Vloerverschil van 2cm opvangen over 2.80m

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:04
De vloer van onze opbouw blijkt 2cm hoger uit te komen dan de bestaande verdiepingsvloer van onze woning. Indien mogelijk zou ik graag de vloer doorleggen en dus geen gebruik maken van een drempel(tje) of overgangsprofiel.

Wat voor opties zijn er om de vloer over het blauwe gebied tot de rode lijn (2,8 meter) 2 cm te laten oplopen zodat we geen drempeltjes en/of overgangsprofielen nodig zijn? Is dit haalbaar met egaline?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etUPGnXP0V0bFOkwMwMc7bQGdrc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tP0rfAkLuOH2Bnhh53NfqAm2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:28
Op zich kan dat, alleen even snel gerekend heb je voor 17m2 met 2 cm hoogte 340 liter op te vullen. Als we 2400kg per kuub aanhouden (beton) dat weegt je opvulling zo'n 816 kg (ongeveer 50kg per m2). Op zich zou de vloer dat wel aan moeten kunnen, maar wel iets om rekening mee te houden.

En 340 liter egaline is ook best kostbaar.

Misschien kun je opvullen met hout? Wat voor vloer gaat er uiteindelijk gelegd worden?

[ Voor 15% gewijzigd door kemphaas op 14-07-2021 13:25 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-05 06:56
Egalisatiekorrels misschien een optie?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
kemphaas schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:23:
Op zich kan dat, alleen even snel gerekend heb je voor 17m2 met 2 cm hoogte 340 liter op te vullen. Als we 2400kg per kuub aanhouden (beton) dat weegt je opvulling zo'n 816 kg (ongeveer 50kg per m2). Op zich zou de vloer dat wel aan moeten kunnen, maar wel iets om rekening mee te houden.

Misschien kun je opvullen met hout? Wat voor vloer gaat er uiteindelijk gelegd worden?
17m2 is de gehele hal. Stuk waar het om gaat is 2.8 x 2.0.

Ondervloer + laminaat zal er gelegd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
sjorsjes schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:43:
Egalisatiekorrels misschien een optie?
Daar zal ik eens naar kijken, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03
Kun je niet opvullen met houtvezelplaten? Isoleert ook meteen nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:00
Misschien eens kijken naar Jumpax ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 07:08
Wellicht kun je Fermacell vloerplaten gebruiken. Ook goede (geluids)isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Korrels of Fermacell is relatief eenvoudig.

Om wat dichter bij de eigenschappen van de vloer te blijven: plak er tegels op met flexibele tegellijm, en je werkt af met egaline. Via Marktplaats vast wel een partijtje vloertegels voor weinig te regelen. Met een setje als dit prima te doen. Tenzij het een houten vloer is, maar ik heb de aanname beton/zandcement gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 14-07-2021 16:03 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fermacell lijkt me ook eenvoudig. Je hebt eventueel ook XPS isolateplaten met een dikte van 20 mm.
https://www.hornbach.nl/s...aten/5998421/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afgezien van technisch mogelijk, hoe prettig gaat lopen zijn over een overloop met een verloop van bijna een centimeter per meter? Is het niet handiger/mogelijk om de opbouw lager uit te laten komen?

En is dat de hoogte van een dekvloer of direct beton?
kemphaas schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:23:

Het idee is volgens mij schuin laten oplopen, dan moeten alle hoeveelheden dus door de helft.

[ Voor 55% gewijzigd door pagani op 14-07-2021 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Dit kun je toch gewoon met zandcement doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 15:28
Droogtrommel90 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:45:
[...]

17m2 is de gehele hal. Stuk waar het om gaat is 2.8 x 2.0.

Ondervloer + laminaat zal er gelegd gaan worden.
Ah dat scheelt een hoop, dan is het nog maar 112 liter (270kg).
Je kunt (om kosten te besparen) ook eerst zandcement leggen (tot zeg 1.8cm hoogte) en dan afvlakken met egaline.
pagani schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:12:
[...]
Het idee is volgens mij schuin laten oplopen, dan moeten alle hoeveelheden dus door de helft.
Aangezien er laminaat op komt te liggen ging ik hier niet van uit. Ik ging uit van alles op gelijke hoogte.

