Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-05 11:13

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Of ik nu rechtstreeks vanuit windows een JPG print, vanuit Photoshop of Lightroom (cc), het is altijd een drama. Er zit constant een forse groenzweem over de zwarte en grijze partijen, waar geen magenta-toevoeging tegen is opgewassen. Grijstonen gaat prima, maar het vierkleurenzwart is een drama. Tot overmaat van ramp is ook de procedure één groot mysterie. Photoshop/Lightroom vertellen niet wat je moet doen of laten, maar gaan ervan uit dat je zelf wel weet waar welke drivers, LUT's etc. horen te zitten.

Iemand een suggestie voor een turorial waarin systematisch wordt uitgelegd wat je moet doen en laten om kleuren te printen, en wat je moet doen als het een zooitje wordt?

Bij voorbaat dank!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb hetzelfde probleem met de TS6250. Als ik rechtermuisknop doe vanuit image viewer en dan printen, komt de foto er heel anders uit dan wanneer ik dit vanuit de file explorer doe.
Het is een drama. Ik heb zelf geprobeerd om diverse kleurenprofielen toe te voegen aan mn fotobewerker (affinity), maar ook dat is nog niet gelukt. Misschien dat dit in LR makkelijker gaat.
Let verder ook op je beeldscherm(en). Ziet je foto er op al je schermen wel hetzelfde uit? En op je telefoon etc?

Volgens mij kun je nog een eindbewerking doen. Dit heet soft proofing en zit ook in LR. Misschien kun je met deze zoekterm iets.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@DirtyBird Soft proofing in LR of PS levert ook niks op: ziet er op de monitor goed uit, maar in print ho maar. Kleurprofilen helpen maar beperkt - meeste mogelòijkheden biedt Photoshop, maar veel sopes is het niet.

Uit barre nood heb ik nu een Spyder3Pro uit de baai opgevist, die is onderweg. (€30, baat het niet dan schaadt het niet). Maar ik moet eerst kijken of ik uit dat calibratieabacadabra qwegwijs wordt. Beeldschermen is 1: telefoon e.d. doe ik niet aan.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Gebruik je goed papier? In mijn ervaring kun je nog wel wegkomen met 123inkt-huismerk inkt, maar niet met goedkoop fotopapier.
Ik gebruik canon glossy II ofzo, dat ziet er over het algemeen wel goed uit.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Helaas is het juist het betere (glossy) papier waarop de boel groen uitslaat. Op plain paper komt grijs dichter in de buurt van grijs, op satijn wordt het al groener en op (Epson) glossy is het en ramp. Uit nood gebruik ik nu het plain paper profiel, maar echt fraai is anders. Hopelijk dat het hardwarehulpje wat verbetering brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bobcom schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:57:

Uit barre nood heb ik nu een Spyder3Pro uit de baai opgevist, die is onderweg. (€30, baat het niet dan schaadt het niet). Maar ik moet eerst kijken of ik uit dat calibratieabacadabra qwegwijs wordt. Beeldschermen is 1: telefoon e.d. doe ik niet aan.
Maar die (oude) Spyder3Pro is toch een beeldscherm calibrator?
Hoezo gaat dat je helpen met de kleurverkeerde output op je printer?

Ik heb zelf vroeger heel wat afgeworsteld met dit soort zaken. En uiteraard moet je beeldscherm wel de juiste kleurweergave hebben; maar dan nog, dat geldt tijdens het bewerken van je (foto)grafische beelden.

Die stap naar papier is dan weer heel wat anders.
E.e.a. afhankelijk van welke printerdriver/-engine je gebruikt voor de output naar je printer.
En b.v. bij Photoshop hangt het er dan weer vanaf of je 'Printer Manages Colors' of 'Photoshop Manages Colors' kiest. En uiteraard weer de daarbij behorende presets...
Om vervolgens weer uit te komen bij het juiste .ICC profiel voor het gebruikte papier en dat vervolgens weer moet matchen met wat de printerdriver doet. 8)7 Kortom, om gek van te worden.

Maar het lukte me wel, via wat omwegen, om fraaie, grote prints te maken met een Epson 7600.
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157645132106836

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 21-07-2021 22:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Klopt, ik schrijf niet voor niets "uit barre nood". En ik vraag ook niet voor niets naar tutorials waarin er niet van uitgegaan wordt dat de lezer kan lezen schrijven met drivers en profielen.
Als iets wordt uitgelegd kan ik het eventueel snappen, als iets bekend wordt verondersteld blijf ik even wijs als was. Dus uit diezelfde barre nood blijf ik bladeren in de papershredder die google heet in de hoop op een paar bruikbare snippers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oké.

Heb je dit al eens stap voor stap doorgenomen:

https://www.cambridgeinco...torials/soft-proofing.htm

M.a.w. eerst testen met 1 specifiek testbestandje en stap voor stap de setting die je doet, opschrijven en dan kijken wat voor een resultaat het oplevert.
Dan weet je al heel snel waar je wel en niet aan de buttons/knoppen kunt draaien om iets al dan niet aan te passen. Dan zie je namelijk ook of iets gevolgen heeft in de uiteindelijke output, als je een specifieke setting en/of instelling/workflow gebruikt hebt.

Waarbij dit een belangrijke reminder is:

"Trial & Error. Don't expect accurate results right away. One may need to go through several iterations of soft proofing and printing before developing a visual intuition for how an on-screen soft proof translates into a print."

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 21-07-2021 23:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
OK. Ga ik proberen, bedankt. Ken CIC, alleen dit topic niet. Wie weet....

Pagina: 1