Prijzen occassions

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Kan iemand mij uitleggen waarom de prijzen voor benzine/diesel auto's nog zo hoog zijn? Over een paar jaar, of soms nu al, kan je de milieuzones niet meer in etc. en hierdoor dacht ik dat ik voor een goed prijsje een auto op de kop kon tikken om wat vakantietijd van de afgelopen 10 jaar in te halen, maar toen kwam ik dus van een koude kermis thuis.

Ik kan hier zelf niet echt een uitleg voor bedenken naast het feit dat mensen gewoon niet goed geïnformeerd zijn.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 16:34

GforceNL

Out of memory....

meerdere dingen:

Er zijn/worden weinig nieuwe autos verkocht. Daardoor meer druk op gebruikte markt en weinig nieuwe instroom.

Vraag naar autos is groter, o.a. omdat mensen het openbaar vervoer willen vermijden vanwege kansop besmetting.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:29
Over informatie gesproken: zoek je een klasse Suzuki Swift of een Bentley Continental?

[ Voor 31% gewijzigd door renegrunn op 13-07-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 20:17
Je vergeet de wet van vraag en aanbod, zie dit artikel

[ Voor 8% gewijzigd door bernard038 op 13-07-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:30
Ligt er natuurlijk wel aan wat je zoekt. Nieuwere auto's hebben afschrijving maar natuurlijk nog steeds wel waarde. Verder hebben mensen natuurlijk afgelopen jaar een hoop geld gespaard wat ze nu uitgeven aan verbouwen en auto's. Dat drijft de prijzen op. Zelfde geldt ook voor campers en caravans momenteel.

Als je voor weinig een dikke wagen zoekt: zoek "premium" merk wagen met lekkere smeuige grote dieselmotor (euro 3 of euro 4 emissieklasse) met een bult kilomometers. Dan heb je een dieselkanon waar je de klinkers mee uit de straat trekt en rijdt als vorst in alle luxe.

Moet je alleen niet Amsterdam of Duitse Umweltzones in willen en even bukken voor onze roverheid qua wegenbelasting en daarboven op nog extra fijnstoftoesslag.

Ik betaal ook 2 tientjes "roettax" in de maand. Onder het mom van "ik betaal er nu toch voor" dan dus ook zonder EGR en roetfilter. :7

[ Voor 23% gewijzigd door Terrz op 13-07-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 18:06
Er wordt in de landen om ons heen nog volop diesel verkocht. (euro 6, gaat overal nog een hele tijd goed, lang genoeg voor de eerste eigenaar in elk geval)

Bovendien is de milieuzone problematiek met benzinewagens een stuk minder aan de orde. Je kunt in de meeste milieuzones met benzine auto's van 15 jaar of ouder nog overal de stad in rijden (enkele Duitse steden uitgezonderd).

Daarnaast is het gewoon vraag een aanbod, productie van nieuwe auto's onder druk door chiptekorten, veel vraag naar jong gebruikt.

Daarbij komt, wat is voor jou een goed prijsje? Ik heb onlangs een 2013 Renault Clio TCe met net geen 80k kilometers verkocht voor 6750 euro. Mijn oom heeft z'n 2004 Xsara picasso van de hand gedaan voor 700 euro. Wat wil je? Je kunt morgen een auto voor de deur hebben hoor.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
GforceNL schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:41:
meerdere dingen:

Er zijn/worden weinig nieuwe autos verkocht. Daardoor meer druk op gebruikte markt en weinig nieuwe instroom.

Vraag naar autos is groter, o.a. omdat mensen het openbaar vervoer willen vermijden vanwege kansop besmetting.
Eerste punt is altijd al zo geweest vanwege BPM toch?

Tweede kan ik wel begrijpen.
renegrunn schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:42:
Over informatie gesproken: zoek je een klasse Suzuki Swift of een Bentley Continental?
Dat maakt vrij weinig uit? Als je er dadelijk niet meer in mag rijden zijn ze beide 0 waard.
Maar dan is het dus dat mensen niet slim genoeg zijn om iets verder vooruit te kijken? Want anders was er geen vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
Lodo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:49:
[...]

Maar dan is het dus dat mensen niet slim genoeg zijn om iets verder vooruit te kijken? Want anders was er geen vraag.
Geldt hetzelfde dan niet voor jou? Jij wil toch ook een auto kopen nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En die omslag naar electrisch gaat ook nog wel even duren.
Daar is nog nauwelijks een tweedehands markt, en nieuwe zijn nog vrij duur met vaak te beperkte range.
Subsidies klinken leuk maar gaan in de praktijk razendsnel naar het lease segment wat de dikste bak die nog net binnen de regeltjes getruct is stimuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Terrz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:50:
[...]

Geldt hetzelfde dan niet voor jou? Jij wil toch ook een auto kopen nu?
Nee, want ik koop er dus geen want ik denk dat dat weggegooid geld is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:29
Lodo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:49:

Dat maakt vrij weinig uit? Als je er dadelijk niet meer in mag rijden zijn ze beide 0 waard.

[...]
Hoezo dadelijk? Toegang tot milieuzones:

Benzine: Euro 3 t/m 2028 - Euro 4 t/m 6 nog niet bekend
Diesel: Euro 5 t/m 2025 - Euro 6 nog niet bekend

Mensen rijden gemiddeld 3 to 4 jaar in een auto. Dus koop je een jonge gebruikte, is er voorlopig niks aan de hand toch?
Lodo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Sorry, mij ben je kwijt... Auto is qua investering nooit een goed plan. Je bent er 1 nodig of niet.

[ Voor 21% gewijzigd door renegrunn op 13-07-2021 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
[...]

Ik citeer: "dat ik voor een goed prijsje een auto op de kop kon tikken om wat vakantietijd van de afgelopen 10 jaar in te halen"

Omdat de prijzen hoger zijn dan verwacht in het segment/type wat je zoekt laat je dit nu varen. Er zijn zoals ik eerder schreef ook genoeg types die je wel voor "een goed prijsje op de kop kan tikken". Er zijn genoeg auto's fors in waarde gedaald door de uitstoothetze en bangmakerij omtrent diesels van de overheid.

En een auto is altijd een slechte investering: Daalt in waarde en kost altijd geld.

Je koopt een auto vanuit praktische redenen of omdat je een liefhebber bent van een bepaald merk/model (en dan is het dus ook een beetje hobby).

[ Voor 15% gewijzigd door Terrz op 13-07-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 22:03
Zeker de afgelopen 1-2 jaar is er sprake van noemenswaardige inflatie in assets. Ook auto's zijn assets.

https://www.autoscout24.n...n-dashboard-januari-2021/ (of een recenter plaatje vond ik hier: https://www.businessinsid...lektrisch-benzine-diesel/ ).
Kijk ook naar specifieke modellen: auto's zijn dit jaar duurder dan vorig jaar, terwijl ze ouder zijn geworden. Ik houd zelf met een schuin oog een nieuwe VW Golf GTE en een Audi E-Tron in de gaten bijvoorbeeld, die zijn de afgelopen 18 maanden niet goedkoper geworden. Wel ouder.

Pak een gemiddeld occasion aankoopadvies video van ANWB of Autoblog bijvoorbeeld, van 1-3 jaar geleden en kijk eens of de gemiddelde prijzen nog overeen komen. Dat terwijl die auto's nu dus ouder zijn en goedkoper zouden moeten zijn.

Mensen hebben toch een auto nodig, batterijwagens zijn hartstikke duur, en de benzineauto's dalen niet in prijs. Sowieso: nieuwe productie neemt af en lijkt ook alleen maar duurder te worden (neem de adviesprijzen van een Golf de afgelopen 2 generaties maar).

Voor EV's geldt nog een ander probleem: de bijtelling.
Tesla's die in 2019 op kenteken zijn gezet, kunnen zakelijk nog steeds tegen 4% bijtelling gereden worden, wat netto ongeveer 1 tank benzine is.
Hierdoor wordt er voor een 2 jaar oude Tesla Model 3 met 50k ervaring nog altijd vrijwel evenveel gevraagd als voor een splinternieuw model met 0km op de teller 7(8)7 nouja, drie keer raden wat daarmee gaat gebeuren als de 5 jaar bijtellingsregeling afloopt op deze auto's.

Los van het milieuaspect speelt hier volgens mij vooral het financiële aspect. Al dat vakantiegeld van vorig jaar zet men ook niet op de spaarrekening tegen deze rentes zo blijkt :P

[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 13-07-2021 17:12 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59
Nieuwe auto's schijn schrikbarend duur geworden de afgelopen 10 jaar. Waar je rond 2010 nog een toyota aygo voor 8-9K met wat opties kon aanschaffen zit je anno 2021 op 13,5K zonder opties of rijklaarmaakkosten. Dit heeft de vraag naar 2e hands behoorlijk opgevoerd, wat je uiteraard weer merkt in de prijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1633648

stylezzz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:03:
Nieuwe auto's schijn schrikbarend duur geworden de afgelopen 10 jaar. Waar je rond 2010 nog een toyota aygo voor 8-9K met wat opties kon aanschaffen zit je anno 2021 op 13,5K zonder opties of rijklaarmaakkosten. Dit heeft de vraag naar 2e hands behoorlijk opgevoerd, wat je uiteraard weer merkt in de prijzen....
Ik kwam hier pas ook achter en dacht echt "holy shit"!

