Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-07-2021
Hallo allemaal! :)
Ik wilde vandaag een Samsung T7 1TB kopen in de winkel en daar had ik een vraag waar ze geen antwoord op kon
geven dus ben zonder Samsung T7 1TB weer thuis gekomen :'(

Ik heb namelijk al een USB stick van 250 GB ik gebruik deze voor Mac laptop en een windows PC ik wilde
deze USB stick ook gebruiken voor een LG tv (film bestanden)maar de tv gaf een melding dat ik de stick moest formatteren.
Ik heb de stick geformatteerd met een programmaatje naar NTFS de laptop, windows en de lg tv kunnen daar perfect mee over weg.

Mijn vraag is: kan ik de Samsung T7 1TB dan ook formatteren naar NTFS want er staan namelijk beveiliging bestanden op de Samsung T7.... kunnen die zomaar verwijderd worden? ... Beveiliging is voor mij niet nodig als hij maar gewoon werkt met NTFS ....

bedankt voor het lezen van mijn vraag ;)
Gr Sanne

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:57
Als je tv de NTFS usb pakt dan is het geen probleem met de T7.

Je kunt hem gewoon aanschaffen en aansluiten, formatteren naar NTFS is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Check wel even of je tv ook met dergelijk "grote" schijven om kan gaan. Het was vroeger nog wel eens zo dat een schijf of sd kaart max xx gigabyte mocht zijn anders ondersteunde je apparaat het niet

Edit:

https://www.lg.com/uk/sup.../CT00008334-1435837452345

Volgens deze pagina zou dat geen probleem moeten zijn

[ Voor 25% gewijzigd door ImNotnoa op 13-07-2021 13:22 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
Bedankt voor uw reactie : )

Dus het maakt dan ook niet uit dat de voorgeïnstalleerden fabriek's software door het formatteren verwijderd?
de Samsung T7 blijft gewoon zijn werk doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:57
Sanne_2001 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:45:
Bedankt voor uw reactie : )

Dus het maakt dan ook niet uit dat de voorgeïnstalleerden fabriek's software door het formatteren verwijderd?
de Samsung T7 blijft gewoon zijn werk doen?
Yes. Geen probleem blijft gewoon zn ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
Ik ben helemaal gerustgesteld! ☺️
Bedankt voor de snelle reactie's 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Sanne_2001 Let wel op dat je Mac dan straks de SSD niet standaard kan uitlezen als hij NTFS geformatteerd is.

Daarvoor heb je weer wat tootljes of software voor nodig zoals Tuxera of Paragon.

Verder zijn het echt top externe SSD's.

Wel benieuwd waarom je de SSD nog aan de TV wilt hangen anno 2021, is het geen smart TV?
Streamen met iets als Plex is echt veel handiger dan telkens alles overzetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Greatsword op 13-07-2021 14:12 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
Greatsword schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:07:
@Sanne_2001 Let wel op dat je Mac dan straks de SSD niet standaard kan uitlezen als hij NTFS geformatteerd is.

Daarvoor heb je weer wat tootljes of software voor nodig zoals Tuxera of Paragon.

Verder zijn het echt top externe SSD's.

Wel benieuwd waarom je de SSD nog aan de TV wilt hangen anno 2021, is het geen smart TV?
Streamen met iets als Plex is echt veel handiger dan telkens alles overzetten.
Bedankt voor uw opmerking ;) Ik gebruik Tuxera dat werkt voor mij perfect!
Ik heb inderdaad een smart tv maar ik heb honderden familie filmpjes en download weleens eeuw oude films van internet die Netflix e.d niet meer aanbieden, ik kan deze films natuurlijk ook via de laptop streamen (Beamer)naar de Lg tv en dat gaat ook zeker perfect maar ik vind het ook wel fijn om niet alles op de laptop op te slaan vanwege de ruimten dus zo'n SSD schijfje en zooo klein formaat is perfect en gelijk een mooi hebben dingetje.
Gr Sanne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sanne_2001 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:28:
[...]
Bedankt voor uw opmerking ;) Ik gebruik Tuxera dat werkt voor mij perfect!
Ik heb inderdaad een smart tv maar ik heb honderden familie filmpjes en download weleens eeuw oude films van internet die Netflix e.d niet meer aanbieden, ik kan deze films natuurlijk ook via de laptop streamen (Beamer)naar de Lg tv en dat gaat ook zeker perfect maar ik vind het ook wel fijn om niet alles op de laptop op te slaan vanwege de ruimten dus zo'n SSD schijfje en zooo klein formaat is perfect en gelijk een mooi hebben dingetje.
Gr Sanne
Als je puur opslag nodig hebt en films wilt kijken op de TV zou ik eerder naar een NAS kijken.
Daarvoor heb je de snelheid van een T7 SSD niet nodig.

Ben je bekend met Plex Media Server? Want dat is juist uitermate geschikt voor jouw wensen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanne_2001
Greatsword schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Als je puur opslag nodig hebt en films wilt kijken op de TV zou ik eerder naar een NAS kijken.
Daarvoor heb je de snelheid van een T7 SSD niet nodig.

Ben je bekend met Plex Media Server? Want dat is juist uitermate geschikt voor jouw wensen.
Bedankt voor uw tips :)
Zeker een NAS is prima opslag alhoewel er ook een prijskaartje aan zit en er is altijd internet nodig zoals op de camping waar wij staan zomers is het internet heel vaak belabberd dus met een SSD films in de laptop verder geen gezeur met internet...

Plex daar ga ik mij in verdiepen ;)
Gr Sanne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Greatsword schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:07:

...
Dit klopt niet: elke Mac kan NTFS lezen, maar niet beschrijven.
Voor schrijven heb je een tooltje als Tuxera nodig (gebruik ik zelf ook), maar dat heeft behoorlijke nadelen.
Het belangrijkste nadeel is dat je bij gebruik van Tuxera het laatste bit van NTFS niet gebruikt, waardoor de NTFS-rechten een rommeltje worden. Dat merk je overigens pas op een Windows OS.
Nog zo'n nadeel is dat bij intensief gebruik van Tuxera je NTFS bestandssysteem defecten gaat vertonen die je later weer moet herstellen op een Windows OS, waarbij je óók weer tegen dat laatste bit (ownership) aan loopt.
Laatste nadeel: bij een MAC-eigen bestandssysteem kan je vanaf de Mac het bestandssysteem onderhouden / controleren / repareren met Schijfcontrole. Bij NTFS gaat dat niet, waardoor je bestandsopslag in NTFS onbetrouwbaar wordt. Bij een wat grotere USB-stick kan je daar ook al tegenaan lopen, waardoor je op termijn bestanden gaat verliezen.
Als je deze weg bewandelt is dat helemaal niet erg, mits je van alles goede backups voorhanden hebt.

In jouw situatie zou ik niet kiezen voor NTFS, maar voor EXFat. Kijk maar eens in een wiki wat voor voordelen dat heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 13-07-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
Renault schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:46:
[...]

Voor schrijven heb je een tooltje als Tuxera nodig (gebruik ik zelf ook), maar dat heeft behoorlijke nadelen.
Het belangrijkste nadeel is dat je bij gebruik van Tuxera het laatste bit van NTFS niet gebruikt, waardoor de NTFS-rechten een rommeltje worden. Dat merk je overigens pas op een Windows OS.
Nog zo'n nadeel is dat bij intensief gebruik van Tuxera je NTFS bestandssysteem defecten gaat vertonen die je later weer moet herstellen op een Windows OS, waarbij je óók weer tegen dat laatste bit (ownership) aan loopt.
Laatste nadeel: bij een MAC-eigen bestandssysteem kan je vanaf de Mac het bestandssysteem onderhouden / controleren / repareren met Schijfcontrole. Bij NTFS gaat dat niet, waardoor je bestandsopslag in NTFS onbetrouwbaar wordt. Bij een wat grotere USB-stick kan je daar ook al tegenaan lopen, waardoor je op termijn bestanden gaat verliezen.
Als je deze weg bewandelt is dat helemaal niet erg, mits je van alles goede backups voorhanden hebt.

