Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-04 13:24

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Hoi,
Heb eenzelfde soort vraag al eens in een lopend topic gesteld, maar geen concreet antwoord gehad. Aangezien er nu wat nieuwe ontwikkelingen zijn, besloten een nieuw topic te openen.

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht, die moet nog gebouwd worden. Daar komt standaard een Nibe VVM225 icm de Nibe F2050 buitenunit.
Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.
Hierop heb ik contact gezocht met Nibe. Zij adviseren geen hotfill boiler, maar de VPD10. Een voorraadvat die je kunt aansluiten op de VVM225 en daarmee de 'extra opslag' doet.

Is beschikbaar in 150 en 300 liter en volgens Nibe zelf is dit de meest 'energiezuinige' oplossing en eenvoudig toepasbaar.
De installateur/aannemer denken hier anders over en willen daar niet aan meewerken. Het is een hotfill boiler of niet.

Iemand die mij kan adviseren over hotfill en of dat wel/geen optie is?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Beste antwoord (via koekjah op 14-07-2021 19:05)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 21:57
koekjah schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:34:
Maar nu vergelijk je appels met peren. Zoals gezegd, in de huidige situatie is dit onvoldoende. Dat zou kort douchen zijn, niet na elkaar douchen of geen regendouche moeten nemen. Niet mijn beeld van een nieuwe woning, daar moet je niet op inleveren.

Wat jij zegt over de wtw is o.a. een mogelijke oplossing en dus waarom ik dit topic geopend heb 🤓
Nu hopen dat de aannemer dit kan aanbieden.
Samenvatting: nu zorgen dat die WTW er komt, straks kijken of het aan het gewenste comfort niveau voldoet, daarna eventueel een VPD10 of hotfillboiler bij laten plaatsen. Toch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 19:16
Even wat vraagjes

- Wat is precies je gezinssituatie?
- Douche je of heb je ook een bad?
- Geeft de installateur aan waarom ze niet met Nibe's oplossing willen werken?
- Welke hotfill boiler raden ze aan en hoe willen ze die plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
2 volwassen en een kind, waarvan de vrouw des huizes graag uitgebreid doucht. Betreft een regendouche (max 12l/m) en inderdaad een bad.

De installateur geeft geen reden, sterker nog, we communiceren via een kopersbegeleider naar de aannemer. De aannemer communiceert weer met de installateur. Erg omslachtig en duurt weken voordat we antwoord hebben, als we die al krijgen.

Het is ons dus ook onbekend welke hotfill boiler er komt en hoe/waar ze die plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 21:52
@koekjah Ik denk dat je de typenummers verkeerd hebt, je lijkt dezelfde vraag al op klusidee gesteld te hebben? Daar zitten nog wel nuttige suggesties tussen...
Corrigeer in elk geval even je topic start... foute type nummers kopiëren van een 2 weken out Klusidee topic is domweg onnodig verwarring zaaien... voor jouw en mensen die je zouden kunnen helpen.

WTW is een must, verreweg de goedkoopste energie is energie die je niet weggooit door het riool... Wordt dat aangelegd? Dan gaat die 180 liter een hoop langer mee, want met douchen win je ruim de helft aan warmte terug... dus die 180 liter gedraagt zich als veel meer.

Als je denkt dat het advies van Nibe klopt, dan lijkt me dat je het gewoon kan laten aanleggen zoals de aannemer wil; geen extra buffer, geen hotfill.

Proberen hoe het gaat in combinatie met WTW... en als het toch niet genoeg is lijkt me dat een VDP10 bij te plaatsen moet zijn; mits de ruimte er wel voor is... Nibe kan dat vast bevestigen, je lijkt met hen beter contact te hebben ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Dank voor de tips, had daar idd al eens wat vragen gesteld. Maar echt een antwoord heb ik nog niet.
Een WTW zit er niet bij en wordt ook niet aangeboden, helaas.

Het is slikken of stikken, wil niet achteraf nog allerlei hak en breekwerk moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26
koekjah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:39:
Dank voor de tips, had daar idd al eens wat vragen gesteld. Maar echt een antwoord heb ik nog niet.