Mijn vriendin kocht in 2012 een nieuwe Volkswagen Up in de meest luxe uitvoering (high up) voor €11.600. Als ik nu op de website van VW kijk dan zie ik dat het instapmodel begint bij €16.900. En dan te bedenken dat het in 2012 een spiksplinternieuw model was en nu dus flink verouderd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59
Anoniem: 1633648 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:07:
[...]

Ik kwam hier pas ook achter en dacht echt "holy shit"!

Mijn vriendin kocht in 2012 een nieuwe Volkswagen Up in de meest luxe uitvoering (high up) voor €11.600. Als ik nu op de website van VW kijk dan zie ik dat het instapmodel begint bij €16.900. En dan te bedenken dat het in 2012 een spiksplinternieuw model was en nu dus flink verouderd...
Exact... segmentje hoger word je ook niet vrolijk. Een polo? Vanaf 21.5K, voordat je de showroom uit bent zit je wel aan de 24/25K denk ik. Een golf? Begint bij 27.2K.... Voor 30K rij je wel weg. Waanzin :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Minder nieuwe auto's verkocht door hogere prijzen en productiestagnatie agv chiptekorten, dus ook minder inruil en dus minder 2e hands aanbod. Vraag naar 2e hands hoger door mensen die het OV uit willen etc. Invisible hand theorie: dan gaan de prijzen omhoog, en flink ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Heb je dan geen auto nodig, en is het sowieso weggegooid geld? Sommigen hebben gewoon een auto nodig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

stylezzz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:03:
Tuurlijk zijn ze gestegen maar er zitten standaard vaak meer opties in, zeker in vergelijking met 2010.

Mijn oude Golf R uit 2010 die nagenoeg vol was komt niet eens in de buurt bij mijn huidige Polo GTI uit 2019 qua opties.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mensen zijn weer mobieler omdat de corona situatie afloopt en hebben extra geld te besteden omdat ze niet op vakantie zijn geweest.
Zie bijvoorbeeld ook Tweedehands auto's niet aan te slepen en Waarom plotseling iedereen in Duitsland weer een occasion met dieselmotor wil

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1633648

Brazos schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:34:
[...]

In 2012 betaalde je over die UP! van €11.600 aan BPM €855, in 2020 is dat voor de instap UP! opeens €3054.

Dus €2200 is puur door belastingverhogingen.
Dit weegt zwaar ja. Maar €11.5k voor een stadsauto met wat opties vind ik heel redelijk. Maar ik heb net voor de grap even wat opties aangeklikt zoals ik hem nu zou nemen en dan zit je dus tegen de €20k. Dan zou ik never nooit aan een a-segmenter uitgeven (met nog steeds dezelfde 60pk driepitter :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1633648 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Dit weegt zwaar ja. Maar €11.5k voor een stadsauto met wat opties vind ik heel redelijk. Maar ik heb net voor de grap even wat opties aangeklikt zoals ik hem nu zou nemen en dan zit je dus tegen de €20k. Dan zou ik never nooit aan een a-segmenter uitgeven (met nog steeds dezelfde 60pk driepitter :+ )
Bestel voor de grap eens een nieuwe VW UP! GTi

Dan begin je pas te configureren vanaf €22,800 als BASIS voor een 'A - Segment' autootje. :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:53

-tom-562

Oliesjeik

Je hebt gewoon een verkeerde aanname gemaakt, that's it. Autos met verbrandingsmotoren worden voorlopig echt nog niet verboden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Nieuwe auto’s zijn inderdaad ook vies duurder geworden. Over iets meer dan een jaar moet de leaser vervangen worden en zat te denken om prive te gaan rijden. Maar met de huidige auto prijzen én benzineprijzen gaat dat nooit meer uit kunnen met 30k km per jaar.

Mijn 330i kost in gelijkwaardige configuratie maar als 320i nu al minimaal 5k méér (oké, heb wel een uitzwaai uitvoering, maar dan nog).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:21
Ik heb zelf vorig jaar maart een Skoda Octavia Combi 1.6 tdi uit 2013 met 144 kkm gekocht. Daarvoor heb ik €7350,- betaald. Die auto was nieuw net geen €30.000,-. Persoonlijk vond ik dat juist reuze meevallen!

Toen ik in 2012 mijn vorige Octavia (2.0 RS-tdi) kocht, begonnen Octavia's van 5 jaar oud, met een ton op de teller bij zo'n €16-17.000 (de goedkopere uitvoeringen, niet de RS!). Natuurlijk is de nieuwe 2 jaar ouder bij aanschaf en heeft anderhalf keer zoveel km's, maar hij kostte dan ook maar de helft daarvan!

iRacing Profiel

Pagina: 1