Toon posts:

thuisnetwerk vaag, vaag, vaag!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hullo,

ik heb nu al een paar jaar een simpel 10mbit thuisnetwerkje met een erg goedkope/slechte HUB, waardoor het netwerk ook nog 'ns op half duplex draait (vaak zit de snelheid zo rond 100kbyte/s :( (ja, is kut en dat hoort niet, weet ik..)). maar, nieuwe HUBs/switches zijn mij net iets te duur, dus hiermee kan ik wel leven.

maar wat er altijd ook al is geweest en waar ik me nu langzamerhand groen en geel aan erger is het feit dat als ik soms probeer te connecten naar m'n linux server/internetgateway via ftp, ssh, samba of zelfs http, er voor iets van 5-10 seconden niets gebeurt, waarna het het gewoon doet. bij iedere nieuwe connectie is er kans dat dit weer gebeurt.. als ik dus van m'n server een website laad met veel (kleine) plaatjes, duurt het laden van de pagina soms eeuwig omdat hij voor ieder plaatje weer een nieuwe connectie maakt en dan duurt het weer lang (en het is dus wel gewoon op een lokaal netwerk).

omgekeerd is het soms ook, als ik vanaf m'n linux server telnet/ssh naar m'n workstation gebeurt soms hetzelfde. maar de transfers/connecties gaan wel goed als ik vanaf m'n workstation naar een andere PC dan m'n server connect.

dus nu vraag ik me af... is het de HUB die deze problemen veroorzaakt, of de netwerkkaart van m'n linux server.. of een software-fout (al lijkt dat me niet; op m'n workstation draai ik linux+windows, allebei geven ze problemen)... of... of...

wie kan me helpen? want dit is nu wel ERG frustrerend geworden.

bij voorbaat dank!

--
oh, en aan DNS resolving ligt het niet ofzo; het maakt geen steek uit of ik de hostnaam of het IP-adres van m'n server gebruik om te connecten..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Kabel ed wel allemaal goed gechecked? zelfs met half duplex 10mb moet je wel meer als 100kb halen hoor!, lijkt me dat je

1) of een brakke netwerkaart heb, (staat die mischien op full duplex??)

2) verkeerde bekabeling gebruikt

3) een stoorzender in de buurt hebt (halogeenlamp,grote magneet oid

4) mischien een routeringsprobleem hebt? (al je geen router hebt dan natuurlijk niet)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Heeft het netwerk het wel is normaal gedaan???

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31
kan ook aan je linuxbak liggen, die wil nog wel eens eerst 't ip waar ie een aanvraag van krijgt gaan "checken"

moet je ff je ip invullen in /etc/hosts

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 21:20

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

:? 10 Mb FULL duplex :? ik hoor dit nu steeds vaker, maar het bestaat nog steeds niet!

I play my enemies like a game of chess...

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:27
Waarom is een 10 Mbit netwerk geen fullduplex ?

-

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38

PCR

Ik haal met 10MBit wel eens 500kb

Ik zou er toch es een andere hub tussengooien, gewoon van iemand anders, als het dan wel goed is dan weet je wat het probleem is.... :)

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Moet je niet aan mij vragen maar aan IEEE zij maken de standaarden. En die zeggen dat 10Mb geen FULL DUPLEX kan. 100Mb/ 1Gb kan dit wel.

Ik zou het graag precies voor je uitzoeken, maar daar heb ik nu helaas de tijd niet voor. Neem maar aan (als je wilt) dat 10 Mb GEEN FULL DUPLEX is/kan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:08 schreef zwelgje2 het volgende:
Kabel ed wel allemaal goed gechecked? zelfs met half duplex 10mb moet je wel meer als 100kb halen hoor!, lijkt me dat je

1) of een brakke netwerkaart heb, (staat die mischien op full duplex??)
nope.. staan beide (op server en workstation) op half duplex.
2) verkeerde bekabeling gebruikt
de bekabeling is het niet, want de kabel van m'n workstation naar de hub is goed omdat ik dus wel 5mbit haal naar een andere pc, en de kabel van de server naar de hub is ook goed, omdat de connectie vanaf m'n server naar dezelfde andere pc in het netwerk ook goed is.
3) een stoorzender in de buurt hebt (halogeenlamp,grote magneet oid
nee, dit zeker niet..
4) mischien een routeringsprobleem hebt? (al je geen router hebt dan natuurlijk niet)
ook niet.

zou het iets van een hardware-conflict kunnen zijn tussen de server en de workstation?
..als ik een crosslink netwerkkabel had zou ik het wel kunnen testen, maar die heb ik niet.. :'(

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Check eens of het "collision" lampje steeds brand.
Als dit veel te vaak gebeurt is er waarschijnlijk iets fout met de hardware van het netwerk, enige wat je kan doen is spullen omwisselen, checken met een andere hub, andere netwerkkaarten, andere kabels enz.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:14 schreef wibblemoo het volgende:
kan ook aan je linuxbak liggen, die wil nog wel eens eerst 't ip waar ie een aanvraag van krijgt gaan "checken"

moet je ff je ip invullen in /etc/hosts
stond 'ie al..
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:13 schreef -KOD- het volgende:
Heeft het netwerk het wel is normaal gedaan???
wel op 5mbit, maar toen was de linux server er ook nog niet. maar verbindingen tussen m'n workstation<->server zijn nog nooit erg goed geweest (soms gaan transfers weer even 500/600kbyte/s, en dan gaat 'ie weer terug naar 100kbyte/s.. maar dat ligt 100% zeker aan de HUB (alle packets colliden))

tja, ik zal dan wel 'ns een goede HUB lenen van iemand, maar het lijkt me sterk dat de HUB die lange wachttijden veroorzaakt.. ik bedoel: er is dan geen datatransfer ofzo..