Het is slikken of stikken, wil niet achteraf nog allerlei hak en breekwerk moeten doen.
(bierviltje berekening, dus ongeveer, geen zin om het heel precies te doen. ;) )

180l@55
(we schrijven l@55 voor een boiler, omdat we dan ook de temperatuur mee nemen.)
geeft ongeveer 230l@38 (jep 55 graden water is te heet om mee te douchen dus koud bij mengen en rekening houden met de 90% tap effectiviteit.)

dan gebruiken we een regendouche van 12l/m@38 (is een kleine regen douche, noem ik niet eens een regen douche. ik gebruik een 17l/m@38 + 2x4,5l/m@38 >:) )
230l@38 / 12l/m@38 = 19 minuten douchen.

ik denk dat je het wel red, als de vrouw 10 minuten heeft gedoucht, dan ga jij een half uurtje later en is de boiler ook al weer warmer en kun jij ook 10 min douchen.

(neemt niet wel dat een hotfil boiler wel wel verstandig kan zijn, maar dan allen de elektrische aansluiting er voor, boiler kun je dan later er bij hangen. en een 30liter is dan ruim voldoende, die maak je dan ook geen 55 graden maar 65 graden. en dan heb je al bijna 30 minuten douchen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
koekjah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:39:

What

The

Frack?

Geloof dat er nog iets heel grondig mis is met het bouwbesluit :-(

Douche WTW aanleggen tijdens de bouw kost net niet niks. En kan de oplossing voor je mogelijke probleem zijn... Probeer er eens achter aan te gaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
@migjes dank! Snap alleen je advies mbt hotfill niet. Wat bedoel je precies met alleen de elektrische aansluiting? Dus niet de complete boiler afnemen bij de aannemer?

@Ronald eens. Contact verloopt via contactpersoon > aannemer > installateur en weer terug. Niet bepaald efficient dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
koekjah schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:23:
@migjes dank! Snap alleen je advies mbt hotfill niet. Wat bedoel je precies met alleen de elektrische aansluiting? Dus niet de complete boiler afnemen bij de aannemer?

@Ronald eens. Contact verloopt via contactpersoon > aannemer > installateur en weer terug. Niet bepaald efficient dus.
jep met @Ronald eens, dat maakt van de 180@55 een ruime 280l@38.
een douche WTW is simpel tof en bij gebrek aan beter woord cool. ;)

ik bedoel een stopcontact in de buurt waar de boiler misschien komt.
(liefst 1 die de volle 16A kan trekken, maar de wasmachine aansluiting is er ook voor te gebruiken met voorwaarde schakelaar.)
dan in de toekomst misschien eventueel de kleinste boiler uitzoeken met het hoogste vermogen.
(ik gok dat je dan op een 30liter zit en 2,7kW ;) )
minder water is sneller verwarmt en hoog vermogen is ook sneller.
dat soort boiler zijn binnen een half uur weer op volle temperatuur en nog leuker je geeft ze voor verwarmt water dus misschien al na 10 minuten.
geeft je dan de volle luxe, zonder de kosten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@koekjah
ik heb zelf een 200@62 + 50l@55 als boiler.
maar gebruik dus wel een 17l/m@38 (en soms nog 2x4,5l@38 er bij als ik de zij stralers aan zet.)
dit systeem word gevoed van uit mijn zonnepanelen, in de winter heb ik maar 100l/m@62 in de zomer heb ik allen de volle bak.

die 100l@62 geeft voor ons 2e eigenlijk ruim voldoende water.
180l@38 ruim voldoende om het bad te vullen.
(en de winter is voor mij alleen maar december en januari en dan nog maar 50% er van.)

dus we moeten een beetje oppassen in de winter, maar eigenlijk merken we er niks van. ;)
als de vrouw een bad heeft gepakt in de winter (doet ze maar +/-6x per jaar) moet ik een paar uur wachten met een douche pakken.
of te wel eigenlijk geen probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Thanks. Heb de vraag mbt WTW bij de tussenpersoon neergelegd. Ook een lokale installateur gevraagd naar de mogelijkheden om hier achteraf iets mee te doen.

Nu even op reactie wachten, wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 17:26
Wtw en boilertemperatuur hoog instellen is de goedkoopste en wss ook beste optie.
Ik heb iig nog spijt als haren op mijn hoofd dat wij geen wtw hebben geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@migjes heeft op zich een heel goed punt... Met een beetje zelfgedragsturing (zoals hij een beetje doet in December) waarbij je je aanpast aan het niet hebben van onbeperkt SWW kom je ook heel ver.

