WDS server een goed idee voor laptopproject?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst even een situatieschets:
Als docent en ICT-minded persoon ben ik betrokken bij een laptopproject waarbij afgeschreven laptops worden gebruikt. Deze laptops, inmiddels een pool van zo'n 400 stuks van verschillende modellen en merken, worden voorzien van Windows 10 inclusief updates en Microsoft Teams. Wifi, geluid en camera moeten het doen. Deze laptops worden uitgeleend aan inburgeraars. Op het moment dat een inburgeraar klaar is of stopt komt de laptop terug en moet deze middels secure erase worden schoongemaakt en daarna weer worden geïnstalleerd.

Omdat dit een constante stroom van laptops oplevert gedurende het schooljaar blijf ik of een student bezig om iedere keer weer een USB-stick in de laptop te doen, wachten... installeren, updaten etc. Met alle updates kan dat best even duren. Het zijn tenslotte niet allemaal machines die voorzien zijn van een SSD en een flinke portie geheugen.

Nu zat ik er aan te denken om het proces te versnellen door middel van een WDS. Ik heb nog een (paar) Thinkpads staan die in goede staat zijn, met SSD's aan boord. Deze laptops kan ik niet inzetten voor het project omdat er geen camera in zit. Wanneer ik daar een standalone versie van Windows Server 2019 op kan zetten en die alleen via een switch verbinding laat maken met de betreffende laptop(s) , zou dat toch moeten werken?

Uiteindelijk zou ik er naar toe willen om per model een complete image te maken die terug is te zetten. Er zijn best wat verschillende modellen, wat er voor zorgt dat ik wel de nodige opslag nodig heb voor de betreffende images.

Omdat de WDS aan een switch komt te hangen zou het technisch mogelijk moeten zijn om meerdere laptops tegelijkertijd te installeren neem ik aan?

Klinkt dit als een plan of maak ik hier een enorme denkfout?

Een bron die ik hiervoor bekeken heb is deze how-to: YouTube: Install Windows like a PRO! Windows Deployment Services Tutorial

Het opzetten van een WDS is niet mijn eerste doel. Het gaat mij ook om het punt dat ik hier eens mee ga prutsen, net zoals ik "vroeger" deed. Kijken wat gaat lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 13-07-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
sypie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:22:
Het is een mooi plan, maar de denkfout die je misschien maakt is dat jij en je studenten de tijd (en kennis) hebben om het daadwerkelijk te implementeren. Ik wens je hoe dan ook veel succes!

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 12:31

Croga

The Unreasonable Man

soedesh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 05:21:
Het is een mooi plan, maar de denkfout die je misschien maakt is dat jij en je studenten de tijd (en kennis) hebben om het daadwerkelijk te implementeren. Ik wens je hoe dan ook veel succes!
Er zijn best goede tutorials voor te vinden. Ik zeg: Leermoment :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 16:16
Aangezien het om veel verschillende modellen gaat, zou ik adviseren om een stapje verder te gaan, dan alleen WDS en je eens gaan verdiepen in Microsoft Deployment Toolkit. WDS is namelijk prima geschikt om een image uit te rollen, maar als je daarna nog handmatig een hoop drivers moet installeren schiet het een beetje zijn doel voorbij. Met MDT kun je een kaal OS installeren en daar achteraan de drivers voor het juiste model.

Tijd en kennis zijn hier inderdaad de belangrijkste factoren, maar aangezien de vakantie voor de deur staat, is er tijd genoeg om kennis te vergaren. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

sypie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:22:
Eerst even een situatieschets:
Als docent en ICT-minded persoon ben ik betrokken bij een laptopproject waarbij afgeschreven laptops worden gebruikt. Deze laptops, inmiddels een pool van zo'n 400 stuks van verschillende modellen en merken, worden voorzien van Windows 10 inclusief updates en Microsoft Teams. Wifi, geluid en camera moeten het doen. Deze laptops worden uitgeleend aan inburgeraars. Op het moment dat een inburgeraar klaar is of stopt komt de laptop terug en moet deze middels secure erase worden schoongemaakt en daarna weer worden geïnstalleerd.