[ Voor 27% gewijzigd door kemphaas op 15-07-2021 08:19 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je wil eigenlijk van de overloop een soort van helling maken, als ik het goed begrijp. Maar dan ben je dus wel het probleem van jouw aannemer aan het oplossen, want welke ***** maakt een aansluitend stuk nieuwe vloer nou 2 cm hoger dan de bestaande vloer. Andersom was een minder groot probleem geweest. Ik heb hier het grootste deel van de beneden vloer laten vervangen door een nieuwe betonnen vloer met vloerverwarming. Die heb ik laten aansluiten op een bestaand stuk betonnen vloer in de keuken (dat stuk was al eerder voorzien van een betonnen vloer. In overleg met de aannemer bepaald dat hij het niveau van de tegelvloer in de keuken aan zou houden. Sluit echt naadloos aan en de PVC boer had 0 problemen om over de hele verdieping een strakke PVC vloer te plakken.

Laminaat laat zich overigens niet in een "knik" leggen. De vloer moet vlak zijn. Als er een knik in de vloer zit bij het begin van een helling, dan moet op die plek een overgangsprofiel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 21:59
Als de verdiepingsvloer van hout is dan is het opvullen met een paar plaatjes hardboard (3mm) vrij eenvoudig. De platen pak je op elkaar en laat je trapsgewijs aflopen. Huur een schaaf (bvb Gamma, Boels etc) en schaaf het begin van elke traptrede terug naar 0.
Omdat er een ondervloer met laminaat op komt hoeft het niet perfect glad te zijn.

Egaline op een houten vloer kan gaan breken en daarmee behoorlijk kraken als er nog beweging in zit.

Als het wel om een botonvloer gaat geldt bovenstaande niet en is egaline prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

-Niels- schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:32:
Als de verdiepingsvloer van hout is dan is het opvullen met een paar plaatjes hardboard (3mm) vrij eenvoudig. De platen pak je op elkaar en laat je trapsgewijs aflopen. Huur een schaaf (bvb Gamma, Boels etc) en schaaf het begin van elke traptrede terug naar 0.
Omdat er een ondervloer met laminaat op komt hoeft het niet perfect glad te zijn.

Egaline op een houten vloer kan gaan breken en daarmee behoorlijk kraken als er nog beweging in zit.

Als het wel om een botonvloer gaat geldt bovenstaande niet en is egaline prima.
Op ongeveer deze manier ga ik wat hoogteverschil op onze eerste verdiepingsvloer wegwerken. Het is een oude houten verdiepingsvloer, dus deze moet ik toch wat gaan verzwaren/verdikken voor ik er laminaat op ga leggen. Ik ga dus op de door jou beschreven manier het hoogteverschil een beetje wegwerken en daarna ga ik het geheel nog een keer verdikken met 12mm dikke platen. Ik heb hiervoor hardhout multiplex gekocht, want dat was toevallig in de aanbieding een poosje terug. Daarop dan een dampopen folie en dan laminaat erover.

Een schaafmachine voor DHZ kluswerk koop je voor 60 of 70 euro, dus kopen is te overwegen. Huren is duur, dus dat doe ik alleen bij spullen die ik in de toekomst met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer nodig ga hebben. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een grote haakse slijper met diamantblad om betontegels of sluitbanden te zagen of een trilplaat.... Ik ga dus gewoon een simpel schaafmachientje kopen. Altijd handig om erbij te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 15-07-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Plaatmateriaal van de juiste dikte zoals fermacel of om het even welk hout.
Spuit elf, ik lees net dat het een helling moet worden....
Laat je aannemer dit oplossen, die heeft een foutje gemaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door D.deJong op 15-07-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
Als je dat verhoogd, krijg je elders dan geen drempels?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Misschien eens een stevige plaat van 1,40 een centimeter verhogen aan 1 kant en voelen hoe dat staat. Volgens mij is het meer helling dan je denkt en ben je echt beter af met een drempel of ruzie met de aannemer.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
Bedankt voor alle reacties en mogelijke oplossingen.