In jouw situatie zou ik niet kiezen voor NTFS, maar voor EXFat. Kijk maar eens in een wiki wat voor voordelen dat heeft.
Bedankt voor uw reactie ;)
Ik gebruik Tuxera omdat mijn LG tv geen EXfat leest en nu ik mijn Usb Sticks format met Tuxera naar NTFS kan mijn LG tv de sticks perfect lezen zo ook mijn Macbook,imac maar ook de windows laptop en geen problemen hopelijk blijft dat dan zo. fijne dag toegewenst ;) gr Sanne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:54
Check anders ook even je router.
Soms kan je ook een usb schijf/stick aan je router koppelen en dan kan je daar een netwerk schijf van maken.

Kan je er overal in je huis bij en een nieuwer model tv kan dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanne_2001
Als ik het bovenstaande zo leest word het er niet makkelijker op en dat allemaal alleen voor een SSD schijfje….. 🤭 zo leer ik wel heel veel hier👍🏻

[ Voor 13% gewijzigd door Sanne_2001 op 14-07-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Trouwens nog even een praktijk-waarschuwing:
Ook ik heb wel een (al wat oudere) Samsung TV, maar het onderstaande geldt generiek voor diverse merken/modellen TV's.
In de praktijk kan een TV twee dingen met externe opslagmedia:
1. bestanden op USB-stick of USB-hardddisk/SSD lezen en die weergeven.
In dit geval verschilt per merk/model welke bestandssystemen en opslagformaten worden ondersteund en je moet je dus goed inlezen.
Voordeel van deze functie is dat het gewoon werkt of niet. Dat is anders met de tweede functie:
2. TV-programma's opnemen op externe USB harddisk/SSD.
De TV heeft hiervoor een snelheidstest, waardoor vele USB-sticks bij voorbaat afvallen.
Mijn eigen TV formatteert het opslagmedium direct en volledig in EXT3 formaat: alle data gaat verloren en je kunt ook niets scheiden in partities, die worden daarbij allemaal gewist. Via het programma EXT2FSD.exe kun je de data op het opslagmedium zelf lezen/schrijven onder Windows (!!).
Recentere TV's zullen ook andere bestandsformaten aankunnen (waaronder NTFS) en gescheiden partities, dat lees ik tenminste hier en daar. Maar ook daarvoor moet je je eerst inlezen voordat je weet wat je TV wel en niet kan. Nadeel is tegenwoordig dat deze info alléén staat in het online manual in de TV zelf, dus dat je er pas achter komt na aanschaf van de TV.
In de winkel kijken ze bij deze vragen of ze water zien branden, dus je enige informatiebron vóór aanschaf van de TV zijn de fora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanne_2001
Renault schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:07:
Trouwens nog even een praktijk-waarschuwing:
Ook ik heb wel een (al wat oudere) Samsung TV, maar het onderstaande geldt generiek voor diverse merken/modellen TV's.
In de praktijk kan een TV twee dingen met externe opslagmedia:
1. bestanden op USB-stick of USB-hardddisk/SSD lezen en die weergeven.
In dit geval verschilt per merk/model welke bestandssystemen en opslagformaten worden ondersteund en je moet je dus goed inlezen.
Voordeel van deze functie is dat het gewoon werkt of niet. Dat is anders met de tweede functie:
2. TV-programma's opnemen op externe USB harddisk/SSD.
De TV heeft hiervoor een snelheidstest, waardoor vele USB-sticks bij voorbaat afvallen.
Mijn eigen TV formatteert het opslagmedium direct en volledig in EXT3 formaat: alle data gaat verloren en je kunt ook niets scheiden in partities, die worden daarbij allemaal gewist. Via het programma EXT2FSD.exe kun je de data op het opslagmedium zelf lezen/schrijven onder Windows (!!).
Recentere TV's zullen ook andere bestandsformaten aankunnen (waaronder NTFS) en gescheiden partities, dat lees ik tenminste hier en daar. Maar ook daarvoor moet je je eerst inlezen voordat je weet wat je TV wel en niet kan. Nadeel is tegenwoordig dat deze info alléén staat in het online manual in de TV zelf, dus dat je er pas achter komt na aanschaf van de TV.
In de winkel kijken ze bij deze vragen of ze water zien branden, dus je enige informatiebron vóór aanschaf van de TV zijn de fora.
Hallo! ik heb een Samsung Tv gehad en die had nergens een probleem mee die kon elke usb stick/HD schijf aan super was dat maar de tv begon te roken :X dus dat was einde samsung... nu een LG OLED55CX6LA dacht nou ff met een usb stick uitproberen maar niks hoor de LG wilde eerst de stick formatteren dus ook nog eens alles wissen :( dat kon natuurlijk wel maar dan kon er op de stick niet meer 4GB gezet worden en vaak zijn de .mkv bestanden groter dus vandaar Tuxera die format de stick naar NTFS en dan werkt het perfect zo ook op de Mac/Windows en ook nog eens op mijn oude Philips tv op de camping :) dus het enigste wat ik graag wilde is de mooie kleine Samsung T7 met flink wat opslag dat lijkt mij super makkelijk buitenhuis mee te nemen dat moet dan toch lukken dacht ik aan de antwoorden te lezen hierboven :)