Omdat dit een constante stroom van laptops oplevert gedurende het schooljaar blijf ik of een student bezig om iedere keer weer een USB-stick in de laptop te doen, wachten... installeren, updaten etc. Met alle updates kan dat best even duren. Het zijn tenslotte niet allemaal machines die voorzien zijn van een SSD en een flinke portie geheugen.

Nu zat ik er aan te denken om het proces te versnellen door middel van een WDS. Ik heb nog een (paar) Thinkpads staan die in goede staat zijn, met SSD's aan boord. Deze laptops kan ik niet inzetten voor het project omdat er geen camera in zit. Wanneer ik daar een standalone versie van Windows Server 2019 op kan zetten en die alleen via een switch verbinding laat maken met de betreffende laptop(s) , zou dat toch moeten werken?

Uiteindelijk zou ik er naar toe willen om per model een complete image te maken die terug is te zetten. Er zijn best wat verschillende modellen, wat er voor zorgt dat ik wel de nodige opslag nodig heb voor de betreffende images.

Omdat de WDS aan een switch komt te hangen zou het technisch mogelijk moeten zijn om meerdere laptops tegelijkertijd te installeren neem ik aan?

Een bron die ik hiervoor bekeken heb is deze how-to: YouTube: Install Windows like a PRO! Windows Deployment Services Tutorial

Het opzetten van een WDS is niet mijn eerste doel. Het gaat mij ook om het punt dat ik hier eens mee ga prutsen, net zoals ik "vroeger" deed. Kijken wat gaat lukken.
Dat is zeker een goed idee. Je kunt ze dan ook netjes via PXE booten.
Er zijn genoeg tutorials te vinden over hoe je dit doet.

Ik draai zelf ook een vm met WDS en MDT

* Mike2k uit zijn hoofd: MDT = het daadwerkelijk managen en deployen van je image en WDS is voornamelijk voor PXE boot

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 16:16
Mike2k schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:34:
* Mike2k uit zijn hoofd: MDT = het daadwerkelijk managen en deployen van je image en WDS is voornamelijk voor PXE boot
Waar WDS alleen maar een kant en klaar image uitrolt via PXE boot, kun je met MDT (als je dat wilt) de installatie van Windows, van A tot Z, volledig automatiseren, inclusief het installeren van de juiste drivers voor het juiste model. Dat kan natuurlijk handig zijn als je heel veel verschillende modellen computers hebt, waar je dus veel verschillende drivers voor moet installeren. Met alleen WDS ben je toch beperkt tot wat er in die ene image zit, die je uitrolt en wat Windows zelf nog kan detecteren en vanuit Windows Update kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
soedesh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 05:21:
[...]
… de denkfout die je misschien maakt is dat jij en je studenten de tijd (en kennis) hebben om het daadwerkelijk te implementeren.
Ja, vroeger wist ik ook niks van websites maken, Arduino programmeren, netwerken en wifi. Inmiddels weet ik er iets van en krijg ik het aardig voor elkaar. Uitzoeken en proberen: nee heb je, ja kun je bij elkaar klikken.
Dat is zeker iets wat ik er voor mezelf voor wil maken.
Linke Loe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:27:
… gaan verdiepen in Microsoft Deployment Toolkit.

…aangezien de vakantie voor de deur staat, is er tijd genoeg om kennis te vergaren. ;-)
Kijk, MDT lijkt me dan geschikter om mee te gaan stoeien zodat er per model inderdaad een complete installatie uitgerold kan worden waar alle drivers bij in zitten. Ondanks de goede driver updates die Windows 10 naar mijn idee kent zijn er toch zaken die beter werken mét drivers van de fabrikant. Zo had ik een HP Probook 440 G7 waarvan de microfoon erg zacht opnam. Met de HP drivers was het volume goed. Dat is wel belangrijk voor Teams.

En de vakantie ga ik iets anders besteden, dat zal vast terug te vinden zijn in het grote klus-topic.
Mike2k schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:34:
[...]
Ik draai zelf ook een vm met WDS en MDT
Hier zal het denk ik een dedicated laptop zijn die ik ga inrichten als server zodat die het zware werk kan gaan doen. De combie WDS met MDT is denk ik wel wat ik zoek, als ik de comments hier lees.
Linke Loe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:43:
[...]
… installatie van Windows, van A tot Z, volledig automatiseren, inclusief het installeren van de juiste drivers voor het juiste model. Dat kan natuurlijk handig zijn als je heel veel verschillende modellen computers hebt, waar je dus veel verschillende drivers voor moet installeren.
En dat heb ik. Daarom beter dit gaan optuigen omdat het de laptops iedere keer weer terugkomen voor herinstallatie. Daarom beter wat tijd investeren om dit goed op te zetten en daarna te profiteren van de tijdswinst.

Aan allen, dank voor de reacties. Ik denk dat ik hiermee een heel eind verder kom. Het wordt stoeien met Windows server en WDS en MDT. Vervolgvragen zal ik in dit topic zetten zodat alles netjes bij elkaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

MDT kan een oplossing zijn maar het is best wat uitzoekwerk.

In dit geval zou ik eerder voor een VM gaan (op Hyper-V of VMware) die je als master image beschouwt. Hier kun je alles op installeren wat je wilt inclusief updates.

Daarna make je een checkpoint vd VM, geeft hem een sysprep en shutdown en dan maak je er een image van. Dat image kun je op elke willekeurig pc terugzetten (hardware onafhankelijk).

Checkpoint weer terug zetten en je VM weer booten. Deze kun je dan weer up-to-date houden. 1 keer in de maand Ofzo maak je een nieuw master image middels methode hierboven..

Zitten nog wel wat haken en ogen aan (zoals bios vs UEFi), maar vereist kennisniveau is lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@FreakNL Ook dit klinkt goed. Echter is het voor mij een beetje tomato-tomato. WDS met MDT moet ik uitzoeken, net zoals het verhaal wat jij schetst. Kennisniveau kan me in de weg zitten maar ik pruts vaak net zo lang door tot iets doet wat ik wil. Ik geef niet na één zoekopdracht op.

Een bijkomend gegeven is dat ik geen resources krijg voor dit project. Er komt dus niet een aparte server waar ik lekker mee kan stoeien. Dit komt te draaien op een laptop die niet ingezet kan worden voor dit project.

Op dit moment ben ik thuis aan het kijken of ik Windows server kan draaien op mijn Synology DS420+ die flink uitgebreid is. Na de installatie kan ik kijken naar WDS en vervolgens MDT. Morgen maar even een paar laptopjes in de tas doen om in de vakantie mee te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

sypie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:43:
@FreakNL Ook dit klinkt goed. Echter is het voor mij een beetje tomato-tomato. WDS met MDT moet ik uitzoeken, net zoals het verhaal wat jij schetst. Kennisniveau kan me in de weg zitten maar ik pruts vaak net zo lang door tot iets doet wat ik wil. Ik geef niet na één zoekopdracht op.

Een bijkomend gegeven is dat ik geen resources krijg voor dit project. Er komt dus niet een aparte server waar ik lekker mee kan stoeien. Dit komt te draaien op een laptop die niet ingezet kan worden voor dit project.

Op dit moment ben ik thuis aan het kijken of ik Windows server kan draaien op mijn Synology DS420+ die flink uitgebreid is. Na de installatie kan ik kijken naar WDS en vervolgens MDT. Morgen maar even een paar laptopjes in de tas doen om in de vakantie mee te klooien.
Een overdatums laptopje is prima. Je kan wel gebruik maken van een backup (VEEAM agent for windows FREE) om het lappie te backuppen zodat je niet al je werk kwijtraakt na een config foutje ;)

Hier zou je wel een heel eind mee moeten komen:
https://www.petri.com/dep...eate-mdt-deployment-share

De domain controller heb je niet nodig.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Mike2k schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:19:
[...]
Hier zou je wel een heel eind mee moeten komen:
https://www.petri.com/dep...eate-mdt-deployment-share

De domain controller heb je niet nodig.
Op Petri kom je inderdaad een stuk verder dan op een forum zoals Tweakers.
Als je echter alleen al naar de pre-requisites kijkt dan ben ik bang dat een paar middagjes freubelen op een afgedankte laptop niet veel zoden aan de dijk zal zetten.
Let wel, bij deze part 1 tutorial op Petri is ook nog eens sprake van deployment op een virtuele machine en voordat je toekomt aan mass deployment op allerlei verschillende fysieke apparaten moet je nog heel wat tutorials doornemen. Succes gewenst voor de topic starter, maar in zijn plaats zijn plaats zou ik het gewoon liever houden bij handmatige installatie met een stickie.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Mwah als het puur om Windows en een Teams installatie gaat, dat krijg je met een WDS + MDT wel in een middag bij elkaar geklikt.

Ik heb op deze manier ook wel eens 50 laptops schoon mogen installeren, omdat het daadwerkelijke uitvoeren van de task sequence op de clients plaatsvond had de sever (Celeron met 4GB en een ssd) weinig te doen. Als je je NAS wil gebruiken kun je de deployment share op de NAS zetten, dan levert je overjarig laptop de bootimage, de rest van de installatie kom dan vanaf je NAS.

Gewoon lekker klooien, usb stick methode kan altijd nog.

[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 17-07-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mike2k schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:19:
[...]
Een overdatums laptopje is prima. Je kan wel gebruik maken van een backup (VEEAM agent for windows FREE) om het lappie te backuppen zodat je niet al je werk kwijtraakt na een config foutje ;)
Zo, vakantie afgelopen nu weer tijd voor werkgerelateerde uitdagingen. Er ligt al weer een mooie stapel laptops klaar om geïnstalleerd en nagekeken te worden.

Ik heb even dit stukje geselecteerd om naar te verwijzen. Ik ben op dit moment met VEEAM aan het klooien. Met de Community Edition op de server kreeg ik het niet zo 1-2-3 voor elkaar om een backup te trekken van een laptop in het netwerk. Wat ik nu aan het doen ben is vanaf een laptop in het netwerk een backup duwen naar een gedeelde map op de server. Na het maken van de backup ga ik kijken hoe het proces van terugzetten in elkaar steekt.

Omdat VEEAM ontzettend veel mogelijkheden heeft én ontzettend veel filmpjes op YouTube waarbij er veel over V-Spheren en Hyper-V systemen wordt gesproken én ook nog eens veel met VM's wordt gedaan haak ik daar redelijk vlot af met de gedachte dat ik niet op die manier met het programma bezig ben.

Op dit moment draait de VEEAM Agent for Windows Free op een laptop. Die duwt dus de backup naar de server, dat is voor elkaar. Er wordt dus een backup gemaakt waar alles in zit. Het enige wat ik nog uit moet dokteren is dat diezelfde backup naar meerdere laptops terug te zetten is of dat het echt systeemgebonden backups zijn.

Het originele verhaal met WDT en MDT kwam ik niet uit. Het maken van een image die via PXE wordt geladen krijg ik voor elkaar maar custom images per verschillende laptop, waar ook nog eens alle drivers etc in zitten ging mij niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:02
sypie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:22:
[...]

Zo, vakantie afgelopen nu weer tijd voor werkgerelateerde uitdagingen. Er ligt al weer een mooie stapel laptops klaar om geïnstalleerd en nagekeken te worden.

Ik heb even dit stukje geselecteerd om naar te verwijzen. Ik ben op dit moment met VEEAM aan het klooien. Met de Community Edition op de server kreeg ik het niet zo 1-2-3 voor elkaar om een backup te trekken van een laptop in het netwerk. Wat ik nu aan het doen ben is vanaf een laptop in het netwerk een backup duwen naar een gedeelde map op de server. Na het maken van de backup ga ik kijken hoe het proces van terugzetten in elkaar steekt.

Omdat VEEAM ontzettend veel mogelijkheden heeft én ontzettend veel filmpjes op YouTube waarbij er veel over V-Spheren en Hyper-V systemen wordt gesproken én ook nog eens veel met VM's wordt gedaan haak ik daar redelijk vlot af met de gedachte dat ik niet op die manier met het programma bezig ben.

Op dit moment draait de VEEAM Agent for Windows Free op een laptop. Die duwt dus de backup naar de server, dat is voor elkaar. Er wordt dus een backup gemaakt waar alles in zit. Het enige wat ik nog uit moet dokteren is dat diezelfde backup naar meerdere laptops terug te zetten is of dat het echt systeemgebonden backups zijn.

Het originele verhaal met WDT en MDT kwam ik niet uit. Het maken van een image die via PXE wordt geladen krijg ik voor elkaar maar custom images per verschillende laptop, waar ook nog eens alle drivers etc in zitten ging mij niet lukken.
Is intune for education niet een veel beter alternatief voor je dan veeam backups of WDT en MDT. Met intune heb je alleen je laptop en een internetverbinding nodig.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Even gekeken maar daar wordt gebruik gemaakt van een abonnement. De "dienst' die ik lever is buiten onze ICT afdeling om omdat het om afgeschreven laptops gaat voor een bepaalde doelgroep. Dat betekent dus dat deze laptops niet meer in de administratie van de school staan en feitelijk ook niet meer tot het inventaris behoren. De school gaat deze dus ook niet weer terug in de administratie brengen door ze in een Intune abonnement te drukken.

Onze organisatie kent alleen al 2500 man personeel, daar komt nog het nodige aan studenten en verschillende opleidingsvormen bij (naast BOL en BBL is er ook contractonderwijs, ingekocht onderwijs door bedrijven en overheden etc.) Daar is onze ICT afdeling druk genoeg mee. Daar kom ik met mijn doorlopende laptopproject echt niet tussen om mankracht daarvoor vrij te maken. Bovendien ben ik zelf niet van de ICT afdeling maar "slechts" docent met iets te veel drang om zo'n project te gaan stroomlijnen om het makkelijker te maken en fouten te minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zo, even een samenvatting van wat er tot nu toe lukt en om dit topic min of meer af te sluiten.

Het originele idee van WDS en bijkomende diensten onder een Windows Server editie is te gecompliceerd voor de tijd en kennis die er is. Ik heb gekeken naar het maken van images per type laptop maar daar kwam ik op korte termijn niet uit.

Op dit moment heb ik een aantal laptops getest met VEEAM Agent for Windows in combinatie met een gedeelde map op de server. Dit werkt uitstekend. Het maken van een backup gaat redelijk vlot, met een SSD in de server zal dat ongetwijfeld nog wat sneller kunnen, en het terugzetten van diezelfde backup gaat ook prima. Een stuk sneller dan een schone Windows installeren vanaf USB-stick, daarna de updates en drivers nog eens installeren plus ook nog eens Teams downloaden en installeren.

Nu is het een kwestie van:
  • Windows 10 installeren
  • updates uitvoeren
  • drivers installeren
  • Teams installeren
  • Ongewenste Windows items verwijderen
  • Startmenu aanpassen
  • Taakbalk aanpassen
  • VEEAM Agent installeren
  • Backup maken met merk en type in de naam
Enige nadeel hieraan, maar dat was waarschijnlijk ook zo met WDS, is dat iedere backup zo 10-14GB in beslag neemt. Bij te veel verschillende modellen zit de schijf van de server zo vol (250GB).
Een laptop die retour komt dan hierdoor redelijk vlot weer schoon worden afgeleverd:
  1. Opstarten in de BIOS
  2. Eventueel BIOS update uitvoeren
  3. Secure Erase uitvoeren
  4. Opstarten vanaf VEEAM stick
  5. Backup terugzetten
  6. Wachten...
  7. Testen
  8. Oppoetsen en schoonmaken aan de buitenkant
  9. Administratie uitvoeren
Tijdens het wachten kan er al wat begonnen worden met administratie en oppoetsen of wordt de volgende laptop vast klaargestoomd. Er zullen dus meerdere VEEAM boot-sticks gemaakt worden. Dat kan mooi in plaats van een heleboel Windows 10 sticks.

