een hogere performance voor nodig hebt.
In een raar geval schaf jij een retesnelle 4-bay NAS aan "voor de performance" en zit er een stuk 100 Mbit netwerk tussen je ouders hun PC en de NAS of idem tussen beide NAS'sen, wat je werkelijke bottleneck is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eigenlijk wel weten waar de traagheid in zit die jij ervaart.
Ik heb zelf een DS213 staan, die zou nog minder power moeten hebben dan jouw DS214SE, en ik ervaar niet echt traagheid oid. Kan aan het gebruik liggen though. In voorkomend geval: waar gebruik je het ding voor, waar zit de bottleneck en wat verwacht je van een nieuwe?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Een 4bay Nas is altijd een goed idee, maar schijven aparte gebruiken dus niet.
Maak van die vier schijven een shr storage pool zodat je beschermd ben tegen disk uitval.
Het grote voordeel van een vierbay Nas is dat een shr configuratie je maar 25% overhead kost in plaat van een 2 bay Nas waar je de helft van je diskruimte kwijt bent.

Geen shr maar alleen basic storage pool is in mijn ogen nooit een optie, elke disk gaat een keer defect de enige vraag is wanneer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
De NAS wordt voornamelijk gebruikt voor data opslag, maar de CPU zit bijna altijd tegen de 100% aan. Met mijn eigen NAS (DS216+) heb ik geen enkele problemen en die is een stuk sneller.
Hij zit op een stuk 1000 Mbit netwerk en ze benaderen hem meestal via de Wifi, maar als je hem extern benadert geldt hetzelfde.
Momenteel zitten er 2 TB schijven in waar nog 300 GB ruimte over is. Ik wil minimaal 1TB reserveren voor backups en dan uiteraard nog wat extra ruimte.
Een optie is dan nog om 2-bay NAS te kopen met 2x 4TB schijven (dan heb ik met SHR dus 4TB ruimte). Maar als ik dan ooit nog wil uitbreiden moet ik 2x grotere (en nu nog relatief dure) schijven kopen. Met een 4-bay zou ik ook kunnen beginnen met 2x 4TB schijven, maar dan kan ik nog uitbreiden door 1 of 2 4TB schijven erbij te prikken (wat relatief gezien meer ruimte oplevert door SHR). Het prijsverschil tussen 2-bay en 4-bay vind ik ook niet schokkend (DS220+ vs DS420+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:23
Ik ga tegenwoordig voor 2-bay. Heb onlangs schijven in mijn DS716+II geüpgrade van 4 TB naar 16 TB. Twee schijven in een SHA-1 array. Twee schijven, hoe groot ook, gebruiken gewoonweg minder energie dan vier schijven. Persoonlijk acht ik een mirrorset van twee schijven als de meest robuuste vorm van RAID. Minder componenten, twee schijven, waardoor de kans dat er iets stuk gaat minder groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Dank, ik ga dan denk ik toch voor een 2-bay DS220+ met 2x 4TB of 6TB schijven.
Zijn er nog bepaalde schijven die de voorkeur hebben om i.c.m. deze NAS te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28
sdop schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:03:
De NAS wordt voornamelijk gebruikt voor data opslag, maar de CPU zit bijna altijd tegen de 100% aan.
De vraag is dan waar die NAS de hele tijd mee bezig is: bij een RAID1 heeft de NAS normaal gesproken niet veel te doen.
Daarom zou ik eerst eens kijken wat je voor instellingen hebt gemaakt en wáár die NAS die 100% mee bezig is.
Grote kans dat het instellingen zijn en dat de NAS met andere instellingen een stuk responsiever wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@Renault Dat is inderdaad een goed punt waar @sdop misschien nog eens naar zou kunnen kijken. Nu is een 'se' model natuurlijk wel de absolute instapper maar 100% CPU moet inderdaad een reden hebben. Wellicht enkele packages uitschakelen die niet direct noodzakelijk zijn en kijken of het systeem dan beter reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Renault schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:48:
[...]

De vraag is dan waar die NAS de hele tijd mee bezig is: bij een RAID1 heeft de NAS normaal gesproken niet veel te doen.
Daarom zou ik eerst eens kijken wat je voor instellingen hebt gemaakt en wáár die NAS die 100% mee bezig is.
Grote kans dat het instellingen zijn en dat de NAS met andere instellingen een stuk responsiever wordt.
Dat idd. Je kunt bij synology gewoon zien wat er draait en hoeveel cpu het trekt.
Standaardverdachten zijn de image indexer, virusscanner en storage analyzer. Met name de imge indexer (meen dat dat ding onderdeel van photo station is) kan nogal heavy zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
The Eagle schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Dat idd. Je kunt bij synology gewoon zien wat er draait en hoeveel cpu het trekt.
Standaardverdachten zijn de image indexer, virusscanner en storage analyzer. Met name de imge indexer (meen dat dat ding onderdeel van photo station is) kan nogal heavy zijn.
En vooral op een 'j' of 'se' model hakt de imager index er flink in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-04 13:49

Sharky

Skamn Dippy!

Los van de cpu-load terugbrengen, is een 8 jaar oude consumenten-nas na 8 (?) jaar niet economisch en technisch afgeschreven? Ik weet dat Synology prima spul maakt, maar volgens mij is moet je nu niet raar opkijken van uitval.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Als je echt een nieuwe NAS wilt kopen houd ik je niet tegen... maar ik heb ook een oude Synology met 2 disks staan die erg traag was, en waarschijnlijk kun jij de jouwe ook weer vlot maken.

Het euvel bij mij lag bij een programma dat alle foto's / videos indexeerde (waar ik verder geen fluit aan had want ik gebruik die functionaliteit niet).

Dat programma ge-un-installed en hij is weer super responsief in gebruik.

Of dat bij jou is kun je zo uitzoeken, bijvoorbeeld hier een guide over hoe je er achter komt welk proces de boel vol trekt, plus wat veel voorkomende issues welke je zou kunnen controleren.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Pagina: 1