Gr Sanne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Sanne_2001 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Hallo! ik heb een Samsung Tv gehad en die had nergens een probleem mee die kon elke usb stick/HD schijf aan super was dat maar de tv begon te roken :X dus dat was einde samsung... nu een LG OLED55CX6LA dacht nou ff met een usb stick uitproberen maar niks hoor de LG wilde eerst de stick formatteren dus ook nog eens alles wissen :( dat kon natuurlijk wel maar dan kon er op de stick niet meer 4GB gezet worden en vaak zijn de .mkv bestanden groter dus vandaar Tuxera die format de stick naar NTFS en dan werkt het perfect zo ook op de Mac/Windows en ook nog eens op mijn oude Philips tv op de camping :) dus het enigste wat ik graag wilde is de mooie kleine Samsung T7 met flink wat opslag dat lijkt mij super makkelijk buitenhuis mee te nemen dat moet dan toch lukken dacht ik aan de antwoorden te lezen hierboven :)

Gr Sanne
Volgens mij kan die de USB wel lezen, maar kan je dan niet opnemen bij de LG TV. Ik heb zelf de kleinere variant en kreeg deze melding enkel toen ik wou gaan opnemen dat de USB geformateerd dient te worden,

Met NTFS kan je overigens eenvoudig meer als 4GB grote bestanden opslaan. Wat jij bedoeld is FAT32. Waarschijnlijk is de Samsung SSD geformateerd als NTFS of Exfat, voordeel van Exfat is dat dit formaat op meerdere OS'en gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
Renault schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:46:
[...]

Nog terug komen op uw reactie … op mijn Windows laptop had ik een Tuxera NTFS en kreeg even later een melding dat de laptop opnieuw wordt opgestart vanwegen een NTFS … na het opstarten geen melding meer gehad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:54
Sanne_2001 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Gr Sanne
Met dezelfde tv heb ik dus gewoon een usb schijf aan de router gegooid zodat ik films en serie vanaf daar kan afspelen op de tv.
4K bestanden kan hij prima afspelen en ondertitels alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Sanne_2001 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:43:
[...]

Nog terug komen op uw reactie … op mijn Windows laptop had ik een Tuxera NTFS en kreeg even later een melding dat de laptop opnieuw wordt opgestart vanwegen een NTFS … na het opstarten geen melding meer gehad..
Dit is ráár: NTFS is een Windows-eigen bestandssysteem, daar doet Tuxera waarschijnlijk meer kwaad dan goed mee. Ik zou (zonder kennis van wat Tuxera voor aanvullende voordelen biedt op een Windows machine) Tuxera er héél rap vanaf gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanne_2001
kneusteun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Met dezelfde tv heb ik dus gewoon een usb schijf aan de router gegooid zodat ik films en serie vanaf daar kan afspelen op de tv.
4K bestanden kan hij prima afspelen en ondertitels alles werkt.
Ik heb ook een usb op mijn router een experiabox 10A van kpn maar met die usb kan ik verder niks regelen in de experiabox daarin staat niks over de usb ik denk dat kpn daar nog een update voor moet uitgeven maar het blijft kpn hè🤪

[ Voor 3% gewijzigd door Sanne_2001 op 17-07-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Volgens de gebruiksaanwijzing, pagina 4/7, van deze SSD wordt NTFS niet aanbevolen voor flashdrives.
Op zich gek, want mijn PC draait al jaren prima op een NVMe.

https://www.media-range.c...ail,2778/index.pmode?pst=

Nog ff dit. Via netwerk router 1 Gbps = 125MB/s max. TV met 100Mbps netwerkaansluiting max 12,5MB/s.
Blu-ray 30-36Mb/s. 4K tot wel 100Mbits/s (12,5MB/s). Dus goedkope Sata600 SSD is dan meer dan genoeg.

Je kunt hier trouwens de juiste activatiesoftware voor de T7 downloaden en installeren op je PC of MAC.
https://www.samsung.com/n...l/MU-PC1T0H/WW/#downloads

Windows OS: SamsungPortableSSD_Setup_Win_1.0.exe voor Windows 10.

Op je Android smartphone of tablet kan je de app "Samsung Portable SSD 1.0" in de Google Play Store downloaden. Vanaf Android versie lolipop. Op de nVidia Shield of andere apparaten met Google TV of Android TV kan je de App niet installeren.

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, fungeert de T7 in eerste instantie alleen als host voor het installatieprogramma. Dus als je de gedownloade app, na formatering, opnieuw naar de SSD kopieert zou het zomaar kunnen dat je, als je hem al dan niet vanaf de T7 installeert, je de security en update functies weer kan gebruiken.

Je kunt de SSD overal (PC, Shield, Router USB poort, TV etc) gebruiken als je de security mode op "off" zet/laat staan. Op mijn PC, Shield en Android smartphone werkt hij uitstekend. Dolby Atmos demo geen probleem. Echter op mijn Sony Bluray UBP-X800M2 werkt hij slecht. De Dolby Atmos demo schokt en stopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqNXo5A4Jkza6yPQCUil4b3Lr-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIoSdNvFqIdIpJd1nQmvrQb5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is natuurlijk ook lullig als je de T7 op je werk of school wil gebruiken voor een presentatie en je moet eerst een app op de pc van het lokaal, de klant of van je collega gaan installeren. Dat werkt niet.
Voer je echter geen wachtwoord in, en een of andere grappenmaker leent je SSD en stelt er een voor jou onbekend wachtwoord op in, dan ben je de Sjaak. Je komt zonder tussenkomst van het Samsung servicecentrum niet meer bij je data als je het wachtwoord niet weet.

P.s. uit de doos is de T7 geformatteerd met exFAT file system. Werkt op Windows en MAC.
NTFS zoals gezegd alleen te lezen op de MAC en HFS niet herkend op Windows.
exFAT werkt niet op mijn router. Hij ziet de T7 wel, maar kan er niets mee. Controleer dus vooraf of jouw router exFAT ondersteund.

Ik heb de T7 geformatteerd in NTFS en de bestanden teruggeplaatst dat werkte gewoon, maar toen werkte hij niet meer op mijn smartphone (Android 10).
exFAT partities kan je niet verkleinen. NTFS partities wel. Dus wat je kunt doen is een backup van de bestanden maken, de T7 Formateren in NTFS, de partitie verkleinen, een 2e partitie aanmaken. De primaire partitie opnieuw formatteren in exFAT en de 2e partitie in NTFS. De bestanden terugzetten naar de primaire partitie. Die kan je dan met een wachtwoord beveiligen als je wil. Dus, dan heb je een volume dat ook op Android/MAC werkt en een partitie die op, bijvoorbeeld, je router werkt. Ik laat de hele SSD nu op exFAT.

Pas op! De secure mode geld voor de hele SSD met alle partities/volumes. Je kunt dus niet één beveiligde en onbeveiligde partities maken.

[ Voor 119% gewijzigd door PCan op 20-11-2021 14:10 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Pagina: 1