Hulp gevraagd bij herstellen Windows 7 installatie op Packar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
Van een familielid een kapotte Packard Bell oneTwo3720 "ter reparatie" gekregen.
Voornamelijk om nog even te kijken of er niet nog belangrijke bestanden op stonden.
Heb al e.e.a. geprobeerd, maar nu weet ik het niet meer.

Het probleem:
Het apparaat start niet meer goed op en bij een val van de kast (??) is de cd-lade gesneuveld.
Windows doet een poging om te starten, maar op een gegeven moment wordt het scherm zwart en verschijnt er alleen een witte cursor.
Hierop blijft het systeem vervolgens hangen.

Herstel:
Fysiek zit alles weer in elkaar, de disk-drive is onherstelbaar beschadigd, maar hij hangt er niet meer naast.
Daar gaat een stukje tape over en dat was het dan, hopelijk.

Backup:
Inmiddels via een linux-distro live-usb e.e.a. aan bestanden overgezet om een externe disk.
rsync liep een paar keer stuk, maar uiteindelijk zijn de meeste documenten en foto's wel overgezet.
Zowel de korte als de lange SMART-check succesvol afgerond.

Herstelpoging:
Veilige modus gaf geen oplossing, daar bleef het booten hangen op/na 'CLASSPNP.SYS'
Met een recente backup en goede SMART-waardes heb ik het aangedurfd om een HP-herstelpoging te doen. (via F8-menu tijdens booten)
Tijdens die procedure zijn alle documenten overgezet naar een BACKUP-folder en is het systeem hersteld.
Echter nu blijft het styeem hangen op het scherm met 'De computer op het eerste gebruik voorbereiden'. Ook in veilige modus.

Ik heb ook al geprobeerd te starten van een Windows 7 disk die ik nog had liggen, maar die is niet compatibel, daarmee kan ik dus niets repareren.
Ook herinstalleren lukt daar niet mee, installatie stokt op het ontbreken van een driver, maar onduidelijk is welke.
Moet ik per sé de disk hebben die destijds bij het systeem is geleverd, of zijn er andere compatible disks te vinden?

Andere dingen die ik nog zou kunnen proberen?

Beste antwoord (via RudolfR op 22-07-2021 09:55)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Douw er eens een Win10 installer USB in en probeer dat eens. W7 is sowieso ongeschikt om nog te gebruiken sinds 14-1-2020 dus je kunt beter een alternatief OS gaan zoeken als het ding niet naar de stort gaat.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Ik vind het normaal gesproken nogal irritant als iemand de vraag van een topic starter niet beantwoord en/of tegenvragen gaat stellen, maar ik ga het nu toch zelf doen.
Waarom steek je zoveel tijd en moeite in data recovery/machine herstel terwijl degenen voor wie deze data/machine van belang zijn/is het betreffende apparaat van een kast hebben laten flikkeren?
kennelijk was/is deze machine en de daarop aanwezige data niet zo heel belangrijk voor ze, want anders zouden ze wel naar een data recovery bedrijf zijn gestapt om de boel voor veel geld te laten herstellen i.p.v. een famielid/kennis vragen om dat waarschijnlijk voor weinig of niks te doen.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:07

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RudolfR schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:21:
Van een familielid een kapotte Packard Bell oneTwo3720 "ter reparatie" gekregen.
Voornamelijk om nog even te kijken of er niet nog belangrijke bestanden op stonden.
Heb al e.e.a. geprobeerd, maar nu weet ik het niet meer.

Het probleem:
Het apparaat start niet meer goed op en bij een val van de kast (??) is de cd-lade gesneuveld.
Windows doet een poging om te starten, maar op een gegeven moment wordt het scherm zwart en verschijnt er alleen een witte cursor.
Hierop blijft het systeem vervolgens hangen.

Herstel:
Fysiek zit alles weer in elkaar, de disk-drive is onherstelbaar beschadigd, maar hij hangt er niet meer naast.
Daar gaat een stukje tape over en dat was het dan, hopelijk.

Backup:
Inmiddels via een linux-distro live-usb e.e.a. aan bestanden overgezet om een externe disk.
rsync liep een paar keer stuk, maar uiteindelijk zijn de meeste documenten en foto's wel overgezet.
Zowel de korte als de lange SMART-check succesvol afgerond.

Herstelpoging:
Veilige modus gaf geen oplossing, daar bleef het booten hangen op/na 'CLASSPNP.SYS'
Met een recente backup en goede SMART-waardes heb ik het aangedurfd om een HP-herstelpoging te doen. (via F8-menu tijdens booten)
Tijdens die procedure zijn alle documenten overgezet naar een BACKUP-folder en is het systeem hersteld.
Echter nu blijft het styeem hangen op het scherm met 'De computer op het eerste gebruik voorbereiden'. Ook in veilige modus.

Ik heb ook al geprobeerd te starten van een Windows 7 disk die ik nog had liggen, maar die is niet compatibel, daarmee kan ik dus niets repareren.
Ook herinstalleren lukt daar niet mee, installatie stokt op het ontbreken van een driver, maar onduidelijk is welke.
Moet ik per sé de disk hebben die destijds bij het systeem is geleverd, of zijn er andere compatible disks te vinden?

Andere dingen die ik nog zou kunnen proberen?
De S3720 (ik neem aan dat het een iMedia-machine is?) werd niet geleverd met hersteldiscs, maar met een recoverypartitite op de harddrive. Die herstelpartitie roep je aan vanuit het BIOS; is dat wat je bedoelt met "HP-herstelpoging"?