Net een restore gedaan over een 100MBit/s lijn (niet goed aangesloten in mijn muurdoosje...) duurde een 16 minuten totaal. Op school ligt een 1GBit/s switch klaar (dankzij een Tweaker). Deze gaat er voor zorgen dat alles wat vlotter gaat.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
Dat laatste klinkt als de Norton Ghost methode en is indd redelijk simpel bij te houden.
Je zit alleen met wat schijfruimte als uitdaging.

Mag vragen om wat voor hardware het gaat dat je voor de server gebruikt?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• sypie
  • Niet online
Het is in feite ook een "Ghost" methode. Je maakt 1 keer een goede backup en zet die op meerdere laptops van hetzelfde merk en type weer terug.

"Server" klinkt heel ingewikkeld maar is niks meer dan een afgeschreven laptop met Windows Server er op. Het gaat in dit geval om een Lenovo T510 met een i5 van 2,4GHz en 4GB RAM. Voor het productiewerk ga ik deze laptop upgraden met een SSD, die ligt nog wel ergens in de kast, en in ieder geval wat meer RAM. Het enige wat deze "server" hoeft te doen is de backups opslaan en via het netwerk beschikbaar hebben via een gedeelde map. Volgens mij kan dit net zo goed op een laptop waar een standaard Windows 10 op staat, het gaat om de gedeelde map bij deze methode.

Het netwerk is ook niet zo heel spannend, het wordt een netwerk zonder internettoegang. Er staat een losse router, een GBit switch met genoeg poorten. Het gaat niet zozeer om de snelheid, het gaat om het proces, dat moet niet te ingewikkeld worden. Het gaat er om dat studenten (MBO1) dit kunnen gaan doen na een korte instructie of met een beknopte handleiding.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ga je zo niet dezelfde Windows-licentiesleutel op alle laptops krijgen? Misschien kan je ook naar iets als Sysprep kijken, die haalt alle 'computer-specific information' weg uit een Windows installatie zodat je het inderdaad op meerdere machines kan deployen. https://docs.microsoft.co...e--a-windows-installation
When you generalize a Windows image, Windows Setup processes settings in the generalize configuration pass. Even if you're capturing an image that's going to be deployed to a PC with similar hardware, you still have to generalize the Windows installation to remove unique PC-specific information from a Windows installation, which allows you to safely reuse your image.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:45
sypie schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:58:
Even gekeken maar daar wordt gebruik gemaakt van een abonnement. De "dienst' die ik lever is buiten onze ICT afdeling om omdat het om afgeschreven laptops gaat voor een bepaalde doelgroep. Dat betekent dus dat deze laptops niet meer in de administratie van de school staan en feitelijk ook niet meer tot het inventaris behoren. De school gaat deze dus ook niet weer terug in de administratie brengen door ze in een Intune abonnement te drukken.

Onze organisatie kent alleen al 2500 man personeel, daar komt nog het nodige aan studenten en verschillende opleidingsvormen bij (naast BOL en BBL is er ook contractonderwijs, ingekocht onderwijs door bedrijven en overheden etc.) Daar is onze ICT afdeling druk genoeg mee. Daar kom ik met mijn doorlopende laptopproject echt niet tussen om mankracht daarvoor vrij te maken. Bovendien ben ik zelf niet van de ICT afdeling maar "slechts" docent met iets te veel drang om zo'n project te gaan stroomlijnen om het makkelijker te maken en fouten te minimaliseren.
Er is geen systeembeheerder die je even een paar uurtjes kan en wil helpen?

Je hoeft bij een mdt geen image per laptop type te hebben. 1x een OS is voldoende en in de deployement task sequence kun je alle laptop types toevoegen en instellen welke drivers geinstalleerd moeten worden.

Je kunt, als je verder wil rommelen ook nog powershell scripts toevoegen om bv bitlocker aan te zetten of de machine in een domein te zetten.

De taakbalk aanpassen is mij nog nooit gelukt in mdt, dat is een usersetting.
Pagina: 1