Vraag

• Vosje95
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 11:17
Mijn vraag
...
Gedownloade film met 4k + HDR10+ via afspelen via USB port op mijn tv.
Is dit ook echt 4k 60fps met HDR10+?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
USB: (SSD) Samsung SSD T5 500GB
TV: Samsung 55 q90t 2020

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb een film gedownload die 4k is met HDR10+.
Als ik deze op mijn SSD zet en hem aansluit op mijn q90t speelt hij (afgezien van de slechte film grain) gewoon af op mijn tv.
Hij geeft daarbij ook 2160p 60fps en HDR10+ aan.
Wat ik mij afvraag is of dit ook echt is wat mijn tv aangeeft?
Hoe kan een USB port net zo effectief zijn als een HDMI port?

Alle reacties

• tdm850ed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-12 17:22
In plaats van dat je computer het bestand afspeelt wordt dat nu gedaan door je tv via de usb poort.

• Vosje95
tdm850ed schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:47:
In plaats van dat je computer het bestand afspeelt wordt dat nu gedaan door je tv via de usb poort.
Kan een USB port het signaal 4k 60fps HDR10+ doorgeven?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:51
Dat doet een USB poort helemaal niet. Je TV heeft in dit geval de film die op de USB schijf staat, succesvol weten af te spelen. In dit geval is je TV tevens de mediaspeler. In het geval dat je kijkt via HDMI, speelt een losse mediaspeler de film af. Denk aan een appleTV, Shield, bluray-speler, etc. Dan is je TV alleen maar een 'dom' scherm.

Hier staat tekst

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vosje95 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Die USB-poort geeft geen videosignaal door, die geeft data door. En de processor in je tv maakt er een videosignaal van, als die data een videobestand is.

The devil is in the details.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Vosje95 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Ook afhankelijk van de speler. Meestal geeft de speler, bijv VLC, wel aan welke vorm van HDR hij herkent.
Lijkt me verder wel moeten kloppen. Maar een 4K 60FPS HDR10+ film zou denk ik toch al gauw +/- 150gb moeten zijn?

Benieuwd welke film trouwens 60fps is. Doorgaans zijn ze 24/25.

• Vosje95
Hahn schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Die USB-poort geeft geen videosignaal door, die geeft data door. En de processor in je tv maakt er een videosignaal van, als die data een videobestand is.
Dus het maakt niet uit wat je door een USB poort stuurt zolang de processor het maar aan kan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vosje95 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Dus het maakt niet uit wat je door een USB poort stuurt zolang de processor het maar aan kan?
Mits de datasnelheid van de USB-poort en gebruikte USB-schijf/stick ook snel genoeg is, ja.

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 14-07-2021 14:07]

The devil is in the details.

• Vosje95
Inverted_World schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Ook afhankelijk van de speler. Meestal geeft de speler, bijv VLC, wel aan welke vorm van HDR hij herkent.
Lijkt me verder wel moeten kloppen. Maar een 4K 60FPS HDR10+ film zou denk ik toch al gauw +/- 150gb moeten zijn?

Benieuwd welke film trouwens 60fps is. Doorgaans zijn ze 24/25.
Cash Truck (Wrath of Man)
Ik denk dat het dan 30fps is, grote van het bestand was +/- 50gb.

• Vosje95
Hahn schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Mits de datasnelheid van de USB-poort ook snel genoeg is, ja.
Wat ik zo kan vinden heeft mijn tv USB 2.0 wat gelijk is aan 480mbit.
SSD=515mbit.

Is dit snelgenoeg om 4k 60fps HDR10+ door te geven?
Welke snelheid is hier voor nodig?

• Vosje95
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:57:
Dat doet een USB poort helemaal niet. Je TV heeft in dit geval de film die op de USB schijf staat, succesvol weten af te spelen. In dit geval is je TV tevens de mediaspeler. In het geval dat je kijkt via HDMI, speelt een losse mediaspeler de film af. Denk aan een appleTV, Shield, bluray-speler, etc. Dan is je TV alleen maar een 'dom' scherm.
Dit maakt een hoop duidelijk, dankjewel!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vosje95 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Wat ik zo kan vinden heeft mijn tv USB 2.0 wat gelijk is aan 480mbit.
SSD=515mbit.

Is dit snelgenoeg om 4k 60fps HDR10+ door te geven?
Welke snelheid is hier voor nodig?
Ik weet niet precies op welke type SSD je hier doelt, maar dat gaat vaak in MB/s niet in Mbit, of bedoel je hier wat anders mee?

M.b.t. je processor opmerking van je TV, de interne mediaspeler is eigenlijk het meest belangrijk, wat deze ondersteund aan media wat deze wordt aangeboden. Je USB poort snelheid zal niet de beperkende factor zijn in deze.

Testing, one, two ...

• Vosje95
hardware-lover schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Ik weet niet precies op welke type SSD je hier doelt, maar dat gaat vaak in MB/s niet in Mbit, of bedoel je hier wat anders mee?

M.b.t. je processor opmerking van je TV, de interne mediaspeler is eigenlijk het meest belangrijk, wat deze ondersteund aan media wat deze wordt aangeboden. Je USB poort snelheid zal niet de beperkende factor zijn in deze.
Bedankt voor je antwoord.
Dus eigenlijk klopt het wat mijn tv aangeeft en zal ik 4k 60fps HDR10+ gewoon kunnen afspelen vanaf mijn ssd direct aangesloten op mijn tv.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vosje95 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:12:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Dus eigenlijk klopt het wat mijn tv aangeeft en zal ik 4k 60fps HDR10+ gewoon kunnen afspelen vanaf mijn ssd direct aangesloten op mijn tv.
Nou...., er is maar weinig 4k media wat ook origineel 60Hz is als het films betreft, het meeste is 24p. Dat je TV 60Hz aangeeft bij (specifiek) die film die je hebt aangehaald zou een beetje vreemd zijn, ik kom deze namelijk nergens zo tegen, deze is werkelijk als "24p" media naar buiten gebracht. Ik kom hem trouwens ook nergens tegen in de grootte die jij nu hebt opgegeven, maar dat doet er verder niet zo toe behalve als er iemand op los is gegaan en er een rare conversie van heeft gemaakt.

Een echte 4k@60Hz film die als UHD blu-ray is verschenen is; Wikipedia: Gemini Man (film)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12 22:24

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit is overigens vrij basic.. als je bestanden aanlevert die binnen/conform de juiste specs zijn en jouw tv ondersteunt die specs, dan kun je ze afspelen. USB is enkel een medium, zoals ook een Bluray dat kan zijn..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee