Apparaten in huis vallen kort uit, hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ0chem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-05 16:15
Er is daarnet iets heel raars gebeurd in huis, wat ik niet kan verklaren. Hopelijk kan iemand hier mij vertellen hoe dit kan.

Ik ben TV aan het kijken en mijn vader zit aan de eettafel wat foto's op een externe harde schijf (die in het stopcontact steekt) te plaatsen. Het licht in de keuken staat aan (6 slimme spots met Zigbee), net als de lamp boven de eettafel (een normale ledlamp verbonden aan een Klikaanklikuit schakelaar).

En ineens staat alles voor een halve seconde ofzo uit. De TV valt uit, de lampen in de keuken vallen uit en de lamp boven de eettafel valt uit. Mijn vader viel het ook op, omdat de externe harde schijf, die in het stopcontact steekt, even wat langzamer draaide en het indicator lampje erop even uitging.

En na een halve seconde ging alles weer aan. De TV duurde iets langer, omdat ik de foutmelding kreeg dat het signaal verloren was. Na 2 seconden was dit ook weer terug.

Het lijkt er dus op dat de stroom heel kort is weggevallen, iets wat ik nog nooit heb gezien. Alle elektrische apparaten die geen accu hebben lieten namelijk iets raars zien.

Nu geloof ik niet in spoken, dus ik neem aan dat hier een logische verklaring voor is. Ik woon in Zuid-Limburg en het regent hier momenteel, maar het onweert niet. Zou het toch een blikseminslag zijn? Of is het iets anders.. Wie weet het?

Beste antwoord (via JJ0chem op 14-07-2021 09:23)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In andere delen van de wereld, waaronder de VS, is dit heel normaal. Een brownout heet het daar. Kortstondig meer vraag dan aanbod, waardoor de opwekkant moet opschakelen om het verschil te compenseren, maar dat lukt in die delen van de wereld regelmatig niet op tijd.

Lukt dat helemaal niet, dan valt de stroom langere tijd weg en noemt men het een blackout; maar dat terzijde.

In Nederland (/Europa) zijn we dit niet gewend; deels omdat ons stroomnet robuust is uitgevoerd (vrijwel alles redundant waardoor vermogen langs meer dan één pad geleverd kan worden; transformatoren op onderstations overgedimensioneerd om pieken op te vangen én nog een tweede gelijke trafo ernaast voor het geval de eerste het begeeft) maar vooral omdat we een goede baseload achter de hand hebben (opwek kan zeer snel vermogen bijschakelen), die momenteel met de o-zo-belangrijke gascentrales wordt uitgevoerd. Daar hebben we, met het oog o pde energietransitie, overigens wel een uitdaging voor de toekomst. Maar ook dat terzijde.

Er zijn een paar spannende momenten op de dag waar de bedrijfsvoeringscentra van de netbeheerders alert(er) moeten zijn, bijvoorbeeld rond het moment dat iedereen (buiten COVID19) thuiskomt, TV aanzet en zijn Tesla aan de thuislaadpaal hangt. Op die momenten zie je soms een dipje (merkbaar in de verlichting), maar zelden tot nooit komt de spanning onder de magische grens van 207V waar het meeste spul echt uitvalt.

Spanningsklachten altijd melden bij de netbeheerder in jouw regio; sticker waarop staat wie dat bij jou in de regio is, zit in je meterkast. Het telefoonnummer is altijd 0800 9009, waar in NL je ook woont.

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-07-2021 09:07 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja kan gewoon een spanningsdip zijn.

Bel je netbeheerder voor een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ0chem
Vorkie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:39:
Ja kan gewoon een spanningsdip zijn.

Bel je netbeheerder voor een melding.
Oh dat is een veel simpelere verklaring dan verwacht haha. Makes sense. Ze zullen hier dan wel niet veel voorkomen.
Thx!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +45 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In andere delen van de wereld, waaronder de VS, is dit heel normaal. Een brownout heet het daar. Kortstondig meer vraag dan aanbod, waardoor de opwekkant moet opschakelen om het verschil te compenseren, maar dat lukt in die delen van de wereld regelmatig niet op tijd.

Lukt dat helemaal niet, dan valt de stroom langere tijd weg en noemt men het een blackout; maar dat terzijde.

In Nederland (/Europa) zijn we dit niet gewend; deels omdat ons stroomnet robuust is uitgevoerd (vrijwel alles redundant waardoor vermogen langs meer dan één pad geleverd kan worden; transformatoren op onderstations overgedimensioneerd om pieken op te vangen én nog een tweede gelijke trafo ernaast voor het geval de eerste het begeeft) maar vooral omdat we een goede baseload achter de hand hebben (opwek kan zeer snel vermogen bijschakelen), die momenteel met de o-zo-belangrijke gascentrales wordt uitgevoerd. Daar hebben we, met het oog o pde energietransitie, overigens wel een uitdaging voor de toekomst. Maar ook dat terzijde.

Er zijn een paar spannende momenten op de dag waar de bedrijfsvoeringscentra van de netbeheerders alert(er) moeten zijn, bijvoorbeeld rond het moment dat iedereen (buiten COVID19) thuiskomt, TV aanzet en zijn Tesla aan de thuislaadpaal hangt. Op die momenten zie je soms een dipje (merkbaar in de verlichting), maar zelden tot nooit komt de spanning onder de magische grens van 207V waar het meeste spul echt uitvalt.

Spanningsklachten altijd melden bij de netbeheerder in jouw regio; sticker waarop staat wie dat bij jou in de regio is, zit in je meterkast. Het telefoonnummer is altijd 0800 9009, waar in NL je ook woont.

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-07-2021 09:07 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:21
Ik ben momenteel in een deel van de wereld waar dit elke dag gebeurt en meestal duurt dit een aantal minuten tot een uur. Afgelopen week was er wat onweer en toen was de stroom er zelfs voor 18 uur af (kapotte verdeler - 2 straten zonder stroom), compleet normaal hier. Kijkt niemand van op.

Eigenlijk wel grappig dat wij als Nederlander al verbaasd kijken als er 1x een paar seconden geen stroom is, best goed geregeld allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ0chem
Koptelefoontje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:00:
Ik ben momenteel in een deel van de wereld waar dit elke dag gebeurt en meestal duurt dit een aantal minuten tot een uur. Afgelopen week was er wat onweer en toen was de stroom er zelfs voor 18 uur af (kapotte verdeler - 2 straten zonder stroom), compleet normaal hier. Kijkt niemand van op.

Eigenlijk wel grappig dat wij als Nederlander al verbaasd kijken als er 1x een paar seconden geen stroom is, best goed geregeld allemaal :)
Ja, ik keek hier al raar van op, terwijl ik er vrij zeker van ben dat het nog geen seconde heeft geduurd. Het is inderdaad uitstekend geregeld in Nederland, iets waar we best blij mee mogen zijn als ik dit zo lees. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:02:

Can confirm. Hier in Californië gebeurd dit echt elke week. Dimmen eerst de lichten, en dan worden ze ineens fel, zit je op de bank en zit je toch wel verbaasd te kijken de eerste paar weken :D

Nu na 2 jaar valt het me niet eens meer op, maar heb ik voor de zekerheid wel zo'n verlengsnoer die het kan opvangen voor PC's etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:02:

toon volledige bericht
Het gebeurt bij mij op mijn werk ook weleens, is wel alweer een tijd geleden. Dat is een fabriek, en sommige apparatuur kan hier heel slecht mee omgaan, dan is (simpel gezegd) een deel van een machine niet uitgevallen, maar een ander deel wel, waardoor de boel in de war raakt. Bijvoorbeeld omdat een motor nog even doordraait, maar de elektronica niet, de motor heeft dan een andere positie dan de elektronica die dan weer stroom heeft gekregen "denkt". Sommige machines draaien goed door, sommige springen in storing, en sommige vertonen dan raar gedrag. We kunnen beter een volledige uitval hebben, dan stopt alles gewoon en moet je alles 1 voor 1 weer opstarten wanneer de stroom terugkomt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:54
Als je een slimme meter heb zou je met behulp van de P1 poort de spanning per fase uit kunnen lezen.

Wel zorgen dat het apparaat wat je gebruikt om de output van de P1 poort te verwerken een backup batterij heeft anders wordt een eventuele spanning dip natuurlijk niet uitgelezen omdat de lezer zelf ook daarvan last heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:13
Dit lijkt op een spanningsdip. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Zowel binnenshuis, als buitenshuis.
Over de mogelijke oorzaken buitenshuis staat al het één en ander geschreven en die zijn niets om je druk over te maken.

Wanneer de oorzaak binnenshuis ligt, dan is het wel degelijk iets om je druk over te maken. Want dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in een slechte elektrische verbinding. Een slechte verbinding = weerstand, met spanningsval tot gevolg. Maar een ongecontroleerde weerstand zorgt ook voor iets wat veel vervelender is dan de spanningsval: warmte. En soms zoveel warmte dat het resulteert in brand.