EDIT: Ah, je hebt het over de OneTwo M37xx gok ik. Nu ja, de rest van het verhaal is ongewijzigd, behalve dat deze machine met Win7Pro werden geleverd ipv Vista, dat scheelt).

Zo ja, dan ben je door je opties heen. De drivers voor PB's hardware zitten niet op OEM-WIN-installdiscs; mogelijk wel op de Windows retail upgradediscs (maar het kan ook best zijn dat dat niet zo is).

Je zou in theorie de files van de supportsite van PB kunnen downloaden en handmatig recoveren, maar prettig is anders. Je hebt dan ook weer Windows Vista (32-bit), want daar werd de iMedia S3720 mee geleverd. Edit: niet van toepassing; zie edit hierboven

PB bestaat niet meer (in NL); Acer heeft het merk overgenomen van NEC (de computerfabrikant, niet de voetbalclub) en vervolgens teruggetrokken uit de meeste landen, waaronder ook uit NL. Het dealernet in NL is opgeheven en support komt via Acer uit Frankrijk, waar het merk als een soort budget-Acer nog gevoerd wordt.

Maar goed, bellen (088 4560 000) is de enige optie als je meer hulp nodig hebt; de Customer Care Portal waar men op de site naar verwijst is al enige jaren offline namelijk.

Het antwoord op vragen die je van die club krijgt is in mijn ervaring doorgaans erg beperkt (men stuurt je gewoon weer terug naar de site, want meer hebben ze niet).

[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-07-2021 07:21 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
Het apparaat start niet meer goed op en bij een val van de kast (??) is de cd-lade gesneuveld.,,

rsync liep een paar keer stuk, maar uiteindelijk zijn de meeste documenten en foto's wel overgezet...

Zowel de korte als de lange SMART-check succesvol afgerond...

Met een recente backup en goede SMART-waardes heb ik het aangedurfd om een HP-herstelpoging te doen...

Echter nu blijft het systeem hangen op het scherm met 'De computer op het eerste gebruik voorbereiden'. Ook in veilige modus.

De CD/DVD drive is fysiek (kabel) losgekoppeld van de computer?
Misschien is de CD/DVD zo beschadigd dat deze de computer blokkeert.

Ondanks goede SMART waardes/tests kunnen er toch fouten (bad sectors) op de schijf aanwezig zijn.
Een volledige oppervlakte test te doen vanuit linux/winpe omgeving?
Of gebruik een andere HDD/SSD?

Er is nu toch een back-up van de gegevens gemaakt naar een ander opslag medium?
Waarom dan moeite steken in recoveren/herstellen van de oude installatie.
Gewoon schoon installeren.
Windows 7 zou gewoon moeten werken maar daar gaat zonder voorbreiding erg veel tijd in zitten met updaten
Wat voor fout melding komt er precies met Windows 7?

Maar om het eenvoudiger te maken kan je beter een Windows 10 installatie proberen.
Je kan dan ook nog activeren met je Windows 7 Key.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb al e.e.a. geprobeerd, maar nu weet ik het niet meer...
Wat weet je niet meer? Je hebt nu toch de data van de harde schijf gered? Zet die op een USB stick en overhandig 'm aan je familielid. Die computer is 12 jaar oud en al een keer van de kast geflikkerd --> grof vuil

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Heroic_Nonsense
Bedankt voor de uitgebreide post met achtergrondinformatie.
Zal even kijken of ik wat drivers kan verzamelen, of misschien meer geluk heb met een nieuwer OS.

@The_Doman
Bedankt voor de tip om de disk helemaal los te halen, dat is nog wel het proberen waard.
Ook de HDD zal ik nog aan nadere inspectie onderwerrpen.
Recovery vanaf de recovery partitie leek eenvoudig, maar blijkt niet afdoende.
Schone installatie heeft wat meer voeten in de aarde i.v.m. ontbrekende drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
Een basis Windows 7/10 installatie zou gewoon moeten werken.
Ook zonder specifieke HP drivers.

Wat is het doel van het werkend krijgen van de (12 jaar oude) laptop eigenlijk?
De data is toch gered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
ArnoutV schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:45:
Wat is het doel van het werkend krijgen van de (12 jaar oude) laptop eigenlijk?
De data is toch gered?
Duidelijk geen "tweakers" spirit aanwezig . ;)
Het is geen laptop, maar een All-In-One?
Alleen het precieze model is mij wat onduidelijk? 20 Inch?, Touchscreen?
Kan toch leuk zijn om weer even aan de gang te krijgen.
Maar doe jezelf een plezier en gebruik dan een SSD.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Douw er eens een Win10 installer USB in en probeer dat eens. W7 is sowieso ongeschikt om nog te gebruiken sinds 14-1-2020 dus je kunt beter een alternatief OS gaan zoeken als het ding niet naar de stort gaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 13:32
en
"ter reparatie"
(let op de quotes :P )
Het lijkt er op dat de eigenaar de PC al afgeschreven heeft ;w . Reparatie is niet van belang... O-)

Schroef de HardDisk er uit en koppel die aan je eigen PC/laptop via een externe case.
Kan je de bestanden dan benaderen en overzetten?
Als zelfs de HardDisk defect is houdt het op...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Met dank aan de diverse tips in dit topic ben ik er in geslaagd om de AIO te voorzien een schone Windows 10 installatie.

Online een usb-disk gemaakt, installer uitgevoerd, W7 key gebruikt en het draait weer als een zonnetje.
Zo kan-ie weer terug naar de eigenaar en als die 'm niet meer wil kan ik er nog wel iemand anders blij mee maken.

Bedankt voor het meedenken en de bruikbare tips. Ik markeer de reactie van @nelizmastr omdat die actie uiteindelijk succesvol is gebleken.
Pagina: 1