Hierbij een plattegrond van de gehele bovenverdieping, dit verduidelijkt wel het e.e.a.

Bij de rode lijn is de vloer dus +- 2 cm hoger, dit verschil zou ik graag opgevangen zien worden (indien er een goede oplossing voor is) over het blauwe vlak (2,8m x 2.0m). De rest van de bestaande verdiepingsvloer blijft zoals het is.

Bij het begin (en einde) van het blauwe vlak dient het laminaat dus in een kleine hoek gelegd te worden. Trekt laminaat dat over het algemeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agyGTgR6hqeqVmYKmtGGTfA2C-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UFuJFBQlrdla9M0gD0fL4E19.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Het zal niet fantastisch zijn voor de levensduur van het laminaat op de knikken, maar het lijkt mij dat laminaat flexibel genoeg is om dat op te vangen. Als het laminaat er voor en er na voldoende doorloopt zal de zwaartekracht ook dat de speling wel meevalt. Heb thuis een bobbel in de vloer, maar alleen bij het leggen viel die op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 17-05 17:18
MBvB schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:52:
Het zal niet fantastisch zijn voor de levensduur van het laminaat op de knikken, maar het lijkt mij dat laminaat flexibel genoeg is om dat op te vangen. Als het laminaat er voor en er na voldoende doorloopt zal de zwaartekracht ook dat de speling wel meevalt. Heb thuis een bobbel in de vloer, maar alleen bij het leggen viel die op.
Gaat waarschijnlijk wel aardig kraken..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:55
mcDavid schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:22:
Dit kun je toch gewoon met zandcement doen?
Daar is dit eigenlijk net te dun voor.

TS: Mijn broer heeft een vergelijkbare uitdaging. Heeft in zijn gang alle vloerstenen eruit gehaald en meet een verloop van 3cm over de hele lengte. Na overleg met een bouwzaak in de buurt is het opvullen met egalisatiemortel de beste keus. Kost wel een paar euro, maar ja.

Zandcement gaat wss scheuren omdat de laag te dun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:26
Kun je niet het stuk rechts van de rode lijn ook 2cm verhogen, zodat je hoogteverschil vrijwel onzichtbaar wordt door de drempels bij de deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25
Egalisatiekorrels. Erg makkelijk afrijen, licht en snel werken.

Youtube op duitsland bij vloer renovatie / opvullen. Wordt veel toepgeast (fermacel)

[ Voor 41% gewijzigd door barry86 op 15-07-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Ik ben 1.97, en heb altijd precies door als ze een vloer verhoogd hebben. Dan stoot ik mijn kop tegen de deurposten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

bij een hoogteverschil van 3cm zou ik aan het begin of einde van de gang een duidelijk drempeltje maken. Een schuine vloer lijkt mij vervelender dan een opstapje op een logische plek.

Maar even uitproberen lijkt mij nog een betere optie. De slaapkamers in mijn huis lopen 5 tot 8 cm af over de breedte van 3,5 meter. Dat vind ik echt te veel en die vloer ga ik dan ook recht maken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De_Bastaard schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Zandcement gaat wss scheuren omdat de laag te dun is.
Klopt helemaal en totaal niet geschikt om naar dikte "0" te smeren.

In dit geval zou je bv pci uitvlakmortel (duur) kunnen gebruiken, daar kan je mee werken to 3 mm ofzo egaline loopt vrij makkelijk weg :9
egalisatie korrels werken ook maar beperkt als je het schuin naar "0" wil maken
Als er toch laminaat opkomt zou ik het gewoon uitvullen met hardboard ofzo. zit er over 6 jaar ook niet ineens een schuin stuk cement achtige meuk in de weg. :+
Pagina: 1