(daarom was mijn suggestie ook: Eerst gewoon proberen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Snap ik en zal ook zeker moeten gebeuren. Maar vind het vervelend om te moeten timen in een gloednieuw huis. Wil dus in ieder geval alle opties open houden.

Ben benieuwd of de aannemer een wtw kan (wilt) plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Je maakt je volgens mij zorgen om niets. Die 180 liter boiler haalt het gewoon. En we willen toch duurzaam hoog in het vaandel zetten. Je bent bijvoorbeeld druk bezig met WTW. Misschien ook maar eens nadenken over een wat zuiniger douchekop. En in bad gaan doe je ook niet elke dag en dat is prima te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:55
In bad gaan doe je na de legionellarun O-) En een regendouche vind ik behoorlijk overrated. Ik kan met een goede waterbesparende douchekop heerlijk douchen. Ergo wij hebben met een gezin met 2 kinderen voldoende aan een 190 liter boiler. In 1,5 jaar tijd nog nooit zonder warm water gezeten. Ik zou wel een Quooker overwegen voor de keuken (zonder hotfil).

Hopelijk krijgt TS een positief antwoord op de douche-WTW. Een douche-WTW zou bijna verplicht moeten zijn bij nieuwbouw, daarmee vergroot je de SWW capaciteit zomaar met 40%.

[ Voor 41% gewijzigd door Joris748 op 14-07-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
sunnybird schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:32:
Je maakt je volgens mij zorgen om niets. Die 180 liter boiler haalt het gewoon. En we willen toch duurzaam hoog in het vaandel zetten. Je bent bijvoorbeeld druk bezig met WTW. Misschien ook maar eens nadenken over een wat zuiniger douchekop. En in bad gaan doe je ook niet elke dag en dat is prima te plannen.
Sorry, ik waardeer je mening. Maar dit baseer je echt op niets.
Misschien wil ik wel niet zuinig doen... doet er ook niet toe. Die 180l is in de huidige vorm onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
koekjah schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:00:
[...]

Sorry, ik waardeer je mening. Maar dit baseer je echt op niets.
Misschien wil ik wel niet zuinig doen... doet er ook niet toe. Die 180l is in de huidige vorm onvoldoende.
Doe je niet een beetje dramatisch? “moeten timen in een gloednieuw huis” en “misschien wil ik wel niet zuinig doen”?

Feiten spreken voor zich. Met een 180 liter boiler en een douche-WTW hoef je niet in te leveren op comfort. Is net zo effectief als een 300 liter boiler zonder douche-WTW.

Dus regel die WTW, dat is verreweg de goedkoopste en eenvoudigste oplossing. Zowel bij aanleg als bij gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Maar nu vergelijk je appels met peren. Zoals gezegd, in de huidige situatie is dit onvoldoende. Dat zou kort douchen zijn, niet na elkaar douchen of geen regendouche moeten nemen. Niet mijn beeld van een nieuwe woning, daar moet je niet op inleveren.

Wat jij zegt over de wtw is o.a. een mogelijke oplossing en dus waarom ik dit topic geopend heb 🤓

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 21:57
koekjah schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:34:

Samenvatting: nu zorgen dat die WTW er komt, straks kijken of het aan het gewenste comfort niveau voldoet, daarna eventueel een VPD10 of hotfillboiler bij laten plaatsen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Yes, dat is het plan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 19:16
@koekjah sorry dat ik uiteindelijk niet meer gereageerd had na mijn vragen.

Jouw systeem situatie is ongeveer hetzelfde als de mijne. Ik heb een 200 liter boiler met een regendouche. Deze verwarmen we 1 keer per dag naar 55 graden. Wij hebben zelf geen kinderen maar we doen wel alles zoals afwassen en wassen met dit water.

Voordat we een WTW hadden was dit inderdaad een beetje krap. Heel af en toe nadat we 3 wasjes hadden gedraaid was het water lauw. We hebben uiteindelijk een WTW geïnstalleerd en nu hebben we meer dan voldoende.

Mijn raad is niet meteen een extra boiler te laten plaatsen maar wel een douche WTW. Deze zal ook ervoor zorgen dat je de douche wat warmer kan zetten zonder enorm veel extra verlies (mits correct geïnstalleerd, dus zowel aan koud douche en koud boiler).