• Zwelgje
10mb geen full duplex,

mm vreemd gebruik ik 3c509 isa kaartjes die WEL full duplex kunnen, ... mm toch vreemd 3com is niet de kleinste op netwerkgebied...

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

3C509 die wel Full Duplex kunnen ??????? Waar zie je dat staan dan, ik heb er drie en kan het nergens uit zijn config halen. Ook zijn diag geeft dit niet aan. Bedoel je niet een 3C905 ??

Verwijderd

Topicstarter
tja, bij transfers brandt het collision-lampje dus wel. maarja, ik zal wel 'ns wat gaan rommelen met netwerkkaarten omwisselen enzo.. misschien helpt dat.

jammer, want ik had gehoopt op een wat simpelere oplossing... :)

enne, 10mbit full duplex betekent dat de netwerkkaart kan sturen en ontvangen tegelijk volgens mij, en dan is dus 10mbit (1.25mbyte/s) mogelijk. op half duplex is het 5mbit (0.75mbyte); en ik heb toch echt wel 10mbit full duplex netwerken met ~1mbyte/s zien werken..
misschien is de term full duplex niet helemaal goed, maar in ieder geval kunnen 10mbit kaartjes wel 1.25mbyte/s aan ;)

• Zwelgje
Mischien is angelfire in de war met 10mb COAX bekabeling? die kan geen full duplex aan inderdaad

UTP bekabeling wel,

Ik had namelijk wel ff een paar seconden tijd, en checkte ff de ieee site (www.ieee.org) hier staat gewoon een document welke 10mb full duplex data transfers bescrijft op een 10-base-T bekabelingstype....

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Waarom geen nieuwe switch?
Een nieuwe 8 poorts switch voor 159 piek!!
Das toch geen geld?
kijk maar eens op http://www.gistron.com/
Ik heb hem ook en het is echt een relax switchje!!

Ik denk dat je gewoon een hele slechte hub hebt ofzo..

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Zwelgje
bij mijn 3c509 (niet de 905,) tis de oude ISA model, zit een config util (3c5x9cfg.exe) als ik deze start dan heb ik de optie,

overigens je moet wel de 3c509 hebben met 'parallel tasking' chip, die oudere revisie's kunnen namelijk geen full duplex,

voor de duidelijkheid we hebben het dus over de 3c509 ISA (10mb ONLY!)

• Angelfire

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Op zaterdag 18 augustus 2001 13:30 schreef sir mchyde het volgende:
....

enne, 10mbit full duplex betekent dat de netwerkkaart kan sturen en ontvangen tegelijk volgens mij, en dan is dus 10mbit (1.25mbyte/s) mogelijk. op half duplex is het 5mbit (0.75mbyte); en ik heb toch echt wel 10mbit full duplex netwerken met ~1mbyte/s zien werken..
misschien is de term full duplex niet helemaal goed, maar in ieder geval kunnen 10mbit kaartjes wel 1.25mbyte/s aan ;)
Full duplex betekent idd zenden en ontvangen tegelijk, en dat kan 10Mb dus echt niet. Je zend op 10Mb of je ontvang op 10Mb. 1.25Mb is de theoretische waarde. Die zal je echter nooit halen.
Wel eens van de verzadigingscurve van ethernet gehoord??? Meestal kan je maar 40- 60 % van je beschikbare performance gebruiken ivm collisions. (Ja als je 2 pc's er aan hangt heb je ook geen/weinig collisions en kom je dus hoger).

Als je het boek Ethernal Ethernet leest staat hierin alles tot in detail uitgelegd. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:34 schreef CrashOne het volgende:
Waarom geen nieuwe switch?
Een nieuwe 8 poorts switch voor 159 piek!!
Das toch geen geld?
kijk maar eens op http://www.gistron.com/
Ik heb hem ook en het is echt een relax switchje!!

Ik denk dat je gewoon een hele slechte hub hebt ofzo..
hehehe, 159 gulden is weinig geld voor een switch, maar veel geld voor mij.. :)

maarja, i'll keep that in mind.. bedankt

(iemand een mooie 10mbit half duplex 4-poorts HUB van me overkopen voor F159? :))

• Zwelgje
ik geloof toch liever de IEEE, die maken die specificatie's...

• Zwelgje
maar laten we de 'strijdbijl' maar begraven, we drijven te ver van het onderwerp af.

Verwijderd

Topicstarter
hehe, voor zover het andere onderwerp nog staat.. ik ga ff rommelen met de netwerkkaarten/kabels, en dan zie ik wel. als ook dat niet helpt ga ik maar 'n extra potje aanleggen voor die nieuwe switch.

shit, daar gaat de uptime van m'n server weer... ;)

bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1