Minecraft Server via exta router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-07-2022
Hi,

Ik heb nu al een aantal keren geprobeerd een Minecraft survival server te maken waar ik en een aantal vrienden samen op willen gamen.

Mijn netwerkconfiguratie is als volgt:

Beneden modem (caiway) --kabel--> Boven router --kabel--> PC.

We hebben deze router boven om goed Wi-Fi bereik boven te hebben. Ik ben niet de enige die hier gebruik van maakt dus deze uit het netwerk knikkeren is geen optie.

Ik heb een poort geopend en kan via localhost gewoon inloggen. Het probleem is dat als ik een IP ga invullen mijn IP wat ik via whatsmyip.com verkrijg niet werkt (bv. 192.157.10.2) het werkt alleen met het IPv4 van mijn PC (bv. 20.0.0.70). Nu heb ik ergens gelezen dat dit een kwestie is van op de beneden modem een poort openzetten naar de boven router (double NAT) maar ik kon niet vinden welke poort dat zou moeten zijn en met welk protocol.

Heb er al een aantal keer uren aan besteed zonder er wat wijzer van te worden dus had nu maar besloten het hier te vragen. Bij voorbaat dank voor enige antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Je zult de port forward moeten uitvoeren in:

- je modem
- je router

Hier heb je een topic op het Ziggo forum waarin beschreven staat wat er moet gebeuren.
De standaard Minecraft Server port is TCP & UDP 25565

[ Voor 13% gewijzigd door nextware op 13-07-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Dus ik moet gewoon in mn modem EN router die 25565 openen en thats it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
tedkeijzer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:35:
Dus ik moet gewoon in mn modem EN router die 25565 openen en thats it?
Ja, in je modem forward je die poort naar het IP-adres van je router. En in je router forward je die poort naar het IP-adres van de machine waarop die Minecraft server draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
ohh oke top! hoe vindt ik het IP adres van mijn router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Op je PC voer je een IPCONFIG command uit. Daaruit krijg je de volgende info:

code:
1
2
3
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.112
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Wat er dus bij je Default Gateway staat is je router (even ervan uitgaande dat je router dus ook DHCP doet).
Het IP-adres van je Ziggo modem zal vermoedelijk 192.168.178.1 zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door nextware op 13-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
oh oke super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Heb dit nu geprobeerd maar zie geen TCP/UDP option alleen apart. heb nu dus 2 regels gemaakt met TCP en UDP apart maar weet niet of dit hetzelfde effect heeft.

Ook is het zo dat als ik ipconfig op mijn PC doe het dan een default gateway geeft van bv. 20.0.0.70 en als ik op mijn modem kijk naar het IP van mn router is het iets van 192.190.0.254. dus ik weet niet naar welke ik nu moet forwarden

[ Voor 6% gewijzigd door tedkeijzer op 13-07-2021 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:15
Waarom gebruik je boven router niet als access-point + switch? DHCP uitzetten op router en dan hoef je alleen op Caiway modem port-forward in te stellen. Het is makkelijker en je hebt geen dubbel NAT. Ik weet niet of het mogelijk is om DHCP reservation aan te maken op Caiway modem voor je Minecraft survival server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:28
Als je niet in 1 regel TCP én UDP tegelijk kunt doen dan is twee aparte regels ook prima

Op je kabelmodem forward je naar het router IP "iets van 192.190.0.254" zoals je aangeeft.
Dan op de router doe je een forward naar het IP van je server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Antwoord op @plizz

Dit kan helaas niet. Mijn ouders willen niet dat ik dingen in de router aanpas :/ met veel zeuren mag ik wel portforwarden :)

Antwoord op @Dieks77

Dit heb ik dus gedaan en mijn vriend kan nog steeds niet connecten. Ook op een site waarmee je open poorten kan checken wordt aangegeven dat 25565 niet open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Omdat je waarschijnlijk dubbel-NAT draait. Niet heel verstandig. Is het de bedoeling dat je twee losse netten hebt? Je zult nu dus:

- In je "eigen" router (die idealiter niet als router werkt maar als accesspoint) de poorten moeten forwarden naar het public IP (een local IP op de andere router/modem)
- In de primaire router (je ouders?) de port forward nog een keer aan moeten maken, maar dan met het lokale IP van je eigen router naar het publieke internet.

Let op het verschil tussen bedrock en java, ik ga er vanuit dat je het over java hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

tedkeijzer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:04:
Heb dit nu geprobeerd maar zie geen TCP/UDP option alleen apart. heb nu dus 2 regels gemaakt met TCP en UDP apart maar weet niet of dit hetzelfde effect heeft.

Ook is het zo dat als ik ipconfig op mijn PC doe het dan een default gateway geeft van bv. 20.0.0.70 en als ik op mijn modem kijk naar het IP van mn router is het iets van 192.190.0.254. dus ik weet niet naar welke ik nu moet forwarden
Welk IP-adres, subnet mask en default gateway heeft jouw pc? De combinatie hierboven lijkt me wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Umbrah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:13:
Omdat je waarschijnlijk dubbel-NAT draait. Niet heel verstandig. Is het de bedoeling dat je twee losse netten hebt? Je zult nu dus:

- In je "eigen" router (die idealiter niet als router werkt maar als accesspoint) de poorten moeten forwarden naar het public IP (een local IP op de andere router/modem)
- In de primaire router (je ouders?) de port forward nog een keer aan moeten maken, maar dan met het lokale IP van je eigen router naar het publieke internet.

Let op het verschil tussen bedrock en java, ik ga er vanuit dat je het over java hebt.
Sorry ik ben op dit gebied totaal geen expert :/. Hoe kan ik dit public en local IP vinden? Ik snap niet geheel wat u bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
edeboeck schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Welk IP-adres, subnet mask en default gateway heeft jouw pc? De combinatie hierboven lijkt me wat vreemd.
Ik durf hier niet mijn exacte IP te posten want weet niet wat ik kan delen. Dus ik verander de cijfers wat dus dit is niet mijn echte IP

ipv4: 20.0.0.70
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 20.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:15
Interne IP adressen van je netwerk mag gerust posten. Alleen publieke IP adres van Caiway zal ik niet post op Tweakers forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Ip adressen die beginnen met 10.0.0 en 192.168 zijn veilig hier te delen. Het is van belang om ook jouw router z'n Ip te weten als dat in deze reeks valt. Twee routers achter elkaar is problemen doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
ok ik heb 2 port forwards gemaakt in mijn beneden modem en dan eentje in mijn boven router.

beneden:
service name: NIET DELETEN
source hosts: (niet nodig dus laat ik leeg)
Public ports: 25565
Local Host: 10.0.0.1
Local Port: 25565
Protocol: TCP EN UDP (heb 2 aparte regels gemaakt omdat ik dat niet ineen kon doen)

boven:
NAME: Minecraft
protocol: TCP_UDP
port: 25565
Server IP adress: 10.0.0.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tedkeijzer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:03:
ok ik heb 2 port forwards gemaakt in mijn beneden modem en dan eentje in mijn boven router.

beneden:
service name: NIET DELETEN
source hosts: (niet nodig dus laat ik leeg)
Public ports: 25565
Local Host: 10.0.0.1
Nee, hier moet 192.168.0.254 staan of anyway dat "iets van 192.190.0.254" adres

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
dus source hosts moet het 192 adres van mijn boven router zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

tedkeijzer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:43:
dus source hosts moet het 192 adres van mijn boven router zijn?
Nee, local host

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
hmm dit had ik geprobeerd dacht ik maar werkte niet :/ zal het zo als mijn vriend terug is even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlWqRYg6q5G-JmV7e3QnZ5FCiTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhpsvOqy89308hBMtFDyY8T1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo0jeW4nS5cVNCPRU23U8geDc4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7KWMcpAo45EmYSZ7O2F0AlL.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de ports die ik open heb gezet. het werkt op dit moment nog steeds niet ga het morgen avond weer proberen als jullie een oplossing weten anders geef ik het echt op xD.

Bovenste foto is de modem met 2 port forwards en de onderste foto is de boven router met 1 port forward. (moest CTRL+A doen bij de onderste foto omdat mijn router witte tekst op een witte achtergrond heeft :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:03
tedkeijzer schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:07:
Antwoord op @plizz

Dit kan helaas niet. Mijn ouders willen niet dat ik dingen in de router aanpas :/ met veel zeuren mag ik wel portforwarden :)
Ik weet niet hoe redelijk je ouders zijn, maar misschien kan je ze vertellen dat de manier waarop het nu is ingesteld nergens op slaat? Je hoort (normaliter) altijd 1 router te hebben in je thuisnetwerk en dat is bij jullie de Caiway modem (die fungeert naast modem, ook als router). Als je extra routers gebruikt voor wifi-dekking horen deze in AP-modus te staan. Zoals jullie het nu hebben werkt internet ook wel, maar het is geen netwerk zoals het hoort.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
Ik ken de routers niet die je gebruikt. Maar een dingetje bij mijn (T-Mobile) router is als ik forwards instel, deze ook nog letterlijk moet inschakelen alvorens het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tja, met port 12345 gaat 't nooit werken, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:10:
[...]

Tja, met port 12345 gaat 't nooit werken, natuurlijk
Oh hahaha zie het nu pas... heb de hele tijd 25565 gebruikt maar we gingen als laatste mogelijkheid even kijken of het via een andere poort werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
tedkeijzer schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:24:
[...]

Oh hahaha zie het nu pas... heb de hele tijd 25565 gebruikt maar we gingen als laatste mogelijkheid even kijken of het via een andere poort werkte :)
Je had een vraag hierboven nog niet beantwoord over welke Minecraft versie jullie gebruiken (Java of Windows 10/Bedrock). Voor Java moet je inderdaad poort 25565 hebben, voor de Windows 10 versie moet je poort 19132 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Cpt.Morgan schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Je had een vraag hierboven nog niet beantwoord over welke Minecraft versie jullie gebruiken (Java of Windows 10/Bedrock). Voor Java moet je inderdaad poort 25565 hebben, voor de Windows 10 versie moet je poort 19132 hebben.
Oh sorry.. het is gewoon minecraft java inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mischien ben ik oud en traag, maar ik mis hier de overzicht, en ik mis bovendien stap voor stap troubleshooten.

Mbt overzicht, je netwerk ziet er als ik het enigszins snap zo uit:

Internetverbinding provider -> modemrouter -> router boven -> server.

Elk van die routers heeft twee IP-addressen (LAN en WAN) en de server heeft een (privaat) adres. Private adressen zijn exact dat: niet routeerbaar over publieke internet en ook niet uniek, dus je kunt ze rustig delen.

Kun je onderstaande aub invullen (behalve dan publiek IP WAN modemrouter):

WAN modemrouter = [publiek IP - hoeven wij niet te weten]
LAN modemrouter = ? (dit is de default gateway van computers die rechtstreeks op modemrouter aangesloten zijn)

WAN router boven = ? (dit is de hele clou hier)
LAN router boven = ? (dit is de default gateway van computers die achter de router boven aangesloten zijn)

LAN IP server = ?

In beginsel zijn de LAN IPs van de modemrouters niet nodig, maar gezien de verwarring tot nu toe is het handig om te controleren of eea wel in juiste subnet zit.

Als je dat overzicht helder hebt - voor jezelf en voor ons - is het zaak om de port forwars in te vullen.

In de modemrouter:
code:
1
Source [open], Destination [WAN IP modemrouter boven]] Port 25565 TCP en UDP

In de router boven
code:
1
Source [open], Destination [LAN IP server] port 25565 TCP en UDP

Als je dit succesvol gedaan hebt zou het moeten werken. Zo niet moet je stap voor stap te werk gaan. Dat hoeft niet met Minecraft, sterker nog, het is handiger het niet te doen. Telnet is hier je vriend. Je kunt het op de Windows command prompt/powershell vinden, of trouwens op de Linux command line als die server onder Linux draait. Zonder te diep in te gaan op wat Telnet is, kun je ermee een verbinding opzetten met een open poort. Dat doe je zo:
code:
1
telnet [IP adres] [poort]

In dit geval is [poort] dus 25565.

Nu, Minecraft staat niet ingesteld om telnetverbindingen toe te staan, dus als alles *goed* ingesteld is, krijg je een blanco scherm te zien met uiteindelijk een foutmelding als "Took too long to log in Connection to host lost.".
Staat het *fout* ingesteld, dan krijg je een foutmelding "Connecting to [IP adres]... Could not open connection to the host, on port 25565: Connect failed.

Dan de stappen:
1) telnet op server naar localhost (zichzelf): telnet 127.0.0.1 25565
2) telnet op server naar z'n eigen lokaal IP: telnet [LAN IP server] 25565
3) telnet op andere PC/device op netwerk achter eigen router naar de server: telnet [LAN IP server] 25565
4) telnet op andere PC/device achter de modemrouter beneden, maar NIET achter de eigen router boven naar de router boven (waar als het goed is een forward in staat): telnet [WAN IP router boven] 25565
5) telnet van buiten je LAN (tip: maak met mobiele telefoon een hotspot aan en verbind daarmee, dan hoef je niet eens naar buiten) naar je publieke IP: telnet [WAN modemrouter - publiek IP] 25565

Als het goed is gaan de eerste drie wel lukken volgens je beschrijving hier, maar bij 4 of 5 gaat het fout. Als je weet waar dat is kun je gericht op de juiste plek kijken en actie ondernemen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1