De boiler kan trouwens ook meerdere keren per dag weer bijverwarmd worden. Stel dus je verwarmd hem 2 keer per dag dan heb je 400 liter en 3 keer per dag 600 liter. Je boiler inhoud dus vermeerderen heeft niet perse veel zin omdat je warmtepomp makkelijker 200 liter verwarmd dan 300 of meer. Je kan dus hem meerdere keren weer opwarmen voor gevoelsmatig een grotere boiler inhoud.

De WTW gaat trouwens niet helpen met het bad. Het is dus verstandig om bijvoorbeeld het bijverwarmen van de boiler op tijden in te stellen die vlak voor het gebruik van het bad het water gereed hebben.

Ik hoop je zo wat verder geholpen te hebben. Nogmaals sorry voor de late reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Helaas moet ik toch weer verder met mijn zoektocht. De kopers begeleider geeft aan dat een WTW niet mogelijk is in de douche, ook andere opties behalve een hotfill boiler zouden niet mogelijk zijn.

kortom: slikken of stikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 08:54
Hotfill boiler werkt prima maar kost veel stroom, op zich zonde. Ik heb deze constructie zelf wel, omdat mijn leidingen te lang waren naar de badkamer. Hiermee heb ik dus 100L extra en ik halveer de tijd die nodig is om warm water te krijgen in de badkamer.

De optie die NIBE biedt is al een stuk beter, want dan maak je gebruik van de COP van de warmtepomp.

Laten we even uitgaan van comfort, dan is er nog een belangrijk onderdeel die vaak over het hoofd gezien wordt bij een regendouche, namelijk de leidingdiameter. Met de standaard 13mm wordt een regendouche niet comfortabel en kun je beter voor een zuinige douchekop gaan. Ook het vullen van een bad duurt dan erg lang.

180 liter is niet superveel op een warmtepomp temperatuur, mijn advies is om te starten zoals het opgeleverd wordt, en plaats vrij te houden voor de extra boiler van NIBE zodat je die eventueel later kunt aansluiten. En als je comfort belangrijk vindt, neem die grotere diameter van de leidingen!!!

PS, reken niet op bijverwarmen van de boiler, want dat gaat simpelweg te langzaam als je achter elkaar gaat douchen of in bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
De installateur van het project neemt zn telefoon niet op, dus heb geen idee waarom een WTW niet zou kunnen.
Andere installateur gebeld, die raadt het me idd af om een hotfill te nemen. Daarmee doe je het 'energiezuinige' van de Nibe tekort, bovendien vraagt de aannemer er bijna 3000 (!) euro voor.

Zijn advies is om het te proberen met de 180l en achteraf zaken te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
koekjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:33:
Helaas moet ik toch weer verder met mijn zoektocht. De kopers begeleider geeft aan dat een WTW niet mogelijk is in de douche, ook andere opties behalve een hotfill boiler zouden niet mogelijk zijn.

kortom: slikken of stikken
Zwaar waardeloos. Dat een doucheWTW anno 2021 nog niet standaard is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Vooral waardeloos dat de aannemer/installateur zo flexibel is als een stalen pijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:46

MrScratch

I am rubber, you are glue

Voor een waterbesparende regendouche kun je nog kijken naar een Niebla regendouche. Die doet 9 liter / minuut. Is toch weer een kwart minder dan de 12l/min waar nu naar gekeken wordt.

Ikzelf heb de gewone Niebla met 5 liter / minuut en dat is echt een perfecte douchekop. Heerlijk douchen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Moet het een niebla worden, kijk dan ook naar een Methven douchekop, is dezelfde voor half geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
De zoektocht gaat verder, inmiddels verschillende installateurs benaderd. Die komen met ongeveer hetzelfde bedrag als de aannemer (rond de 2300-2500 euro) om de boiler achteraf aan te passen. Dat zijn prijzen van nu, kan over 1,5 jaar weer anders zijn.

Het bijzondere is dat ze allemaal iets anders adviseren:
- Nibe VPD10, voordeel is dat deze de COP van de LWP gebruikt en dus vrij energie zuinig is
- Eminent 100 liter boiler
- Hotfill van 100 liter, doordat deze tot 80 graden gaat heb je meer tapwater als bovenstaande. Verbruikt wel weer meer energie.

Kortom: ik heb geen idee waar ik slim aan doe.

Pagina: 1