Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lessons
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-08-2021
Goedemorgen Tweakers,

Mijn eerste post.

Ik heb een vraag aan jullie:

Mijn belastingnummer was inactief sinds vorig jaar. Echter achter de schermen was ik bezig met inkopen in Portugal om mijn business weer op te starten.

Bij een levering gaven ze aan dat mijn VAT number niet meer actief was en dus mij als particulier moesten behandelen. Ik heb dus snel mijn belastingnummer laten activeren maar de invoice staat nog.

Zij geven aan dat ik deze moet betalen. Maar in optiek zou een credit nota voor de invoice met btw toch mogelijk zijn om vervolgens een nieuwe nota (zonder btw) te sturen?

Of zit ik hier volledig mis? :)

Hoor het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 11:09

GieltjE

Niks te zien...

De enige optie (als ze willen meewerken) is dat zij de factuur crediteren en opnieuw maken met de (nieuwe/correcte) BTW code.

Volgens de wetgeving zijn ze simpelweg verplicht om eens in de zoveel tijd (dacht 1x per jaar?) jou BTW code te verifieren en de verificatie code te bewaren (velen doen dit niet, wat dus problemen kan opleveren). Voor de correcte check zie: https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Als zij intra communautair BTW verlegd leveren zonder jou BTW code gevalideerd te hebben zijn zij anders verantwoordelijk voor het BTW bedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door GieltjE op 14-07-2021 12:00 ]

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:51
Je maakt het de ondernemer wel lastig; waarom zelf niet de BTW terugvragen?
U kunt btw terugvragen uit een EU-land als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
  • U hoeft in het EU-land waar u btw terugvraagt, geen btw-aangifte te doen. Doet u dat wel? Dan kunt u de btw daar als voorbelasting aftrekken.
  • U gebruikt de goederen en diensten voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lessons
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-08-2021
Beide, bedankt voor jullie snelle reactie. Ik ga in overleg met de ondernemer en anders vraag ik inderdaad zelf de btw terug.

Nogmaals bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:10

Lordy79

Vastberaden

nescafe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:01:
Je maakt het de ondernemer wel lastig; waarom zelf niet de BTW terugvragen?

[...]
Wel eens geprobeerd...? Een hel is t....
En in dit geval extra lastig want als het btwnr van TS op factuurdatum niet aktief is krijg je gewoon een keurige afwijzing...
Nee, credit maken en opnieuw als ICP factureren is veel (klant)vriendelijker...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof