Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Htse
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-07 14:51
Mijn vraag
is mijn moederbord stuk? Of heeft het een update nodig? (officieel zou het ryzen 5000 moeten ondersteunen) Zijn er zaken die ik nog kan proberen? Ik heb geen ander ryzen systeem en dit is gloednieuw materiaal (gisteren van megekko aangekomen).

Relevante software en hardware die ik gebruik
moederbord: Gigabyte B450M S2H V2
CPU: ryzen 5 5600X
PSU: Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular V2
SSD: Crucial P2 1TB M.2
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- mijn moederbord geraakt niet tot aan POST. Fans draaien wel, zowel van cpu als van gpu.
- Ik zie geen lichtjes op mijn moederbord (maar denk niet dat dit model er heeft) maar ik hoor ook geen enkele biep.

Zelfs niet zonder ram met enkel cpu er in, ten allen tijde blijft alle beeld onbestaande en geen enkele beep te horen. Heb het ook geprobeerd met mobo op karton buiten de case met identiek resultaat dus het is geen kortsluiting op een case riser.

Beste antwoord (via Htse op 14-07-2021 09:06)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Het bord kan ook ryzen 5000 aan. Mits voorzien van juiste bios versie.
het bord wat je hebt, ligt waarschijnlijk al wat langer op de plank en dus niet voorzien van juiste bios versie.

Dit bordt onderteund volgens mij geen q-flash plus.
Je hebt dus een CPU nodig om te booten en te flashen.
Met de plus versie kan je zonder CPU ook flashen.

Gewoon vragen bij winkel om hem te flashen. Of omruilen voor een beter mobo welke meteen gereed is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Welke bios versie heb je.
Vanaf F60. Wordt de 5600x ondersteund.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Htse
@DarkSide Ik geraak niet in POST noch heb ik eender ander beeld dus ik zou niet weten hoe ik het kan zien. Zijn deze symptomen typerend voor dat scenario? Ik had bij niet ondersteunde CPU toch een 5-tal beeps verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:23
Htse schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:25:
@DarkSide Ik geraak niet in POST noch heb ik eender ander beeld dus ik zou niet weten hoe ik het kan zien. Zijn deze symptomen typerend voor dat scenario? Ik had bij niet ondersteunde CPU toch een 5-tal beeps verwacht?
Bios versie staat vaak op een sticker op de doos van je mobo

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarschijnlijk een gevalletje BIOS ondersteunt de cpu niet. Updaten dus.

Waarom een 5600X met een crappy B450 bord ipv een fatsoenlijk B550 bord? Gigabyte heeft de minst stabiele B450 borden en deze is wel erg budget.

Cooler Master MWE Gold zijn regelmatig problemen mee dus ook geen lekkere aankoop.

Corsair en Ryzen is dikwijls een slechte combinatie. Corsair RAM krijgt een versienummer mee. Op dit moment wordt veel V4.32 geleverd wat gewoon slecht werkt met Ryzen. Welke versie heeft jouw RAM? Staat op de sticks naast het modelnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Htse
@Uszka budget van de aankoper in combinatie met een gebrek aan actuele hardware kennis. Het bord hebben we op voorhand wel even opgezocht en daar kwam niet onmiddellijk slechte commentaar te voorschijn enhet was hoegenaamd ryzen 5000 klaar.

ram sticks zijn 4.32 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Htse
@Cyriel85 staat niets op de doos die de versie mogelijk aangeeft

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Het bord kan ook ryzen 5000 aan. Mits voorzien van juiste bios versie.
het bord wat je hebt, ligt waarschijnlijk al wat langer op de plank en dus niet voorzien van juiste bios versie.

Dit bordt onderteund volgens mij geen q-flash plus.
Je hebt dus een CPU nodig om te booten en te flashen.
Met de plus versie kan je zonder CPU ook flashen.

Gewoon vragen bij winkel om hem te flashen. Of omruilen voor een beter mobo welke meteen gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Htse
@DarkSide Hmm wat jammer. :-/ PC is voor mijn vriendin ter vervanging van haar 14 jaar oude die nu de geest gegeven heeft en ze heeft hem asap nodig. Misschien dat ik toch beter een fatsoenlijker bord erin plaats. .

* snip, sorry ik mag hier geen aankoopadvies vragen :) *

Bedankt oor de hulp!

[ Voor 28% gewijzigd door Htse op 14-07-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2

dit is een mooi bordje voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke videokaart gebruik je eigenlijk? Zonder videokaart geen beeld namelijk en als de gpu net zo oud is als het oude systeem dan gaat het zeer waarschijnlijk ook niet werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Uszka op 14-07-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Htse
Uszka: gtx-660. Na bios update heb ik nu cpu herkenning en beeld. :)
Pagina: 1