Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 11:48
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een collega die veel doet videobewerken. Hij moet dit primair op kantoor kunnen uitvoeren, maar wil daarnaast graag een aantal dagen thuiswerken om thuis meters te kunnen maken. Dit betekend dat hij thuis ook met het materiaal aan de gang moet kunnen. Helaas hebben we nog niet de ideale oplossing bedacht.

Oplossingen die we tot nu toe bedacht hadden

- Laptop gebruiken
Hij heeft nu al een stevige laptop, maar die trekt het werk nauwelijks, het lijkt er ook niet op dat er geen laptops zijn die wel aan de eisen voldoen (tegen een redelijke prijs). Daarnaast denk ik dat dit werk niet geschikt is voor een laptop....

- 2 desktops
1 desktop op kantoor, en een kopie thuis hebben staan (nadeel: dubbele kosten)

- Remote desktoppen van thuis naar kantoor
Ik betwijfel of dit performant gaat zijn

- desktop meeslepen
Naast dat het niet praktisch is, is het ook niet gezond voor de hardware in de winter lijkt me.

Hoe wordt dit in het videobewerkingswereldje gedaan?

Mess with the best, die like the rest

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe 'dik' is zijn laptop nu? Er zijn mooie desktopvervangers te koop. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
In videobewerkingsland wordt vaak van zogenaamde 'proxy files' gebruik gemaakt. Dat zijn lage resolutie versies van je videobestanden, zodat je veel minder sterke hardware nodig hebt om te editen.

Die proxy files gebruik je dus als een placeholder voor de daadwerkelijke bestanden, terwijl je de video aan het bewerken bent (snijden, plakken, audio eronder zetten, effecten erop doen, etc). En als je klaar bent, dan vervang je de proxy files door de originele/hoge kwaliteit bestanden en exporteer je de master versie.

Zelf weinig ervaring met proxy files, dus ik zal ook wat nuances missen, maar met de term 'proxy files' (en eventueel wat andere kernwoorden) kan je meer dan genoeg vinden :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:20
Zag dat de video editors bij Linus Tech Tips gebruik maken van Parsec als Remote Desktop, werkt volgens mij wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij ons nemen ze remote het systeem hier over. Dat is over het algemeen prima voor het 'basis' werk maar zodra er heel nauwkeurig gewerkt moet worden met kleur dan loop je tegen het ontbreken van 24bit kleur diepte aan. Daarnaast geeft alles op max resolutie (2x 4k) soms wel veel 'lag' wanneer iemand op zolder met slecht wifi en/of beperkt dsl lijntje aan het werk is.

Proxy files is remote eigenlijk geen optie, zelfs low res is nog steeds traag.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
FoxLenny schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:57:
Zag dat de video editors bij Linus Tech Tips gebruik maken van Parsec als Remote Desktop, werkt volgens mij wel prima.
Linus Tech Tips heeft alles ultra overkill, met onder andere 10 Gbit glasvezelverbinding op hun kantoor. Dus wat voor hun goed werkt, kan nog wel eens tegenvallen als je het zelf probeert :P
DukeBox schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:58:

Proxy files is remote eigenlijk geen optie, zelfs low res is nog steeds traag.
Het hele idee van proxy files is natuurlijk dat je die proxy files lokaal hebt, en niet remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Hahn schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:00:
Het hele idee van proxy files is natuurlijk dat je die proxy files lokaal hebt, en niet remote.
Dat is vaak het probleem als je met een team werkt en edit werk moet worden overdragen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
DukeBox schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Dat is vaak het probleem als met een team werkt en edit werk moet overdragen.
Ja, als. Laten we @ThaStealth eerst even vragen of dat überhaupt van toepassing is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Even wat zaken verduidelijken:
- Laptop heeft een NVIDIA GeForce RTX 2060
- Het werk is voornamelijk animatiewerk, dus veel animaties renderen
- Proxy files staat op de lijst om te testen of dit werkt
- Het werk hoeft niet overgedragen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
ThaStealth schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:07:
Even wat zaken verduidelijken:
- Laptop heeft een NVIDIA GeForce RTX 2060
- Het werk is voornamelijk animatiewerk, dus veel animaties renderen
- Proxy files staat op de lijst om te testen of dit werkt
- Het werk hoeft niet overgedragen te worden.
Wat voor software gebruikt 'ie? Want animaties renderen en video bewerken klinken mij als heel verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Adobe After Effects

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
En om wat voor animaties gaat het? Want proxy files werken vooral als je bijvoorbeeld 4k of 8k video als bron hebt, en daar een lagere resolutie van kunt gebruiken als placeholder. Als het om 2D of 3D animaties gaat, die hij zelf maakt, dan ga je waarschijnlijk niks hebben aan proxy files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:20
Hahn schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Linus Tech Tips heeft alles ultra overkill, met onder andere 10 Gbit glasvezelverbinding op hun kantoor. Dus wat voor hun goed werkt, kan nog wel eens tegenvallen als je het zelf probeert :P
[...]
Ik maak er zelf ook wel eens gebruik van met een 4G verbinding en dat gaat ook prima, alhoewel dan kleurweergave enzo wel wat tegen valt. Via eigen glasvezel verbinding merk ik niet eens dat ik op ander systeem bezig ben (CAD en GIS werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:24
ThaStealth schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:44:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een collega die veel doet videobewerken. Hij moet dit primair op kantoor kunnen uitvoeren, maar wil daarnaast graag een aantal dagen thuiswerken om thuis meters te kunnen maken. Dit betekend dat hij thuis ook met het materiaal aan de gang moet kunnen. Helaas hebben we nog niet de ideale oplossing bedacht.

Oplossingen die we tot nu toe bedacht hadden

- Laptop gebruiken
Hij heeft nu al een stevige laptop, maar die trekt het werk nauwelijks, het lijkt er ook niet op dat er geen laptops zijn die wel aan de eisen voldoen (tegen een redelijke prijs). Daarnaast denk ik dat dit werk niet geschikt is voor een laptop....

- 2 desktops
1 desktop op kantoor, en een kopie thuis hebben staan (nadeel: dubbele kosten)

- Remote desktoppen van thuis naar kantoor
Ik betwijfel of dit performant gaat zijn

- desktop meeslepen
Naast dat het niet praktisch is, is het ook niet gezond voor de hardware in de winter lijkt me.

Hoe wordt dit in het videobewerkingswereldje gedaan?
Ik zou gaan voor de 2e optie, goed het is wellicht kosten inefficient, maar wel een investering alsook een blijk van waardering, als collega daardoor zijn werk goed kan uitoefenen (weet niet wat de baten zijn, maar bij videoproducties al vaak behoorlijk dan zouden die kosten makkelijk te dragen zijn)

Remote kan maar is niet ideaal inderdaad met nodige iriitaties, en dan moet je wel in in een behoorlijke bandbreedte investeren

Laatste optie mag je meteen schrappen dat is niet arbo verantwoord, hoort niet bij de uitoefening van zijn functie. Mocht hij vallen tijdens het slepen van de desktop en zn nek breken is het bedrijf daarvoor aansprakelijk en niet verzekerd.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:02
@ThaStealth: Ik geef deze even een schopje naar FV Workflow, gezien dit meer om workflow dan om hardware gaat :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1