Brand door kortsluiting komt, in tegenstelling tot wat in veel nieuwsberichten vermeld wordt, zelden voor. Brand waarvan de oorzaak in de elektrische installatie of apparatuur gezocht moet worden, is bijna altijd het gevolg van een slechte verbinding met veel weerstand.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ0chem
Ivow85 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:16:
Dit lijkt op een spanningsdip. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Zowel binnenshuis, als buitenshuis.
Over de mogelijke oorzaken buitenshuis staat al het één en ander geschreven en die zijn niets om je druk over te maken.

Wanneer de oorzaak binnenshuis ligt, dan is het wel degelijk iets om je druk over te maken. Want dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in een slechte elektrische verbinding. Een slechte verbinding = weerstand, met spanningsval tot gevolg. Maar een ongecontroleerde weerstand zorgt ook voor iets wat veel vervelender is dan de spanningsval: warmte. En soms zoveel warmte dat het resulteert in brand.

Brand door kortsluiting komt, in tegenstelling tot wat in veel nieuwsberichten vermeld wordt, zelden voor. Brand waarvan de oorzaak in de elektrische installatie of apparatuur gezocht moet worden, is bijna altijd het gevolg van een slechte verbinding met veel weerstand.
Blijkbaar heeft mijn zusje hetzelfde gezien, toen ze aan het sporten was in een sporthal in de buurt. De lampen gingen ineens uit en kort daarna weer aan.

De oorzaak ligt gelukkig dus niet binnenshuis en we hoeven ons dus geen zorgen te maken. Ik heb later ook van iemand hier op Tweakers gehoord dat er een storing was in de hogere netdelen. Eigenlijk best raar dat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt, als ik de antwoorden in dit topic lees! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:35
42 lentes jong en kan de keren inderdaad op 1 hand tellen dat ik dit in NL bewust heb meegemaakt.
Wel intern inderdaad met machines /kortsluitinkje hier en daar/aardlekje oid .. ja dan lig je er even uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 11:27
Voor de mensen die het leuk vinden.

Hier in Zweden heb je deze website waar je het onder of overschat aan de hand van de frequentie kan terugzien.

https://www.svk.se/kontrollrummet

Zal ook vast in Nederland bestaan.

Hier vind je bijvoorbeeld hoe we op welk moment met wat gedurende een dag aan energie gebruiken.
Een heel erg lange link (transparance.entsoe.eu/generation)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03
JJ0chem schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:46:
[...]De oorzaak ligt gelukkig dus niet binnenshuis en we hoeven ons dus geen zorgen te maken. Ik heb later ook van iemand hier op Tweakers gehoord dat er een storing was in de hogere netdelen. Eigenlijk best raar dat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt, als ik de antwoorden in dit topic lees! :D
Dit heeft inderdaad niets te maken met opwek/afname van energie in energiecentrales. Ik beheer ongeveer 100.000 laagspanningsaansluitingen verspreid door NH/FL dus voor mij is dit bijna dagelijkse kost :)
Er is op zo'n moment een storing in het middenspannings of hoogspanningsnet. Deze netten gebruiken beveiligingen welke ongeveer een seconde nodig hebben om de fout af te schakelen. Gedurende deze seconde zal de spanning ofwel zeer laag zijn ofwel compleet weg. Nu denk je: waarom niet direct een fout afschakelen achter deze beveiliging en niet pas na een seconde? Dit heeft te maken met lager gelegen beveiligingen (in het laagspanningsnet) binnen deze seconde doorsmelten: de beveiliging in het middenspannings/hoogspanningsnet blijft erin en zorgt ervoor dat er niet een onnodig groot gebied zonder spanning komt te zitten. Echter wanneer de fout in de middenspanningskabel of transformator zit zal er na een seconde niets zijn doorgesmolten en de beveiliging dus ingrijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 14-07-2021 23:39 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:45
Komt hier in de winter "regelmatig" voor. Net overbelast, tuinders die WKK in/uitschakelen - geen idee van de echte oorzaak. Vaak blijft het bij vraag aan partner: Knipperde het licht nou? Sinds er een Raspberry aan een UPS hangt voor allerlei taken blijkt uit alert rapportages dat er inderdaad "even" geen spanning was. Vaak kort genoeg dat alles gewoon doordraait, soms net lang genoeg dat een computer reboot.

De brownout kan overigens net zo goed schade aan je apparaten aanrichten als de overspanning. Als het vaak voorkomt zou ik gevoelige apparatuur beveiligen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ook gisteravond hetzelfde. Wonend in Zuid-Limburg en tussen 22:30-00:00 zeker een keer of 3 dat het tv beeld (Panasonic plasma) even uitsprong (maar de tv zelf gewoon aan bleef mét geluid) en naar RTL4 sprong terwijl ik aant Netflixen was op de Nvidia shield. Bij 1x flikkerde de lichten ook een fractie van een seconde....
Overigens heb ik dat met het beeld van de tv wel vaker dat ie ineens op zwart gaat, relais die dan klikken alsof ik de tv zelf aan/uit zet, om vervolgens qua geluid lekker door te gaan en dan ineens switcht naar RTL4 en wegspringt van HDMI (mediaspeler)...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JJ0chem schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Ja, ik keek hier al raar van op, terwijl ik er vrij zeker van ben dat het nog geen seconde heeft geduurd. Het is inderdaad uitstekend geregeld in Nederland, iets waar we best blij mee mogen zijn als ik dit zo lees. _/-\o_
Dat is waarom in de VS veel mensen hun computer aan een UPS hangen, om schade door zo’n spanningsdip te voorkomen, en hier geen hond (tenzij het een IT-er is) uberhaupt weet wat een UPS is.
In niet veel landen in de wereld hebben ze de infrastructuur, of het nu over water, electriciteit of wegen gaat, zo goed op orde als bij ons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Deathchant schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:41:
Ik ook gisteravond hetzelfde. Wonend in Zuid-Limburg en tussen 22:30-00:00 zeker een keer of 3 dat het tv beeld (Panasonic plasma) even uitsprong (maar de tv zelf gewoon aan bleef mét geluid) en naar RTL4 sprong terwijl ik aant Netflixen was op de Nvidia shield. Bij 1x flikkerde de lichten ook een fractie van een seconde....
Overigens heb ik dat met het beeld van de tv wel vaker dat ie ineens op zwart gaat, relais die dan klikken alsof ik de tv zelf aan/uit zet, om vervolgens qua geluid lekker door te gaan en dan ineens switcht naar RTL4 en wegspringt van HDMI (mediaspeler)...
Er hebben gisteren dan ook enkele onderdelen zoals trafo's en verdelers onder water gestaan, waardoor er hier en daar iets fout ging in het net.
Diverse huishoudens hebben zonder stroom gezeten of zitten het nog.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Jim423 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:37:
[...]

Dit heeft inderdaad niets te maken met opwek/afname van energie in energiecentrales. Ik beheer ongeveer 100.000 laagspanningsaansluitingen verspreid door NH/FL dus voor mij is dit bijna dagelijkse kost :)
Er is op zo'n moment een storing in het middenspannings of hoogspanningsnet. Deze netten gebruiken beveiligingen welke ongeveer een seconde nodig hebben om de fout af te schakelen. Gedurende deze seconde zal de spanning ofwel zeer laag zijn ofwel compleet weg. Nu denk je: waarom niet direct een fout afschakelen achter deze beveiliging en niet pas na een seconde? Dit heeft te maken met lager gelegen beveiligingen (in het laagspanningsnet) binnen deze seconde doorsmelten: de beveiliging in het middenspannings/hoogspanningsnet blijft erin en zorgt ervoor dat er niet een onnodig groot gebied zonder spanning komt te zitten. Echter wanneer de fout in de middenspanningskabel of transformator zit zal er na een seconde niets zijn doorgesmolten en de beveiliging dus ingrijpen.
Interessant! Even een vraag dan: Weet jij wat Liander bedoelt met "een verschakeling in het middenspanningsnet als gevolg van een gestoorde kabel"?
Wat ik er uit opmaak, is dat er een kabel defect is en ze de route nu via een andere kabel hebben lopen. Ik begrijp echter niet waarom hierdoor de spanning thuis te hoog op kan lopen...? (>253v) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
coolkil schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:15:
Als je een slimme meter heb zou je met behulp van de P1 poort de spanning per fase uit kunnen lezen.

Wel zorgen dat het apparaat wat je gebruikt om de output van de P1 poort te verwerken een backup batterij heeft anders wordt een eventuele spanning dip natuurlijk niet uitgelezen omdat de lezer zelf ook daarvan last heeft.
Volgens mij kan je met een P1 meter (althans mijn DSMR V5) zelfs uitlezen of hij echt outage heeft gehad. Ik lees bijvoorbeeld Long/Short power failure. En daarnaast ook Voltage Swags/Swells per fase.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Pagina: 1